voiko pituuskasvu loppua?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja |kk0+
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
mä oon 14w ja alottanut treenaamisen, ja oon miettinyt että onko järkee treenaa ku voi kasvu loppua? vai onko se valepuhetta.

Taitaa ennemminkin edistää pituuskasvua terveellisen ruokavalion ja liikunnan kautta.
Jossakin on ollut puhetta että selkärankaan vaikuttavat liikkeet mahdollisesti vaikuttavat negatiivisesti pituuskasvuun, mutta ottaa esim. kyykyn maltillisesti niin tuskin vaikuttaa yhtään...

Tämä tosin ihan mutu tuntumalta, joten asiantuntijat varmaan korjaavat jos puhun paskaa....

Ei sali juuri pituuskasvua häiritse mutta kuten Himmentäjä jo mainitsi eli selkää rasittavat liikkeet saattavat väärin tehtyinä vaikuttaa pituuskasvuun negatiivisesti. Eli sä kun oot noin nuori vielä niin ensiksi opettelet tekniikan ja senkin jälkeen pidät painot maltillisina varsinkin mavessa ja kyykyssä, ei mitään maksimikokeiluja.

tuossa iässä kannattaa keskittyä tosiaan tekniikkaan ja hyvään peruskuntoon, aerobic harjoitteluun jne. :itku:
tottahan se on että kovilla painoilla treenaminen voi vaikuttaa pituuskasvuun, mutta vaikka ei treenaiskaan niin pituuskavu voi loppua ja jäädä kääpiöksi että ei välttämättä ole treenamisen takia. se ikäraja tais olla 13 jolloin mm. hauis ei ole kiinnittynyt kunnolla kehoon jonka seurauksena se voi helposti revetä mutta 14 vuotiaana kaikki pitäs olla kunnossa.
eikä tähänkään asti kukaan 13 vuotias ole vetäny millään 20kg hauispainoilla! :lol2: :lol2:

Ainiin olihan se joku NFL:ssä pelaava tyyppi 13 vuotiaana painanu 95kg ja nosti penkistä 113 kg! On joku luonnon oikku jonka takia häntä kiusattiin. :evil:

Eh.. mä tunsin jo henk. koht. nuorempana noita 10v sällejä mitkä nosti sen 100 penkistä eikä ollu noin helvetin painavia :)

Janne sanoi:
Eh.. mä tunsin jo henk. koht. nuorempana noita 10v sällejä mitkä nosti sen 100 penkistä eikä ollu noin helvetin painavia :)

:eek:

Haluisin kyllä nähdä sen kymmenvuotiaan joka ottaa satasen penkistä.

Vaikka.. ei siinä, saattaahan nuita ollaki... :worship: :rock:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Janne sanoi:

Vitsi? Sarkasmia?....
Olinko tällä kertaa minä joka tajusi vitsin?:D

Doggoned sanoi:
Vitsi? Sarkasmia?....
Olinko tällä kertaa minä joka tajusi vitsin?:D

Kuinkas vanha se Richard Sandrak oli? Sehän varmasti pääsee aika lähelle ja alle 10v vanhana. Itse otin 100 penkistä paria viikkoa vajaa 13v ja punttia tuli vedettyä lähinnä lajiharjoittelun ohella. Pituuskasvuun ei ole ilmeisesti vaikuttanut paljoakaan (184,5cm), mutta kuten painonnostajista huomaatte niin aika tappejahan ne on. Ja varmasti suurin osa on jäänyt lyhyemmäksi, kuin ennustettu neuvollassa - juuri kovien punttien takia.

Harrastin painonnostoa jotain 5 vuotta alkaen ala-asteen kolmannelta jos oikein muistan...

Olin luokan lyhyin ja ylä-asteelle tultaessa muille tuli ns. kasvupyrähdys mutta meikäläinen pysy tappina. Kuitenkin tässä vaiheessa lopettelin ko. harrastuksen mutta pituuskasvu ei pahemmin kohentunut. Sitkutin lopulta hiljakseen 176cm mitä intissä joskus mitattiin kun käyrien mukaan olisi pitänyt tulla jotain 190cm. Onhan se vähän omituista kun isosiskot on pidempiä ;)

Tiedä sitten vaikuttiko tangon parissa riehuminen vai ei. Veikkaisin että jotain hillitsevää vaikutusta on ollut.

Mutta kuntosalityylinen treenaus tuskin vaikuttaa kunhan säästää kyykkäämiset ym. vähän myöhemmälle iälle.

Tuo 10v saatto olla sarkasmia :eek: mutta se 13 vuotias melkein 100 kilonen tyyppi ei, oli vieraana conanissa toissa vuonna. Nostaa penkistä nyt 200 killoo ja pituutta oli joku 2 metriä, kaveri oli pumpattu kuin massasavolainen! :worship: :kippis1:

13v ja 100kg penkki ja 20kg käsipaino käännöt ei todellakaan ole edes paha yhdistelmä, ihmettelen miten joku voi ihmetellä näitä tuloksia ?

Siis nyt ei ole kyse 13v mömmön syöjästä. Tai tommisia tuloksia tulee olisi aika käydä lääkärissä, lihasrepeämät sun muut lähellä. Sen takia lääkärit suosittellee alle 14v rajoittavan painoja kun ne lihakset varsinkin käsissä on huonosti kiinnittynyt. LuonnonOIKUT ovat asia erikseen.

Directions^ sanoi:
13v ja 100kg penkki ja 20kg käsipaino käännöt ei todellakaan ole edes paha yhdistelmä, ihmettelen miten joku voi ihmetellä näitä tuloksia ?

Kyllä se aika harvinaista tosielämässä on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom