Mä en tajua näistä raha-asioista kauheasti, mutta luulen tehneeni ihan ok kaupan oman kotini osalta. Toisaalta tulee huomioida, että otin itselleni pisimmän mahdollisen laina-ajan.
Ostin 7 vuotta sitten nykyisen asuntoni (2h+k+p = 52,5m2) Helsingistä Itäisestä kantakaupungista, noin. 2,5 kilometrin päästä keskustasta erittäin hyvien kulkuyhteyksien päästä ja palvelujen keskeltä. Asunto oli täyden remontin tarpeessa. Putkiremontti oli juuri valmistunut ja edellinen asukas oli maksanut siitä jo puolet. Maksoin asunnosta 111000 euroa.
Minulla oli remonttimies, joka remontoi asunnon lattiasta kattoon. Materiaalit eivät olleet kaikkein kalleimpia, mutta eivät myöskään kaikkein halvimpia. Remontiin meni rahaa jotain 20000-25000 euron välillä. WC:tä ei rempattu kaakeleiden osalta, koska sinne oli juuri vaihdettu uudet putkiremontin yhteydessä, mutta sitä fixailtiin vähän vaihtamalla allaskaappeja, peili ja asentamalla lasiset suihkuovet sekä madaltamalla kattoa ja laittamalla sinne halogeenit.
Pyysin asuntoon heti remontin jälkeen kaksi kiinteistövälittäjää arvioimaan asunnon arvon. Pyysin heitä kertomaan, kuinka paljon voisin pyytää asunnosta rahaa Helsingin Sanomissa, jos myisin asunnon. Toki ymmärsin, että myyntihinta olisi todennäköisesti vähemmän, mutta halusin saada suuntaa-antavaa osviittaa. Toinen arvioi hinnaksi tuolloin 7 vuotta sitten noin 165000 euroa ja toinen lähemmäs 180000euroa.
Noin 3 vuotta sitten kävin Huoneistokeskuksessa, jossa näytin netistä kuvia asunnostani. Näiden, sijainnin sekä asunto-osakeyhtiössä tehtyjen kauppojen perusteella välittäjä arvioi asunnon hinnaksi 210000 euroa.
Nyt tänä vuonna kävin kysymässä pankista alustavasti pientä remppalainaa erästä toista asuntoa varten ja samalla mainitsin, että tämä omaa asuntoakin voisi hiukan kohentaa pienen pintaremontin avulla. Lainaneuvottelija arvioi tämän oman asuntoni näkemättä sitä noin 230000 euron arvoiseksi sijainnin ja asunto-osakeyhtiössä toteutuneiden kauppojen perusteella. Ihmettelen kyllä itse valtavasti näisen asuntojen hintojen nousuja, joissa ei ole mitään järkeä täällä pääkaupunkiseudulla.
Mikäli ostan tulevaisuudessa uuden asunnon, haluaisin ostaa jonkun pommikuntoisen asunnon, jonka avulla voisi tehdä voittoa jo siten, että siihen tekisi pelkän hyvän rempan. Ihan uutta asuntoa lähtisin tuskin ostamaan.