Voimannostosta(miten aloittaa oikein)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen vähän aikaa treenaillut voimannosto periaatteella (lyhyet sarjat jne.)(siis itse menin suoraan voimaperiaatteella treenaa, en tosin ole elämäni ensimmäistä kertaa saliurheilua harrastamassa...) ja nyt vasta ite tajusin miten alhaalla sen jalkakyykyssä pitäis mennä. Mulla olis ainakin siinä tekniikassa paljon harjoiteltavaa. Eli kannattaisko nyt harjoitella sitä tekniikkaa pienemällä kuormalla ja enemillä toistoilla. Oletteko muut kuulleet, että voimailu pitäisi aloittaa niin, että treenaa suuremilla toistomäärillä, että oppii tekniikat hyvin ja sitten vasta siirtyy varsinaisiin voimaharjoitteisiin. Ja myös nivelten kannalta niin.

Juu pienet painot ja tekniikka kuntoon,
Jos on tekniikka pielessä ja suuret painot tangossa niin melkovarmasti joku paikka menee rikki.
Sitten kun on tekniikka kunnossa ni sitten voi niitä painoja ruveta laittamaan...

ihanahelena sanoi:
Olen vähän aikaa treenaillut voimannosto periaatteella (lyhyet sarjat jne.)(siis itse menin suoraan voimaperiaatteella treenaa, en tosin ole elämäni ensimmäistä kertaa saliurheilua harrastamassa...) ja nyt vasta ite tajusin miten alhaalla sen jalkakyykyssä pitäis mennä. Mulla olis ainakin siinä tekniikassa paljon harjoiteltavaa. Eli kannattaisko nyt harjoitella sitä tekniikkaa pienemällä kuormalla ja enemillä toistoilla. Oletteko muut kuulleet, että voimailu pitäisi aloittaa niin, että treenaa suuremilla toistomäärillä, että oppii tekniikat hyvin ja sitten vasta siirtyy varsinaisiin voimaharjoitteisiin. Ja myös nivelten kannalta niin.

No tuosta tekniikastaki sen verran, että älä treenaa sitä liian pienillä painoilla.Tällöin tekniikka ei kehity koska et joudu "hallitsemaan" painoja..eli tommonen 50-60% maksimista on ainakin mun mielestä hyvä rautamäärä tekniikkatreeniin(eikä välttämättä pitkiä sarjoja, mikäli tekniikka on vielä epävarma).Voit toki harjoitella esim kyykyn tekniikkaa harjanvarrella, mutta huomaat kyllä sitten eron kun siirryt painoihin.Tekniikka kun pitää pystyä pitämään "kasassa" myös isoilla painoilla.
Tuosta voimanostoharjoittelusta saa hyviä vinkkejä kyllä netistäkin, esim Saken sivuilta(löytyy treenipäiväkirjojakin) maamme huipuilta) ja voimanostoliiton sivuilta. En kuitenkaan suosittele alkuun mitää monimutkaisuuksia, vaan perustreeniä. Vatsat ja kyljet kannattaa treenata suht hyvin ja muistaa pitää liikkuvuus hyvänä. Tekniikan särkyminenkin voi johtua huonosta liikkuvuudesta.
Tsemiä:thumbs:

Jep, ehdottomasti opetellaan ensin tekniikat kuntoon, niin, että ne tulevat "selkäytimestä", ja sitten vasta ryhdytään latomaan kunnon kiloja tankoon. Voimanostoliikkeet ovat oikeni tehtynä aivan yhtä turvallisia kuin mitkä tahansa muut treeniliikkeetkin, mutta väärin tehtynä niillä on mahdollisuus satuttaa itsensä pahastikin (jopa kevyemmillä painoilla, nimim. kokemusta on).

Onhan sinulla, ihanahelena, joku katsomassa ja neuvomassa, kun nostotekniikoita opettelet? Siis joku, joka oikeasti tietää, muten homma pitää hoitaa? Itse kun ei välttämättä tekniikkavirheitään huomaa (ja kyykyn syvyyden määrittely voi olla alkuun hankalaa).

EDIT: Hyviä pointteja Hunter killeriltä.

Aah, unohtu vielä semmonen että älä kopio mitään tekniikoita suoraan keltään huipulta...vaan pyri löytämään oman kehosi mittasuhteille/liikkvuudelle sopivat tekniikat.
Ja aivan kuten Gillyanne sanoikin jo, oisi tosi hienoa jos sinun harjoitteluasi seuraisi joku joka tietää asioista.Rohkeasti vain kysymään jos tiedät jonkun voimanostajan..vaikka se on kuinka mörön näköinen, niin kyllä se voi silti olla ystävällinen ja mukava, heheh....

hunter killer sanoi:
No tuosta tekniikastaki sen verran, että älä treenaa sitä liian pienillä painoilla.Tällöin tekniikka ei kehity koska et joudu "hallitsemaan" painoja..eli tommonen 50-60% maksimista on ainakin mun mielestä hyvä rautamäärä tekniikkatreeniin(eikä välttämättä pitkiä sarjoja, mikäli tekniikka on vielä epävarma).Voit toki harjoitella esim kyykyn tekniikkaa harjanvarrella, mutta huomaat kyllä sitten eron kun siirryt painoihin.Tekniikka kun pitää pystyä pitämään "kasassa" myös isoilla painoilla.
Näin uskon itekkin.Kyykyssä ja vedossa painopiste muuttuu hieman ainakin omasta mielestäni,jos vertaa ihan pelkkään keppijumppaan.
40-60% painot maksimista on semmosia,että niillä pystyy reenaamaan tekniikkaa aivan loistavasti.

Voimanostossa tarvitaan kyllä joku muu osaava henkilö katsomaan tekniikat kuntoon koska yksin niitä ei löydä omille välityksille.
Suomen maajoukkuevalmentaja Pekka Anttila korjasi omaa asentoani kyykyssä niin, että siirsi vasenta jalkaa muutaman sentin leveemmälle ja ulospäin viistoon. Ei se sen enempää tarvinnut, mutta ei sitä itse olisi tajunnut ikinä.

Jos koko homma oikeesti kiinnostaa niin ota yhteyttä vaan lähimpään seuraan niin siellä kyllä neuvotaan ja tehdään ihan räätälöidyt ohjelmat.

EDIT. Painot 40-65% ja semmosia teknisiä vitosia.

Salomaa sanoi:
Voimanostossa tarvitaan kyllä joku muu osaava henkilö katsomaan tekniikat kuntoon koska yksin niitä ei löydä omille välityksille.
Suomen maajoukkuevalmentaja Pekka Anttila korjasi omaa asentoani kyykyssä niin, että siirsi vasenta jalkaa muutaman sentin leveemmälle ja ulospäin viistoon.
Ihan offtopic,mutta kyykkäätkö kuinka leveeltä?

Salomaa, eikö huuda polvet leipää noin leveällä asennolla? Itsehän ryhdyin tuossa opettelemaan leveämpää kyykkyä, mutta jouduin melkein hetimiten kaventamaan asentoa vähän, kun polvissa tuntui ilkeältä :( Nyt kyykkään hieman hartioita leveämmällä, yhtään enempää ei kärsi asentoa levittää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Gillyanne sanoi:
Jep, ehdottomasti opetellaan ensin tekniikat kuntoon, niin, että ne tulevat "selkäytimestä", ja sitten vasta ryhdytään latomaan kunnon kiloja tankoon. Voimanostoliikkeet ovat oikeni tehtynä aivan yhtä turvallisia kuin mitkä tahansa muut treeniliikkeetkin, mutta väärin tehtynä niillä on mahdollisuus satuttaa itsensä pahastikin (jopa kevyemmillä painoilla, nimim. kokemusta on).

Onhan sinulla, ihanahelena, joku katsomassa ja neuvomassa, kun nostotekniikoita opettelet? Siis joku, joka oikeasti tietää, muten homma pitää hoitaa? Itse kun ei välttämättä tekniikkavirheitään huomaa (ja kyykyn syvyyden määrittely voi olla alkuun hankalaa).

EDIT: Hyviä pointteja Hunter killeriltä.
Siinäpä se just on kun ei ole. Voikohan Mavessa mennä jotain pieleen mitä ei ite tiedä kun musta tuntuu, että se menee hyvin. (vaikka onkin sellainen minkä vähän aikaa sitten aloitin.

Penkkiä meinasin alkuks treenata sotilaspenkki-tyyliin(siis kasvattaa ihan voimaa).

Mietinkin sitä, että pitäsköhän mennä ihan seuraan...

hunter killer sanoi:
. Vatsat ja kyljet kannattaa treenata suht hyvin ja muistaa pitää liikkuvuus hyvänä.
Tsemiä:thumbs:
Kiitti... Miten vatsoi ja kylkiä kannattais sitten treenta, kun niistäkin on ollut monenlaista puhetta... Entäs mitä mieltä olette sellaisista onko ne isometrisiä harjoitteitä eli esim. vedetään vatsaa sisään ja pidätetään henkee. Niistä on ollut täällä aloittelijoiden osastolla puhetta. Syviä vatsalihaksia.

Gilly: Ei ne mitään huuda, hyvin kestää. No naiset ei muutenkaan yleensä kyykkää mitenkään hirmu leveellä. Naisille leveä kyykky taitaa olla se 55-65cm.

Täytyy vaan painaa niitä polvia sinne sivulle. Ja alas kannattaa mennä todella vikkelästi, koko kyykky suorituksena alhaaltaylös ei pitäisi kestää enempää kuin 2-4 sekunttia.
Tähän päästään niin, että pidetään harjoituspainot tarpeeksi pieninä ja kehitetää paljon nopeita lihassoluja.

Esimerkki tästä: http://www.kolumbus.fi/jaska.salomaa/kyykky_2.3gp
http://www.tikkurilankajastus.fi/videot/Ville_kyykky2.wmv

Helena: Itse treenaan vatsat ja kyljet joka treenikerralla 4krt viikossa.

Palvelee todella hyvin. Maksimit vedän sumolla, mutta treeneissä käytän paljon enemmän perinteistä vetoa ja muutamaa sen eri variaatiota.

Salomaa sanoi:
Gilly: Ei ne mitään huuda, hyvin kestää. No naiset ei muutenkaan yleensä kyykkää mitenkään hirmu leveellä. Naisille leveä kyykky taitaa olla se 55-65cm.

Täytyy vaan painaa niitä polvia sinne sivulle. Ja alas kannattaa mennä todella vikkelästi, koko kyykky suorituksena alhaaltaylös ei pitäisi kestää enempää kuin 2-4 sekunttia.

Jeps, kyllä jää meikäläinen kirkkaasti kakkoseksi kyykyn leveydessä :D

Ehkä mä sitten tein sen polvien sivulle painamisen jotenkin väärin, mutta nimenomaan se aiheutti ikävää "paineen" tunnetta ja kipuakin polvissa :( No, kuten todettua, kavensin sitten asentoa vähän (kuitenkin edelleen leveämpi kuin se, mistä lähdin liikkeelle), eikä satu enää. :)

No liikkuvuus takareiskoissa ja lantiossa pitää olla hyvä jos leveellä haluaa kyykkää ja vetää.
Jos liikkuvuus on huono ei syvyyteen pääse ja sillon polvet alkaa vetää automaattisesti toisiaansa yhteen ja jos sitä väkisin vastustaa työntämällä polvia sivuun se todellakin voi sattua.

Gillyn tapauksessa voisi jopa toimia helvetinmoinen venyttely ja tehokas lantion avaaminen. Kuinka leveä asentosi on senteissä?

Salomaa sanoi:
Helena: Itse treenaan vatsat ja kyljet joka treenikerralla 4krt viikossa.
Eli paljonko/Sarjat toistot kerralla/yhteensä viikossa?.Pitkiä sarjoja, lyhyviä sarjoja/millasia.

Ja sitten kaikille: Voiko Mavessa mennä joku pieleen, kun se tuntuu menevän mulla hyvin ja mavetan sumolla...

En minä nyt usko että siinä kyykyssäkään on muusta ihmeellisemmästä kyse kuin, että en ole tottunut kyykkää niin alhaalle, joten nyt vähennän painoi ja harjoittelen tekniikkaa

PAINO/TOISTO/SARJA

Ma:
- Vatsa painoa 10 toiston välein lisäten 5,10,15kg*yht 30
- Sivut 35*10*4

Ti:
- Vatsa taljassa 40*10*4
- Sivut 35*10*4

To:
- Vatsa lisäpainolla 10*20*4
- Sivut 35*10*4

La:
- Vatsa (selällään penkillä paino nilkoissa) 10*15*3
- Sivut 35*10*4

Myöhemmein sivuja ja vatsoja voi ottaa vaikka kuminauhoilla. Varsinkin staattisia vatsoja on hyvä tehdä kuminauhoilla.

ihanahelena sanoi:
Kiitti... Miten vatsoi ja kylkiä kannattais sitten treenta, kun niistäkin on ollut monenlaista puhetta... Entäs mitä mieltä olette sellaisista onko ne isometrisiä harjoitteitä eli esim. vedetään vatsaa sisään ja pidätetään henkee. Niistä on ollut täällä aloittelijoiden osastolla puhetta. Syviä vatsalihaksia.

Noh, Salomaa jo valaisikin asiaa..mutta tosiaan vatsoja ja kylkiä kannattaa treenata paljon.
Voi vaihdella joko treeneittäin toisto/vastusmääriä, tai sitten kausittain (peruskunto/kilpailuun valmistautuminen).
Pääasia kuitenkin se, että pyrit niissäkin kehittymään koko ajan.Alkuun suuri määrä vatsoja voi tuntua vaikealta kyykätessä(vatsat/kyljet väsyneet uudesta rasituksesta)) yms, mutta ajan myötä huomaat kuinka palkitsevaa se on.
Kannattaa myös vaihdella vastusta/tekotapaa, eli tee silloin tällöin sivut taljassa, käsipainoilla yms. Vatsoja kiertäen, taljassa, alavatsoja(jalkojen nosto)...yms..eli tee harjoittelusta monipuolista, niin ei ala routimaan tuo ainainen vatsojen teko....

En tiedä kuinka paljon olet aiemmin treenannut vatsoja/sivuja, mutta voit tietysti tehdä niinkin, että lisäät harjoitusten määrää/tehoa vaiheittain. Näin esimerkiksi:
viikot 1-4: vatsa/kylkitreenejä 3 (paljon toistoja kevyellä vastuksella)
viikot 5-9:sama homma, mutta koventaen vastusta.
Toinen vaihtoehto on tehdä treeniviikon aikana kovia ja kevyitä päiviä, eli eka treeni vastuksilla(toistot 10-15), toka ilman vastusta, paitsi kyljissä toki joku puntin tynkä pitää olla kädessä ja paljon toistoja (20-30).
jne....loputtomiin ei tietenkään kannata nuita treeniä lisätä, vaan keskittyä enemmänkin tehoon.

Suositut

Back
Ylös Bottom