POWERLIFTING Voimanostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lieska
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mä oon aina hieman ihmetellyt, mitä takavarmistaja ajattelee tekevänsä, kun saattaa tankoa takaisin telineeseen ottaen siitä kevyesti kiinni? Tuossa Pavlon videolla varsinkin, kun kaveri hädin tuskin ylttää tankoon. Siis jos tuo nyt ei osukaan telineeseen, niin kuinka paljon hyötyä siitä on että ojennetulla kädellä pitää kiinni? Samaa näkee painonnostajienkin videoilla monesti, valmentaja saattaa takaa telineeseen vaikka teline olisi sellainen, ettei sitä vasten voi voimalla painaa tankoa.

Mä taas vähän ihmettelen ylipäätään sitä kun välillä näkee videoita jossa tangossa on joku 400kg ja sitten on tyyliin yksi varmistaja eikä varmistusrautoja.

Ton Pavlon ig tilillä siis video jossa kyykkää kolmosen 365 kilolla ja yks varmistaja vaan. Mitähän sitten tapahtuis jos vaikka polvi hajoais kesken noston?

myötäotevedot ilman peukalolukkoa on hyvää treeniä, mutta jos haluaa lisätä fokusta, sit pelkkiä pukeilta otettuja roikotteluja myötäotteella. tai mieluiten roikkumista sileestä tangosta lisäpainoilla. lajinomaiset nivelkulmat tärkeet.

Ylitorniolla järjestettiin viikonloppuna klassisen voimanoston masters SM-kisat. Kävin sunnuntaina paikan päällä kisoja seuraamassa ja hyviä suorituksia tuolla pääsi näkemään. Tämä oli ensimmäinen kertani voimanostokisojen katsomossa ja aion kyllä käydä toistekin. Kisapaikalla yleisöä ei ollut kovin paljon, mutta onneksi tapahtuma streamattiin nettiin:

Perjantai, M60 ja M70:

View: https://www.youtube.com/watch?v=DOJtHx9DWeg

Lauantai, M50 ja naisten sarjat:

View: https://www.youtube.com/watch?v=ocSzCtNDCtg

Sunnuntai, M40:

View: https://www.youtube.com/watch?v=vtw1hM55fCk

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Press komento todellisuudessa on tosi ilkeä. Nostin aina kisoissa komennolla ja siinä on pieni reaktioaika jos ei halunnut riskiä ottaa ja ennakoida. Se ei mikään press-komento ole enää jos se on vain pelkkä merkki että osui rintaan. Pahimmillaan meni 1,5sec rinnalla sen painon kanssa kun pressiä odotteli. Press-komento tarkoittaa oikeasti sitä, että liike pysähtyy, joten se onkin aika perseestä kun mennään esim hitaasti alas, tai sitten nopeeta jos menee, niin se tanko tuppaa seilaamaan ihan hetken ennenkuin tulee pysähdys.

Ja kun vielä otetaan dumarin reaktioaika, se ei sano sillä sekunilla press kun tanko pysähtyy, vaan aina hieman sen jälkeen. Tossa mennään kuten kisoissa pitäisi mennä, mutta monissa kisoissa niiden pressi meinaa vaan että tanko kosketti rintaa.

Mä treenasin aina merkkiä salilla, useissa työsarjoissa viimeinen nosto merkistä ja salipenkin ja kisapenkin ero oli 2,5kg.

View: https://youtu.be/up9FpsNjMhU

Viimeksi muokattu:
IPF:ssä on kunnon merkit. Mutta tuomarin pitää olla siinä mielessä nostajan puolella ettei tahallaan viivytä komentoa. Semmonen sekunnin kuoletushan se on, jos nostaja ja tuomari reagoi oikein. Joskus muistan yhdet pikkukisat missä itse kilpailin, niin start-komentoa sai odotella todella pitkään. Vaikka alkuasento oli kunnossa. Useita sekunteja. Siinä ei kyllä ollut mitään järkeä kun hankala saada paineetkin pidettyä. Press-komennot tulivat aina ajallaan.

Tuota "touch and go" -meininkiä näkee välillä ns ammattilaisliittojen kisoissa. Minusta se ei ole nostajan kannaltakaan hyvä asia. Teet jonkun ennätyksen ja sitten videolta näät ettei nosto ole ollut sääntöjen mukainen tuomareiden virheellisten komentojen vuoksi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Herbert on kyllä hyvä mies. Oli ite sanonut että nyt tuo kyykky pois ME-listalta. Onhan tuo selkeästi korkea ja hienoa että urheilija itsekkin pystyy sen myöntämään, eikä ala puolestelemaan tuommoista vajaata pyllistystä.

Iso peukku Herbertille!

Nykyään selvästi todella moni käyttää pysäytyksiä penkki harjoittelussa treenikaudella, ja se on kyllä fiksua, pysyy ehkä kuormat maltillisempana eikä tule niin helposti pettymyksiä itse kisoissa.

Kun ite kilpailin aikoinaan, niin pysäytyksiä alotin reenaamaan vasta kuukausi ennen kisoja, ja kisoissa sitten tietenkin jäätiin kauas siitä mitä oltiin salilla otettu. Noin 15-20kg oli mulla eroa sali-penkin ja kisa-penkin välillä.

Se on aika loogista treenata nostot samalla tavalla kuin itse kisasuoritus, eli stopilla. Touch&go suunnanvaihto on niin härskisti erilainen että ero stopin ja touch&go:n välillä voi kasvaa todella isoksi jos stoppia ei treenaa. Itsehän harrastin runkkupenkkiä vuosia ja EGO ei kestänyt ottaa stopilla edes salilla yksin ollessa kun todellinen voima rinnalta olisi paljastunut itselle. :LOL:

Nykyään selvästi todella moni käyttää pysäytyksiä penkki harjoittelussa treenikaudella, ja se on kyllä fiksua, pysyy ehkä kuormat maltillisempana eikä tule niin helposti pettymyksiä itse kisoissa.

Kun ite kilpailin aikoinaan, niin pysäytyksiä alotin reenaamaan vasta kuukausi ennen kisoja, ja kisoissa sitten tietenkin jäätiin kauas siitä mitä oltiin salilla otettu. Noin 15-20kg oli mulla eroa sali-penkin ja kisa-penkin välillä.

Itse todennäköisesti kilpailen ensi vuonna ja en ajatellut kovin paljon focusta käyttää stoppipenkkeihin. Junnuna kisatessa en koskaan treenannut stopeilla (toki kisasin melko tiheään välillä niin tuntuma kisanostoihin säilyi), koska rinnaltalähtö oli vahvuus ja loppuojennus heikkous. Perse ilmassa +pomppu niin sai 3% lisää rautaa vrt kisasuoritukseen. Puhtaasti tehtynä ei varmaan juuri yhtään eroa pysäytyksellä vs ilman.

Varsinkin yhtään pidempien sarjojen tekeminen stopeilla ei ole kyllä kovin järkevää. Siinä tippuu kuormat rajusti ja sitä kautta treenivolyymit merkittävästi. On eri asia pysäyttää yksi toisto vrt vaikka viisi toistoa. Toisessa se raskaus/kuluttavuus kumuloituu.

Yksi syy miksi kävin viikonloppuna Ylitorniolla seuraamassa kisoja paikan päällä oli se, että kisojen livestriimissä ei kuullut tuomarien komentoja eikä kisakuulutuksia. Piti käydä vähän oppia hakemassa. Aika napakalta vaikutti tuomarityöskentely ainakin minun silmiini. Komennot tulivat ilman turhaa viivettä heti kun vaan asento oli kunnossa/liike pysähtynyt. Se hieman yllätti, miten syvään pitää IPF-säännöillä kyykätä, että saisi kolme valkoista valoa taululle. Omaan silmään rajatapauksen näköiset kyykyt menivät varsin herkästi hylätyiksi.

jos ongelmakohta ei oo rinnalla, ei niitä stoppeja ole pakko jatkuvasti viljellä, mutta silti sen suunnanvaihdon tulis pysyä kontrollissa eikä pomppua tulis juurikaan olla. selkee taju siitä noston ongelmakohdasta kuitenki pitää olla ja sen mukaan suhteuttaa treenitkin sitten. sama toisin päin eli jos ongelma on rinnalla, on aika turhaa kuunnella lankkupenkeistä paasaavia salitietäjiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom