SUPERCARB 1kg -40%

Voi estrogeeni, minkä teit...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Skyte
  • Aloitettu Aloitettu
Oi mahtava, kun oli lohduttava vastaus meille molemmille tuo sinun käyntisi! Iso kiitos, että tulit siitä tänne kertomaan. Eli lääkäri polilla oli sitä mieltä, että voit ottaa rauhassa asian kanssa seuraavan vuoden ajan? Todella upeaa, onnea!!

Pitäisikö meidän molempien siis ottaa ja relax asian kanssa :rolleyes:? Treenata lujaa, silloin kun treenataan, mussuttaa macaa kaikessa rauhassa ja paineetta, ja seurata rauhassa, kuinka pilvet kulkevat ;)

Ja tervetuloa massalle! Pistetään vaikka oma threadi asian kunniaksi ja seurannaksi, tai päivitellään tänne ;)

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Tulenpas minäkin tänne threadiin pitkän pohdinnan jälkeen. Harrastin painoluokkalajia monta vuotta, ja aina vaan alempaan sarjaan piti päästä, koska olen niin lyhyt ja pärjäsin niissä paremmin. Rasva% oli mulla koko ajan alle 15, en syönyt juuri mitään ja olin oikeesti tosi minikokonen. Kehohan ei kauheesti tästä rasvattomuudesta tykänny, vaan menkat loppu 3-4 vuodeksi. Tän seurauksena mulla hajos paikat (oma oletus). Olin ihan rempassa jo 20vuotiaana. Nyt +15kg painavempana, hormoonitoiminta toimii jotenkuten - edelleenkään en voi syödä e-pillereitä tai muita, mikä ei kyllä haittaa, koska hormoonitoiminta sanoo samantien stopin. Toivon vaan, että tuo monen vuoden epätasapaino hormooneissa ei vaikuta lasten saantiin myöhemmin ... Nyt viimeisen vuoden ajan menkatki on alkanu olemaan jokseenkin säännölliset. :) Edelleen vaan jänskättää vähän se, että kun tulee taas sen aika, että pystyn palaamaan tähän omaan lajiini, niin mitä hormoonitoiminta tykkää rajusta painonpudottamisesta. Tosin tällä kertaa olen sen verran viisaampi, että osaan tehdä sen järkevällä liikuntamäärällä ja ruokavaliolla.

Kysyin myös tuosta hormonihoidosta kuukautisten käynnistämiseksi. Sain tosi hyvän vastauksen, että tässä tilanteessa ja nykytutkimusten mukaan ei ole fiksua keinotekoisesti käynnistää kuukautisia koska ei ole esimerkiksi aliravitsemuksesta kyse eikä tarvitse pelätä esim sitä osteporoosia, koska liikunta vahvistaa luustoa. Olin myöskin todella helpottunut tuosta, koska en todellakaan haluaisi mitään vaihdevuosilääkkeitä alkaa vetelemään :D

Kiva kun mulle työnnettiin heti nuo vaihdevuosipillerit, vaikka ite epäröin riskien takia o_O Ja kävin vielä luustontiheysmittauksessakin. Mulla tosin on noin 2 vuotta viime menkoista..
Onko teillä tietoa kehon rasvoista? Itellä oli kesän alussa inbodylla mitatessa edelleen n.13%, joten vaikuttaako sekin niin paljon vaikka oon koko ikäni ollut tikku :D

Minun rasvathan olivat sairaudesta johtuen aivan hurjat. Pahimmillaan uskon niiden olleen 2-3 prossan luokkaa, sillä jo "kunnossa" ollessani biosigun ensimittaus kertoi 5,4... eli taustani tämän kanssa on aika hiostava....:eek:
Tällä hetkellä rasvat ovat jossain 11 kieppeillä. Kävivät jo 13, mutta laskivat, kun otin hh-syklityksen insuliinin tasaamiseksi. Nyt nostellaan taas rauhaisasti prossia ylöspäin.

Mielenkiintoinen ketju ja olenkin miettinyt pitäisikö kommentoida jotenkin. Mun villi veikkaus on, että noin matalalla rasvaprosentilla keho ei vaan yksinkertaisesti tuota tarpeeksi estrogeenia. Rasvakudoskin on hormonitoiminnassa ihan oleellinen tekijä sillä se tuottaa estrogeeneihin lukeutuvaa estroni-hormonia. Kaikilla on tietty biologinen optimitilanne missä kroppa tykkää olla ja se tietty alaraja johon rasvaprosentin voi vetää ilman että hormonitoiminta kärsii, kuukautiset lähtevät jne... Aikuisiässä tämä optimi voi myös muuttua, eli vaikka nuorena olisikin ollut luonnostaan tikku niin se ei välttämättä ole se tasapainotilanne enää. Lisäksi, jos oman tasapainonsa saa radikaalisti järkkymään niin paluu normaaliin toimintaan voi vaatia suuria muutoksia. Tämä voi tarkoittaa rasvaprosentin nostoa totuttua hieman korkeammaksi (väliaikaisesti) ja stressin ja liikunnan radikaalia vähentämistä.

On se muutenkin hieman luonnotonta, että naisen pitäisi pyrkiä mahdollisimman rasvattomaan kroppaan :/. Tuntuu siltä kuin se pieni silavakerros siinä olisi jotain ydinjätettä mikä pitää ehdottomasti yrittää hävittää. Ai niin, ja sanon tämän täysin hyvässä hengessä :)! Eli ehkäpä voisit(te) kokeilla rasvaprosentin nostamista oikeasti lähemmäs vaikka 20% kuin 10% ja katsoa josko se käynnistäisi hormonitoiminnan. Sitä rasvaa voi sitten myöhemmin sulatella pois jos niin haluaa, ja jos keho hormonitoimintansa puolesta siitä tykkää.

Mielenkiintoinen ketju ja olenkin miettinyt pitäisikö kommentoida jotenkin. Mun villi veikkaus on, että noin matalalla rasvaprosentilla keho ei vaan yksinkertaisesti tuota tarpeeksi estrogeenia. Rasvakudoskin on hormonitoiminnassa ihan oleellinen tekijä sillä se tuottaa estrogeeneihin lukeutuvaa estroni-hormonia. Kaikilla on tietty biologinen optimitilanne missä kroppa tykkää olla ja se tietty alaraja johon rasvaprosentin voi vetää ilman että hormonitoiminta kärsii, kuukautiset lähtevät jne... Aikuisiässä tämä optimi voi myös muuttua, eli vaikka nuorena olisikin ollut luonnostaan tikku niin se ei välttämättä ole se tasapainotilanne enää. Lisäksi, jos oman tasapainonsa saa radikaalisti järkkymään niin paluu normaaliin toimintaan voi vaatia suuria muutoksia. Tämä voi tarkoittaa rasvaprosentin nostoa totuttua hieman korkeammaksi (väliaikaisesti) ja stressin ja liikunnan radikaalia vähentämistä.

On se muutenkin hieman luonnotonta, että naisen pitäisi pyrkiä mahdollisimman rasvattomaan kroppaan :/. Tuntuu siltä kuin se pieni silavakerros siinä olisi jotain ydinjätettä mikä pitää ehdottomasti yrittää hävittää. Ai niin, ja sanon tämän täysin hyvässä hengessä :)! Eli ehkäpä voisit(te) kokeilla rasvaprosentin nostamista oikeasti lähemmäs vaikka 20% kuin 10% ja katsoa josko se käynnistäisi hormonitoiminnan. Sitä rasvaa voi sitten myöhemmin sulatella pois jos niin haluaa, ja jos keho hormonitoimintansa puolesta siitä tykkää.
Hyvä kommentti, kiitos tästä, Sabi!

Ja hyvässä hengessä otettu :) Olet varmasti ihan oikeassa siinä, että estrogeenillä ja rasvalla on täysi kytkös toisiinsa. Ja tuo silavan kasvatusvaihe olisi varmasti paikallaan. Itsellä sitä tässä tehdäänkin, tosin valmentajan toiveesta rauhaisaan tahtiin, ettei kaikki muut hormoonit heittele häränpyllyjä.

Mutta uskon ja TOIVON myös, että silavuuden (ei siis lihavuuden, hih) ja mahdollisen lyhytaikaisen hormonikorvaushoidon myötä hyrähtäisi omatkin tuotannot käyntiin!

Tsemppiä Skyte! Ihan ehdottomasti tekee hyvää saada rasvoja nosteltua mutta toki pikkuhiljaa. Olethan sinut asian kanssa "ihan oikeasti"? Ei olisi mikään ihme, että mieli pistäisi vastaan kun kerta olet ollut käytännössä täysin rasvaton. Muutos on suuri.

Kiitos Tiuskis!

Eikä mitään hätää :) Olen nykyisin täysin sinut kroppani, liikunnan ja itseni kanssa. Keho on tällä hetkellä minulle väline, jota käytän ja ravitsen sen mukaan, mikä on sille milloinkin tarpeellista.

On aivan ihanaa voida sanoa olevansa viimein tässä tilanteessa! En voisi olla ylpeämpi itsestäni :cool: Ja juuri siksi haluaisinkin pikaisesti myös tämän estroasian kuntoon.

Kävin nyt lääkärissä ja ei ollu tilanne muuttunu, eli ei vieläkää tuota estroa ultran mukaan. Oli eri lääkäri ni vähän ihmetteli et oli viimeks niin "tujut" lääkkeet annettu (Divina):D No yrittihän se suositella et alottas e-pillerit ni niillä vois saada jtn "luonnollisemmin" aikaan, mut en halunnut lääkkeitä. On myös pelko veritulpista, kun suvussa ollut, joten sillo joskus oli minpillerit..
No sain 3kk armon aikaa katella, sitte jossei mtn ni verikokeet ja alottaa terolutit taas 3 kuukaudeks. Mut jos ei edes terolutit auta, ni sit tehdään tutkimus onko perintötekijöitä tulppariskiin ja sit mahdollisesti e-pillereitä.. :confused:

On tässä kuitenki aika vähäsen aikaa kestänyt tää "terve" aika, eli syömiset+liikunnat tasapainossa, ni uskon että kropalla vaan kestää palautua, siks en haluaisi mtn lääkitystä enää sotkemaan.

Kävin nyt lääkärissä ja ei ollu tilanne muuttunu, eli ei vieläkää tuota estroa ultran mukaan. Oli eri lääkäri ni vähän ihmetteli et oli viimeks niin "tujut" lääkkeet annettu (Divina):D No yrittihän se suositella et alottas e-pillerit ni niillä vois saada jtn "luonnollisemmin" aikaan, mut en halunnut lääkkeitä. On myös pelko veritulpista, kun suvussa ollut, joten sillo joskus oli minpillerit..
No sain 3kk armon aikaa katella, sitte jossei mtn ni verikokeet ja alottaa terolutit taas 3 kuukaudeks. Mut jos ei edes terolutit auta, ni sit tehdään tutkimus onko perintötekijöitä tulppariskiin ja sit mahdollisesti e-pillereitä.. :confused:

On tässä kuitenki aika vähäsen aikaa kestänyt tää "terve" aika, eli syömiset+liikunnat tasapainossa, ni uskon että kropalla vaan kestää palautua, siks en haluaisi mtn lääkitystä enää sotkemaan.
Kiitos, että tulit kertomaan väliaikatietoja!

Olet kyllä todella kova luu, kun pistät lääkkeille kampoihin :D
Positiivista myös kuulla, että noinkin lyhyessä ajassa voisi tulla muutoksia. Eli sait kolme kuukautta aikaa hyräytellä hormoneja liikkeelle. Saanko udella, meinaatko tehdä jotain "luonnollisilla" keinoilla? Tarkoitan siis, että itsellä jo todella puhdas ruokavalio, ja siinä lisänä kanelit ja macat sun muut. Mutta onko vielä jotain, mitä me emme ole kumpikaan hoksanneet :)?

Silavoidaan ainakin rauhallisesti ylöspäin!

Heh:D En tee nyt mitään erikoisempaa, yritän vain olla stressaamatta ja ehkä pitää lepopäiviä useammin. Tarkistin kyllä laskurilla perus päivän ruokia ja päivitin niitä vähä ylöspäin, lisäsin ainaki rasvan osuutta..
Ja vaa`alla käynnit saa jäähä :)

Pikainen väliaikapäivitys.
Poliklinikkakäynti oli toissaviikolla, ja sieltähän ne ensimmäisenä lykkäsivät terolut-kuurin kouraan. Kymmenen päivää kuuria, ja eilen viimeinen tabletti. Nyt odottelemaan, mitä tapahtuu. Turvotusta tuli heti kilon verran saman tien, ja lisäksi väsymystä ja matalapainetta ;)
Verikokeet napattiin myös ja sain väännettyä, että testot katsotaan siinä samalla. Lisäksi otetaan adionit ja pari muuta miespuolen hormonitestiä (kumpiakohan sitä ollaan :D ). T3V:tä eivät vielä suostuneet ottamaan. On kuulemma niin kova trendi hakea syytä sieltä. Juupa juu. Mutta mikäli nämä testit eivät vielä avaa mitään syitä, niin sitten otetaan nekin.

Palailen tänne asiaan, kun tulokset tulevat.

Summa summarum: Ei PCO viittaava, ei häikkää muissa hormoneissa, vain tuo estrogeeni. Lääkärihän tähän, että pillereitä pillereitä. Eli hormonikorvaushoito pitäisi aloittaa. Ei kyllä yhtään inspaisi...

Kysymys: Onko teillä kenelläkään muulla, kenellä on estrogeenin vajausta, esiintynyt voimakasta metallin makua suussa? Tätä on minulla ollut jo pitkään, ja nyt se on ihan villiintynyt. B-vitamiinista ei ole puutetta, eikä myöskään sinkistä. Enemmän miettisin jopa liikasaantia. Amalgaamipaikkoja ei ole, eikä minua närästä. Jostain luin, että tämä oire olisi yleinen vaihdevuosi-ikäisillä naisilla, eli voisiko liittyä estrogeeniin?

Iso kiitos mahdollisista kommenteista tai kokemuksista! Kertokaa myös, jos olette aloittaneet hormonien syönnin vastaavasta syystä!

Mulla on käytössä kolmen kuukauden estrogeenigeeli, jolla yritetään käynnistellä omaa tuotantoa. Toisin kuin teillä, ongelmaa ei ole aiheuttanut liian matalat rasvat vaan synnytys. Ei kuulemma ole tavatonta, että synnytyksen jälkeen kun korkealla olevat estrogeenitasot romahtaa, oma tuotanto ei enää käynnistykkään. Oireena oli aamuyönheräily, väsymys, ahdistus ja jotenkin kokonaisvaltainen kurja olo sekä kuivat limakalvot. Kuitenkin kuukautiset tuli ihan normaalisti. Olo on parantunut, nukun paremmin ja kierto on lyhentynyt. Nyt vaan jännätään mitä tapahtuu kun hoito loppuu. Mulla oli myös vähän ristiriitaiset kilppariarvot, jotka pitäisi tässä kuussa käydä mittauttamassa uudestaan.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Kiitos, Vento. Mielenkiintoisen kuuloinen vaihtoehto tuo geeli. Mikseiköhän tuota vaihtoehtoa esitetty? Onko sinulla ollut suussa vastaavia tuntemuksia kuin minulla?

Mulle yritettiin tarjota myös E-pillreitä, mutta niistä kieltäydyin kohteliaasti. Tuo geeli tuntui jotenkin paremmalta vaihtoehdolta ja tyytyväinen olen. En ole maistanut metallia tai muitakaan outoja makuja.

Otin nyt pitkin hampain eilen ensimmäisen pillerin. Olisin ehkä vielä odotuttanut, mutta haluan selvittää, johtuisiko metallin maku estrogeenin puutteesta. Tiedän sitten, pitääkö TAAS hilautua takaisin lääkäriin vaiko ei....

Toivottavati geeni lähtee sinulla, Vento, puremaan ja pääset sen käytöstä pian myös pois :)

Otin nyt pitkin hampain eilen ensimmäisen pillerin. Olisin ehkä vielä odotuttanut, mutta haluan selvittää, johtuisiko metallin maku estrogeenin puutteesta. Tiedän sitten, pitääkö TAAS hilautua takaisin lääkäriin vaiko ei....

Toivottavati geeni lähtee sinulla, Vento, puremaan ja pääset sen käytöstä pian myös pois :)

Hih, vai että oikein geeni :woot: Enköhän tässä ole ihan geeliä tarkoittanut ;)

Mielenkiintoinen ketju. Mä liityin tänne foorumille vajaa pari viikkoa sitten ja nyt jo löytänyt paljon fiksuja "ahaa" -elämyksiä. Mä olen 40v nainen (okei, kuukautta vajaa :D), lapset tehty ja kierukka ehkäisynä. Lähti vähän lapasesta liikunta+ruokavalio tuossa syksyllä, treenaan lähinnä juoksua ja kahvakuulaa ja päivittäiset nettokalorit rupesi olemaan tuolla 1000 kcal paikkeilla kun liikunta vei sen verran /pv. Ei nyt joka päivä mut melkein. Totaalisia lepopäiviä en malttanut pitää kun ne vähätkin kalorit piti jotenkin "ansaita", eli olin tyhmänä ajatellut että laihduttaakseni vajaa 5 kg mun täytyy vähentää syömistä (söin n. 1600-1900 kcal pv -liikunnat 500-1000 kcal...fiksua, tooosi fiksua juu) ja lisätä liikuntaa (lenkkeilyä lähinnä).

No, sitten havahduin että jotain muutosta on tapahduttava, olo oli aika stressaantunut, paino pysyi samassa/ei ainakaan laskenut ja vaikka nautin liikunnasta kiinnitin huomiota kohonneeseen sykkeeseen, sydämen muljahteluihin yms. Samalla huomasin että hormonitasapaino oli jotenkin häiriintynyt. Kuukautiset olivat kierukasta huolimatta olleet säännölliset (niukat tosin mutta kuitenkin), ne hiipuivat loppuvuotta kohden enkä joulu-tammikuulta muista ollenkaan. Myös seksihaluttomuus voimistui ja voimistui, tuntui että saan liikunnasta ja melko vähähiilihydraattisen ruokavalion noudattamisesta kaiken tarvitsemani nautinnon. Tuohon nyt saattaa olla muitakin syitä mutta stressitaso rupesi varmasti olemaan jonkinasteisen ylikunnon myötä kohtuullisen suuri.

Mun rasvaprosentti on ollut aina suht korkea joten sikäli tilanne eri kuin teillä, mutta nyt kun täältä sain vinkkejä ja määräyksiä syödä enemmän (nettokalorit tuonne 2000 kcal paikkeille/pv) niin hups, suht runsaat ja pitkät (3-4 pv) kuukautiset ilmaantuivat heti. Voiko siis näin nopeasti tapahtua muutoksia hormonitasapainossa? En missään lääkärissä tästä käynyt eikä asia ennen vuoden vaihdetta mua oikeastaan edes häirinnyt. Nyt sitten jotenkin koko kroppa heräsi horrokseseta. Painossa ei kovin suuria muutoksia ole ollut viimeisen vuoden aikana, ehkä pari kiloa alas -ylös jojoillut mutta liikuntaan suhteutettuna olen syönyt älyttömän vähän.

Nyt ekan "hiilarimättö"-viikon aikana paino putosi 1.5 kg, vaikka siis olen syönyt enemmän kun koskaan ja liikkunut vähemmän kuin koskaan (parin viikon flunssa ollut päällä, tauti alkoi juuri silloin kun oli aallonpohja energiatasapainossa yllätysyllätys).

Viimeksi muokattu:
Sinulla ei varmaan kerennyt tuo sinnaamisen aika kestää niin kauaa, ettäkö olisit saanut hormonitoimintasi vallan sekaisin. Lisäksi tuo kierukka on varmasti auttamassa kierron ylläpitämisessä (?).
Hienoa kuulla, että nyt ruoka maistuu ja huomaat, miten hyvää se sinulle tekee :worship:

Ei sinulla tuo metallin maku sattunut kummittelemaan...?

Suositut

Back
Ylös Bottom