Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ihan vain ehdotuksena oletko miettinyt jos liittyisit johon voimailuseuraan tai vaikka crosfittiin. Molemmissa saa hyvin ohjausta mutta kumpikaan ei ole varsinaista kehonrakennusta jos sitä haluaa enempi.Voisinko mä käydä salilla kun kotona ei innosta reenata ja lihasta tarviis.
Nauraako muut jos mä (12v) kävisin siellä vai kiinnostaako muita. Tarkoituksena olis reenata käsiä selkää jalkoi ja vatsaa.
Ja mikä mikä olisi sopiva treeni ohjelma.
Jos tarkoitit että raskaat kyykyt ja vedot vaikuttavat pituuskasvuun, se on vanha kumottu myytti Mutta olen erittäin samaa mieltä, että monipuolinen liikunta nuorena on parasta. Ei pelkkä voimailu.Raskaasti rangan päälle kuormaa antavia liikkeitä, lähinnä (raskaita kyykkyjä ja maastavetoja) tulisi välttää, ennenkin pituuskasvut on pääosin kasvettu.
Ei se pituuskasvun hidastuminen siinä se oleellinen osa niinkään, vaan kasvavaan rankaan saa kyllä ihan vahinkoa aikaan liiallisella kuormituksella. Kehittyvät rakenteet eivät kestä voimakasta mekaanista kuormaa siinä missä täysikasvuinen ranka. Lähinnä siis koskee jotain maksimaalisia maveja ja kyykkyjä, joiden tekeminen nyt muutenkin tuossa iässä on turhaa. Tietysti aikuisenkaan ranka ei kestä jos väärin tehdään eikä toki aina vaikka tekisi oikeinkaan, mutta vauriot eivät yleensä yhtä kauaskantoisia kuin kasvuiässä tehdyt vauriot,Jos tarkoitit että raskaat kyykyt ja vedot vaikuttavat pituuskasvuun, se on vanha kumottu myytti Mutta olen erittäin samaa mieltä, että monipuolinen liikunta nuorena on parasta. Ei pelkkä voimailu.
no oisko teillä ehotuksia kenet saisin avustamaan kun isoveli ei haluu auttaa (kuulemma liian noloo) ja muut perheestä ei käy salilla.
oisko hyvä että opettelisin vaikka netistä liikkeet ja kavereiden kanssa kävisin alkuun vai oisko joku personal trainer hyvä
Voisinko mä käydä salilla kun kotona ei innosta reenata ja lihasta tarviis.
Nauraako muut jos mä (12v) kävisin siellä vai kiinnostaako muita. Tarkoituksena olis reenata käsiä selkää jalkoi ja vatsaa.
Ja mikä mikä olisi sopiva treeni ohjelma.
@Markku Tikka ?
Mun käsittääkseni voi, mutta ne tekniikat pitäs olla priimaa. Varmaan turvallisinta ois hankkii joku erittäin pätevä tyyppi kattoo melkeinpä joka liikkeen tekniikka.
Hyvin perustelit tämän kantasiMinun suositukseni on, että pojat aloittavat kuntosalitreenaamisen aikaisintaan 14-15 vuotiaana ja ennen sitä tehdään kaikkea muuta mahdollista mahdollisimman monipuolisesti.
Minä ehdotin sen takia crossfittiä että tuon ikäiselle on omat treenit jossa painotetaan paljon voimisteluliikkeitä ja tottakai myös myös painoilla tehtäviä liikkeitä mutta tarkoituksena ajaa asiat selkärankaan.Ennen murrosiän kasvupyrähdystä voiman kehittyminen on muiden tekijöiden kuin lihasmassan lisääntymisen vaikutusta... motorinen oppiminen, hermostolliset tekijät jne. Kasvupyrähdyksen ajoittuminen on hyvin yksilöllistä, mutta tapahtuu pojilla keskimäärin 13 - 14½ vuotiaana ja tytöillä vuotta aikaisemmin. Lihasmassan hankinnan kannalta tehokkain vaihe on 1-3 vuotta kasvupyrähdyksen huipun jälkeen. En oikein näe siinä kovasti pointtia, miksi 12v treenaisi salilla, kun lihaskasvua ei tapahdu ennen biologista kypsymistä ja muiden voima- ja motoriikkaominaisuuksien kehittämiseen on mielestäni tuossa iässä moni muu toimintamalli paljon parempi. Lisäksi kasvupyrähdyksessä luut kasvavat pituutta ja siihen liittyy ilmiö, että lihaksiston pituuskehitys tulee hieman perässä, mikä lisää riskiä ylimääräiseen lihaskireyteen, mikä taas altistaa jänteiden ja luiden kiinnityskohtien ylirasitustiloille.
Minun suositukseni on, että pojat aloittavat kuntosalitreenaamisen aikaisintaan 14-15 vuotiaana ja ennen sitä tehdään kaikkea muuta mahdollista mahdollisimman monipuolisesti.