Voimanoston harrastelijakisoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iPush
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Koen että tähän on tartuttava koska uskon kritiikin kohdistuvan ainakin osittain itseeni. Itse olen sitä mieltä että voimanosto on urheilulaji jossa toisistaan mittaa ottavat urheilijat ja urheilijoilla tarkoitan tässä yhteydessä ihmisiä jolla on terveelliset elämäntavat,hyvä peruskunto sekä aito kiinnostus omasta terveydestä.
Voimanosto on hieno laji ja elämäntapakin mutta on hyvä pitää mielessä että vaikka se olisi merkittävä osa elämää niin koko elämä se ei missään nimessä ole ja jos ajatusmaailma pyörii pelkän yhteistuloksen ympärillä jo 17 vuotiaana niin jää paljon mahtavia asioita kokematta ja saattaapa urakin loppua yllättävan lyhyeen...
Nimimerkillä Ottopotto lienee ihan lähipiirissäkin nostaja joka kilpailee yli 10 kertaa vuodessa varusteilla sekä ilman ja takoo jatkuvasti kansallisia kärkituloksia ja omaa fysiikan jolla napattaisiin joka vuosi keholavoilta mitali.
Todettakoon tässä vielä että ajattelin itsekkin 10v sitten asioista samalla tavalla kuin potto mutta pikkuhilljaa aloin ymmärtää mistä tässä elämässä on kysymys eikä siinä todellakaan ole kysymys siitä kuka nostaa eniten.
Lähes poikkeuksetta kovimpia kavereita ovat ne jotka tekevät pitkän ja nousujohteisen uran ollen yli 35v parhaimmillaan.
Siitä olen yhtä mieltä että ei voimanostajan tarvitse olla alle vitosen rasvoissa mutta ei se rasvaprosentti saisi mielestäni olla yhtä kuin kengän numero.

Janne Seppälä

+1. Jos tämän lajin uskottavuutta halutaan nostaa ja viedä lajia urheilullisempaan suuntaan, on ihan naurettava katsoa kisoja, joissa kisaillaan kellä on isoin maha. Se ei näytä urheilulliselta. Komppaan täysin vanhaa viisasta voimanostajaa, joka totesi voimanostajan rakenteen keskimäärin muuttuneen atleetista pyknikoksi parinkymmenen vuoden aikana. Itseäni kuvottaisi olla läski ja sitä kautta elää epäterveellisesti. Sen takia pitääkin tyytyä tähän hitaaseen massan kasvattamiseen ja tulosten sitäkautta myös. Jos sitä joskus oltaisi edes 82,5kg sarjassa suht kireässä kondiksessa niin tyytyväinen olisin. Urheilusta tässä ennenkaikkea on kyse, painonnosto lavat on täynnä hyväkuntoisia atleetteja ja laji onkin suosiossa maailmalla. On toki sielläkin superissa "isompia" heppuja, mutta ei sillä tavoin kuin voimanostossa. Kyllä siinä menee metsään ja pahoin, jos penkkipunnerruksen nostomatka minimoidaan tajuttomasti läskiä keräämällä. Sitten otetaan paidalla se 400kg. Itse ainakin pyrin kehittämään tuloksiani tiettyyn painoluokkaan, ja vaihdan painoluokkaa vain jos siihen on pakottava tarve(yksinkertaisesti ei pääse enää alemmaksi).

Ehkä esimerkiksi se, että Jarmo Virtasesta tuli voimanostajalegenda monen katsojan silmissä saattoi saavutusten lisäksi johtua siitä, että Jarmo oli rautaisen peruskunnon omaava urheilullisen olemuksen omaava nostaja. Jarmo teki hirmutulokset monessa eri painoluokassa. Häneen oli helppo samaistua. IPF kisoissa oikeastaan seuraankin mielenkiinnolla vain sarjat sinne ysikymppiin saakka, ei epäurheilullisten bulkkisikojen kyykyt ja penkin kiinnosta niin paljoa. Pro puolella on sitten isommissakin sarjoissa toki urheilullisia nostajia, esim. Konstantinovs. Voimamiespuolella oli onni että Jouko Ahola ja Pudzi voittivat MVM tittelin mahakkaiden miesten nenän edestä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Pointti tais olla se, että jos tosissaan oikeasti haluaa tohon lajiin panostaa ( niinkun otto tekee ), niin silloin ei yksinkertasesti voi miettiä miten tiukassa kunnossa sitä ollaan. Jos ei lajiin tosissaan panosta niin silloin mun mielestä on harrastelija. Ylempänä oleva esimerkki kehonrakentaja/voimanostaja on oikeasti helvetin harvassa. Eipä tuu mieleen kun tuo yksi ja ainoa. On tollasen fysiikan omaavat kaverit aika harvassa. Kehonrakennus ja voimanosto on kaksi eri lajia, toki kumpikin antaa hyvän pohjan toiselle, mutta täysillä ei voi harrastaa molempia.

Hmm.. Anteeksi nyt ensinnäkin Otolle tää ei oo henkilökohtaista, mutta ärsytti kommentti :) :

Oot 17 vuotta, oot 170 pitkä ja painat 135 kg. Urheilija? Kaikissa muissa lajeissa ei, mutta jostain kumman syystä voimanostossa kyllä. Mielestäni se, kun perustellaan korkeaa painoa, rasvaprosenttia ja epäterveellisyyttä sillä, että tulokset saadaan ylös on naurettavaa.

Painoluokkiin pitäisi "kasvaa", eli tulosten kehittyessä lihakset kasvaa, ei ole järkeä dietata, siirrytään ylöspäin. EIKÄ niin, että lähtö taso on 150 kiloa ja sitten penkkipunnerretaan nipin napin oma paino.

Mua itseä naisena ja voimanostajana on suunnattomasti aina nyppinyt tämä, että shown varastaa isot lihavat miehet. Todellisuudessa omaan painoonsa nähden 75kg penkkipunnertaman 230kg (3.1 kertaa omapaino) on enemmän kuin 140kg 345 (2.5kertaa omapaino). (ote ipf:n Suomen ennätyksistä.). Tarvitaanko sitä läskiä siihen nostamiseen? Jo mainitut voimamiehet kiskovat aikapienissä rasvoissa ja atleettisen näköisenä painaen 120-130 kg...

Jotta voimanostaja kykenee treenaamaan kovaa ja haluaa kehittyä pitää kuntokin olla terästä. Jos yhden sarjan jälkeen syke on 200 on asiat huonosti. Suurin osa tämän hetkisistä lahjakkaista junnunostajista Suomessa on pirun kovassa lenkkikunnossa. Viime vuoden MMkisoissa mitalleille nousseita 23 näkee niin hiihtämässä, pelaamassa jenkkifutista kuin juoksemassa pikamatkoja. U23 naisten kovin nostaja painoi 64kg. Penkkipunnersi 157.5kg - ei rasvaa.

Miksi voimanostaja ei saa näyttää urheilijalta? Tuskin kukaan sikspäkin nähdessään aattelee, syönpä lisää, että näyttäisin enemmän voimanostajalta. Silloin kun kropassa ei ole ylimääräistä niin lihakset näkyy. Silloin kun koko elopaino on hyötykäytetty niin sitä rasvaa ei vain sieltä kehosta löydy! Toki on se paino antaa apuja. Vai antaako sittenkään? Pitäisikö nämä mittaukset verrata siihen omaan kehonpainoon?

Ja mitä tähä IPF:n harrastelijoiden puuhasteluun tulee.. Niin FPO:n naisten Suomen ennätykset on samaa tasoa kuin IPF:n 20.vuotiaitten :) Ja pikaisesti vilkaistuani nuo 75 kilosten miesten ennätykset huomasin ainoastaan kyykyssä FPO:lla olevan kovemmat tulokset... 30 kg. Siteet on pidemmät ja trikoot alle?

e: ja ipf:llä on syssyllä kisat ei lisenssi-nostajille.

ee: ja en yritä olla ilkeä. Me ollaan Oton kanssa keskusteltu näistä näkemyseroista monet kerrat ennenkin :)

Yhdyn täysin Funkkelin kirjoituksiin!Se mitä tulee lajiin panostamiseen niin eikö lajiin voi panostaa 100 prosenttisesti millään muulla tavalla kuin lihottamalla?
Uskallan väittää että ipf-puolta pikkusarjojen miehet Nieminen S. tai Kvist J. ovat sellaisia nimiä jotka hallitsisivat halutessaan ammattilaispuolellakin ja vieläpä doping kontrollin alla,ipf-räteillä.

Janne Seppälä

Heh ja jos joku vielä ihmettelee miks en nosta ipf liitossa niin tulee varmaan selväksi kun lukee tätä topicia :)

Kokisin varmaan oloni tosi kotoisaksi siellä ;)

ja ei en ole 170cm olen 174cm ;) ja arvokisoissa aijon nostaa aina -125 sarjassa.

Fpo naistentaso on kyllä surkea verrattuna ipf vastaavaan, ipf ja Pro miesten raw voimat pyörivät kuitenkin aivan samoissa huipulla joten siitä voidaan päätellä monta asiaa.

Tää laji ei ainakaan sillä etene että täällä oman lajin ihmiset tappelee ja haukkuu toisiaan tällälailla , koin että mun 260-180-250 raw kisoissa tehtynä on ihan hyvä tulos, jokainen voi tietysti lihottaa itsensä epäatleettimaiseksi lahjattomaksi siaksi = minuksi ja kokeilla tekeen ton samantuloksen..

tuosta painosuhde jutustakin, itse rupeen juokseen 100m ja rupeen sanoon että mun pitää saada jotain hyvityspisteitä siitä koska oon läski, ja juoksisin kovempaa kun te laihakintut( jos olisin itteki laiha) ;) samaa juttua tää on että kevyemmät sanoo että kyllä kelpaa läskillä ja pöhöllä nostella, kuolee nuorena ja tulee huono elämä

Ja mitä tähä IPF:n harrastelijoiden puuhasteluun tulee.. Niin FPO:n naisten Suomen ennätykset on samaa tasoa kuin IPF:n 20.vuotiaitten :)

Yhteistulokset on FPOn naisilla kaikissa 60+ sarjoissa selkeästi parempia (ks. alla). IPF:n naisten avoimen Suomen ennätyksiä en löytänyt. Tilastoja vääristää myös FPOn naisten lukumäärän vähäisyys: tällä hetkellä voimanostossa kilpailevia naisia taitaa olla neljä.

60: 412,5/ 435
67,5: 412,5/ 490
75: 402,5/ 435
82,5: 407,5/ 530
90: 395/ 550
90+: 320/ 500

Eikös voimanostokisoissa ole nyt kyse siitä kuka on vahvin, ei siitä kuka on kaunein tai omaa pienimmän rasvaprosentin tai näyttääkö nostaja urheilijalta. Jos Ottopotto on löytänyt oman lajinsa ja nostaa raskaassa sarjassa ja on pari kiloa ylimääräistä niin mitä sitten. Pitäisikä oton maata kotona sohvalla ja kirota paskaa elämää niin kuin muut ylipainoiset tekee ja jos otto keskittyy vaan voimaan, mitä sitten? On sekin parempi kuin makaisi vain kotona, joisi viinaa ja bailaisi. IHME PELLEJÄ OOTTE KYLLÄ! :)

