POWERLIFTING Voimanostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lieska
  • Aloitettu Aloitettu
FPO yt ennätykset sarjoittain - 82,5=755 - 90=925 100=870 110=1000 125=990 140=950.

Polvisiteet ja 24h vaaka, mutta onhan tuolla sellaisia nimiä kuin Räsänen, Khanjuan, Eirala. Kansainvälisestikin kovia ukkoja. Vaikka eri liitossa nostaisikin, ko. Herroja kannattaa seurata somessa.

Räsäsen Kalle on niin käsittämätön kaveri, että itsekin välillä ihmettelen.

Mikäs se nyt olikaan kovin kisassa paljain polvin kyykätty rauta Suomessa all time? Tietysti niitä kisoja on niukasti, mutta "Raw power" oli aikanaan ilmeisesti ja WPC:ssa on myös tuo paljain polvin luokka? Kuitenkin varmaan tiukoilla lämppäreillä kikkailusta jotkut voi saada parhaimmillaan sen 5-10% hyötyä. Polvisiteet voi auttaa sen noin 100kg ääripään tyypeillä, jotka niistä paljon hyötyy. Sen takia raw with wraps on aika turhaa verrata lämppäri tai paljain polvin suoritettuihin raw-nostoihin. Mutta niin, ei niitä yli 300kg kyykkääjiä Suomessa ole jonoksi asti ollut, jos polvisidenostot suljetaan pois laskuista. Toni Salin, Lasse Pajunoja, Toni Enberg, Markus Koivuniemi ja Juha Virtanen ainakin raw-powerin kisoissa kyykkäsi yli 300kg. Edu on myös yli 300kg kyykännyt paljain polvin. IPF-lämppäripuolella taitaa kanssa sen alle kymmenen miestä olla, jotka sen 300kg on ylittänyt Suomessa. Kalle Räsänen mahtaa olla "pound for pound" vahvin voimanostaja Suomessa, vaikka raw-tulosta ei ilman siteitä olekaan käsittääkseni voimanostoon tehnyt.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllä tuolla fpo ja wpc puolella on jotkut suomenennätykset todella matalia johtuen varmaan kilpailijoiden pienestä määrästä, vaikka testaustakaan ei ole. Kaiken järjen mukaan pitäisi olla korkeammat enkat testaamattomissa liitoissa luonnollisesti, mutta asia ei näin ole kaikkien luokkien osalta, koska taitaa olla aika vähissä testaamattomissa liitoissa esim. todella matalien painoluokkien kisaajia.

Nostajien määrä varmasti vaikuttaa tason laajuuteen ja myös niihin huipputulosten esiintyvyyteen. Tuhannesta lisenssinostajasta löytyy väkisin useampi superlahjakas tapaus kuin sadasta näin esimerkkinä. Ja sitten näiden Tuomas Hautalan kaltaisten lahjakkuuksien(tai penkkipuolella esim. Hokkanen/Smulter/Lehto) tulokset on täysin kansainvälistä tasoa, että täytyy olla superlahjakas nostaja yltääkseen niihin millään säännöillä. Tietysti ne tulokset on ipf-säännöillä tehtynä sitten omassa kastissaan periaatteessa, koska dopingkontrollin voidaan Suomen osalta katsoa olevan hyvinkin aktiivista.

Enbergin Toni kyykkäs paljain polvin 330kg raw finaalissa, suurin lämppäreillä nostettu rauta Suomessa lienee Somerojan 345kg.

Siteistä osa nostajista saa kyllä pirusti irti, mitä tulee nykyisiin polvilämmittimiin, niin kyllähän niistäkin kiloja saa irti. Allekirjoittanut kokeili Slingshotin IPF hyväksyttyjä strong lämppäreitä, kyllähän se oli kun olis löysillä siteillä kyykännyt.

Enbergin Toni kyykkäs paljain polvin 330kg raw finaalissa, suurin lämppäreillä nostettu rauta Suomessa lienee Somerojan 345kg.

Siteistä osa nostajista saa kyllä pirusti irti, mitä tulee nykyisiin polvilämmittimiin, niin kyllähän niistäkin kiloja saa irti. Allekirjoittanut kokeili Slingshotin IPF hyväksyttyjä strong lämppäreitä, kyllähän se oli kun olis löysillä siteillä kyykännyt.

Mie oon kyllä perkeleen kateellinen teille jotka otatte hyvät hyödyt lämppäreistä. Joskus joku miulle sano et lämppäreistä tulee 20kilon hyöty ku on tiukat. Sanoin että oon valmis maksamaan 200e jos saan kyykkyyn 20kg lisää lämppäreillä.

Itse siis kyykännyt samat paljain polvin kuin tosi kireillä lämppäreillä.

Valmentelen tossa nuoria nostajia jonkun verran, viime viikolla tuli yhdelle uudet lämppärit, elämänsä ekat. Lämmittelyssä meinasi kahdessa ekassa lämpässä kaatua ku lämppärit potkaisi pohjasta niin pirusti. Laitettiin päivän sarjapainoon 10kg lisää suoraan, 5*8 tuli ku tyhjää vaan.

En minäkään noista 15v vanhoista Rehbandeista mitään irti saa, nää nykyset onkin sitten toinen juttu.

Mie oon kyllä perkeleen kateellinen teille jotka otatte hyvät hyödyt lämppäreistä. Joskus joku miulle sano et lämppäreistä tulee 20kilon hyöty ku on tiukat. Sanoin että oon valmis maksamaan 200e jos saan kyykkyyn 20kg lisää lämppäreillä.

Tää on mun mielestä aika jännä ilmiö. Olen saattanut ihmetellä ääneen ennenkin, kun RAW-nostajat karrikoidusti eivät halua käyttää varusteita, mutta sitten mietitään että mitkähän olis kaikista paksuimmat ja jäykimmät sääntöjen sallimat lämppärit, että tulee mahdollisimman paljon kiloja lisää. Tietty ymmärrän että kilpaurheilussa tehdään sääntöjen puitteissa kaikki mahdollinen, mutta silti.

Tää on mun mielestä aika jännä ilmiö. Olen saattanut ihmetellä ääneen ennenkin, kun RAW-nostajat karrikoidusti eivät halua käyttää varusteita, mutta sitten mietitään että mitkähän olis kaikista paksuimmat ja jäykimmät sääntöjen sallimat lämppärit, että tulee mahdollisimman paljon kiloja lisää. Tietty ymmärrän että kilpaurheilussa tehdään sääntöjen puitteissa kaikki mahdollinen, mutta silti.
Totta puhut ja singlettejä mainostetaan markkinoiden vahvin sallittu materiaali, olisiko ollut Titan. Ja kyllähän kisa lämppärit monella on kokoa pienemmät kuin reenissä, itsehän ne jalkaan pitäisi saada. Olen pari kertaa ollut huoltamassa SVNL kisoissa ja useammatkin lämpät nykässy jalkaan☺️

Ei ole kireistä lämppäreistä kokemusta, mutta joo ei kyllä itsellänikään ole eroa ainakaan löysistä paljon käytetyistä vrt. ilman. Polvisiteistä sain (THP:t itse sidottuna) enemmän irti mitä penkkipaidoista. Paidoilla kuitenkin reenasin monta vuotta ja siteillä kyykkäsin ehkä kaksi kertaa. Penkissä käytän polvilämmittimiä käsissä, jos käytän. Kompressiota ei tule, mutta vähän lämmittää kun kyynärpäät on aikas paskana. Pitänee hommata kunnon kyynärpäälämppärit, mutta silti varmaan ainakin kisaprepillä olis syytä jättää pois, että jos ne auttaakin niin ei ole sitten ongelmissa ilman niitä.

Eiköhän tuossa tule juuri se vastaan, että ihminen joka haluaa menestyä, käyttää kaikki mahdolliset lisäkiloja tuovat hyödyt ilman että rikkoo sääntöjä. Hiukan tyhmäähän se olisi, kun kyseessä kilpaurheilu :D

Toki jos tarkoitus on vaan kisata kisaamisen ilosta, voi kyykätä paljain polvin, ilman vyötä jne ja sitten huudella someen että kyllä määäkin jos laittasin varusteet päälle :D Näitäkin kun riittää varsin kiitettävästi :D

Ei ole kireistä lämppäreistä kokemusta, mutta joo ei kyllä itsellänikään ole eroa ainakaan löysistä paljon käytetyistä vrt. ilman. Polvisiteistä sain THP:t itse sidottuna enemmän irti mitä penkkipaidoista. Paidoilla kuitenkin reenasin monta vuotta ja siteillä kyykkäsin ehkä kaksi kertaa.

Ite tein joskus ihan testin. Kyykkäsin eka lämppäreillä maksimiin, lämppärit pois, sama siteillä ja viimeisenä paljain polvin. Paljain polvin kyykättiin sama kun siteillä ja lämppäreillä :D Toki siteiden tuoma nolla hyöty selittyy sillä, kun varmasti ne kiersin väärin.

Mutta joo, tulee näissä ne henkilökohtaiset erot. Itekkin käytän kyllä lämppäreitä 80% ajasta, mutta ne on lähinnä juuri "varmuuden vuoksi" kun usein kyykkää, niin ajattelen että ehkä kestää polvet paremmassa kunnossa pitkässä juoksussa.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Ite tein joskus ihan testin. Kyykkäsin eka lämppäreillä maksimiin, lämppärit pois, sama siteillä ja viimeisenä paljain polvin. Paljain polvin kyykättiin sama kun siteillä ja lämppäreillä :D Toki siteiden tuoma nolla hyöty selittyy sillä, kun varmasti ne kiersin väärin.

Mutta joo, tulee näissä ne henkilökohtaiset erot. Itekkin käytän kyllä lämppäreitä 80% ajasta, mutta ne on lähinnä juuri "varmuuden vuoksi" kun usein kyykkää, niin ajattelen että ehkä kestää polvet paremmassa kunnossa pitkässä juoksussa.

Ennalta ehkäisevästihän niitä kannattaakin käyttää. Sitten kun on oikeasti ongelmia, niin ei välttämättä lämppärit hirveästi tilannetta enää paranna.

Totta puhut ja singlettejä mainostetaan markkinoiden vahvin sallittu materiaali, olisiko ollut Titan. Ja kyllähän kisa lämppärit monella on kokoa pienemmät kuin reenissä, itsehän ne jalkaan pitäisi saada. Olen pari kertaa ollut huoltamassa SVNL kisoissa ja useammatkin lämpät nykässy jalkaan☺

Tuo on muuten jännä ilmiö, kun tuohan on tosiaan sääntöjen vastaista. En itekkään oo ikinä vielä nähny et tuohon hommaan puututtaisiin.

Nyt kun offtopiccia raapaistiin, niin tietääkös esim. @jto mikä peruste polvilämppärien sallimiselle on RAW-kisoissa? Niillähän on minun nähdäkseni kaksi käyttötarkoitusta, joista yksi on lämmittäminen ja toinen on tukeminen. Onko nivelen turvallisen lämpötilan kannalta tarpeen pitää lämppäreitä noston aikana, vai onko polvi tarpeeksi lämmin jos ne riisuu 30s ennen nostoa? Itsellä oli tapana käyttää niitä nimenomaan lämmittiminä (kun viimeksi vielä pystyin kyykkäämään) lämmittelyssä ja sarjojen välissä, ja laskin ne nilkkoihin sarjan ajaksi.

No... En nää mitään perustetta käyttää lämppiä noston aikana raw-kisoissa. Kun niitä käytetään tukena, ei olla raw, piste. Tää koko lämppähömppä on taas yksi tie kohti varustenostojen ideologiaa eli tuettuja isompia kiloja ja pian tulee varmaan joku semitukeva lämppäpaita penkkiin jne. Sontaa!

Oma mielipide: Tukiefekti kokonaan pois eli ne olis täysin vellit 3mm paksut neopreenit tai mieluiten noston aikana ei lainkaan käytössä. Se ykkösjuttu eli lämmitysefekti ei tuosta vaan katoa ollenkaan. Noston jälkeen ne voi laittaa päälle taas, jos haluaa ja vaikka kietaistavat velcrotarramallit.

Ainoat, mitkä ite hyväksyisin raw-kisoihin varusteena olis vyö ja rannesiteet. Nostotrikoon tulis olla selkeen ohut ja navan alla yksivärinen (kyykyn syvyys ei hämäänny).

Noi nykyiset lämpät tukee sen verran että tuo lisää kiloja jopa meikäläiselle. Kaikki varusteet pois. Myös vyö. Se mitä ihmisen oman ruumiin voimalla nousee on tulos.

Se sitten rajais aika paljon porukkaa pois, jos ei edes semmosissa nivelissä sais siteitä käyttää, jotka ei voimantuottoon vaikuta (ranteet). Minun olis ihan täysin mahdoton punnertaa maksimaalisia kuormia ilman siteitä loukkaantumatta. Ympärysmittaa kun on alle 18cm ranteilla. Kyllä vammoja ehkäisevät varusteet on ihan fiksua pitää pelissä mukana. Tietenkin polvissa ja kyynärinivelissä kaikki tuki on kyseenalaista, koska se voi vaikuttaa voimantuottoon. Muuten tuo laji menisi vaan geneettisesti vankkaluustoisten voimailijan prototyyppien kilpailuksi. Paksujen siteiden kanssakin rannekivut on jatkuvia. Itse ainakin olen tyytyväinen, että on edellytykset lajia harrastaa myös kilpatasolla vaikkei luusto ja nivelet ole sitä vankinta sorttia. Vahvistamaan niitä ei pysty ainakaan siinä määrin, että ne olisivat sinut voimatasojen kanssa. On varmaan vajaaseen 14v aikana suunnilleen sen vahvistunu mitä voi. Ja tottakai nyt kun nämä ongelmat on pahana, niin olen aloittanut ahkerammin tekemään huoltavaa jumppaa niille ja vahvistamaan prorisoidusti kyynärvarsia. Samaten uskoisin, että vyö vähentää jonkin verran esimerkiksi välilevyvammoja.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mut mites tuo vyön käyttö, kun siitä kumminkin hyötyä saa reilummin kun polvilämppäreistä? Onko sekään sitten raaka nostamista?

Jos ite saisin olla näitä päättämässä, nää varustehommat menisi näin:

Total raw: Kaikille borat uikkari, värin saa ite päättää.

Half-raw: Rannesiteet + vyö sallittu. Singlet ok.

Semi-raw: Rannesiteet + vyö+ polvilämppärit. Singlet ok.

Fake-raw: Rannesiteet + vyö + polvisiteet. Singlet ok.

E: Jos tuommoset luokat tulis, ite menisin pelkästään Total raw sarjaan nostamaan. Ihan vaan siksi koska Borat uikkari on miusta aivan helvetin siisti!

Viimeksi muokattu:
Se sitten rajais aika paljon porukkaa pois, jos ei edes semmosissa nivelissä sais siteitä käyttää, jotka ei voimantuottoon vaikuta (ranteet). Minun olis ihan täysin mahdoton punnertaa maksimaalisia kuormia ilman siteitä loukkaantumatta. Ympärysmittaa kun on alle 18cm ranteilla. Kyllä vammoja ehkäisevät varusteet on ihan fiksua pitää pelissä mukana.

Sinun kropan rajoittava tekijä on sitten ranteet. Ei mitään tukia. Total raw.

Oon sitä mieltä, että vain se originaali vihreä borat käy. Vyö toki auttaa ja ilmankin oon nähny 400 kyykättävän, mutta rannesiteiden ja vyön merkitys on kuitenki pääasiassa se suoja, ei tuki.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom