Voiko 12v (kohta 13) käydä salilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 06poika
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Voisinko mä käydä salilla kun kotona ei innosta reenata ja lihasta tarviis.
Nauraako muut jos mä (12v) kävisin siellä vai kiinnostaako muita. Tarkoituksena olis reenata käsiä selkää jalkoi ja vatsaa.
Ja mikä mikä olisi sopiva treeni ohjelma.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
@jto @Markku Tikka ?

Mun käsittääkseni voi, mutta ne tekniikat pitäs olla priimaa. Varmaan turvallisinta ois hankkii joku erittäin pätevä tyyppi kattoo melkeinpä joka liikkeen tekniikka.

Voi käydä. Mutta treenaa kaikkia lihaksia tasapuolisesti. Jos alat valikoimaan vain mieluisat lihakset, saat kroppasi epätasapainoon jo alussa. Ja tarvitset jonkun pätevän tyypin opastamaan salihommat. Äläkä tee samaa virhettä kuin minä tein ja ota mallia lehtien ja netin bodareista. Menee pahemman kerran metsään jos alat matkia kilpabodareitten treenejä 12 vuotiaana(y) Eikä kannata odottaa muskeleita ensi kesäksi. Olet vasta kasvu iässä. On vuosien työ kasvaa isoksi.

Nauraako muut jos mä (12v) kävisin siellä vai kiinnostaako muita. Tarkoituksena olis reenata käsiä selkää jalkoi ja vatsaa.
Ihan vain ehdotuksena oletko miettinyt jos liittyisit johon voimailuseuraan tai vaikka crosfittiin. Molemmissa saa hyvin ohjausta mutta kumpikaan ei ole varsinaista kehonrakennusta jos sitä haluaa enempi.
Toisaalta sieltä saa hyvää pohjaa kaikkeen.

Voi käydä oikein hyvin. Mutta parasta olisi jos joku osaava aikuinen näyttää tekniikat kuntoon heti alusta saakka. Leuat, dipit, vatsat, pistoolikyykyt, erilaiset hyppelyt jne ovat hyvä lähtökohta. Tuossa iässä tärkeää saada liikemallit kuntoon, isot lihakset kasvatellaan sitten kun keho on siihen valmis hormonaalisesti, eli kun pituuskasvu rupeaa oleellisesti jo taittumaan. Raskaasti rangan päälle kuormaa antavia liikkeitä, lähinnä (raskaita kyykkyjä ja maastavetoja) tulisi välttää, ennenkin pituuskasvut on pääosin kasvettu. Monipuolinen liikkuminen toki tärkeää, kannattaa käydä pelaamassa pallopelejä jne myös salin ohella vähintään jos siihen haluaa jo alkaa enempi keskittyä, monipuolinen liikkuminen estää paikkojen rikkoontumista sitten myöhemmin ja parantaa motorisia perusvalmiuksia.

Raskaasti rangan päälle kuormaa antavia liikkeitä, lähinnä (raskaita kyykkyjä ja maastavetoja) tulisi välttää, ennenkin pituuskasvut on pääosin kasvettu.
Jos tarkoitit että raskaat kyykyt ja vedot vaikuttavat pituuskasvuun, se on vanha kumottu myytti(y) Mutta olen erittäin samaa mieltä, että monipuolinen liikunta nuorena on parasta. Ei pelkkä voimailu.

Jos tarkoitit että raskaat kyykyt ja vedot vaikuttavat pituuskasvuun, se on vanha kumottu myytti(y) Mutta olen erittäin samaa mieltä, että monipuolinen liikunta nuorena on parasta. Ei pelkkä voimailu.
Ei se pituuskasvun hidastuminen siinä se oleellinen osa niinkään, vaan kasvavaan rankaan saa kyllä ihan vahinkoa aikaan liiallisella kuormituksella. Kehittyvät rakenteet eivät kestä voimakasta mekaanista kuormaa siinä missä täysikasvuinen ranka. Lähinnä siis koskee jotain maksimaalisia maveja ja kyykkyjä, joiden tekeminen nyt muutenkin tuossa iässä on turhaa. Tietysti aikuisenkaan ranka ei kestä jos väärin tehdään eikä toki aina vaikka tekisi oikeinkaan, mutta vauriot eivät yleensä yhtä kauaskantoisia kuin kasvuiässä tehdyt vauriot,

Zone-sarja -42%
Siis salibandyä harrastan mutta kuntoa ja lihasta tarviis. Oon säbää harrastanu nyt joku 4-5 vuotta mut aattelin että pitäisin vähän taukoo kun alkaa motivaatio laskee

no oisko teillä ehotuksia kenet saisin avustamaan kun isoveli ei haluu auttaa (kuulemma liian noloo) ja muut perheestä ei käy salilla.
oisko hyvä että opettelisin vaikka netistä liikkeet ja kavereiden kanssa kävisin alkuun vai oisko joku personal trainer hyvä

no oisko teillä ehotuksia kenet saisin avustamaan kun isoveli ei haluu auttaa (kuulemma liian noloo) ja muut perheestä ei käy salilla.
oisko hyvä että opettelisin vaikka netistä liikkeet ja kavereiden kanssa kävisin alkuun vai oisko joku personal trainer hyvä

Hyvä idea. Jos saisit jonku kaverin innostumaan myös, niin molemmat tukisi toistensa kehitystä, kunhan tavoitteet ja sitoutuminen on molemmilla sama.

Itse suosittelisin crossfittiä, koska se on kokonaisvaltaista liikuntaa. Oikean ruokavalion kanssa lihastakin tulee. Tällä foorumilla ainakin ennen crossfit oli kirosana. En itsekään ole sitä koskaan harrastanut, mutta nuorella iällä suosittelen lämpimästi. Sillä aerobisen kunnon merkitystä ei koskaan pitäisi väheksyä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Älä opettele netistä. Täysin eri juttu kuin käytännössä. Eikö ole tuttavissa/kavereissa ketään kokenutta voimailijaa? Kaupungissa jonkun voimailulajin seuraa? Kysy täältä joku avuksi? Tai menet vain salille ja pyydät apua kokeneemmilta. Peeteet maksavat pirusti. Crosfitt on hyvä laji, mutta tooooodella kallista. Varpilla yli 100e/kk.

Yksi vaihtoehto on, että löydät hyvän salin, jossa sinänsä jo edulliseen kuukausimaksun hintaan kuuluu myös harjoitusohjelman laatiminen ja ohjelmaan sisältyvien liikkeiden oikeiden suoritustekniikoiden opettaminen kädestä pitäen. Minä käyn tuollaisella salilla. Teen kuitenkin ohjelmani itse ja liikkeet teen niin kuin ne on aina tullut tehtyä - koska olen vanha jäärä :unsure:

Tai sit vaan menet sinne salille. Alkuun suosittelen kertamaksuista paikkaa.

Katsele ja kuuntele, netistä voi toki myös, ja kokeile!

Älä hötkyile, älä hosu. Pidä selkä suorana ja älä anna polvien taittua sisään päin.

Ei se nyt kuitenkaan rakettitiedettä ole. Toki siitä voi sellaisen halutessaan tehdä...

@Markku Tikka ?

Mun käsittääkseni voi, mutta ne tekniikat pitäs olla priimaa. Varmaan turvallisinta ois hankkii joku erittäin pätevä tyyppi kattoo melkeinpä joka liikkeen tekniikka.

Ennen murrosiän kasvupyrähdystä voiman kehittyminen on muiden tekijöiden kuin lihasmassan lisääntymisen vaikutusta... motorinen oppiminen, hermostolliset tekijät jne. Kasvupyrähdyksen ajoittuminen on hyvin yksilöllistä, mutta tapahtuu pojilla keskimäärin 13 - 14½ vuotiaana ja tytöillä vuotta aikaisemmin. Lihasmassan hankinnan kannalta tehokkain vaihe on 1-3 vuotta kasvupyrähdyksen huipun jälkeen. En oikein näe siinä kovasti pointtia, miksi 12v treenaisi salilla, kun lihaskasvua ei tapahdu ennen biologista kypsymistä ja muiden voima- ja motoriikkaominaisuuksien kehittämiseen on mielestäni tuossa iässä moni muu toimintamalli paljon parempi. Lisäksi kasvupyrähdyksessä luut kasvavat pituutta ja siihen liittyy ilmiö, että lihaksiston pituuskehitys tulee hieman perässä, mikä lisää riskiä ylimääräiseen lihaskireyteen, mikä taas altistaa jänteiden ja luiden kiinnityskohtien ylirasitustiloille.

Minun suositukseni on, että pojat aloittavat kuntosalitreenaamisen aikaisintaan 14-15 vuotiaana ja ennen sitä tehdään kaikkea muuta mahdollista mahdollisimman monipuolisesti.

Aika monet isot bodiukot ovat kertoneet, että ovat aloittaneet ihan kotitreeneillä. Punnerruksia, luekoja yms.. Ja näillä kotitreeneillä ovat saaneet ihan oikeaa kehitystä aikaiseksi.

Ei ole siis mikään pakko mennä salille noin nuorena.

Meinasin myös ehdottaa punnerruksia, leuanvetoja, askelkyykkyjä, vatsarutistuksia ym. Tai jos vaikka aloittaisit vaikka karaten nyt pariksi vuodeksi (sielläkin kehittyy lihakset, opit hallitsemaan ja käyttämään vartaloa, motoriikka kehittyy ym) ja sitten rupeaisit ottamaan myöhemmin salin siihen tueksi?

Ite aloittelin n. 11-12 vuotiaana salilla käymisen. Isäni oli parisen vuotta "pt:nä", ettei liikkeet menisi väärin ja että treenaus olisi monipuolista. Nyt 16-vuotiaana tuntuu siitä olevan paljon hyötyä, että kävi jo silloin ja sai hyvän pohjan kovemmalle treenaamiselle.

Ennen murrosiän kasvupyrähdystä voiman kehittyminen on muiden tekijöiden kuin lihasmassan lisääntymisen vaikutusta... motorinen oppiminen, hermostolliset tekijät jne. Kasvupyrähdyksen ajoittuminen on hyvin yksilöllistä, mutta tapahtuu pojilla keskimäärin 13 - 14½ vuotiaana ja tytöillä vuotta aikaisemmin. Lihasmassan hankinnan kannalta tehokkain vaihe on 1-3 vuotta kasvupyrähdyksen huipun jälkeen. En oikein näe siinä kovasti pointtia, miksi 12v treenaisi salilla, kun lihaskasvua ei tapahdu ennen biologista kypsymistä ja muiden voima- ja motoriikkaominaisuuksien kehittämiseen on mielestäni tuossa iässä moni muu toimintamalli paljon parempi. Lisäksi kasvupyrähdyksessä luut kasvavat pituutta ja siihen liittyy ilmiö, että lihaksiston pituuskehitys tulee hieman perässä, mikä lisää riskiä ylimääräiseen lihaskireyteen, mikä taas altistaa jänteiden ja luiden kiinnityskohtien ylirasitustiloille.

Minun suositukseni on, että pojat aloittavat kuntosalitreenaamisen aikaisintaan 14-15 vuotiaana ja ennen sitä tehdään kaikkea muuta mahdollista mahdollisimman monipuolisesti.
Minä ehdotin sen takia crossfittiä että tuon ikäiselle on omat treenit jossa painotetaan paljon voimisteluliikkeitä ja tottakai myös myös painoilla tehtäviä liikkeitä mutta tarkoituksena ajaa asiat selkärankaan.
Lisäksi lihashuolto on monipuolisesti mukana niin estää paljon murheita.
Haittapuolena toki hinta eikä ole jokapaikassa, crosstraining paikoistakin voi aina kysyä.

Mää suosittelisin sitä, että salilla kävis aina jonku vanhemman kanssa. Joka tekis ohjelman ja neuvois pitkän tovin sen kanssa.

Itse ainakin olin 12v vielä niin irti, että en varmaan ilman aikuista, ei ois malttanut tehdä vain ohjelmaa, sitä ois häsynnyt kaikkea muutakin.

Ja tuo kasvupyrähdys voi tulla myös paljon myöhemmin, joten vähän hanakala sen mukaan mennä.

Tässä varmaan yksi voimakkain 12 vuotias:

Morgan “Mayhem” Nicholls (@raising_mayhem) • Instagram photos and videos

Morgan Nicholls hämmästyttää voimillaan - Ronnie Coleman hehkutti

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom