Olen lueskellut tätä foorumia, ja mielestäni täällä liikaa painotetaan, että voimaa hakiessa kaikille se keino olisi treenata se noin 3 krt viikossa pääasiassa 12 tai alle olevilla sarjoilla.
Itse en näe asiaa ollenkaan noin.
Sitten kun ollaan jo voimakkaasti erikoistettu saliharjoitteluun vuosikausien treenillä asia on erilainen, vaikkakin silloinkin on suuria eroja siinä montako sarjaa viikossa suoritetaan. Lähtien ihmisten yksilöllisistä eroista mikä on toimivaa.
Ajatellaan että maratoonari aloittaa voimaharjoittelun. Lajinvaihto. Tällöin jos hän lähtee hakemaan suoraan ykkösiä aloittaa hän yhtä pohjalta kuin henkilö jolla ei ole hyvää peruskuntoa taustalla. Tälläiselle henkilölle olen lähes varma paras keino voimanhankintaan on crossfit tms. tyylinen harjottelu, jossa henkilö ottaa käyttöönsä vahvuutensa, eli kestävyytensä ja samalla lisää siihen pikkuhiljaa hivuttamalla voimakomponenttia mukaan. Kunnes lopulta halutessaan pystyy siirtymään lyhyisiin sarjoihin niin, että treenit ovat hänelle tehokkaita.
Väittämäni siis on, että tuo maratoonari kerää tuolla tavalla enemmän voimaa viikossa, kuin perussaliohjelmalla.
Mielipiteitä / tutkimusta asiasta?