En tiedä tarkoititko minua vai vaimoaan, mutta itse ainakin veikkaisin, että vaimo siinä tulisi kärsimään.
Sitäpä juuri tarkoitin.
Pahoinpitelyhän ei ole asianomistajarikos (lievä pahoinpitely on), joten siinä ei tarvitse uhrin mielipidettä kuunnella syytettä nostettaessa. Eli ulkopuolinen voi tehdä ilmoituksen.
Siihen, miksi naiset jäävät väkivaltaisiin suhteisiin, on paljon syitä, joita on hyvin vaikea ymmärtää, jos ei ole siihen tilanteeseen itse ikinä joutunut - itse valitettavasti olen ja ymmärrän erittäin hyvin. Kuvioon kuuluu hyvin usein uhkailu: "tapan sinut/lapsesi, jos lähdet" ja nämä uhkaukset eivät ole tyhjiä, kuten iltapäivälehtiä lukevat tietävät - katsokaapa miten usein henkirikoksen tekijä on nimenomaan entinen puoliso ja miten uutisissa toistuu se, että eroprosessi oli kesken, tekijä oli jätetty, uhriksi joutuvat myös lapset tai uusi kumppani... Ero on suhteessa kaikkein vaarallisin vaihe, jolloin väkivalta puhkeaa tai pahenee. Se nostaa kynnystä lähteä.
Toinen vaikea asia ymmärtää on se, miten väkivallan uhrin itsekunnioitus nitistetään eikä hän tunne ansaitsevansa parempaa, varsinkin jos henkinen väkivalta on jatkunut pitkään ja päähän on moneen kertaan konkreettisesti paukutettu, että sinä olet tämän arvoinen etkä yhtään enempää, etkä mitään parempaa ikinä saa. Siitä tulee omassa päässä totta.
Ja kyllä, väkivaltaistakin ihmistä voi rakastaa ja silloin haluaa vaikka väkisin uskoa kaikki lupaukset ja hyväksyä anteeksipyynnöt. Lähipiiri, vaikka saisikin tietää, ei taas usein halua uskoa ja tukea ei välttämättä saa, vaikka kertoisikin asiasta. "Eihän hän ikinä tekisi sellaista."
Bonuksena tulevat tietysti vielä päihdeongelmat. "Selvin päin hän on aivan ihana ihminen." Kännissä koheltamaan taipuvaiset tietävät, miten helppo on luvata, ettei ikinä enää vedä överiksi, kunnes se taas lähtee käsistä ja herää miettien, mitä helvettiä on taas tullut tehtyä (vaikka ei olisikaan väkivaltainen humalassa, ilmiö on silti sama).
Kaikkiin näihin ongelmiin saa apua, mutta sitä pitää itse hakea. Valitettavasti ketään ei voi siihen pakottaa.