Voiko rekkamies aloittaa punttisaliharrastuksen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Massum
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei arvon voimailijat!
Nyt olisi 28 vuotiaalla miehellä kova halu aloittaa saliharrastus. Tajusin, etten pysy loppu elämääni kunnossa, koska jo nyt tulee töissä hartiat ja selkä ajoittain kipeäksi. Myöskin armeija-ajan vatsa- ja selkälihastulokset jäivät vain haaveeksi, kun eilen kokeilin. Hapenottokykykin on olematon. Olen hoikka (180cm/68kg), joten painoa ei tarvitse tiputtaa. Lihasta pitäisi kuitenkin hiukan saada luiden ympärille.

Tätä foorumia lueskellessani huomasin, että tämäkin harrastus on muuttunut tekniseksi hifistelyksi(?), joka näyttää osaltaan vaikeuttavan alkuun pääsemistä, jopa masentavan minua. Miten ennen on saatu puuta nurin justeerilla ilman lisäravinneannosta parin tunnin välein. Vain leipää tai salakaadettua hirveä eväänä, jos sattui olemaan suolattuna, isoäitiäni lainaten :) Ajattelin jo klassisesti, että "katsotaan vuoden päästä", mutta ei nyt luovuteta, joten asiaan.

Työkseni ajan ajoneuvoyhdistelmää 2-vuoro työnä. Onneksi pääsee liikkumaan jonkin verran, eikä itse ajamista ole paljon. Aamuvuoroon herään klo 1.30 ja kotona vähän ennen klo 14. Klo 18 pitäisi pikku hiljaa mennä nukkumaan. Iltavuoroon herään klo 8-10 ja noin klo 12.30 lähen töihin. Kotona Illalla/yöllä.

Suunittelin meneväni kolme kertaa viikossa nostamaan rautaa, tämä onnistunee, ellei tule yli 15 tunnin työpäiviä. Viikonloppuisin lavatansseihin ja ehkä uimaan. Mutta entäs syöminen? Pitäisi syödä proteiinia, hiilihydraattia ja rypsiöljyllä vielä kulauttaa jauhot kurkusta alas. Eikö olisi helpompaa syödä ihan normaalisti vaikka spaghettia ja jauhelihakastiketta? Porkkana kaveriksi? Ei mene mun jakeluun. Töissä en kyllä voi muutaman tunnin välein syödä tai käyttää ravintolisiä. Koira pärjää vuorokauden syömättä, kyllä ihmisenkin pitää 6 tuntia kestää. Auttaako oikeasti joku ravintolisä vaikka nopeampaan palautumiseen? (Tällä hetkellä vatsalihakset ihan sairaan kipeät, kun testailin kuntoani). Tai auttaako saamaan tuloksia nopeammin/helpommin? Ammattikoulukaverini söi jotain proteiinipirtelöä ja sille kasvo ihan jäätävä maha! Lihakset ei kasvaneet, kun se kai unohti käydä salilla. Aamuvuorossa syön leipää tai puuroa aamupalaksi, sekä kunnollisen aterian salaatteineen klo 9, mutta iltavuorossa eväänä vaan leipää, pari tomaatinsiivua ja ehkä banaani. Aamulla sitten jotain nopeaa ruokaa ennen töihin lähtöä.

Onko mahdottomat lähtökohdat? Pitääkö vaihtaa työ vai harrastus? Tekstistä tuli pitkä, koska pidän kirjoittamisesta.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tätä foorumia lueskellessani huomasin, että tämäkin harrastus on muuttunut tekniseksi hifistelyksi(?), joka näyttää osaltaan vaikeuttavan alkuun pääsemistä, jopa masentavan minua. Miten ennen on saatu puuta nurin justeerilla ilman lisäravinneannosta parin tunnin välein. Vain leipää tai salakaadettua hirveä eväänä, jos sattui olemaan suolattuna, isoäitiäni lainaten :)

Hifistelyä harrastavat lähinnä pitkälle edenneet, tavoitteelliset harrastajat, joille se on hyödyksikin, ja liikaa nettiä selanneet junnut, jotka eivät erota oleellista epäoleellisesta. Älä sinä sorru suotta höpölöpöön, vaan ala treenaamaan, yritä syödä suunnilleen järkevästi, terveellisesti ja riittävästi ja pidä huoli riittävästä levosta kaiken tekemisen välissä. Älä tee treenaamisesta rakettitiedettä äläkä stressaa lisäravinteista, jotkut niistä ovat kyllä hyödyllisiä mutta mikään ei ole välttämätön. Lueskele ja perehdy vähän asioihin siinä treenaamisen sivussa, niin pääset ravinne- ja muista asioista kyllä kärryille siihen mennessä, että joskus alat mahdollisesti saada niistä oikeaakin hyötyä.

Treenaa miten kerkiät ja kunnolla silloin ja pyri syömään säännöllisesti, niin pääset ainakin 95% tuloksiin, loppu 5% vaatii sitten noita hifistelyitä.
Rypsiöljyn juomisesta ei kukaan hyödy paskaakaan, enemmänkin haitallista, hyviä rasvoja saa kun mutustelee pähkinöitä tai kalaa. Runsas linolihapon saanti (esim. rypsiöljystä) lisää LDL-kolesterolin hapettumista, jolloin sitä voi tarkertua tulehtuneiden valtimoiden seinämin.

Juu itsekkin samanlaisen ongelman kanssa paininut ketjun aloittajan kanssa, logistiikka hommissa kun olen. Salille olen päässyt 2-3 kertaa viikossa ja tehnyt Arnoldin kultaista kuusikkoa. Hyvin on toiminut nyt kolmen kuukauden ajan, mutta tulokset alkavat hiljalleen junnata paikalleen. Pitäisi keksiä jokin järkevä 2-jakoinen ohjelma 2-3 treenikerralle/viikko(Elasto?). Jokatapauksessa pääset hyvin alkuun tuolla kuusikolla. Minulla on töissä eväänä ollut kotiruokaa, leipäpalasia sekä proteiini pitoisia tuotteita. Palautusjuoman hörppään aina treenin jälkeen.
Eihän tämä ihanne ammatti ole treenausta ajatellen, mutta elämää hiukan jaksottamalla onnistuu :) Tsemppiä treeneihin, itsekkin aloitin harrastuksen pitkän tauon jälkeen!

Zone-sarja -42%
Hei arvon voimailijat!
Nyt olisi 28 vuotiaalla miehellä kova halu aloittaa saliharrastus. Tajusin, etten pysy loppu elämääni kunnossa, koska jo nyt tulee töissä hartiat ja selkä ajoittain kipeäksi. Myöskin armeija-ajan vatsa- ja selkälihastulokset jäivät vain haaveeksi, kun eilen kokeilin. Hapenottokykykin on olematon. Olen hoikka (180cm/68kg), joten painoa ei tarvitse tiputtaa. Lihasta pitäisi kuitenkin hiukan saada luiden ympärille.

Tätä foorumia lueskellessani huomasin, että tämäkin harrastus on muuttunut tekniseksi hifistelyksi(?), joka näyttää osaltaan vaikeuttavan alkuun pääsemistä, jopa masentavan minua. Miten ennen on saatu puuta nurin justeerilla ilman lisäravinneannosta parin tunnin välein. Vain leipää tai salakaadettua hirveä eväänä, jos sattui olemaan suolattuna, isoäitiäni lainaten :) Ajattelin jo klassisesti, että "katsotaan vuoden päästä", mutta ei nyt luovuteta, joten asiaan.

Työkseni ajan ajoneuvoyhdistelmää 2-vuoro työnä. Onneksi pääsee liikkumaan jonkin verran, eikä itse ajamista ole paljon. Aamuvuoroon herään klo 1.30 ja kotona vähän ennen klo 14. Klo 18 pitäisi pikku hiljaa mennä nukkumaan. Iltavuoroon herään klo 8-10 ja noin klo 12.30 lähen töihin. Kotona Illalla/yöllä.

Suunittelin meneväni kolme kertaa viikossa nostamaan rautaa, tämä onnistunee, ellei tule yli 15 tunnin työpäiviä. Viikonloppuisin lavatansseihin ja ehkä uimaan. Mutta entäs syöminen? Pitäisi syödä proteiinia, hiilihydraattia ja rypsiöljyllä vielä kulauttaa jauhot kurkusta alas. Eikö olisi helpompaa syödä ihan normaalisti vaikka spaghettia ja jauhelihakastiketta? Porkkana kaveriksi? Ei mene mun jakeluun. Töissä en kyllä voi muutaman tunnin välein syödä tai käyttää ravintolisiä. Koira pärjää vuorokauden syömättä, kyllä ihmisenkin pitää 6 tuntia kestää. Auttaako oikeasti joku ravintolisä vaikka nopeampaan palautumiseen? (Tällä hetkellä vatsalihakset ihan sairaan kipeät, kun testailin kuntoani). Tai auttaako saamaan tuloksia nopeammin/helpommin? Ammattikoulukaverini söi jotain proteiinipirtelöä ja sille kasvo ihan jäätävä maha! Lihakset ei kasvaneet, kun se kai unohti käydä salilla. Aamuvuorossa syön leipää tai puuroa aamupalaksi, sekä kunnollisen aterian salaatteineen klo 9, mutta iltavuorossa eväänä vaan leipää, pari tomaatinsiivua ja ehkä banaani. Aamulla sitten jotain nopeaa ruokaa ennen töihin lähtöä.

Onko mahdottomat lähtökohdat? Pitääkö vaihtaa työ vai harrastus? Tekstistä tuli pitkä, koska pidän kirjoittamisesta.

Mielestäni aina voi treenata, tilanteesta riippuen tietysti, mutta aika hyvin pystyy sumplimaan kunhan vain löytää itselle oikeat ohjelmat ja ajat. En tämän enempää viitsi neuvoa vaan annan osaavampien hoitaa sen. Tsemppiä kuitenkin saliharrastuksen aloitukseen, ja hyviä treenejä.

Rypsiöljyn juomisesta ei kukaan hyödy paskaakaan, enemmänkin haitallista, hyviä rasvoja saa kun mutustelee pähkinöitä tai kalaa. Runsas linolihapon saanti (esim. rypsiöljystä) lisää LDL-kolesterolin hapettumista, jolloin sitä voi tarkertua tulehtuneiden valtimoiden seinämin.

Tämä on just ärsyttävää. Ensin lukee muista ketjuista miten rypsiöljy on hyvää terveydelle sitten toisessa se onkin haitallista.

Mites oliiviöljy tai pellavansiemenenöljy?

Rekkamiehelle tsemppiä:)

Kiitos paljon neuvoista! Kai se tästä lähtee. Ainut suunta on ylöspäin ;) Kaikkia vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan edelleen. Pitää noita lisäravinteitakin vähän sivusilmällä seurailla. Joistakin ehkä olisi apua, jos ja kun ruokavaliota ei saa töitten takia kunnolliseksi. Ja tietysti olisi kiva, ettei treenipäivän jälkeen pitäisi ottaa sairaslomaa toipumiseen :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom