Voima/keho treeni

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tossa kehitystä threadissä tätä asiaa jo hieman käsiteltiin mutta se keskustelu on jo niin kiihtynyt, että ajattelin aloittaa oman threadin (Yritin searchillä etsiä myös vastaavia aiheita mutta tämä yritys tuotti jonkun internal -server errorin, joten modit sori, jos aiheesta on useita keskusteluja jo olemassa):

Eli,

Treenatessa natuna kuinka paljon luulette, että voi panoittaa reeniä keho/ voima painotteiseksi? Itse uskon vakaasti, että perusliikkeet (kyykky, penkki, maastaveto, dippi, pystypunnerrus, leuanvedot ja kulmasoudut etc.) ovat avain kehitykseen halusi sitten kehittää lihaksiaan tai voimiaan. Uskon myös, että natuna treenatessa voima ja lihaksen koko kulkevat täysin käsi kädessä. Eli jos haluat lisää lihasta, keskity kasvattamaan voimiasi perusliikkeissä! Tämä tietysti pitkällä tähtäimellä, tottakai hermotus-harjoittelulla voi maksimivoimiaan nostaa, mutta nimenomaan pitkän aikavälin kehitystä silmällä pitäen.

Mielestäni natu reenaajalle täysin turhia liikkeitä ovat esim. vipunostot, reiden ojennuslaitteet, pec-deckit ym. No ehkeivät täysin turhia mutta likimain.. (Pitää ilmaista mielipiteet kärkevästi, jotta saadaan hyvää keskustelua aikaan.. :) ).

Eli omasta mielestäni (mikä ei siis ole yhtä kuin totuus) natu treenaajan, vaikka löytäisikin motivaationsa ulkonäön muokkaamisesta) kannattaa keskittyä nimenomaan voimatasonsa nostamiseen. Tietysti kunnon ruokavaliota unohtamatta.

By the way, oman motivaationi löydän sekä fyysisen suorituskyvyn parantamisesta, että ulkonäön kohentamisesta.

Free weight

Free weight puhuu täyttä asiaa. Reilusti perusliikkeitä kehiin vaan ja tulee varmasti lihaa ja voimaa :thumbs: Parempi pitää treeni simppelinä, sillä muuten hommasta voi karata se punainen lanka.

Kyllähän tuossa itua on. Ei vain voida puhua perusliikkeistä aivan samaan tapaan, jos on kyse voimanostajasta tai kehonrakentajasta. Ei myöskään sovi suoraan sanoa (edes kärjistetysti) että jonkin tietty liike on käyttökelvoton, sillä jollekkin se voi olla se paras. Kehotreenin kannalta ei toki ole järkevää tehdä kovin lyhyitä (1-3 toistoa) sarjoja ja taasen perusliikkeissä ei voimailijan toina tehdä pitkiä (12- toistoa) sarjoja. Kyllä noille nyt kuitenkin eroja saadaan syntymään, mutta pitkältihän se on niin, että peruliikkeillä sitä lihaakin kasvatetaan. Esimerkiksi kyykkyhän ei ole kehonrakennusta treenaavalle mikään pakollinen liike, vaan sille löytyy myös oivia "kiertoteitä". Samoin penkkipunnerrus tangolla ei välttämättä ole se paras tapa kasvattaa lihasmassaa. Ja kehonrakentajan ei ole välttämätöntä tehdä maastanostoa lihasmassa kasvatuksessa. Näin kaikki 3 voimanostajan perusliikettä eivät enää olekkaan varsinaisia perusliikkeitä kehonrakentajalle.
Perusliikkeistähän on tavallaan edelleen puhe, kun puhutaan etukyykystä, suorinjaloin maastanostosta, vinopenkistä, tasapenkistä käsipainoilla yms. liikkeistä. Kehonrakentajalle nuo voivat olla perusliikkeitä viimeisen päälle, voimanostajalle ehkei niinkään.
Vastaavalla tavalla tästä osattaisiin saivarrella vaikka maailman tappiin saakka, mutta onko se tarpeen? Tässä varmasti tämä perusliikkeiden joukko on pian suuri. Ehken olisikin mielekkäämpää puhua vapailla painoilla tehdyistä liikkeistä ja rinnastaa niitä kuvaamiisi reiden ojennuslaitteeseen, pec-deckiin ja muihin laitteisiin, jotka ovat "korvaavina" liikkeinä. Tässä tulee se yhtymäkohta meidän ajatuksissamme Free weight, jota luultavasti ajoitkin takaa. Laitteet eivät mielestäni pysty olemaan korvaavina liikkeinä ns. perusliikkeille, eli tässä mielumminkin vapailla painoilla suoritettaville liikkeille. Hyvä lisä ne kyllä ovat, enkä näe mitään syitä olla käyttämättä niitä apuna treeneissä. Pohjaa niihin ei kuitenkaan kannata alkaa rakentamaan, olipahan sitten natu tai vähemmän natu.

Tulipas avautuminen, mutta keskusteluahan tästä tahdottiinkin. :)

No joo perusliikkeillä tarkoitin myös mainitsemiasi liikkeitä, jpm. Englanninkielellä termi 'compound movements' tarkoittaa likimain sitä mitä haen. Kun taas ns. eristävät liikkeet ovat mielestäni likimain turhia. Pidän myös smithissä suoritettavia liikkeitä kyseenalaisina. Mutta kuten jpm totesit, joillekin nämä liikkeet toimivat ja ei niitä kai silloin voi täysin turhina pitää.

Kyykystä olen sitä mieltä, että sille ei korvaavaa liikettä löydy. Tosin lähelle voi päästä, mutta onhan se liikkeiden kuningas!:worship: Itse olen ko liikkeen kanssa taistellut iät ja ajat koska se ei tunnu sopivan välityksilleni mutta vihdoinkin olen löytänyt tekniikan, joka tuntuu hyvältä. Olen myös jättänyt vyön käytön kyykkyssä pois ja tämä on vain parantanut tuntumaa liikkeeseen.

Free weight

Jos vipunostot on turhia niin mitä liikkeitä olkapäille tulisi suosia? Eli kuten täällä on aikaisemmin todettu niin pystypunnerrus on haitallinen liike penkkiä ajatellen... ööö

Laitappa Free weight olkapääohjelmasi? Ilmeisesti teet sitten pystypunnerruksen ja pystysoudun, tai vain toisen näistä, kun et vipunostojakaan kannatta, niin oletan näin.

En tee minäkään vipunostoja sivuille. Kokeilin taas viime treenissä, mutta sen verran ikävästi kirpasi olkapäätä parin jo tehdyn toiston jälkeen, että päätin siirtyä pystysoutuun. :)

Totta, että mahd. perusliikkeitä, mun treeni koostuu jalkojen osalta ainostaan varpaillenousu&kyykky&SJMV valikoimasta, selälle kulmasoutu, ylätalja eteen ja kulmasoutu KP joskus vaihtelun vuoksi. Hauiksille kääntöä käsipainolla ja tangolla, ja näin edelleen, kaikki erikoiset liikkeiden modatut versiot olen jättänyt omaan arvoonsa, KAIKKI ylätaljaa lukuunottamatta treenaan vapailla painoilla.

Sen sijaan ihan samaa mieltä en ole että voima kulkisi koon kanssa käsi kädessä, olen nimittäin kasvanut aikalailla esim. viimeisen vuoden aikana, vaan aikalailla yhtä heikko yhä kuin ennenkin jos ruvetaan maksimia kokeilemaan, sarjapainot on kyllä liikkeestä riippuen nousseet huimiakin määriä. Hermotustreeniä siinä tarvitaan jos rautoja haluaa nostaa, ja pitempää sarjaa jos lihasta kasvattaa. Parhaiten kun sarjapituuksia (ja muutakin) vaihtelee, vaihteluhan nimittäin on se avainsana natulle joka pitää kasvua yllä.

Originally posted by Free weight
Mielestäni natu reenaajalle täysin turhia liikkeitä ovat esim. vipunostot, reiden ojennuslaitteet, pec-deckit ym.

Jos ei muuta, niin ainakin vaihtelua ohjelmaan ja uusia/erilaisia ärsykkeitä lihaksille...

Away,

Olkapäille en tee muuta kuin pystypunnerruksen. Treenaan tosin olkapäät rinnan ja ojentajien kanssa samana päivänä, joten ei niille montaa liikettä jaksaisikaan. Joskus muinoin tein olkapäät omana päivänään ja silloin tein useampia liikkeitä. Tällöin vaan olkapäät tuntuivat saavan liikaa rasitusta ja se ilmeni erilaisina kipuina. Tämä rinnan kanssa samana päivänä treenaaminen tuntuu sopivan minulle. Tosin myönnän, että olkapäät ovat yksi heikoimmista lihasryhmistäni, mutta viimeisen vuoden aikana olen saanut nekin kehittymään jossain määrin.

Treenasin itse vuosikaudet hakien treenissä pumppia ja käytin aikapaljon erikoistekniikoita, kuten pudotussarjoja ja pakkotoistoja (toki usein vieläkin sarjan viimeinen toisto tulee ylös autettuna) ja en mielestäni kehittynyt kovinkaan hyvin. Viimeisen vuoden ajan olen treenaillut nimenomaan keskittyen koviin perusliikkeisiin ja yrittäen aina edetä progressiivisesti, jättäen erikoistekniikat sivuun. Olen välillä esim. levytankohaukassa edennyt vain puolen kilon lisäyksin/viikko, mutta joka treenissä pyrkien kuitenkin aina parempaan kuin ed. kerralla. Viimeisen vuoden sisällä olen kehittynyt paremmin kuin koskaan sitten lukio aikojen.

Fysio, turre,

Olen itsekin pohtinut tätä vaihtelun merkitystä treeniin, ja olen pikkuhiljaa taipumassa siihen uskoon, ettei itse liikkeiden vaihtelu välttämättä ole niin tärkeää kunhan vain on löytänyt liikkeet, jotka itselle toimii. Luulen, että tärkeämpää on treenin jaksottaminen siten, ettei aina treenaa siellä 80-90% maximista paino-alueella. Olin alkukesästä hyvässä kunnossa ja sain likimain kaikissa liikkeissä parhaimmat tulokset aikaiseksi mitä koskaan ennen. Sitten rupesi pikkuhiljaa tuntumaan siltä, että rupean menemään ylikuntoon ja tulostaso laski hieman. Pidin suosiolla pari kolme viikkoa taukoa, jonka jälkeen heinäkuun treenailin 15 toiston alueella. Nyt aloitan taas perusliikkeet jostain 60% maximista ja rupean joka viikko lisäilemään 2,5-10 kg liikkeestä riippuen, toivoen pääseväni joskus loka/marraskuussa jälleen uusiin ennätyspainoihin käsiksi.

Tämmöisiä ajatuksia siis,

Free weight

Treenasin itse vuosikaudet hakien treenissä pumppia ja käytin aikapaljon erikoistekniikoita, kuten pudotussarjoja ja pakkotoistoja (toki usein vieläkin sarjan viimeinen toisto tulee ylös autettuna) ja en mielestäni kehittynyt kovinkaan hyvin. Viimeisen vuoden ajan olen treenaillut nimenomaan keskittyen koviin perusliikkeisiin ja yrittäen aina edetä progressiivisesti, jättäen erikoistekniikat sivuun.
Uskon niin, että perustreeni ja siihen sopivasti sotkettuna erikoistekniikoita on sopiva tie. Aivan varmasti olet pian tukossa jos väännät pakkotoistoja, pudotussarjoja, negatiivisiatoistoja ym. erikoistekniikoita liikaa. Erikoistekniikat eivät ole joka päiväiseen käyttöön, mutta ovat välillä hyvää vaihtelua treeniin.
Kuten aiemmin mainitaankin, tuo vaihtelu on hyvästä. Sekä liikkeiden, että sarjapituuksien vaihtelu. Lihakselle on hyvä saada erilaisia ärsykkeitä. Liikkeiden vaihtelu ei kylläkään poista sitä tosiasiaa treeneistäni, että perusliikkeet yleensä ovat mukana kokoajan. Eli voisi sanoa, että apuliikkeitä vaihdellen mennään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Treenasin itse vuosikaudet hakien treenissä pumppia ja käytin aikapaljon erikoistekniikoita, kuten pudotussarjoja ja pakkotoistoja (toki usein vieläkin sarjan viimeinen toisto tulee ylös autettuna) ja en mielestäni kehittynyt kovinkaan hyvin. Viimeisen vuoden ajan olen treenaillut nimenomaan keskittyen koviin perusliikkeisiin ja yrittäen aina edetä progressiivisesti, jättäen erikoistekniikat sivuun. Olen välillä esim. levytankohaukassa edennyt vain puolen kilon lisäyksin/viikko, mutta joka treenissä pyrkien kuitenkin aina parempaan kuin ed. kerralla. Viimeisen vuoden sisällä olen kehittynyt paremmin kuin koskaan sitten lukio aikojen.

Niin toi erikoistekniikoiden ylenpalttinen viljely ei naturaali keho miestä hyödytä... suorilla sarjoilla on helpompi treenata ja tietää kokonais volyymin paremmin. Mun mielestä kuitenkin edelleenkin perusohje on: jos saa isoilla painoilla(5-12) pumpin niin kasvaa, mutta esim. selkää treenatessa kannattaa ehkä tehdä 15 sarjoja ja kun hermotus on kunnossa niin epäpuhtaatkin toistot saa menemään perille hyvin. Riku75 tosta selkä hommasta kirjoittellukin johonkin tohon malliin. Toisaalta on fiksua myös välillä vahvistaa jänteitä (15-20), että pystyy treenaamaan kovaa pidempään loukkaantumatta.

Olen itsekin pohtinut tätä vaihtelun merkitystä treeniin, ja olen pikkuhiljaa taipumassa siihen uskoon, ettei itse liikkeiden vaihtelu välttämättä ole niin tärkeää kunhan vain on löytänyt liikkeet, jotka itselle toimii. Luulen, että tärkeämpää on treenin jaksottaminen siten, ettei aina treenaa siellä 80-90% maximista paino-alueella. Olin alkukesästä hyvässä kunnossa ja sain likimain kaikissa liikkeissä parhaimmat tulokset aikaiseksi mitä koskaan ennen. Sitten rupesi pikkuhiljaa tuntumaan siltä, että rupean menemään ylikuntoon ja tulostaso laski hieman. Pidin suosiolla pari kolme viikkoa taukoa, jonka jälkeen heinäkuun treenailin 15 toiston alueella. Nyt aloitan taas perusliikkeet jostain 60% maximista ja rupean joka viikko lisäilemään 2,5-10 kg liikkeestä riippuen, toivoen pääseväni joskus loka/marraskuussa jälleen uusiin ennätyspainoihin käsiksi.

En tarkoittanutkaan niinkään liikkeitten vaihtelua vaan että jonkinlainen kierto on, sarjapituudet vaihtelee esim.

Itse kierrätän sarjapituuksia normaalissa 4-jakoisessani hyppien 8 ja 15 toiston välillä, jaloissa 12 ja 18 toiston välillä, joka toinen viikko. Nyt on tämä HST jossa kiertää nuo myös.

Itse asiassa olen sitä mieltä, että liialla liikkeiden vaihtelulla saa treenin äkkiä tyhjänpäiväiseksi vatkaamiseksi. Itsellä jossain vaiheessa treeni ollut sellaista, että liikkeitä kun vaihtelet niin yhtä liikettä treenaat aika harvoin, ja sitten katsot mitä olet viimeksi pitänyt painona ja koitat parantaa toistoja tai painoa, ja huomaat että jonain kertana meneekin vain puolet edellisestä, toisella ehkä hieman enemmän mutta tekniikka oli kyllä eri kuin viimeksi, joku liike unohtuu seasta jne... Eli hommaa ei saa pidettyä kasassa ja sitten kun pidemmän ajan päästä katsot tuloksia, huomaa että suunta on ollut plusmiinusnolla tai pahimmassa tapauksessa miinusta. Parempi pitää liikevalikoima yksinkertaisena ja suht vakiona, treeni on säännöllistä ja saat helposti vertailtua miten tulokset paranee - näin kehitys on jatkuvaa, ja jos lähtee alamäkeen niin tietää että ylikuntoa pukkaa, ottaa pari välipäivää lisää ja vähän kevyemmin seuraavalla kerralla. Tämä on mielestäni myös parhain tapa varoa ylikuntoa, jos ohjelmassa on sen miljoona eri liikettä ja niitä hyppyytetään, niin ei edes huomaa kun tulostaso laskee ja hups, olet kipeänä ja ylikunnossa ilman että edes huomasit!

Itse pitäisin avaimena kasvuun:
* Treenataan säännöllisesti ja kurinalaisesti, silti järkevästi
- ei jätetä treenejä väliin kun laiskottaa, mutta ei myöskään treenata jos on paikat kipeänä tai tuntuu että nyt ei pysty. Ylikunto ei ole leikin asia.

* Otetaan tarpeeksi kevyesti, jos vetää itsensä piippuun joka liikkeessä, se on takuuvarma keino pysäyttää kasvu täysin. Parhaan kasvun itse saavutan kun jättää liikkeisiin mielellään reilusti varaa sarjojen loppuun, niin että ei edes lihas ole vielä väsynyt pahasti kun lopetat, ja tuntuu melkein kuin voisit uuden treenin tehdä edellisen perään.
- Tämä se onkin vaikeinta, on pirun vaikeaa ottaa kevyesti, tulee usein vedettyä ihan liian kovaa ja paikat on tukossa, kyllä, 1-2 sarjalla ja muutamalla liikkeelläkin saa paikat tukkoon.

* Pidetään perusliikkeet mukana, ja mahdollisesti pari nk. "apuliikettä", näistä voidaan jonninmoisia variaatoita tehdä vaihtelun vuoksi välillä.

* Progressiivisuus!!! Aina paremmin kuin viimeksi, varoen nostamasta kokonaisvolyymia liikaa. 2,5kg lisäys siinä levytangossa on paljon, liikkeestä riippumatta.

Edit: Näin siis treenin osalta, en puhunutkaan levosta ja ravinnosta. 8h yöunet ja riittävä ruoka, oikeanlainen, ovat ehdottomuus.

Olen itsekin pohtinut tätä vaihtelun merkitystä treeniin, ja olen pikkuhiljaa taipumassa siihen uskoon, ettei itse liikkeiden vaihtelu välttämättä ole niin tärkeää kunhan vain on löytänyt liikkeet, jotka itselle toimii. Luulen, että tärkeämpää on treenin jaksottaminen siten, ettei aina treenaa siellä 80-90% maximista paino-alueella.

Oletko lukenut tämän -> http://www.t-mag.com/nation_articles/270super.jsp? Siinä on mielenkiintoisia ajatuksia/keinoja vaihtelun järjestämisestä reeniin _ilman_ reeniliikkeiden vaihtamista. Painonvapauttajat ovatkin jo voimanostajilla (ainakin joillakin) käytössä, mutta tuossa artikkelissa oli muutama mulle aivan uusi keino.

Itse sanoisin että jokaisen pitäisi tehdä olkapäille erikseen liikkeitä. Itse en keksi mitään voimaliikettä millä voisi treenata olkapäitä samalla... Rinnalleveto, X-kyykky(pään yli) ja pystypunnerrus tuntuvat olkapäissä, mutta ei taka- eikä sivuolkapäässä varsinaisesti.

Mutta muuten uskon freeweigthin väitteisiin... siinäkin varmasti tulee raja vastaan, jos yrittää olla massiivinen, mutta samalla mahdollisimman heikko... Esim. 100 kiloa penkiltä ja 120 kilon kireä kroppa ei ehkä ole mahdollinen.

Thanks, iivili.
En ehtinyt/viittinyt lukea hela hoitoa läpi, kun olen työpaikan koneella, mutta ainakin yhden tärkeän pointsin huomasin, ja sen on omakin kokemus osoittanut todeksi.

Kirjoittaja (emmuistakuka) painottaa, että tärkeää ei ole itse liike, jolla treenaa, vaan se miten tekee. Mie olen vankka perusliikkeiden kannattaja ja treenaan ite aika voimahakuisesti. Mutta teen myös ristikkäistaljaa, taljapunnerrusta, ym. taljaliikkeitä. Mutta teen nekin räjähtävästi. Ja kuinkas ollakaan, ainakin ojentajien voima on kasvanut. ***** varten rintalihakset ja etuolkapäätkin pysyvät kunnossa, kun teen ristikkäistaljankin nopeina toistoina. Toki aina kontrolloidusti, en heilu telineessä.

Ärsyttää monien bodialankin lehtien mainostelu, miten "meidän lehtemme paljastaa senjasen bodarin kovien käsivarsien (tai jalkojen/olkapäiden/pohkeiden) salaisuuden", ja sisäsivulla on kaikkien bodareitten jo ennenstään tuntemia liikkeitä, sarjamäärissäkään ei ole juuri mitään mullistavaa, ei liioin niiden pituudessakaan. Uskon, että "salaisuus" on tekotavassa, mutta miksi siitä puhutaan alan lehdissä hyvin harvoin.

Olipa treeni voima- tai bodipainotteista, uskon eron olevan suoritustavassa ja lihastuntumassa. Bodari pyrkii rasittamaan lihaksensa äärimmilleen, voimanostaja jättää sen pienen varan: ei viimeisilleen. Perusliikkeet sopivat molemmille. Erikoisimmat eristävät jättäisin huoletta pitkälle ehtineille bodareille tai niille, jotka syystä tai toisesta tarvitsevat aivan tietyn lihaksen treeniä.

Olisihan tuota asiaa, mutta koneelle jonotetaan. Moippa!

Miten ihmeessä voi lisätä hauiskääntöön aina puoli kiloo lisää? Jos teet liikkeen kerran viikossa, niin se tekee semmosem 25 kiloo vuodessa. Täytyy kyllä hankkia hattu ja nostaa sitä :worship: , nimittäin itselläni tuo kehitys on kyllä huomattavasti heikompaa, eikä se voi aivan täysin olla korvienvälistäkään kiinni.

No asiaan. Itse olen hoitanut tuon sarjapituuksien muuttelun ja progressiivisuuden siten että yritän parantaa aina sarjan pituutta yhdellä tai edes vähän hitaammalla laskulla pakkotoiston jälkeen. Eli jos vaikka saan jollain painolla kutosen, niin hinkkaan sillä niin kauan että menee 8 - 12 (tarjolla olevista painoista ja liikkeesta riippuen) ja sitten lisään vähän painoa, sama alusta.

vilho_k,

Olenko huomaavinani sarkastisuutta vastauksessasi..:) Jos luet hieman tarkemmin postaukseni, niin huomaat, että sanoin välillä lisääväni joka viikko ,5 kiloa levari*******n. En siis suinkaan jatkuvasti ympäri vuoden. Esim. nyt kevyen heinäkuun jälkeen olen siis aloittanut uudelleen nousun kovempiin painoihin. Isojen rautojen liikkeissä (kyykky, penkki, ym.) olen aloittanut sarjat noin 20-30 kiloa pienemmillä painoilla kuin mitä edellisen kierron loppuvaiheessa käsittelin. Nyt noin 5 kilon/viikko lisäyksin pyrin lähelle edellisen kierron huippusarjapainoja ja kun olen n. 5% päässä niistä, etenen todella pienin lisäyksin/viikko (esim. 1-2,5 kg penkki, 2,5-5 kg kyykky ja 0,5 kg haukka) toivoen ja pyrkien nousemaan ohi edellisen kierron huippusarjapainojen. Näitä pieniä lisäyksiä jatkan niin kauan kunnes stoppi tulee taas vastaan, jonka jälkeen reenailen taas jonkin aikaa kevyemmin. Tosin saatan myös koittaa HST:tä tämän kierron jälkeen. Edellisessä kierrossa pystyin kahdeksana perättäisenä viikkona lisäämään tämän ,5 kiloa levytanko*******n ja joka treenissä sain saman toistomäärän likimain yhtä tiukasti. Eli kahdessa kuukaudessa 4 kiloa lisää.

Metri,

Tämä liikkeiden suoritustapa on mielenkiintoinen seikka, jota on myös tullut pohdittua. En kyllä tosin ole vielä päässyt selvyyteen mikä tapa tässä olisi se paras mahdollinen. Toiset vannovat hitaiden sarjojen nimeen kun taas toiset pitävät räjähtävyyttä välttämättömänä. Olen seurannut sivusta vuosikausia hyvän ystäväni kehitystä ja hän treenaa aina niin räjähtävästi kuin mahdollista, välillä jopa todella epäpuhtaasti saadakseen vain revittyä mahdollisimman paljon toistoja mahdollisimman isoilla painoilla. Hänen kehittymisensä on ollut uskomatonta natureenaajaksi, ja on voimakkain ja isoin varmasti natu, jonka tunnen. (Tiedän, tiedän kuulostaa hölmöltä -"mun kaveri nostaa niin ja niin paljon"). En tosin osaa sanoa yhtään onko hänen kehityksensä kuinka paljon treenityylin tulosta ja kuinka paljon uskomattomien geenien (jotka hän selvästi kyllä omaa) ansiota. Itse en edes uskaltaisi vammojen pelossa repiä kuin hän. Teen omat toistoni melko nopeasti mutta kuitenkin hyvin kontrolloidusti.

Free weight

vilho_k,
Metri,

Tämä liikkeiden suoritustapa on mielenkiintoinen seikka, jota on myös tullut pohdittua. En kyllä tosin ole vielä päässyt selvyyteen mikä tapa tässä olisi se paras mahdollinen. Toiset vannovat hitaiden sarjojen nimeen kun taas toiset pitävät räjähtävyyttä välttämättömänä. Olen seurannut sivusta vuosikausia hyvän ystäväni kehitystä ja hän treenaa aina niin räjähtävästi kuin mahdollista, välillä jopa todella epäpuhtaasti saadakseen vain revittyä mahdollisimman paljon toistoja mahdollisimman isoilla painoilla. Hänen kehittymisensä on ollut uskomatonta natureenaajaksi, ja on voimakkain ja isoin varmasti natu, jonka tunnen. (Tiedän, tiedän kuulostaa hölmöltä -"mun kaveri nostaa niin ja niin paljon"). En tosin osaa sanoa yhtään onko hänen kehityksensä kuinka paljon treenityylin tulosta ja kuinka paljon uskomattomien geenien (jotka hän selvästi kyllä omaa) ansiota. Itse en edes uskaltaisi vammojen pelossa repiä kuin hän. Teen omat toistoni melko nopeasti mutta kuitenkin hyvin kontrolloidusti.

Free weight
Allekirjoitan tämän. Tahtoisin korostaa, että repimisellä ja räjähtävällä suoritustavalla on eroa. En mielestäni revi, en uskaltaisi. Jonkun valmentajan mielestä ehkä treenini ei olisikaan räjähtävää, kenties samanlaista kuin siulla. En myöskään tee (omasta mielestäni) epäpuhtaita toistoja. Jonkinlaista voimaa voi varmaan hankkia hitaillakin toistoilla, mutta esim. heittolajien harrastajat tarvitsevat räjähtävää voimaa, joten me treenataankin räjähtävästi. On ollut apua. Ja on lihastakin tullut, ainakin ojentajiin. Kesän kärkitulokset (kuulassa, keihäässä ja moukarissa) puhuvat puolestaan siitä, että treenitapa on kantanut toivottua hedelmää.

Kaikki kunnia geeneille. Ja yksilöllisyydelle. Puhuin vain yleisistä linjoista, ja oman tietämyksen ja kokemuksen valossa. Ainahan jostain ilmestyy joku, joka näyttää tekevän kaiken ihan väärin ja kehittyy siitä huolimatta pannen kaiken senhetkisen tietämyksen kyseenalaiseksi. No, heitäkin tarvitaan ravistelemaan maailmaa.

Poimin tän yhden forumin threadista(tai siis lähes samantapainen kuin siellä esiteltiin. Mutta pystyykö tämän tekemään natuna? en tiedä täytyy koittaa niin selviää:rolleyes:

http://www.asylum-strength.com/images/personal/spatts/5x5.htm

http://www.steroidology.com/forum/showthread.php?s=&threadid=661

5X5 liikkeet(penkki, pystypunnerrus tangolla, kyykky, mave, ojentaja dippi, hauiskääntö suoralla tangolla): 3-5 min. palautukset, viimeinen sarja positiiviseen loppuun saakka, aloita pienillä
2X8-10 liikkeet: 2 min palautukset tai vähemmän, sarjat failureen saakka.
Joka 4 viikko kevyt viikko.

Ma: rinta, olkapää
penkki tangolla 5X5, aina painoa lisää 2,5 kg kun pystyy.
vinopenkki kp. 2X8-10, vedä lavat yhteen.
vipunostot vinopenkiltä kp. 2X8-10, vedä lavat yhteen
pystypunnerrus tangolla seisten 5X5, aina painoa lisää 2,5 kg kun pystyy,
pystysoutu alataljassa suoralla tangolla 2X8-10

Ti: jalat, pohkeet, vatsat
kyykky 5X5, aina painoa lisää 2,5 kg kun pystyy.
prässi 2X8-10
suorin jaloin maastaveto 2X8-10
reiden koukistus 2X8-10
pohkeet hack 5X12-15
jalan nostot suorin jaloin leuanveto tangosta roikkuen 6Xmax. toistot
sivutaivutus kp. 3X8-10

Ke: lepo

To: ojentaja, hauis, kyynärvarret:
ojentaja dippi 5X5, aina painoa lisää 2,5 kg kun pystyy.
kapea penkki 2X8-10
ranskalainen otsalle suoralla tangolla 2X8-10
hauiskääntö suoralla tangolla 5X5, aina painoa lisää 2,5 kg kun pystyy.
hauiskääntö kp. istuen 2X8-10
scott hauiskääntö tangolla 2X8-10
rannerullaus suoralla tangolla myötä ote 5X8-12

Pe: selkä, takaolkapäät, vatsat:
maastaveto 5X5, aina painoa lisää 2,5 kg kun pystyy.
leuanveto kapea vasta ote 2X8-10
kohautukset tangolla 2X8-10
kulmasoutu tangolla 2X8-10
vipunostot taakse kp. 2X8-10
vatsat ylätaljassa 4X8-10
istumaan nousu vinopenkissä 3X10-12

Suositut

Back
Ylös Bottom