Ensiksi Seppälälle voisi sanoa että ehkä sustakin olisi joskus voinut tulla jotain jos olisit keskittynyt yhteen lajiin. Se jos mikä on harrastelija touhua että vielä aikuisena on monessa lajissa mukana. Kannattaa katsoa näiden kehonrakentaja-voimanostajien tuloksia mitenkä ne on kehittyneet. Kun kumarrat toiseen niin pyllistät toiselle puolle. Tälle IPF:n naisharrastajalle sanoisin että oletko sitä mieltä että esimerkiksi V.Vasiljev tai Mika Halvari eivät olleet huippu-urheiljoita? Jos ulkonäkö on ratkaiseva seikka niin palkinnot kannattaa jakaa anttilan kuvaston malleille. Ja on siellä IPF:ssä yli 160 kiloinen Korkia-Ahokin joka ainakin omasta mielestäni on kovan luokan huippu-urheilija. Tässä juuri on se huippu-urheilijan ja harrastelijan ero että uskaltaa laittaa likoon kaikki vaikka koirat irvii ympärillä.

Yhdyn täysin Funkkelin kirjoituksiin!Se mitä tulee lajiin panostamiseen niin eikö lajiin voi panostaa 100 prosenttisesti millään muulla tavalla kuin lihottamalla?
Uskallan väittää että ipf-puolta pikkusarjojen miehet Nieminen S. tai Kvist J. ovat sellaisia nimiä jotka hallitsisivat halutessaan ammattilaispuolellakin ja vieläpä doping kontrollin alla,ipf-räteillä.

Janne Seppälä

Niemistä ei välttämättä kohta enään nähdä ipf puolella, saanut käsityksen että mies on aika kypsänä liiton touhuun.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Täytyy vielä lisätä että kyllä te aikuiset ihmiset olette nyt varmasti tosi ylpeitä itsestänne kun yhdessä käytte alaikäisen nostajan kimppuun. Nostajan jonka omat saavutukset ovat jo nyt kovemmat kuin teillä tulee koskaan olemaan koko ikänne aikana. Saisitte hävetä mutta tuskin teillä on siihen edes ymmärrystä.

ikävä kyllä käy usein sillai että nuorena kun nostetaan käsittämättömiä rautoja,niin tulosten taustalla on doupping aineitten käyttö.(enkä nyt tarkoita tällä ottopottoa vaan yleisesti ottaen)ja sitte +30v kun pitäis olla huipulla,niin ollaan jo joko aivan romuna tai sitten jo ilmavoimissa.

Ehkä tyhmintä on kerätä nuorena vaan lisää painoa sen takia, että tulokset nousee. Itse olen tehnyt about saman sarjan kuin Otto tosin painoa on 35kg vähemmän ja ikää muutama vuosi enemmän. Varusteina oli penkissä vyö. Totta kai on luonnostaan isoja junnuja joilla painoa löytyy jo ennen voimanoston aloittamista, mutta olen myös todistanut tapauksia missä painoa kerätään ikävuosina 16-20 niin paljon kuin nyt vaan pystyy ja tuloksena on piikissä nostava rasvapallo. Tulokset toki nousevat silloin, mutta mielestäni niistä maksetaan liian kova hinta jos sen eteen ollaan kerätty 40kg lisäpainoa. Itse en enää nosta painoa yli satasen ja se tuleekin pomppimaan 95-100kg välissä ja kehitys on totta kai paljon hitaampaa silloin. Tavoite on tosin olla kovassa kunnossa kun ikää on +30v.

Me tunnetaa Oton kanssa edelleenkin hyvin - en oo hyäkänny kimppun! Totta kai on hienoa, että otto reenaa eikä mässäile, mutta kyse olikin nyt siitä mitä urheilijana nähdään. Totta kai Korkia-aho on superlahjakkuus niinkuin Ottokin. Samaten kuin halvari oli huippu-urheilija, mutta mikä sitten tekee sen urheilijan? Terveellisyys ja urheilullisuus? Sillä urheilua ainakin myydään. Ja voimanosto nyt sattuu olemaan yksi niistä lajeista, joissa painosta keskustellaan avoimesti. Lisäksi tuohon Halvariin... Millä selität sen, että pienempi rasvaset jannut tekee nykyään kovempia tuloksia kuin Halvarin aikoihin?

Ja olen mäkin ihan ok hyvin jo pärjänny. Joskin junnu vielä itsekin :)

Ja mixuli luuletko, että tuo on kauheen vihkeetä olla naisena lavalla :D että on pirun nättiä silmät verisenä reidet purstuen käydä kyykkäämässä lavalla :)

Yhteistulokset on FPOn naisilla kaikissa 60+ sarjoissa selkeästi parempia (ks. alla). IPF:n naisten avoimen Suomen ennätyksiä en löytänyt. Tilastoja vääristää myös FPOn naisten lukumäärän vähäisyys: tällä hetkellä voimanostossa kilpailevia naisia taitaa olla neljä.

Assis

60: 412,5/ 435
67,5: 412,5/ 490
75: 402,5/ 435
82,5: 407,5/ 530
90: 395/ 550
90+: 320/ 500

44kg 415.0
48kg 435.0
52kg 452.5
56kg 478.5
60kg 500.0
67.5kg 512.5
75kg 540.0
82.5kg 567.5
90kg 540.0
90+kg 553.5

Ihanaa että joku sanoo ääneen sen, etteivät ne pro puolen miehet yhtään vahvempia oo muuhun en kommentoikaan siinä lauseessa. Ja tosiaan, ei lajia tää painiminen asioista ainakaan paranna. Samaa mieltä, mutta jos toinen / kolmas postaus oli, että harraste sarja eli IPF :D niin keskustelu lähtee jo väärille raiteille. Ja ihan samalla tavalla meidän liitossa on isoja poikia nostamassa ja niin on teilläki. Ehkä mulle sitten tulikin raumoja kun jättiläismäinen venäjän superi tuli vikittelemään MM-kisoissa ja ehdottelemaan irtstauksia - pelottava miäs :urjo::urjo:

se miksi nappasin tuon älämölön isoista nostajista, niin on surullista, miten aina pienten painoluokkien ihmiset jää isojen jalkoihin. Tuossakin harrastelijoita olisi MM-mitalisti Virpi Kehänen, Sami Nieminen, Raija Jurkko jne jne jos aateltaisiin nuin, että koko IPF lepää superissa.

ja otto: painosuhde on eriasia kuin 100m juoksu... :P jenkkifutarit juoksee kauheeta vauhtia vaikka onkin raskaita. Mun idea siihen oli vaan, että onko se oikeesti arvostetumpaa jos 140kg penkkaa 300 ja 75kg 250 (vai mitä ne nyt oli). se oli retorinen kysymys, jota voi kaikki itse miettiä :D ja mä tiedän olevani tässä erimieltä kuin sä.

Lisäksi tuohon Halvariin... Millä selität sen, että pienempi rasvaset jannut tekee nykyään kovempia tuloksia kuin Halvarin aikoihin?

Ketä Suomessa näitä tekee? Mikan kisarekka ulkona 21m 50cm ja sisällä 22m 9cm. Hänen räjähtävyyttä ja voimaominaisuuksia tuskin tarvitsee täällä tarkemmin puida. Mitä itse olen katsellut telkusta tämän päivän "pienempi rasvaisten" työskentelyä ringissä niin suosittelisin herroille nopeaa massanhankintaa.

ei Suomessa kaikesta päätellen pärjää kukaan enää missää (Esim nyt pyörivät Olympialaiset;)) mutta aika atleettisia nuo rapakon takana palloilevat click ei nyt pieni poika mutta vrt. mika

e: tää ketju on kyll menny niin pahasti offtopicii ja lienee siihenkin vähän omaa syytä' :D

Zone-sarja -42%

Suositut

Back
Ylös Bottom