Voiko syviä vatsalihaksia treenata päivittäin?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Otsikko tiivistää lyhyen kysymyksen aika tarkalleen. Treenaan vatsat normaalisti kahdesti viikossa, keskiviikkona suorat ja sunnuntaina vinot sekä kyljet. Kärsin jonninverran pullottavasta vatsasta, jonka nyt haluaisin mahdollisimman tehokkaasti pois, litteäksi.

Voiko/kannattaako syviä vatsoja treenata staattisilla pidoilla (vaikka 5x1-2min eri pitoja?) päivittäin, vai päteekö tässäkin jälleen se sääntö, että niiden täytyy antaa palautua ja kohtuu kaikessa?

Sanoisin että voi ja kannattaa. Tukilihoista pitäisi saada sellaista pitkää ja staattista pitoa, eikä treenikään ole aina maksimivoimaan tai lihaskasvuun tähtäävää toisin kuin salilla tehdyt lyhyemmät sarjat. Juurikin noita pitoja oma fysionikin suositteli tehtäväksi päivittäin.

Miksi noita pitäisi tehdä päivittäin jos niissä ei jotain erityistä heikkoutta ole? Itse ajattelisin mutuilemalla että joka toinenpäivä voisi olla paljon parempi vaihtoehto.

Timba79 sanoi:
Miksi noita pitäisi tehdä päivittäin jos niissä ei jotain erityistä heikkoutta ole? Itse ajattelisin mutuilemalla että joka toinenpäivä voisi olla paljon parempi vaihtoehto.

Eikös se juuri ole syvien vatsalihasten heikkous, jos vatsa pömpöttää?

Timba79 sanoi:

Riippuu taas kuinka kovin niitä treenaa. Monet näistä sisempien treenimetodeista on ainakin mulle niin kevyitä että voisin tehdä joka päivä.

Mä teen kuitenkin 3*30s staattista pitoa seisten selkä seinää vasten, kantapäät noin 20cm jalkalistasta ja kädet lanteilla. Uloshengitys ja sen jälkeen imetään napaa kohti selkärankaa niin kovin kuin mahdollista.

Tällä systeemillä saa sen verta tiukan tunteen noihin sisempiin vatsoihin että ovat kyllä arat seuraavana päivänä, siksi joka toinen päivä. Saattaa myös tuntua epämiellyttävältä, tulee tarve hengittää sisään tai nieleskellä, mutta täytyy pysyä lujana vaan :evil:

Pyranha sanoi:
Mä teen kuitenkin 3*30s staattista pitoa seisten selkä seinää vasten, kantapäät noin 20cm jalkalistasta nojaatko siis pienessä asteessa seinään? ja kädet lanteilla miksi?. Uloshengitys ja sen jälkeen imetään napaa kohti selkärankaa niin kovin kuin mahdollista. etkai kuitenkaan ole 30s. hengittämättä. on nimittäin aika kova suoritus "tyhjillä" keuhkoilla, koska uloshengittäminen on ennen pitoa.

Toivottavasti jaksat vastailla, kiitos. Saisikohan jto:n apuun?

sumutin123 sanoi:
Toivottavasti jaksat vastailla, kiitos. Saisikohan jto:n apuun?

Tottakai.

Eli tarkoitus on astua sen verta eteenpäin että saa keskivartalon rennoksi (suorat vatsat) ja alaselän seinää vasten. Kädet lanteilla on mulle kaikkein helpoin, ei tarvi yhtään jännittää yläkroppaa.

uloshengitys sen takia että tällöin vatsalla on varaa painua huomattavasti syvemmälle eli supistus on voimakkaampi syvissä vatsoissa. Mulle ei ole ollut ongelmaa pidättää hengitystä näinkään, aloitin joskus 3*20 ja pian siirryn 3*40s jaksoihin.
Mulle toi on samalla hyvä harjoitus kun koskimelonnassa saa välillä pidättää henkeä pitkiä aikoja :)

Talakanpinskeli sanoi:
Treenaan vatsat normaalisti kahdesti viikossa, keskiviikkona suorat ja sunnuntaina vinot sekä kyljet.

Tärkeä pointti vatsan litteyden saavuttamisessa on mun mielestä myös se, miten sä treenaat vatsoja normaalisti salilla. Mä en oo koskaan ymmärtänyt sitä, että kiskotaan vatsoja hirveellä raivolla (kova tempo/toistomäärä) tai kauheilla lisäpäinoilla (kymmenen toistoa kauheella riuhtomisella) ja unohdetaan vatsan jännittämiseen keskittyminen. Ainakaan mulla kun tavoite ei oo sen enempää vatsarutistuskilpailuihin osallistuminen kuin maksimipainojen ylösrutistaminenkaan.

Oon sitä mieltä, että kaikissa vatsaliikkeissä kannattaa keskittyä hyvään tuntumaan rauhallisella temmolla ja sellasella suoritustekniikalla, että vetää sitä vatsaa jatkuvasti sisään koko suorituksen ajan (kuvittelee, että yrittää mahtua liian pieniin housuihin). Tämä pätee niin kylkiin, perusrutistuksiin, jalannostoihin kuin voimapyöräänkin. Polte on aika toista luokkaa, ja kyllä siinä isompikin kaveri hyytyy, kun pitää pitää korsetti kasassa samalla kun ähisee.

Näin olen ainakin itse koko lyhyen treeniurani reenaillut, ja - voi tietty johtua geeneistäkin - ei se vatsa kyllä pullota, ei sitten yhtään :thumbs:

Niin ja kyllä pidotkin on varmasti varsin hyödyllisiä ja kyllä niitä voi mun mielestä aika huoletta usein tehdä, itsellä oli ennen (notkeina aikoina) tapana venytellä joka ilta telkkua katsellessa ja siinä samalla tehdä vähän vatsajumppaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vinho Tinto on kyllä oikeassa mielestäni. eikö se ole vähän, että joka liikkeessä pitää vain saada se paras supistus ja polte sinne lihakseen!?

Itse olen tehnyt nyt vuositolkulla ilman mitään lisäpainoja joka salikerralla ja joskus ilman mitään muutakin treeniä iltaisin sen 120-150 toistoa 3-4 eri liikettä kerralla suurinpiirtein 25x2 tuolla tavoin alkaa polte tuntumaan toisessa liikkeessä jo hyvin, kun tekee maltilla ja puhtaasti!

Oma fysioni on nevonut sisäisiä vatsoja treenaamaan, myös esim ylätaljavetojen aikana. eikä siinä tarvi olla todellakaan hengittämättä! jos hermotus pelaa ja saa sen tuntumaan niin kuin itse saan niin voi samalla ihan hyvin hengittää. itse teen sen makaamalla lattialla vatsallaan ja keskityn lihassupistukseen siten ettei maha koske navankohalta lattiaa!

Päkki näkyy ja elämä/naiset hymyilee. :thumbs:

Syvien lihasten aktivointi on tosi tärkeä juttu treenata ja saattaa kuntoon. Hyvä myös miettiä useiden liikkeiden aikana, mutta vanha kunnon valsalva-manööveri (pakkiin ilmaa ja hengityksen pidättäminen) on myös tarpeellinen ja joskus välttämätön kun puhutaan erittäin raskaasta voimaharjoittelusta sekä voimantuoton optimoinnin että turvallisuuden kannalta.

On myös huomattava, että pinnallisten lihasten heikko voimataso voi altistaa esim. nivusvammoille. Joten tässäkin se kliseinen kultainen keskitie..

Tora sanoi:
Mitä muita liikkeitä on syviin vatsalihaksiin ?

Itse olen tehnyt yhdestä Pilates-oppaasta lukemaani liikettä:

Mennään selälteen makaamaan, nostetaan jalat ja hartiat maasta ja pumpataan käsillä ylös ja alas. Eli siis kai ihan normaali ns. kuollut ötökkä -asento vai miksi sitä tavataan sanoa, kun nostetaan jalat ja hartiat ilmaan ja ollaan vatsalihasten voimalla, mutta tuossa pumpataan käsillä. Itsellä ainakin ottaa hyvin, parin sarjan jälkeen jopa selkään, en tiedä johtuuko väärästä tekniikasta vai onko tarkoituskin.

Toinen on sellainen, että menet mahaltesi ja nouset siitä varpaiden ja kyynärpäiden varaan. Vain siis kyynärpäät ja varpaat koskettavat maahan ja pidät ruhosi siinä suorassa, vatsan irti maasta, niin kauan kuin jaksat.

Muita en tiedä. Onko tuossa seinää vasten nojaamisessa siis tarkoitus olla ihan pystyssä vai istua tyhjän päällä?

Hengitys on minulle myös näissä vähän outo juttu. Onko hengitystä siis tarkoitus pidätellä niin kauan kuin jaksaa, vai yrittää hengittää normaalisti mutta silti koittaa kokoajan vetää napaa sisäänpäin?

Talakanpinskeli sanoi:
Toinen on sellainen, että menet mahaltesi ja nouset siitä varpaiden ja kyynärpäiden varaan. Vain siis kyynärpäät ja varpaat koskettavat maahan ja pidät ruhosi siinä suorassa, vatsan irti maasta, niin kauan kuin jaksat.
...
Hengitys on minulle myös näissä vähän outo juttu. Onko hengitystä siis tarkoitus pidätellä niin kauan kuin jaksaa, vai yrittää hengittää normaalisti mutta silti koittaa kokoajan vetää napaa sisäänpäin?
Hengittele vaan. Esimerkiksi tuossa mainitsemassasi staattisen pidon asennossa on tarkoitus viihtyä aika pitkään. Kauemmin kuin pystyt henkeäsi pidättelemään.

Ei ehkä niinkään keskittyä fanaattisesti siihen, että "vedän napaa sisään" vaan siten että hengitys lähtee zenbuddhistisesti vatsasta, vatsa ja pallea liikkuu hengityksen mukana sen mitä ne nyt tossa asennossa liikkuu, mutta kuitenkin vähän niinku sisäänvedettynä. Siinä sitten hengitellään voimakkaasti ja nautiskellaan.

reino sanoi:
Hengittele vaan. Esimerkiksi tuossa mainitsemassasi staattisen pidon asennossa on tarkoitus viihtyä aika pitkään. Kauemmin kuin pystyt henkeäsi pidättelemään.

Minulla alkaa tuossa muutenkin kyynärpäät/kädet väsyä ennen keskivartaloa. Teenkö jotain väärin vai onko minulla kenties kädet heikot?

Talakanpinskeli sanoi:
Minulla alkaa tuossa muutenkin kyynärpäät/kädet väsyä ennen keskivartaloa. Teenkö jotain väärin vai onko minulla kenties kädet heikot?
Ei siinä varmaan mitään ihmeempää, pehmeä alustakin auttaa. Joku jumppamatto tai muu matto kyynärpäiden alla hyvä. Jos ei ole paljon tehnyt tuon tyyppisiä staattisia pitoja, niin niissä aluksi jännittyy helposti väärät lihakset (=kaikki :D ). Käsien/kyynärpäiden kulmaa ja paikkaa voi koittaa säätää siten, että se olis mahd. luonteva. Teet vaan, kyllä se löytyy.

Ja nyt, old reino is back: vai johtuuko kyynärpäiden väsyminen kenties siitä, että yrität samalla selailla tyttöystävän pikkusiskon Demi-lehteä?!?! :D :evil: :D

T-Mag: The Lost Secret of Ab Training

"The inner unit muscles are called the transversus abdominus and the lumbar multifidus. These inner muscles lie beneath the rectus abdominus and external obliques; they control breathing, posture and absolute body strength.

absbig.jpg

Kuva Bodybuilding.com - The Stomach Vacuum Exercise

The chain is only as strong as its weakest link. About fifteen years ago, doctors working with athletic trainers realized that athletes who trained while wearing lifting belts were more susceptible to lower back injuries. This was because many of these athletes didn’t do any abdominal work. In turn, the coaching staff emphasized extensive inner abdominal work so that athletes wouldn’t rely on the "crutch" of the belt.

The weight lifting belt impedes the deep abdominal breathing necessary for absolute strength development and doesn’t allow the inner muscles to do their job. In the midsection, your weak link is likely the inner muscle unit. In fact, most trainees’ outer muscles could sue the inner muscles for lack of support!

EMG research indicates that during normal function, the inner abdominal muscles must fire slightly before the outer muscles.(1) What does this mean? Training the outer, "primary" muscles without training the inner "support" muscles is a poor use of time and could "re-wire" your abs to misfire. This may cause a structural imbalance which often leads to back injury. If you’re prone to lower back tightening or back spasms after a workout, then you need to work on the inner muscle unit. This also explains why a brawny bodybuilder can throw out his back while tying his sneakers."

:arvi:

Tuolta ekana olevasta linkistä ja myös kuvan alla olevasta löytyy jonkinmoiset ohjelmat ja ohjeet syvien vatsalihasten treenaamiseen, kyseiset metodit on kylläkin varmaan käyty jo läpi tässä treadissa (?), mutta varmaan tsekkaamisen arvoisia jos kiinnostaa.

olen aloittelija (urheilutaustaa on...)ja tarkoitus ois voimahankinta. ajattelin kysyä näistä syvistä vatsalihakista sellaista, että onko ne VAIN sellaisia staattisenpidon liikkeita (ja voiko/kannattaako selkäpuolelle tehdä vastaavia?) vai voiko niitä tehdä esim. pitkillä vatsalihas sarjoilla. Kun harrastin yleisurheilua siellä just tehtiin paljon toistoja vatsalihaksille...
Kuinka tärkeitä nää on voimailijalle?

Back
Ylös Bottom