Oman kokemukseni mukaan (olen reilun vuoden verran tehnyt tohtorin tutkintoon tähtäävää tutkimusta fysiikan alalla) englannin kielisen wikipedian fysiikkaan liittyvät artikkelit ovat suurimmalta osin sellaisia, kuin "tietosanakirjan" artikkeleiden voisi kuvitella olevankin; asiallisia, eivät sisällä virheitä, ja ovat melko suppeita. En muista törmänneeni yhteenkään asiavirheeseen, mutta en ole hirveän aktiivisesti wikipediaa tutkinutkaan. Mielestäni wikipedia on erittäin hyvä ensimmäiseksi lähteeksi, kun opiskelija ryhtyy tutustumaan uuteen asiaan. Missään tapauksessa se ei kuitenkaan anna riittävän laajaa kuvausta mistään ilmiöstä, joten muitakin lähteitä tarvitaan.
Pääasia tässä kuitenkin on se, että wikipediaa ei missään olosuhteissa voida käyttää lähteenä tieteellisessä artikkelissa (ja esim yliopistoissa tehtävät laboratoriotyöselostukset ovat harjoitusta tieteellisten artikkelien kirjoittamiseen, joten tämä koskee myös niitä). Tämä johtuu siitä, että wikipedian sisältö ei ole tiedeyhteisön tuottamaa eikä verifioimaa. Tämä asia on ilmeisen hukassa monella opiskelijalla. Itse tarkastan opiskelijoiden selkkareita, ja ei ole lainkaan harvinaista, että niissä viitataan wikipediaan. Ongelma ei siis ole niinkään itse wikin luotettavuudessa, vaan siinä, että opiskelijat eivät ole sisäistäneet tiedeyhteisön ja ns. peer preview -menettelyn merkitystä.