Voimaa jalkoihin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja koponen
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Originally posted by Hannibal
Meinaatko että huippuluokan kuulantyöntäjällä tai painonnostajalla ei ole tarpeeksi räjähtävää voimaa vai mistä se jää uupumaan? Jos oletetaan, että reaktioajat ovat kaikilla samat.

No eihän myö nyt sellasia oleteta.

Satasen juoksijat harjoittelevat satasen juoksemista, mutta kulstötaret mahdollisimman nopeaa ponnistusta, sillä ponnistushan se on: Jaloista se liike lähtee. Kyllä se 10 metriä on lähempänä sitä yhtä tiukkaa ponnistusta kuin 100 metrin kipitystä.
En näe mitään syytä, miksei kuulantyöntäjä tai voimailija voisi olla nopeampi lähtijä, kuin pikajuoksija.
Onhan noita vastaväitteitä nähty muttei yhtään perustelua. Miksei?

Originally posted by o_virta
Satasen juoksijat harjoittelevat satasen juoksemista, mutta kulstötaret mahdollisimman nopeaa ponnistusta, sillä ponnistushan se on: Jaloista se liike lähtee. Kyllä se 10 metriä on lähempänä sitä yhtä tiukkaa ponnistusta kuin 100 metrin kipitystä.

Näin minäkin asian näen. Uskoisin, että kun lähdetään 100 metristä iteroimaan kohti nollaa, tulee jossain vaiheessa kohta, jossa sen yhden tiukan ponnistuksen / räjähtävän voiman merkitys on juoksutekniikan yms. merkitykseen verrattuna niin suuri, että huippuluokan kuulantyöntäjä tai painonnostaja, joka on taatusti panostanut siihen räjähtävän voiman hankintaan, vie voiton. Tosin on luultavaa, että startteja harjoitelleella satasen juoksijalla voi reaktionopeus olla jonkun sadasosasekunnin nopeampi. Pattipete nyt näkee asian niin, että satasen juoksija on kuningas kaikilla matkoilla välillä 0-100 m. Miksei sitten 400 metrin juoksija ole kuningas kaikilla matkoilla välillä 0-400 m?

Tietysti voisimme olla viisaampia, jos joku kuulantyönnön/painonnoston professionaali kertoisi meille sisäpiirin näkemystä siitä, onko satasen juoksija kuningas kaikilla matkoilla välillä 0-100 m.

Originally posted by PattiPete
Oli juoksumatka mikä tahansa 0 ja 100 metrin väliltä niin pikajuoksija kepittää voimailijat, kuulantyöntäjät jne. Räjähtävä voima auttaa, mutta sitä pitää osata käyttää mahdollisimman tehokkaasti eteenpäin menemiseen.

No sittenhän sinä varmaan osaat selittää tuon Meksikon ja Halvarin... Onko sulla muuta kuin mutua aiheesta?

Originally posted by Pertti 123
En kyllä millään jaksa uskoa tuota Meksikon 25 jaardin tulosta. Jos näytät todisteita, niin sitten voin harkita.
Ketä pikajuoksijoita siinä Meksikon testissä oli?

No enpä tiedä yksityiskohtia tuosta testistä, nimistä ei mitään hajua. Ketäs siellä juoksi.. Luin siitä muistaakseni Charles Staleyn kirjasta The Science Of Martial Arts Training. Siinä oli muistaakseni mainittu testin tekijät ja muu sellainen viitteenä. Kirja on nyt lainassa mutta saan sen kyllä takaisin. Voin selvittää jos tosissaan haluat testin käsiisi.

Pikaisella hakemisella google antoi tämmöistä:
"Pound for pound, Olympic weightlifters have a greater level of speed-strength than any other class of athletes in all of sport. This fact was made very clear during a massive scientific expedition carried out on the athletes at the Mexico City Olympics in 1964. Sports scientists found that Olympic lifters were able to both vertical jump higher than any class of athletes (including the high jumpers), and run a 25 yard dash faster than any class of athletes (including the sprinters)."
http://www.drsquat.com/index.cfm?action=viewarticle&articleID=8
"A massive test" kuulostaa kyllä siltä että noista tuloksista voi jotain päätelläkki.

Jos itse alkaisin mittaamaan eri urheilijoiden juoksunopeutta tai kiihtyvyyttä niin jättäisin kyllä reaktioajat pois tuloksista.

No ei Halvarilla varmasti ole nopeampi 10 metrinen kuin Suomen huippupikajuoksijoilla. Voin väittää näin, koska kun työnsin kuulaa (junnuissa, 19v.), niin olin kyllä nopein tönääjä (jos minua halvarin seurassa siksi voisi sanoa :D) juoksemaan, mutta silti en juossut 10metriä yhtä lujaa kuin Suomen parhaimmat pikajuoksijat (aikuiset). En ollut edes läheskään samoissa massoissa kuin halvari, olin vain noin 100 kiloinen. Sitten kun lopetin tönäämisen, pudotin painoa n. 15 kiloa ja juoksin ahkerasti yhden kesän ja talvikauden, jonka lopputuloksena oli 10 metriä telineistä kennojuoksuna 1,68 sek. Tämä tulos vaati siis treeniä. Silloin kun vielä työnsin aktiivisesti niin pääsin parhaillaan Kuortaneella kennoilla 1,78. Ja mitä noihin tönääjien satasen aikoihin tulee, niin pojat on juossu ne silloin joskus, nuorena poikana, ei 140 kiloisena. Nopeita ne on lyhyillä matkoilla, etenkin KOKOONSA NÄHDEN ja perus salidyykkariin tai piiritason pikamenijöihin verrattuna! Voimannostajatkaan ei kaikki ole hitaita, kuten jo mainittiin, ja voimahan "tarttuu" sitä paremmin, mitä nopeammat lihassolut. Itse olen voimannostaja, ja tulokseni on siis 10m 1,68, 60 m kennoilla 7.08, 20 metriä lentävä 1,97. Tulokset ei varmasti tällä hetkellä ole tuollaiset, vaan sitä enemmän eroa, mitä pidemmäksi matka venyy. Nuo tulokset siis 4 kuukauden juoksuharjoittelulla, joka oli ns. ylimenokausi kuulasta voimannostoon.

Originally posted by NHB
Onko sulla muuta kuin mutua aiheesta?

Minulla on omakohtaista kokemusta aiheesta, ja runsaasti omin silmin nähtyä aineistoa. Monet voimailijat ja kehonrakentajat eivät edes osaa juosta. Sataselle kestää about 20 sekunttia sillä vauhdilla mitä he menevät. Ne ketkä osaavat juosta voivat olla suht vikkeliä, mutta eivät ole edes lähellä pikajuoksijoiden nopeutta. Eivät missään vaiheessa, eivät edes ensimmäisen viiden metrin kiihdytyksessä.

HULK
-Olitko nopein kymmenellä metrillä, vai jollain muulla matkalla?
-Oletko juossut kymppiä, jotain suomen huippukuulistia vastaan?
-Tiedätkö kuinka nopeaa Halvari on kympin juossut? Itse en tiedä. Luin jostain lehdestä, jossa oli Halvaria käsittelevä artikkeli, jossa mainostettiin, että Halvari päihittäisi jokaisen suomalaisen sprintterin ekalla kymmenellä metrillä. Oli siinä aikakin, mutta kun en muista paljonko se oli, kun ei hirveemmin kiinostanut.
Hmmm.... Outoa, jos se Halvarin kymppi ei pidä paikkaansa. Miksi sitten tällaista tietoa on lehdistössä julkaistu. Tämähän saatta vaarantaa koko universumin rakenteen...

...niin. Ja paljonko sulla lensi parhaimmillaan se rautapallo.

Originally posted by NHB

Pikaisella hakemisella google antoi tämmöistä:
"Pound for pound , Olympic weightlifters have a greater level of speed-strength than any other class of athletes in all of sport. This fact was made very clear during a massive scientific expedition carried out on the athletes at the Mexico City Olympics in 1964. Sports scientists found that Olympic lifters were able to both vertical jump higher than any class of athletes (including the high jumpers), and run a 25 yard dash faster than any class of athletes (including the sprinters)."

Nuo alleviivatut sanat mietityttävät hieman. Tarkoitetaanko tuolla termillä sitä, että testatut on suhteuttu elopainon mukaan? Eli "punttijuntit" olisivat olleet vain suhteellisesti parempia ja näin ollen se Pöyhönen veisi sen lyhyen matkan kisan, jos absoluuttisesti aikaa tarkastellaan.:)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Siitä ei ole mitään epäilystä, että jos lähettäjä lähettää pistoolilla porukat liikkeelle, niin pikajuoksija pesee kaikki. Ainoa mahdollisuus mikä on olemassa on että pystylähdöstä omalla lähdöllä joku painon nostaja ym. vois ehkä voittaa ihan lyhyellä matkalla.

tuli siitä voimasta mieleen, että pikajuoksijathan ovat tarkemminajatellen ihan yhtävahvoja kuin kuulamörssäritkin, painoon verrattuna ainakin. Jos pikakipittäjä painaa 85kg ja kuulamörssäri 120-160kg, niin en jaksa uskoa että suhteellista eroa olisi. Ehkä kuitenkin mörssäreillä voisi olla enemmän räjähtävyyttä (ja varmaan onkin)

Baarikellon kommentti herätti muuten mietteitä voisiko asia olla noin. Siltä se kyllä näyttää

:)

Niin siis toi lehtijuttu oli nimenomaan mainostamista. Olin itsekin samassa uskossa kuulantyöntäjien älyttömästä nopeudesta, kunnes itse pääsin kokeilemaan mitä se juokseminen oikeasti on. Tunnen useankin kuulahuipuistamme, ja voinkin sanoa, että yksikään niistä ei juokse 10 metriä lähellekkään mitä parhaat pikajuoksijamme. Frekvenssi on monella melko hurja, mutta kun siitä ajastahan on kyse. Miesten kuulaa työnsin 18 vuotiaana melkein 17 metriä ja sittemmin ennen lopettamista (rannevamma) leirillä Espanjassa 18.20 ja ikää oli tuolloin 20 vuotta. Lähipiirissäni on yli kahdenkympin tökkääjä joka on varmasti yksi nopeimmista 20-kerholaisista, ellei nopein, lyhyillä matkoilla, mutta joka silti jäi minulle 10 metrillä kuula-aikoina 13 sadasosaa ja kun olin juossut 4 kuukautta, niin ero oli jo 23 sadasosaa. On totta, että varmasti monelle pikajuoksijalle nopeimmat mörssärit pärjäävät, mutta ei maamme parhaimmistolle.

Originally posted by Pertti 123
Siitä ei ole mitään epäilystä, että jos lähettäjä lähettää pistoolilla porukat liikkeelle, niin pikajuoksija pesee kaikki. Ainoa mahdollisuus mikä on olemassa on että pystylähdöstä omalla lähdöllä joku painon nostaja ym. vois ehkä voittaa ihan lyhyellä matkalla.

tuli siitä voimasta mieleen, että pikajuoksijathan ovat tarkemminajatellen ihan yhtävahvoja kuin kuulamörssäritkin, painoon verrattuna ainakin. Jos pikakipittäjä painaa 85kg ja kuulamörssäri 120-160kg, niin en jaksa uskoa että suhteellista eroa olisi. Ehkä kuitenkin mörssäreillä voisi olla enemmän räjähtävyyttä (ja varmaan onkin)
:)

Tuota minä en ymmärrä, että miksikä ei kuulantyöntäjä voisi lähettäjän lähettämänäkin pärjätä yhtähyvin kuin omalla lähdölläkin? Ei se paino refleksejä hidasta. Refleksinopeus on aikalailla synnynnäinen, eikä siihen voi kovinkaan paljon vaikuttaa.

Wittu mä oon unohtanu, että mikä tän threadin pointti oikein oli.
No oli mikä oli, niin kyllähän ne juoksijatkin nykyään harjoittelevat salilla ihan maksimivoimasta, nopeusvoimaan ja jopa lihasmassaa, että ei ne nyt ihan hirveesti eroa meistä tavallisesta saliharjoittelijasta.

Silloin kun se artikkeli Haalvarista tuli, niin Suomen sprintterit eivät olleet mitään "maailman huippuja" ja sitä paitti ne olivat kynäniskoja, kuitenkaan kynäniskoja yhtään vähättelemättä. :)

Kuulan työntäjän ei tartte reenaa refleksejään, koska saa työntää kun itse haluaa. Eteenkin huippu pikajuoksijan refleksit pistoolin laukausesta liikkeelle lähtemiseen ovat varmasti harjoitellummat ja nopeammat kuin muilla ihmisillä. Jos vielä otetaan humioon se että lähdetään telineistä..............

Originally posted by baarikello
Nuo alleviivatut sanat mietityttävät hieman. Tarkoitetaanko tuolla termillä sitä, että testatut on suhteuttu elopainon mukaan? Eli "punttijuntit" olisivat olleet vain suhteellisesti parempia ja näin ollen se Pöyhönen veisi sen lyhyen matkan kisan, jos absoluuttisesti aikaa tarkastellaan.:)

Itser tulkitsen sen niin että painonnostajilla on nopeusvoimaa enemmän kuin muilla samanpainoisilla, siksilä lähtö on muita nopeempi. Massaan suhteutettu nopeus kuulostaa jotenkin hölmöltä. Olikos Vasili Aleksejevin (Alekseyev) satanen alle jotain alle 11 sekuntia? Siihen ei taida enää paljo korjauskertoimia tarttea lähtökiihdytykseen, vaikka kaverilla massaa onkin melkein kahden pikajuoksijan verran.

Se on kyllä aivan varma ettei Aleksejev juossut 100m:ä alle 11s, ellei sitten joskus nuorena ja laihana. Samoin se Halvarin uhoaminen, täyttä skeidaa. Ei noilla massoilla.

Olen samaa mieltä PattiPeten kanssa. Varsinainen aihe käsiteltiin jo, ainakin jossain määrin, joten miks ei vois jatkaa jostain muusta aiheesta. Kuten esim siitä että onko poikettu aiheesta, ja että kannattaako enään jatkaa:D

Suositut

Back
Ylös Bottom