Voimat katoaa kesken treenin. Miks?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Akkeli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
42
tos yks päivä tein penkkiä ja treeni alko ihan hyvin. Aluks tein pari kymppiä (ehkä 90-95% maksimipainoista) jois ei ollu mitään kummempia ongelmia mut sit laitoin lisää painoa ja tarkotus oli nostaa suht "helppo" kasi, mut sainki vaan nihkeen seiskan. No sit pidin joku 4min tauon ja kokeilin uusiks niin sain hampaat irvessä nippa nappa sen kasin. Sen jälkeen oli vuoros kutonen joka jäi neloseks. Kuitenkin sit penkin jälkeen kun tein aputreenit rinnalle (rintaprässi ja vipunosto vinos asennossa, 3x8 ja 3x8-10) niin ne meni ihan mukavasti.

Mahtaiskohan tää johtua siit et lihakset on menny "lukkoon". En nimittäin ollu pitäny kevyttä viikkoa aikoihin. Nyt olen kevyel viikol ja ens viikol aloitan uuden treeniohjelman. Saa nähä miten menee...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Johtuskohan tuo siitä, että lämmittelypainot on noin lähellä maksimisarjapainoja??? Ja eihän ne treenit muutenkaan aina hyvin voi mennä, jos olet esim. levännyt tai tankannut huonosti, niin melko varmasti treenit ei mene ihan niinku siis huippu hyvin, tai sillee :D Kun sait 8 toiston sijasta 7 toistoa, niin sehän on kuitenkin ihan hyvin. Ei tossa mun mielestä mitään ihmeellistä ole, jos treenit ei aina luista. Ja, kyllähän niitä kevyitä viikkoja kannattaa pitää, jos et pidä ja treenaat kovaa, niin jossain vaiheessa ylikunto yllättää ja tulokset alkavat tippua. Itse pidän kevyen viikon 2 kovan treeniviikon jälkeen.

Zone-sarja -42%
Yleisesti voitaisiin sanoa, että mitä pidempään henkilö on treenannut, sitä enemmän hän pystyy ottamaan itsestään irti kullakin sarjalla. Toisin sanoen aloittelija voi tehdä montakin sarjaa loppuun asti samalla painolla saaden silti joka sarjalla karkeasti ottaen saman määrän toistoja, sillä hän ei ole vielä oppinut puristamaan itsestään kaikkea ulos kussakin sarjassa. Sen sijaan pitkän harjoitustaustan omaava treenaaja voi hyvinkin kyetä puristamaan itsestään niin paljon irti jo ensimmäisellä sarjalla, että toiseen sarjaan painoja joudutaan joko tiputtamaan monta kymmentä prosenttia jotta saataisiin samat toistot, tai sitten samalla painolla saadaan enää ehkä hieman yli puolet siitä toistomäärästä mitä tuli ekassa sarjassa.

Tämä efekti tietysti kumuloituu kun tehdään useampi sarja.

Ainahan kehitys ei suinkaan ole ehdottoman nousujohteista vaan takapakkiakin tulee. Pidemmällä tähtäimellä ylöspäin tottakai kuitenkin mennään. Toivottavasti. :)

Ja tosiaan noi lämmittelyt on todella lähellä maksimia.

Hulkki sanoi:
Yleisesti voitaisiin sanoa, että mitä pidempään henkilö on treenannut, sitä enemmän hän pystyy ottamaan itsestään irti kullakin sarjalla. Toisin sanoen aloittelija voi tehdä montakin sarjaa loppuun asti samalla painolla saaden silti joka sarjalla karkeasti ottaen saman määrän toistoja, sillä hän ei ole vielä oppinut puristamaan itsestään kaikkea ulos kussakin sarjassa.

Kyllä. Muistan omalta kohdaltani kun aloittelijana pystyi tekemään esimerkiksi sitä penkkiä 3 yhtä pitkää sarjaa samoilla painoilla. Nykyään toistot tippuu aina kahdella seuraavaan sarjaan ja yhdellä sitä seuraavaan. Eli toistot ovat vaikkapa 8, 6 ja 5. Yleensä en kyllä tee kuin 2 sarjaa yhtä liikettä, mutta se taas ei kuulu tähän.

What Hulkki said! Oon huomannut saman ilmiön. 4-5 vuotta sitten sitä pystyi kovana poikana ottamaan penkistä 10 x 100 kg ja toisella sarjalla vielä 9 x 100 kg. Nykyään toistomäärä tippuu toisessa sarjassa puoleen, mikäli en vähennä painoa.

Hulkki, Tomi: Osasyy on myös se, että iso lihas ei palaudu samalla tavalla kuin pieni. Eli kun lihasmassaa on tarpeeksi, jo yhdellä kovalla sarjalla saa lihat "tyhjäksi". Tähän ei aloittelija, pienet lihakset, yleensä pysty vaan sarjoja on oltava useita, jotta sama efekti saadaan aikaan. Ei siis ainoastaan kyky ottaa itsestä irti vaan myös lihaksien koko merkitsee.

Aihetta viistäen, miten monta kovaa sarjaa esimerkiksi joku kerrostalo Ronnie Coleman ottaa kyykyssä, penkissä tai vedossa? Veikkaan täysin mutulla, että ei enempää kuin yhden.

Hulkki

Kannattaako sitten rutistaa ne voimat siihen ensimmäisen sarjaan ja tiputella painoja tuleville sarjoille vai säästellä voimia ensimäisestä sarjasta tuleville sarjoille ?

MrMaroon sanoi:
Kannattaako sitten rutistaa ne voimat siihen ensimmäisen sarjaan ja tiputella painoja tuleville sarjoille vai säästellä voimia ensimäisestä sarjasta tuleville sarjoille ?
Tästä onkin sitten käyty vääntöä monta kymmentä vuotta. Toisessa ääripäässä on Mike Mentzerin Heavy Duty ja HIT -filosofia, jonka mukaan kannattaa tehdä vain yksi superkova sarja per liike. Toisessa ääripäässä volyymiharjoittelun erinäiset koulukunnat (mm. GVT), jotka suosivat useita sarjoja joista ei välttämättä yhtään viedä loppuun asti vaan luotetaan usean sarjan tuottamaan kumuloituvaan rasitukseen.

Itse olen testaillut molempia ääripäitä ja seikkaillut niiden välissäkin, ja uskoisin että molemmat tavat voivat toimia. Hyvä lähtökohta voisi olla 2 kovaa sarjaa per liike, josta lähdetään sitten katsomaan kuinka hyvin sarjojen lisääminen toimii.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Saman ilmiön olen myös huomannut, toistomäärä tippuu huomattavasti nopeammin kuin joskus 8-10v sitten.
Sen sijaan työ / treenikaverini, joka on treenannut alle vuoden, vetelee pari - kolme sarjaa samoille toistomäärille samalla painolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom