Voima kasvaa mutta lihakset eivät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kami_
  • Aloitettu Aloitettu
Tuleeko kellekään mieleen mitä teen mahdollisesti väärin, kun treenaan 4-5x/vko ja voima kehittyy hyvin mutta paino pysyy kokoajan normaalipainon alarajoilla? Vuodessa painoa on tullut +6kg mutta viimeisen 6kk aikana vaakalukema ei ole muuttunut.

Punttitreenien lisäksi liikun päivittäin paljon pyörällä ja teen lenkkejä koiran kanssa. Tarkoitus olisi saada lihasmassaa ja sitä kautta muotoa kroppaan, mutta peilikuva ei tunnu muuttuvan vaikka voimaa tuleekin. Haluaisin joskus päästä myös dieettaamaan lihaksia esiin, mutta jos tekisin sen nyt niin olisin alipainon puolella.

Syön reippaasti pienikokoiseksi naiseksi, mutta voiko olla silti kyse siitä, että syön liian vähän? Käytössä oli hetken aikaa kreatiini, jonka ansiosta sain voimaa lisää ja painoa +1kg, mutta haittavaikutuksena nesteen kertyminen vei lihaserottuvuuden ja "nestepöhön" vuoksi lopetin sen käytön (samalla hävisi tuo 1kg).

Kaipaisin siis neuvoja sen suhteen, että mikä menee mahdollisesti pieleen kun muutosta ei näy vaa'alla tai peilissä, vaikka treenipainot kasvavatkin.

Jos painon noustessa lihaskehitystä tuli, mutta nyt sen paikallaan pysyessä sitä ei tule, niin syö sen verran enemmän että paino taas nousee.

Söit mielestäsi minkä verran vaan niin se ei ole tarpeeksi. Ei sillä absoluuttisella ruokamäärällä niin väliä ole kuin sillä mitä ko. määrällä painolle tapahtuu.

Samaa epäilen mitä aiemmat vastaajat. Liian vähän kaloreita. Sinun kulutus on kummiskin kova kun liikut paljon. Muista myös että kun haluaa lihasta, aina tulee myös rasvaa. Mun mielestä iso syy huonoon kehitykseen on liiallinen vatsamakkaroiden vahtiminen. Kalorit jää alhaiseksi kun heti rajoitetaan syömistä jos vyötäröön tullut sentti lisää:sneaky:

monet kuvittelee syövänsä paljon, mutta sitten ku ne kalorit lasketaan, ei sitä sapuskaa sitten kuitenkaan niin paljoa ole. treenaaminen salilla ei kuluta juuri mitään. enemmän menee jopa noilla lenkeillä. jos syö sen 6-7 kertaa päivässä ja joka ruoka on oikeeta tavaraa, pitäs mennä oikeeseen suuntaankin.

sitten tietenkin: miten se voima on kehittynyt? eli millaset tulokset oli isommissa liikkeissä vaikkapa vuoden alussa, kesäkuussa ja nyt?

rahalla tehty! ketä kiinnostaa joku nollarasvanen muikunruoto, jolla ei oo rahaa ku salikorttiin. masu on tärkee. sanoohan sen jo käsitteetkin, mikä merkitsee: kehon rakentaja, painon nostaja. jos voimaa haluaa, menee kauppaan. siksi laji voiman osto.

Kysyn nyt omasta puolestani, kun ketju vähän aihetta viistää. Onko mahdollista oikeasti olla sillä lailla, että voima kasvaa, mutta lihakset eivät, jos teet liikkeitä jollain tapaa huonoilla tekniikoilla tai ainakaan ne lihakset eivät kasva, joita yritetään treenata? Huonolla tekniikalla tässä tapauksessa tarkoitan sitä, että painoa liikutellaan, mutta kohdelihakseen ei syystä tai toisesta saada tuntumaa.

Olen tätä hieman miettinyt, kun jossain vaiheessa alkoi tuntua siltä, että mm. en saa penkkiä enää osumaan rintaan, oli toistoalue sitten 6-8 tai 10-20 tai kyseessä tasapenkki tai vinopenkki. Olen päätellyt tämän siitä, että settien jälkeen ei rinnassa tunnu oikeastaan mitään, ei vaikka sarjat tekisi failureen. Sitten seuraavan päivän domsit, aina välillä kun niitä on, kohdistuvat lähinnä etuolkapäihin ja rintalihaksen yläosan kiinnityskohtiin. Sarjapainot ovat kuitenkin nousseet, eli jotain kehitystä jossain kuitenkin on tapahtunut. Kehitys penkissä on kuitenkin ollut todella hidasta pidemmän aikaa, kunnes vasta viime viikkoina olen onnistunut mielestäni korjaamaan vähän asiaa mm. leventämällä otetta parilla sentillä, keskittymällä pitämään ranteet suorina, keskittymällä puristamaan rintaa enemmän yhteen ym. ja nyt settien jälkeen alkaa jo tuntumaankin joltain. Lisäksi painoa pystyykin itseasiassa laittamaan tankoon nyt yhtäkkiä enemmän, kun sitä ilmeisesti nyt nostetaan enemmän rintalihaksella, eikä millään etuolkapäillä.

Sama ongelma on itsellä myös ylätaljassa. Tangolla tehtävät kulmasoudut ja varsinkin esim. T-tankosoudut menevät selälle, mutta kaikki ylhäältä päin tulevat taljavedot sekä osa selkäkoneista menevät suurimmalta osin aina hauikselle riippumatta painoista tai kahvoista mitä käyttää, joten siinä voisi olla seuraava kehityksen kohde.

Mä taidan kallistua omalla kohdalla siihen ajatukseen että voimakas keho on tärkeä. Voima siis on hyödyksi tulevilla vanhuusvuosilla. Lihakset? Oikeastaan ihan sama mulle tuleeko niitä tai ei. Mitä teen lihaksilla jos ei ole voimaa?
Eikä niitä kyllä kauheasti ole tullut, voimatasot on kasvanu ihan kivasti. Paitsi kyykyssä. Mutta sinnekin tulee voimaa vaan tekemällä, jos on tullakseen. Teettää kyllä mun tapauksessa töitä.
Reilu syöminen on mulle ongelma, mulla kun reilut plussakalorit menee vatsan seutuun. Aivan suoraan. Ja vatsarasvaa en halua enää lisää, on jo tarpeeksi. Se kun ei ole terveellistä, omata keskivartalorasvaa. Toki vatsanympärys oli lääkärintarkastuksessa vielä alle metrin. Sentin alle.

Kysyn nyt omasta puolestani, kun ketju vähän aihetta viistää. Onko mahdollista oikeasti olla sillä lailla, että voima kasvaa, mutta lihakset eivät, jos teet liikkeitä jollain tapaa huonoilla tekniikoilla tai ainakaan ne lihakset eivät kasva, joita yritetään treenata? Huonolla tekniikalla tässä tapauksessa tarkoitan sitä, että painoa liikutellaan, mutta kohdelihakseen ei syystä tai toisesta saada tuntumaa.

Olen tätä hieman miettinyt, kun jossain vaiheessa alkoi tuntua siltä, että mm. en saa penkkiä enää osumaan rintaan, oli toistoalue sitten 6-8 tai 10-20 tai kyseessä tasapenkki tai vinopenkki. Olen päätellyt tämän siitä, että settien jälkeen ei rinnassa tunnu oikeastaan mitään, ei vaikka sarjat tekisi failureen. Sitten seuraavan päivän domsit, aina välillä kun niitä on, kohdistuvat lähinnä etuolkapäihin ja rintalihaksen yläosan kiinnityskohtiin. Sarjapainot ovat kuitenkin nousseet, eli jotain kehitystä jossain kuitenkin on tapahtunut. Kehitys penkissä on kuitenkin ollut todella hidasta pidemmän aikaa, kunnes vasta viime viikkoina olen onnistunut mielestäni korjaamaan vähän asiaa mm. leventämällä otetta parilla sentillä, keskittymällä pitämään ranteet suorina, keskittymällä puristamaan rintaa enemmän yhteen ym. ja nyt settien jälkeen alkaa jo tuntumaankin joltain. Lisäksi painoa pystyykin itseasiassa laittamaan tankoon nyt yhtäkkiä enemmän, kun sitä ilmeisesti nyt nostetaan enemmän rintalihaksella, eikä millään etuolkapäillä.

Sama ongelma on itsellä myös ylätaljassa. Tangolla tehtävät kulmasoudut ja varsinkin esim. T-tankosoudut menevät selälle, mutta kaikki ylhäältä päin tulevat taljavedot sekä osa selkäkoneista menevät suurimmalta osin aina hauikselle riippumatta painoista tai kahvoista mitä käyttää, joten siinä voisi olla seuraava kehityksen kohde.

Veikkaan että sulla etuolat/rinta tosiaan venyy liikaa penkissä. Mulla oli alussa sama ongelma. Kato jotain penkkaus tuorial-videoita missä puhutaan yläselän patjan junttaamisesta penkkiin, lapojen tuomisesta yhteen, kaaren parantamisesta. Veikkaisin että kun saat asennon paremmaksi näiltä osin eli tanko jää vähän ylemmäs vertikaalisuunnassa noissa nostoissa ja samoin ettei tanko laskeudu liian lähelle hartialinjaa vaan alemmas rinnalle, niin helpottaa venytys mainitsemissasi paikoissa ja tekemisestä tulee mielekkäämpää ja tuloksellisempaa.
Yks vinkki, joskus hain tuntumaa latseihin näin: makustele taljassa anna perseen nousta hieman penkistä ihan äärivenytys koko kroppa pitkänä varinkin latsit ja sit vedät äärisupistukseen. Sen verran pienellä painoilla, että grippi ei ole ongelma.
Tee noita makusteluja työsarjojen alle lämppäreiksi ja pidä työsarjoissa painot maltillisina.

Ja mitä tuohon kreatiiniin tulee, niin eihän sen pitäisi sinua muuttaa miksikään nestepalloksi, vaan auttaa lihaskasvussa. Se kreatiinin kerryttämä neste pitäisi mennä lihaksiin, ja hyvin nesteinen lihas on hyvä asia kasvun kannalta. Ja muuten sitten vaan ruokaa lisää naamariin.

Veikkaan että kyynärpää kulma väärä. Jos penkkaat kuten voimanostajat, rasitus siirtyy hyvin paljon rinnasta etuolkapäille. En ala selittämään tekniikkaa kun ei onnistu ilman videomateriaalia. Siihen kun yhdistät liian leveän otteen varmasti etuolkapäät ylikuormittuu. Selkäliikkeissä pitää vain opetella vetämään niillä lavoilla. Hauikset ei periaatteessa rasitu kovinkaan paljon
Mikä pakko sitä penkkiä on runkata. Mikäli hakee sitä tuntumaa käsipainot toimii monelle paremmin.
Tämä. Moni olettaa että penkkiä on pakko tehdä. Ei todellakaan välttämätön liike. Penkkipunnerruksella varmaan aiheutettu eniten vammoja kuin millään muulla liikkeellä.

Back
Ylös Bottom