Voimaa keskivartoloon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikke81
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli siis millaisesta ohjelmasta on kyse? Kovia tuloksia sulla, ei muuta voi sanoo :D

Itse treenaan vatsoja lähes aina treenin päätteeksi. Ohjelma on yksikertainen :)

Itselläni on muutama pääliike, joita vuorottelen. Tämän lisäksi teen muutaman erikoisliikkeen, joiden avulla haen tuntumaan eripaikkoihin. Erikoisliikkeissä sarjat vaihtelevat suuresti.... pääasiana on uskomaton tunne haluttuun paikkaan :p

Pääliikkeet: Vatsarutistus 4*6-10 toistoa (20 - 35 kg) tai voimapyörä suorin jaloin 4*8-10 toistoa

Erikoisliikkeet: Janda-vatsat (10 - 25 kg), Dragonflag (kuntopallolla tai ilman), Tuulilasinpyyhkijät (kuntopallolla tai ilman) ja erilaiset staattiset pidot.

Syvät vatsat: Näitä voi tehdä ihan missä vaan. Liikkeet hallitsemalla tehokaan treenin voi tehdä vaikka työmatkan aikana bussissa.

Kesällä parasta treeniä on kuitenkin rantapäivä. Useampi tunti jännittyneellä vatsalla katseiden alla :cool:TOIMII VARMASTI!!!

20 - 25 vuotiaana tein myös todella pitkiä treenejä (1 1/2 - 2 tuntia) pelkkää keskivartaloa. Toistoja tuli useampi tuhat.

Itse en näe nyt jälkikäteen mitään järkeä tuollaisista treeneistä. Oma kehittyminen alkoi vasta kun sarjat lyheni ja tuntuman sai kohdistettua oikeisiin paikkoihin.

Kyseinen ohjelma toimii hyvin ja omaan lajiini (pikajuoksu) voimatasot ovat riittävät.

Se on ihan kiva kyllä jos joillakin pelkkä kyykky ja veto toimii vatsatreeninä, mutta älkää menkö tarjoamaan sitä yleispätevänä ohjeena. Mä olen surullinen esimerkki siitä että keskivartalon voima vaatii työtä, työtä ja ihan helvetisti lisää työtä. Pelkillä kyykyillä ja vedoilla ei ole tullut kuin paha mieli. Parhaat keskikroppaliikkeet kyykyn ja vedon avuksi on vähemmän yllättäen raskaita staattisia mitkä möyhii koko keskivartaloa syviä myöten, kuten etukyykky ja etukyykkypidot. Lisäksi teen kyllä suoriakin vatsoja, mutta raskaasti. Miljoonan toiston rutistussarjoilla tai joka liikkeen välissä tehdyillä vatsavemputuksilla ei kyllä hankita minkään näköistä toiminnallista voimaa. Tosin kukaan ei ole onneksi niin väittänytkään, mutta tällaista se vatsatreeni tuntuu monilla olevan.

Se on ihan kiva kyllä jos joillakin pelkkä kyykky ja veto toimii vatsatreeninä, mutta älkää menkö tarjoamaan sitä yleispätevänä ohjeena. Mä olen surullinen esimerkki siitä että keskivartalon voima vaatii työtä, työtä ja ihan helvetisti lisää työtä. Pelkillä kyykyillä ja vedoilla ei ole tullut kuin paha mieli. Parhaat keskikroppaliikkeet kyykyn ja vedon avuksi on vähemmän yllättäen raskaita staattisia mitkä möyhii koko keskivartaloa syviä myöten, kuten etukyykky ja etukyykkypidot. Lisäksi teen kyllä suoriakin vatsoja, mutta raskaasti. Miljoonan toiston rutistussarjoilla tai joka liikkeen välissä tehdyillä vatsavemputuksilla ei kyllä hankita minkään näköistä toiminnallista voimaa. Tosin kukaan ei ole onneksi niin väittänytkään, mutta tällaista se vatsatreeni tuntuu monilla olevan.

Riippuu ihan paljonko noita kyykkyjä ja vetoja tekee viikossa. Jos esim normi 2-jakoinen missä esim. kyykkytreenissä vedon apu ja vetotreenissä kyykyn apu niin toki suoraa keskikroppatreeniä silloin. Mulla taas on 1-jakoinen 4x viikossa missä tulee kaksi kyykkypäivää ja kaksi vetopäivää niin siinä on jo taas melkoinen rasitus keskikropalle.

Orangilla kuitenkin melkeen aina nostovideoilla vyö päällä? Itselle vyö nykyään turha kapistus kun oon treenannut keskivartaloa enemmän.

T-natioinila oli artikkeli jossa sanottiin että kyykyt ja maastavedot ei kehitä keskivartaloa paljoakaan, perus punnerruskin aktivoi enemmän. Itsekkin sain vatsaan voimaa kunnolla vasta kun aloin erikseen treenaamaan.

Tässä artikkeli https://www.t-nation.com/training/core-confusion

Viimeksi muokattu:
Orangilla kuitenkin melkeen aina nostovideoilla vyö päällä? Itselle vyö nykyään turha kapistus kun oon treenannut keskivartaloa enemmän.

T-natioinila oli artikkeli jossa sanottiin että kyykyt ja maastavedot ei kehitä keskivartaloa paljoakaan, perus punnerruskin aktivoi enemmän. Itsekkin sain vatsaan voimaa kunnolla vasta kun aloin erikseen treenaamaan.

Ei mulla jää keskivartalosta nostot kiinni. Treenasin kuitenkin vuosia ilman vyötä ja jos tulee tarvetta niin voin alkaa tekemään noi variaatiot ilman vyötä. T-nationin artikkeleissa on aika paljon höpöhöpöä.

Vaikka tässä sun viestissä on ihan asiaakin niin inhottaa huomauttaa tämmösistä epäselvyyksistä. Perus etunojapunnerrushan on aika pitkälti sama liike kuin lankku missä painopiste on yhtä lailla vatsalihaksissa kuin lankussakin mutta koska tehdään punnerrusliike niin sille voidaan harjoittaa myös yläkroppaa. Sen takia on aika typerää verratta liikettä jolla on suora vaikutus vatsalihaksiin liikkeeseen jolla on epäsuora.
Toisekseen artikkelissa ei mainita ollenkaan kyykky tai maastavedon painot. Uskoisin että on aika isokin ero sillä että tehdäänkö kyykkyjä 100kg vai 150kg. MItä enemmän painoa niin sitä enemmän se keskivartalo joutuu tekemään työtä pitääkseen rangan suorana.

Kannattaa pitää myös mielessä, ettei vyön käyttö suinkaan poista koko keskivartalon lihastyötä eikä vyön käyttö tarkoita, että keskivartalo olisi heikko. Vyöstä voi saada hyötyä, vaikka keskivartalo olisi kuinka vahva.

Tuntuu, että osalle tuntuu keskikropan voimatason tai ainakin sen riittävyyden mittari olevan kyykky ja veto. Tokihan nuiden osalta yllättäen parhaat keskikropan vahvistajat ovatkin nuo itsessään tai niiden variaatiot, kuten etukyykyt, jullet, stopit/leijjutukset, yhden jalan/käden variaatiot ym. Mutta onhan tuolla keskikropan lihaksistolla hitusen muutakin työtä tehtävänään, kuin pitää se ruoto suorassa. Aika huonosti nuo perusliikkeet tai niiden variaatiotkaan vahvistavat esim. vartalon kiertoihin ja/tai taivutuksiin saatika vahvistavat keskikroppaa työskentelemään eri asennoissa. Aika heikoksi jää kuulantyöntäjän työntö, seiväshyppääjän kinttujen ylösveto, voimistelijan hevosella kieputtelut tai vaikka painijan vyöritykset, jos ois harjoitettu keskikroppaa vain kyykkyjen ja vetojen eri variaatioin.

Tuntuu, että osalle tuntuu keskikropan voimatason tai ainakin sen riittävyyden mittari olevan kyykky ja veto. Tokihan nuiden osalta yllättäen parhaat keskikropan vahvistajat ovatkin nuo itsessään tai niiden variaatiot, kuten etukyykyt, jullet, stopit/leijjutukset, yhden jalan/käden variaatiot ym. Mutta onhan tuolla keskikropan lihaksistolla hitusen muutakin työtä tehtävänään, kuin pitää se ruoto suorassa. Aika huonosti nuo perusliikkeet tai niiden variaatiotkaan vahvistavat esim. vartalon kiertoihin ja/tai taivutuksiin saatika vahvistavat keskikroppaa työskentelemään eri asennoissa. Aika heikoksi jää kuulantyöntäjän työntö, seiväshyppääjän kinttujen ylösveto, voimistelijan hevosella kieputtelut tai vaikka painijan vyöritykset, jos ois harjoitettu keskikroppaa vain kyykkyjen ja vetojen eri variaatioin.
Johtuu varmasti siitä että täällä ei kovinkaan paljon ole kuulantyöntäjiä,seiväshyppääjiä,voimistelijoita tai painijoita. Mutta kovia kyykkääjiä tai vetäjiä kyllä löytyy.

Täytyy toki omista jutuista sen verran myöntää että kyllä ne tuonne voimailupuolelle lipuvat aina nimenomaan sen takia että nuo lajispesifit jutut kuuluvat ihan jollekkin muulle henkilölle kuin minulle. Toki vartalon kiertoja ja taivutuksia tulee teetettyä mutta ei sillä tavalla mitä yllämainittu urheilija niitä tekisi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin, ei varmaan olekaan. Eikä se kyllä ollut tuon mun turninoinnin pointtikaan. Pointin ainakin piti olla se, että mun makuun käsite "keskivartalon voima" pitää sisällään hitusen muutakin kuin sen, kuinka hyvin se ruoto suorassa pysyy. Se kun on vain yksi mittari, vaikkakin varsin olennainen.

Back
Ylös Bottom