Voimailija, bodailetko?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Uteliaisuuttani tuli mieleen, arvon voimailijat/voimanostajat ja heidän valmentajansa, käytättekö eristäviä tai bodausliikkeitä treeneissä, ja koetko saavasi niistä hyötyä mikäli käytät?
Esim jaloille yhden raajan liikkeet, koukistukset, ojennukset ja muut laitteet.
Penkkiä tukemaan rinnalle tai ojentajille bodailua? Vai onko nämä vaan haitaksi?

Koulukuntia on monia. Itse en oikeastaan tee eristäviä liikkeitä, dippi ja face-pull varmaan eristävimmät, takaolkapäille nyt ei oikein ole isoja liikkeitä ja koen niiden tarvitsevan treeniä ettei olkapäät pauku. Välillä otan hypertrofiajakson jollekin lihasryhmälle ihan vaan lihastasapainon takia vammojen ehkäisyksi, dietillä tietysti suht mahdotonta kasvattaa lihasta. Huoltavia liikkeitä toki teen, kuten esim tuota face-pulli. Välillä pitkää sarjaa hauiksille, kuvittelen sen ehkäisevän kyynärpäänseudun kipuja.

Minä en nyt oikein tiedä kumpaan kategoriaan itseni luokittelisin(wnb-bodaaja vai wnb-voimailija). Treenit ollut viime vuodet lähempänä bodausta. Satunnaisia voimajaksoja lukuunottamatta. Mutta vaikka jos innostuisinkin laittamaan focuksen vielä voimailuun (penkkipunnerrus), niin en kyllä pystyisi eristävää treeniä kokonaan karsimaan pois, koska se tekeminen ei olisi enää mielekästä itselleni enää. Siitä en tiedä kumpi vie voimahommissa parempaan lopputulokseen. Lienee kovin yksilöllistä. Toki esim voimanostajilla ne kolme lajia vie jo palautumiskapasiteettia + focusta niin paljon, että ns. apuliikkeet on valittava tarkkaan ja ei määräänsä enempää vitkutteluita.

Joillainhan lihasmassa kehittyy ihan moninivelliikkeillä ja voimailutreeneillä riittävästi. Jotkut luonnostaan ruipelot ja hardgainerit voi hyötyä niistä bodausjaksoista enempi, jos niillä saa lihasmassaa kasvatettua. Niin on sitten mitä hermottaa lajitreeneillä. Ja sitten vielä kun jotkut yksilöt voi olla todella vahvoja kohtalaisen vaatimattomalla lihasmassalla, toiset isommalla lihasmassalla ja jotkut ei saa tehoja irti kovin kummoisesti vaikka olisi pattiakin.

Itse uskoisin hyötyväni siitä bodaamisesta aika paljon esim. punnerrusvoimaa silmällä pitäen, kun lihaskasvu/koko on aina ollut aika tiukassa. Ja en ole ruipelona koskaan nostanut kummoisia rautoja. Toki sillonkun voimaili penkkipunnerruksessa tosissaan, niin vähemmän oli eristävää treeniä. Varsinkin jaloille, olkapäille ja selällekin. Takaolkapäitä ja yläselkää olisi pitänyt kyllä jälkikäteen ajateltuna treenata enempi. Sitten taas jotain käsiä hinkkasin aivan liikaa(söi ojentajien palautumiskapasiteettia voimatreeneiltä), kun ne eivät kasvaneet ilman runsasta eristävää treeniä. Enkä halunnut olla paha narukäsi mitä luontasesti olin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Yhden raajan liikkeet hyviä juuri puolieroen korjaamiseen. Ojennukset ja kaikki pikku liikkeet suht turhia. Jos esim on sarjan vaihto edessä isompaan sarjaan, sillon bodyjaksot järkeviä, mutta sillonkin pääpaino isoissa liikkeissä. Turhat eristelyt vie vaan palautumiskapasiteettia ja "bodaillessakin" ehdottomasti lihasmassaa tehdään enempi lajinomaisilla liikkeillä.

Viparit ym olkapääalueen jutut sitten tosiaan hyviä estämään loukkaantumisia ja pitämään lihastasapainoa yllä kuten mainittu.

en kyllä pystyisi eristävää treeniä kokonaan karsimaan pois, koska se tekeminen ei olisi mielekästä itselleni enää. Siitä en tiedä kumpi vie voimahommissa parempaan lopputulokseen. Lienee kovin yksilöllistä. Toki esim voimanostajilla ne kolme lajia vie jo palautumiskapasiteettia + focusta niin paljon, että ns. apuliikkeet on valittava tarkkaan ja ei määräänsä enempää vitkutteluita.
100% sama kaikkeen. Ite teen kolmea liikettä voimaprogressiolla ja muut jutut aika pitkälti niiden ehdoilla, mutta kyllä hauiskäännöt ja viparit (leukojen ja soutujen ohella) vaan on poikaa. En pystyis hieromaan kolmea liikettä ajasta ikuisuuteen, jos ei joskus sais pumppailla käsiäkin.

Olen hieman yllättynyt että kukaan ei tee mitään takareiden liikettä erikseen

Harva joo tekee takareidelle mitää eristelyjä, kun siellä ohjelmissa on kyykkyä, jullea, maastavetoa ja niiden variaatioita niin takareidet tekee kyllä hyvin töitä. Jotkut tekee vielä ghrrää, reverseä ja selänojennuksia, niin kokistelut ei oikein oo tarpeellisia.

Mulla on reidenkoukistuksia. Oon aloittanut juggernautin powerlifting ai ohjelman ja siinä on aika paljon bodailua, tykkään! Hauista, ojentajia, ylätaljaa, reverseä, rdl, takaolkapäitä ja olikohan vielä jotain. Yllättävän kivaa kun tähän saakka oon melko puhtaasti voimaillut ja apuina ollut lähinnä yläselkää.

Olen hieman yllättynyt että kukaan ei tee mitään takareiden liikettä erikseen
Ainakaan meidän salilla tosi harva minkään lajin urheilija tekee reisikoukistusta. En näe itsekään että siitä on mitään hyötyä. Itsellä tulee takareisille paljon treeniä kivien ja säkkien nostoissa. Vastaavat melkeimpä suorinjaloin mavea. Reisikoukistus olisi vain ylimääräinen rasite.

Itsellä päälajina vahvinmieslajit sekä nyrkkeily. Punteilla teen niitä tukevia liikkeitä. Mave, etukyykky, vauhtipunnerrus pääliikkeet. Otan joitain apuliikkeitä että kroppa ei kuormitu liian yksipuolisesti. Etuolkapäät niin kovalla kuormituksella, että vipareita ja soutuliikkeitä teen tueksi. Hauista ja forkkuja treenaan myös. Vahvat käsivarret auttavat lastaus lajeissa ja kivissä. En voisi kuvitella tekeväni vain kyykkyä, penkkiä ja mavea. Aivan liian yksipuolista. Paikat hajoisivat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä käytän, esim. penkissä tietyt ojentajaliikkeet korreloi erittäin hyvin penkkiin itsellä, joten luonnollisesti ne on mukana silloin kun niistä on hyötyä kehityksen kohteena olevaan asiaan.

Ainakaan meidän salilla tosi harva minkään lajin urheilija tekee reisikoukistusta.
Mä en oo nähny koskaan yhdenkään urheilijan tekevän reidenkoukistuksia. Johonkin vamman kuntoutukseen tolla vois olla ehkä paikkansa, mutta kyllä koukistelu taitaa olla aika eksklusiivisesti ulkonäkötreenaajien liike.

Mä en oo nähny koskaan yhdenkään urheilijan tekevän reidenkoukistuksia. Johonkin vamman kuntoutukseen tolla vois olla ehkä paikkansa, mutta kyllä koukistelu taitaa olla aika eksklusiivisesti ulkonäkötreenaajien liike.
Juurikin näin. Kuntoutukseen kyllä liike sopii. Näkisin että reisikoukistus vastaa keskitettyä hauiskääntöä. Eli täysin turha mihinkään urheiluun tai voimailuun.

Tulee tehtyä bodausliikkeitä, jos sattuu jäämään aikaa. Ylätaljaa sen takia, että sillä saa hartioiden- ja niskansedulle hyvin jumppaa torjumaan toimistotyön haittoja. Sitten jotain hauispumppailua, pushdown'ia ja vipareita jos on sopiva fiilis.

Juurikin näin. Kuntoutukseen kyllä liike sopii. Näkisin että reisikoukistus vastaa keskitettyä hauiskääntöä. Eli täysin turha mihinkään urheiluun tai voimailuun.

Nyt tarkkana xD

Itse oon kyllä nähnyt monen eri lajin urheilijoiden tekevän reisikoukistusta, ihan tuonne voimanostossa(SVNL/IPF) MM-tasolla kilpailevaan asti joka näyttää usein tekevän tuota.

Nuo pikkuliikkeet jakaa mielipiteitä kyllä. Kuitenkin suurin osa ei noita tee. Ja jos moni tekee, ne tehdään lähinnä palauttavina / huoltavina. Toki kyllä itsekkin tiedän voimanostajia joilla on ihan käsipäivä ohjelmassa. Onko se paras vaihtoehto? Tuskin, mutta jos siitä tulee hyvä mieli, ja kun on lahjakas nostaja, voi se ohjelmarunko olla aika paljon erillaisempi kuin "taviksella".

Ite kuulun siihen "koulukuntaan", että jos voimanosto on laji, sillon on esim kyykkypäivänä järkevämpää ottaa lajiliike, apuliike (laji variaatio tms) + keskivartalo. Tuommoiset yhta lihasta kuormittavat liikkeet on aika toissijaisia ja niiden osuus kehityksestä on todella minimaalista. Jos nyt otetaan se reisikoukistus vaikka, niin en usko että suurin osa saa esim kyykky / vetotulostaan ylöspäin lisäämällä ohjelmaansa kyseisen liikkeen.

Mulla on tässä ollut tavoite rakentaa 300kg veto kerran elämässä. Se nyt on selkä/iskiasvaivaan tyssännyt monen monta kertaa. Muutenkin kyllä jalkoja haluan priorisoida kun ovat yläkertaa jäljessä. Mutta teen paljon koukistusta ja pakaroille paljon eristäviä liikkeitä. Huonosti aktivoituvat takareidet ja pakarat kun on olleet. Isompien rautojen sjmv:t on poissuljettuja selkäongelmien takia. Tiedän tarvitsevani sinne takaketjuun lisää massaa, että kykenisin tuon vetotavoitteen saavuttamaan. Vaikka se voima toki onkin aina pitkälti liikespesifistä. Mutta olen kyllä hyötynyt paljon tuosta runsaasta eristävästä hinkkaamisesta. Saa pakarat domsseille mavettamalla, jota ei koskaan ennen tapahtunut. Joten eiköhän se lonkkanivel ala ojentua hieman tehokkaammin. Tietenkin nämä ongelmat lihasaktivaatiossa on ihan oma lajinsa. Jos ne takaketjun lihakset toimisivat hyvin ja paikat kestäisi tehdä monipuolisesti vetovariaatioita kunnon kuormilla niin tämä olisi ainakin voimanhankinnassa ajanhukkaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tulee tehtyä bodausliikkeitä, jos sattuu jäämään aikaa. Ylätaljaa sen takia, että sillä saa hartioiden- ja niskansedulle hyvin jumppaa torjumaan toimistotyön haittoja. Sitten jotain hauispumppailua, pushdown'ia ja vipareita jos on sopiva fiilis.

Eikö siihen toimistotyön kyyryssä jököttämiseen sopisi paremmin vastapainoksi esim. pendlay row kuin ylätalja? Saisi juuri sinne kyyryn vetämistä vastustaville lihaksille reeniä

Suositut

Back
Ylös Bottom