Voimapyörä - onko hyödyllinen väline?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kävin tuossa juuri itselleni tuollaisen voimapyörän tekemässä kun lueskelin jostain täältä pakkarista että vissiin pitäs ihan kätevä peli olla. minun voimilla polviasennosta tehtynä sillä jaksaa työnnellä ihan sopivan määrän putkeen mutta vatsaan en kuitenkaan saa samanlaista "poltetta" minkä saan kun teen vaikkapa jalkojen nostoja perse penkin ulkopuolella. Eli mieleen nyt sitten juolahti että kuinka monet täällä tällaisella rullailee ja onko voimapyörä sitten edes kannattava peli? Ja käykö minulle niin että lihakset on vasta huomenna niin kipeet ettei sängystä pääse nousemaan? :) Kun kyllähän sen tuntee heti mihin toi liike ottaa mutta lopulta sarja on pakko lopettaa koska alaselkään alkaa koskea, eikä sen takia että vatsa olisi ihan lopussa.

On se hyödyllinen peli ja käytän itsekin säännöllisesti vatsatreenissä. Ja voi todellakin olla niin, että huomenna vasta tuntuu jo lujaa.

Mutta kiinnitäppä huomiota seuraavaan pointtiin kun seuraavan kerran voimapyöräilet. Vedä siinä lähtöasennossa "napa selkärankaan" ja jännitä siis koko pakki huolella. Sitten lähdet vatsa tiukkana tekemään itse suorituksen. Ja tämä jännitys aina uudelleen kun lähdet tekemään uutta toistoa. Jos ei sitten ala tuntumaan niin on kumma.

Ja muutenkin voimapyörässä pitää hakea se tekniikka kuntoon, eli että tekee sen takaisinpaluuvaiheen VATSALIHKASILLA, eikä paina itseään käsivoimilla ylös. Sieltä se tekniikka löytyy kuin itsestään, kun vain jaksaa harjoitella.

En tee, koska joutuu jännittämään olkapäillä kohtuullisen paljon ala-asennossa. Ja omasta mielestäni vatsoille on parempiakin liikkeitä.

Omat suosikit:

1. Roiku leuanveto-otteella tangosta kädet 90 asteen kulmassa ja kääntele jalkoja mahdollisimman ylhäällä puolelta toiselle, vaakatasosta vaakatasoon toiselle puolelle ja takas. Turha edes yrittää, jos vatsoissa ei ole voimaa.

2. Makaa penkillä selällään, ota pään vierestä käsillä tukeva ote ja nosta itsesi yläselän päälle alaselkä irti penkistä ja jalat kattoa kohti. Pudota jalkoja suorana alaspäin niin, että alaselkä ja perse pysyvät mahdollisimman paljon irti penkistä, ja nosta hitaasti takaisin ylös. Käsillä siis lukitaan yläselkä kiinni ja vatsalla tehdään työt. Vaatii voimaa.

3. Jalannostot tangosta roikkuen.

Ja tämä siis sen takia, että pidän voimapyörää hieman yliarvostettuna liikkeenä.

m80 sanoi:
Omat suosikit:

1. Roiku leuanveto-otteella tangosta kädet 90 asteen kulmassa ja kääntele jalkoja mahdollisimman ylhäällä puolelta toiselle, vaakatasosta vaakatasoon toiselle puolelle ja takas. Turha edes yrittää, jos vatsoissa ei ole voimaa.

90 asteen kulmassa?

Juu mä rullailin vielä illalla parisen sarjaa kun löysin searchilla tekniikasta sen verran lisää et selkä hieman kaarella ja et liike työnnettäs vain sen verran eteen ettei ala koskea alaselkään ja että takaisin tullessa keskitetään kaikki vastus vatsalihaksille. Tämä onnistui ihan mukavasti ja huomasinkin tekeväni vatsalla lähes kaiken työn. Mutta sitten kun tänä aamuna heräsin ja luulin että vatsat olisivat ylitsepääsemättömän kipeinä niin huomasinkin että ainoa jumissa oleva paikka oli hartiat. :( Tämä ihmetyttää sen takia että vanhoissa voimapyörää koskevissa threadeissa suurin osa sanoo olleensa ihan paskana seuraavana aamuna kun varsinkin ekaa kertaa ovat kokeilleet. Mutta omat vatsani eivät olleet edes niin kipeänä kuin normaalista vatsatreenistäni eli jalkojen nostoja persuus penkin ulkopuolella 5x max ja istumaannousut omalla viritelmälläni reippaasti nollakulman alapuolelta 5x max. Nyt kun sitten rullailin alkuhuumassa varmaan 10x max ja tein 3x jalannostot max, niin eipä oikein miltään tunnu vatsassa. Teenkö edelleenkin liikkeen väärin vai missä on vika? Pyörässäni on tupla rullat halkasija 16cm,tosiaan itse tehty, ja vaikka itse sanonkin niin se on kyl sen verran tukeva ja hyvä peli että en sitä missään nimessä vaihtaisi mihinkään marketin versioon. Suhteilla pääsin sen sellaiseen metallispajan tyyppiseen paikkaan kasaamaan, kuvankin olisin laittanut mutten osannut :D ,lähinnä sen takia että jos pyörässäni on ergonomisen suunnittelun puolella jokin ratkaiseva virhe. :)

Enpäs olekaan ennen kuvia liittänyt, joten laitan linkin.

Eli tuo kuva ei ole samasta liikkeestä, mutta käsien asento on sama. Eli kädet pidetään lukossa tuossa asennossa, mutta jalkoja ei pidetä noin koukussa vaan suorempana/suorana. Sitten vaan tehdään jaloilla 180 asteen liikettä yläkautta vasemmalta oikealle ja takaisin. Voimat kun loppuu niin perse alkaa pudota kohti lattiaa. En ole koettanut tehdä liikettä kädet suorina, mutta voisin kuvitella, että kun niitä pitää koukussa, keskivartaloa on helpompi liikuttaa jalkojen mukana puolelta toiselle.

edit: jos kokeilette niin kertokaa ihmeessä onko tehokas liike vai lässytänkö taas omiani.

Eipä tule minulla mitään suurempia lihaskipuja jos muuten on säännölliset vatsatreenit alta. Mutta jos kokeileen silleen, että on syystä tai toisesta esim. 2 viikkoa ollut vatsat treenaamatta ja siihen täräyttää voimapyörät, on se tunne aika mielenkiintoinen. :evil:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo, huomenna pitää testata.
Voimapyörästä sen verran että kun ekan kerran tein, oli kipu seuraavan viikon melkoinen. Pelkäsin jo että nyt on mennyt jotain pahemmin rikki.
Siis kun vaikka ohjasin ojentajapunnerrusta 20kg:lla taljalla asiakkaalle, oli kipu sellainen että oli vaikea pitää naamaa peruslukemilla.

Edit. tehkää siis hyvät lämmittelyt alle ennenkuin rupeettee rullaileen.
On kyllä hyvä liike, tää on hyvä pistää mimmeille kun ne haluu treenata jotain freaking syviä lihaksia.

Tein joskus aikoinani voimapyörää, ekat kerrat tekivät todella teppoa mutta sen jälkeen vehjes tuntui menettävän tehonsa, ei tuntunut liikkeen aikana eikä jälkeen.

Mutta: nykyään kun olen sitä yrittänyt tehdä, olen kadottanut oikean tekniikan kokonaan. Nyt liikkeessä sattuu ja rasittuu lähinnä alaselkä, eikä sen takia mene ensimmäistäkään toistoa. Käsittääkseni tämä on aika yleistä, mutta mikä tekniikassa on väärin, kun selkään sattuu? Muut liikkeet onnistuvat ihan hyvin, eli selkä on ihan kunnossa.

Huomasin tuossa viime viikolla, että jotenkin olen löytänyt paremman tekniikan tehdä voimapyörää. Säännöllisesti kun on tehnyt niin ei ole enää ollut vatsatkaan pahemmin rikki. Nyt on taas on tuntunut niin hlvetisti. :D

Itsekin ostin kyseisen vempeleen eilen ja rullailin illan päätteeksi parit sarjat. Aluksi oli tuntuman hakua kun välillä tuntui pelkästään alaselässä ja olkapäissä. Noh nyt aamulla kun heräsi niin kyllä nuo alavatsalihakset ainakin ovat kipeänä :) Tekniikkaa pitää vielä hioa, mutta ihan jännä vekotin.

Mulla alkaa henkilökohtaisesti pian loppua usko tuota laitetta kohtaan. Siis itse en vain onnistunut kuin nuo hartiat saamaan kipeiksi kyseisellä vempaimella ja sitten tyttöystävä tulee ja ihan kokeilumielessä rullailee sillä pari sarjaa ja iloisena "valitteli" seuraavana päivänä että on vatsat kipeinä eikä sinä päivänä mitään muita vatsalihasliikkeitä edes tehnyt... Ja kaiken lisäksi ymmärtääkseni tekniikkakin oli vain hieman sinne päin. Osaisko joku laittaa oikein rautalangasta väännettynä kaikki voimapyärän tekoon liittyvät tekniikka jipot samaan pakettiin kun searchillakin kun etsii niin vähän jokaisella tuntuu olevan hieman eri käsityksiä liikkeen tekemisestä? Vai voiko vain yksinkertaisesti olla ettei voimapyörä vain sovellu minulle?

Tein tos perjantaina voimapyörää ja ajattelin kun ei oikeen vatsas tuntunu, luulin sitte siinä että tekniikkahan tässä kusee kun eipoltetta tuu. Tein siihen perään pari 10 kpl linkkuveittiä. Kyllä nyt on packki kipee, tuntuu ku olis noi syvätkin vatsalihakset tehny jotain. Pitää toi tekniikka vielä saada oikeen hyväksi niin täs on sitte mun vatsatreeni.

abine sanoi:
Tein tos perjantaina voimapyörää ja ajattelin kun ei oikeen vatsas tuntunu, luulin sitte siinä että tekniikkahan tässä kusee kun eipoltetta tuu. Tein siihen perään pari 10 kpl linkkuveittiä. Kyllä nyt on packki kipee, tuntuu ku olis noi syvätkin vatsalihakset tehny jotain. Pitää toi tekniikka vielä saada oikeen hyväksi niin täs on sitte mun vatsatreeni.

Ite oon nyt voimapyörän lisäks tehny istumaannousuja reippaasti alle nollakulman ja jalannostot persuusta penkin ulkopuolella ja siis kaikkia 3x max.
Tällasta nyt kokeilen mut mä vaan en saa vatsoja tolla pyörällä yhtään sen kipeemmäks ku muilla liikkeillä. Voiko munki tekniikka sit olla niin perseellään et en muka saa siitä käytännössä mitään tuntumaa vatsoihin...?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom