POWERLIFTING Voimanostovideoita

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lieska
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kisoissa nostanut 305,5 hyväksytysti läpi. Näyttää treenit toimivan hienosti, vaikka "jää pintaan joka toisto" 😉. Ja muutenkin ei treenikyykkyjen syvyydellä ole mitään merkitystä kunhan kisoissa menee syvyyteen.
Ed Coan sanoi mulle, että joka treenissä jokaisen toiston pitää olla niin syvä, että se menisi kisassa läpi. On liian myöhäistä lavalla enää treenata riittävän syvältä kyykkäämistä. Se olisi pitänyt harjoitella treeneissä.

Mun mielestä asia on just näin.
 
Oon kyllä monilta kisanostajilta nähnyt systemaattisen korkeita treenikyykkyjä, mutta ei nuo Einon kyykyt kyllä kovin vajailta näytä. Muutenkin vähän sama kuin salipenkkien kanssa, jos sen dynaamisen runkkupenkin ja kisanoston erotus on 5kg, niin turha siinä sillon on välttämättä kisanostojen omaisesti täysin treenata. Jonkun muun pitää stoppailla aina, kun muuten tippuu 20kg tuloksesta kilpailuun. Sillä on vaan väliä, miten ne treeninostot korreloi kisatekniikohin kilojen puolesta.
 
Ed Coan sanoi mulle, että joka treenissä jokaisen toiston pitää olla niin syvä, että se menisi kisassa läpi. On liian myöhäistä lavalla enää treenata riittävän syvältä kyykkäämistä. Se olisi pitänyt harjoitella treeneissä.

Mun mielestä asia on just näin.
Siis en ota kantaa tässä kenenkään kyykkyjen korkeuteen. Kerron vain, mikä mun mielestäni on oleellista treenatessa kyykkyä.
 
Coan kyykkäs kyllä omissa treeneissään korkeita myös. Jopa sillä treenivideollaan. Livenäkin oon nähny korkeita sekä häneltä että muutamalta muultakin huipulta. Kisojen ulkopuolella siis. Mitä väliä, jos kisassa kaikki on ok?

Käsitys kyykyn syvyydestä riittää ja harva jää täsmälleen sinne kuoppaan. Toki se taju siitä, koska sentilleen ollaan hyväksytyssä syvyydessä, on harjoittelun tulosta sekin. Sen verran paljon oon Einonki kyykkyjä oikeesta paikasta (polven korkeudelta sivulta/etuviistosta) kuvattuna nähny, ettei niissä oo huomautettavaa. Ja kertauksena: jos kisoissa menee läpi, ei ongelmaa.
 
Coan kyykkäs kyllä omissa treeneissään korkeita myös. Jopa sillä treenivideollaan. Livenäkin oon nähny korkeita sekä häneltä että muutamalta muultakin huipulta. Kisojen ulkopuolella siis. Mitä väliä, jos kisassa kaikki on ok?

Käsitys kyykyn syvyydestä riittää ja harva jää täsmälleen sinne kuoppaan. Toki se taju siitä, koska sentilleen ollaan hyväksytyssä syvyydessä, on harjoittelun tulosta sekin. Sen verran paljon oon Einonki kyykkyjä oikeesta paikasta (polven korkeudelta sivulta/etuviistosta) kuvattuna nähny, ettei niissä oo huomautettavaa. Ja kertauksena: jos kisoissa menee läpi, ei ongelmaa.
En nyt jaksa isommin vääntää, mutta 90-luvulta lähtien Coan oli mulle Jumalasta seuraava ja luin about 15 kertaa hänen Powerlifting-lehdessä korostaneen et jokainen treenikyykkyjen., myös lämmittelyt on oltava kisakelpoisia syvyydeltään. Ja Karwoski komppasi. Usein Ed ei päässyt täyteen syvyyteen, syyt vammoissa jotka vaivasivat. Olen säännöllisesti s-postiyhteydessä mieheen, pitänee taas ottaa asia esille.

Mielipiteitä toki asiasta on erilaisia, mutta kyllähän mä ainakin kuuntelen aika lailla herkemmällä korvalla niitä, jotka ovat metodinsa itse toimiviksi todenneet.
 
Juu en mäkään tästä sen kummemmin änkkää ja samaa mieltä yleisesti, että kisasyviä treeneissä myös. Näin on kaikilla myös mun jengissä valmennuspuolella.

Kummankin herran kanssa olen naamatusten jutellutkin ja myös tätä asiaa on tullut sivuttua. Mulla on jopa Karwoskin paita Porista 1995 :) Halus vaihtaa sen kisapaitaan, mikä on mun käsialaa.

Mä tuossa ainoastaan kerroin, mitä olen nähnyt ja tärkeintähän edelleenkin on se, että kisassa menee kyykyt läpi, teki treeneissä sitten vaikka kärrynpyöriä. Enempi asia liittyi perusteettomiin kommentteihin Einon kyykyistä, joita on aika turha salivideoista arvostella. Se vaan on hassua, ku joidenki on pakko sanoa aina jotaki sontaa. Muuhun ei pystytä.

Harvemmin Coan kyl kyykyissä punaista sai. Arvostus on ko. ukkoa kohtaan myös täältä varsin korkea, vaikka pilasi hommansa aineilla.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja oli sandaalit jalassa vielä ja leppoisan kevyt 250 kg 😀 Todellakin huippu-urheilijatasoa.

Toki ohan tossa tsäänssit, että paino ei pidä paikkaansa ku epämääräsiä mustia kiekkoja niin ei todista mitään.
 
Tyypin kanava on CoachRandy. Melkoinen valmentaja. Ja sillä on oikein Patreon-sivukin.
Ei taida käydä ihan kaikilla.
Tässä lie kyseessä eräs hyvin edistyksellinen, vain harvojen tuntema voimanoston valmennusmetodi. Eli ensin tavoitteena ei ole tonnin yhteistulos, vaan olla eka jamppa, joka turauttaa kaikki välilevyt yhdellä kertaa nostohaalareihin.
Sen ennätyksen jälkeen on helpompi lähteä tavoittelemaan ennätyksiä. Nääs kun välilevyt ei pyöri haittona, niin selän pituus vähenee just hyvin sen muutaman sentin niin, että vipuvarret pienenee ja pystytään nostamaan isompia rautoja. Samalla valmennusbisnes netissä lähtee räjähdysmäiseen kasvuun.
 
 
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom