voimakauden ja massakauden ero nostomäärissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
45
Pistetään tämä tänne aloittelijoiden puolelle, niin tulee ehkä useammalle aloittelijalle silmään.

Kysymys kuuluu, onko nämä väittämät oikein?
Massakauden 6-12 toiston sarjat lisää pääasiassa lihasmassaa.
Voimakauden 1-5 toiston sarjat lisää pääasiassa lihasvoimaa.

Vai onko se juuri toisinpäin, jotta massaa tulee 1-5 nostoilla
ja voimaa pidemmillä sarjoilla?

Itselläni on epävarmaa tietoa tuosta ja haluaisin vihdoin saada
selvyyden siihen.

Kyllähän noi 6-12 sarjat kehittää massaa paremmin kuin 1-5 sarjat jotka kehittävät sitten paremmin voimaa. Mutta kyllä mun mielestä 6-8:kin voi kehittää vielä voimaa kun taas toisaalta 4-6:kin voi kehittää jo massaa...

veijari sanoi:
Kyllähän noi 6-12 sarjat kehittää massaa paremmin kuin 1-5 sarjat jotka kehittävät sitten paremmin voimaa. Mutta kyllä mun mielestä 6-8:kin voi kehittää vielä voimaa kun taas toisaalta 4-6:kin voi kehittää jo massaa...

Olipa tyhjentävä vastaus. Vaikkakin on totta että mikä tahansa nosto välillä 1-12 varmasti kehittää niin voimaa kun massaa.

Mutta mutta...
Osaisko Tomi, Mike, Hulkki tai joku muu konkari vastata tähän jotain faktaa.

jalat sanoi:
Väittämät ovat oikein. Mikä on epäselvää?

Kaikki voimaharjoittelu kasvattaa myös jonkin verran lihasmassaa.
Voimakaudella 1-5 toistoilla on tarkoitus parantaa lihasten hermotusta.
Massakaudella 6-12 toistoilla on tarkoitus kasvattaa lihassolujen poikkipinta-alaa.

jalat sanoi:
Pistetään tämä tänne aloittelijoiden puolelle, niin tulee ehkä useammalle aloittelijalle silmään.

Vai onko se juuri toisinpäin, jotta massaa tulee 1-5 nostoilla
ja voimaa pidemmillä sarjoilla?

Itselläni on epävarmaa tietoa tuosta ja haluaisin vihdoin saada
selvyyden siihen.

Mitä tavoittelet massaa vai voimaa? Vai kyseltkö ihan muuten vaan? Ja kuten jo aiemmin mainittiin niin voimaa yleensä havitellaan toistoilla 1-6 ja massaa 6-15 (näin siis massan osalta kun tehdään ihan perustreeniä).

Joo no siis yhen tai kahenkaan toiston tarkkuudella on turha edes kuvitella tietävänsä mitkä on massa tai voimasarjoja. Itse ajattelen että voimaa saa 3-6 toiston sarjoilla ja massaa 8-12 toiston sarjoilla. Ja sitten tuo 6-8 on siitä puolesta välistä että se ei oo kumpaankaan oikein hyvä vaan se kasvattaa jotenkuten molempia. Sitten taas 1-2 on jäänyt kokonaan pois niin 1 ei mielestäni ainakaan ole oikeanlainen toistomäärä voimatreeniin. Hermosto vaan menee ihan tukkoon ja saa tulokset junnaamaan tai jopa laskuun. 2 toistoa on kans vähän niin ja näin. Sitä en osaa mitenkään perustella että miksi ei 2 toiston pituisia sarjoja kannata tehdä mutta itse en ole niihin mieltynyt. Jotenkin on sellanen tuntuma vaan jääny pääkoppaan että ihan sama tekeekö 1 vai 2 toistoo niin aika sama. Treenissä aina kuitenkin kannattaa keskittyä kasvattamaan joko voimaa tai massaa eikä molempia yhtäaikaa. Tosin voit aina vaihtaa sillein että teet tietyn ajan massaa ja sen jälkeen vaihdat voimaharjoitteluun tietyksi aikaa. Yhtäaikaa kuitenkin huono tehdä niitä jos mahdollisimman optimaalisia tuloksia jommassa kummassa haluat. Muista myös se että nuo sarjojen pituudet vaihtelee sen mukaan mitä lihastakin ollaan treenaamassa. Esim. reisilihaksiin useille tehoaa paremmin vieläkin pidemmät kun nuo 12 toiston sarjat massan kasvatusta ajatellen.

Ja muistakaa että ihmiset on yksilöitä, joillakin massa kasvaa hyvin 6-8 toistolla, jotkut taas tarttee yli 10 toiston sarjoja. Myös lihasryhmien välillä on eroja. Esim. mun on turha käsille edes tehdä mitään 12-15 sarjoja, mutta taas jalat tuntuu kasvavan just tolla toistoaluellaa parhaiten. Eli mitään kovin helppoa tämä ei ole ja kukaan ei voi tarkkoja rajoja määritellä.

Mutta pääsääntöisesti voimaa hankitaa 1-5 toiston sarjoilla ja pitkähköillä palautuksilla, eikä sarjoja yleenä tehdä loppuun asti, vaan jätetään vähän varastoon.

Massaa taas hankitaan 6-15 toistoaluellaa, ehkä joskus jopa 20 toistoon asti. Sarjojen palautustaukoina toimii hyvin 30-120 sek. ja sarja tehdää yleensä loppuun ja jopa erikoistekniikoitakin käytetään.

Akkeli sanoi:
Mitä tavoittelet massaa vai voimaa? Vai kyseltkö ihan muuten vaan? Ja kuten jo aiemmin mainittiin niin voimaa yleensä havitellaan toistoilla 1-6 ja massaa 6-15 (näin siis massan osalta kun tehdään ihan perustreeniä).

Itse on tullut vedettyä nyt puolisen vuotta 6 noston sarjoja. Kehitystä on tapahtunut, mutta suoraan sanoen olen odottanut enemmän mitä olen saanut. En toki ole ollut kaikki-mulle-heti asenteella liikkellä vaan pikkuhiljaa hyvä tulee.

Ehkä voisikin olla hyvä tehdä tosiaan vähän kausiluontoisesti nyt. Jos vetäisi seuraavat pari-kolme kuukautta vaikka 10 noston sarjoja, niin pääsisi kesäksi vähän näyttävämpään kuntoon. Sitten kesällä voisi vaihtaa voimatreeniksi ja vetää vaikka 4 noston sarjoja muutaman kuukauden.

Miten muuten itse teette vaihtelua? parin kuukauden välein? puolen vuoden välein?

Ja kiitos kaikille selvennyksestä.

jalat sanoi:
Miten muuten itse teette vaihtelua? parin kuukauden välein? puolen vuoden välein?

Kannattaa jakaa kausiin suosiolla. Esim vaihtaa kuukausittain, siis jos nyt puhutaan toistomäärillä vaihtelun hakemisesta. Puolivuotta on jo aika pitkä aika ja IMO turha muutenkaan odottaa että kehitys pysähtyy ja sitten vasta hakee vaihtelua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
jalat sanoi:
Olipa tyhjentävä vastaus. Vaikkakin on totta että mikä tahansa nosto välillä 1-12 varmasti kehittää niin voimaa kun massaa.

Mutta mutta...
Osaisko Tomi, Mike, Hulkki tai joku muu konkari vastata tähän jotain faktaa.

Se on vaan fakta että mitään tyhjentävää ei voi kukaan sulle sanoa. Toi kaikki riippuu niin ihmisestä ja rasitettavasta lihaksesta ja monista muista seikoista. Voimaa hakiessa Esim. Penkissä voi tehdä pidempää sarjaa (jotain kuuden toiston sarjoja), mutta maastavedossa en itse oo ainakaan saanu mitään mainittavia voiman nousuja vitosta pidemmillä sarjoilla. Itseasiassa vielä pitää mennä vitosesta alaspäinkin. Sitten taas voimaa hakiessa apuliikkeitä voi tehdä vähän suuremmalla skaalalla. Mitään täydellistä vastausta ei siis ole olemassa. Sinun kannattaa itse kokeilla ne toistoalueet mitkä toimivat juuri sinulla..

jalat sanoi:
Itse on tullut vedettyä nyt puolisen vuotta 6 noston sarjoja. Kehitystä on tapahtunut, mutta suoraan sanoen olen odottanut enemmän mitä olen saanut. En toki ole ollut kaikki-mulle-heti asenteella liikkellä vaan pikkuhiljaa hyvä tulee.

Ehkä voisikin olla hyvä tehdä tosiaan vähän kausiluontoisesti nyt. Jos vetäisi seuraavat pari-kolme kuukautta vaikka 10 noston sarjoja, niin pääsisi kesäksi vähän näyttävämpään kuntoon. Sitten kesällä voisi vaihtaa voimatreeniksi ja vetää vaikka 4 noston sarjoja muutaman kuukauden.

Ja kiitos kaikille selvennyksestä.

Tee mieluiten vaik niin että eka pari viikkoa toistot välillä 6-12 ja sit yks viikko vaik pelkkiä vitosia. Eli pari "massa" viikkoa ja yks voima viikko. Näiden perään voi sit tehdä vaik kevyen viikon tai pitää pari "loma"-päivää.

Back
Ylös Bottom