Vituttaa niin ankarasti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Klep
  • Aloitettu Aloitettu
Toi Postin touhu on kyllä niin perseestä. Tämän tästä paketti risteilee ympäri Suomea, saattaa olla jo etelässä ja palautua seuraavana päivänä jonnekin Ouluun ja tulla taas seuraavana päivänä takaisin. Viikon toimitusaika ei ole mikään vitsi. Hukkaavat myös paketteja, jotka toisinaan löytyy jostain ja toisinaan ei. Selvittely jää lähinnä omalle vastuulle. Reklamaatioiden käsittely, mitä se on? Toivottavasti tukehtuu omaan paskaansa ja kuolee pois, niin saadaan joku parempi tilalle. Ihmiset voisi enemmän käyttää vaihtoehtoisia kuljetuspalveluita niin nopeutuu sekin prosessi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on viiden kilsan säteellä kans useempiakin postin noutopisteitä sekä toimipiste, en edes tiedä montako yhteensä, toistakymmentä? Eipä kai siinä mitään jos ruuhka-aikaan se paketti menis edes johonkin niistä, mutta paras suoritus postilta oli naapurikaupunkiin tunnin ajomatkan tai kahden tunnin julkisilla surffailum päähän "lähimpään toimipisteeseen". Syön sukkani jos siihen väliin jäävästä sadasta noutopisteestä ei ois löytyny tilaa.

Siskolle paras suoritus oli toimitus lähimpään vapaaseen noutopisteeseen - joka oli yksityisen kerrostalon suljetuissa tiloissa oleva laatikosto. Ihan kiva tietty että oli se paketti alle kilometrin päässä kotoa, sitä ei vaan millään konstilla saanu sieltä.
 
Tiedätte varmaan että jos paketti häviää matkalla niin se on sen myyneen liikkeen murhe.
Eli jos ei kohtuullisessa ajassa tule niin uusi tuote tulemaan tai rahat takaisin, ulkomaisten verkkokauppojen tai yksityisiltä tehtyjen ostojen kanssa tietysti hankalampaa.
 
Koko ongelman juurisyy. Kun ihmiset makuuttavat pakettejaan noutopisteissä, omaposteissa jne, niin tottahan ne täyttyvät. Hakekaa paketit pois kun ne saapuvat niin seuraavienkin kamppeet mahtuvat sinne minne ovat ne pyytäneet.

Minulla ei yleensä ole kiire paketin toimituspäivän suhteen - ja sitä edellilsissä viesteissä tarkoitin - noutamisesta en ole sanonut mitään. Mutta siinäkin vastuu on edelleen Postin, ei asiakkaan. Mutta ei kai kukaan paketteja makuuta säilytyksessä? Tai ainakin on melko vaikea keksi syytä moiseen.

Jos tuo on ongelma, niin Postihan voisi tehdä siitä palvelun. Nouto vuorokaudessa, ei veloitusta, pidempi säilytysaika maksullinen. Silloin hitaastikin käyvä ihminen toimii nopeammin.
 
Yleinen mielipide Postiin ja sen toimintaan vaikuttaa olevan aika nihkeä. Silti puolustajiakin löytyy.
Tuli käytettyä rahtipuolella Postia ja ne pystyi kadottamaan 1000x1200x2000mm kokoisia paketteja useinkin. Todella usein oli jossain terminaalissa tavarat kateissa, paljon kuljetusvahinkoja sekä meni milloin sattui asiakkaalle ja hinnatkin tuppasi olemaan mitä sattui.
Vaihdoin 3 vuotta sitten Kaukokiitoon ja sillä ajalla rekkulat mahtuu yhden käden sormiin ja sentään lähtee pari puolikkaan kuormaa viikkoon kiire aikaan niin ero on kuin yöllä ja päivällä.
 
Mutta ei kai kukaan paketteja makuuta säilytyksessä? Tai ainakin on melko vaikea keksi syytä moiseen.

Jos tuo on ongelma, niin Postihan voisi tehdä siitä palvelun. Nouto vuorokaudessa, ei veloitusta, pidempi säilytysaika maksullinen. Silloin hitaastikin käyvä ihminen toimii nopeammin.

Siksihän nuo pakettiautomaatit ovat usein täynnä kun ihmiset ei hae niitä rojujaan. Eikä noihin kauppojen auloihin kuitenkaan mitään kymmeniä automaattilootia mahdu, joten kierron tulee pelata sutjakkaasti.

Ja tuskin menee kovinkaan kauaa kun Posti jonkun busineksen tuosta kehittää, jotta kamat liikkuisivat nopeammin. Sitten taas päästään joukolla taivastelemaan miten Posti härskisti rahastaa viattomia asiakkaita.
 
DHL, UPS ja PostNord on ainakin sellaista paskaa, että Posti tuntuu ihan premium-tason kuljetuspalvelulta.
Joo, samaa mieltä.

En muista oliko DHL vai UPS, kun tilattiin emännälle Raclette-pannu jostain verkkokaupasta ja tuote taisi lähteä lopulta liikkeelle Saksasta. Kesti ja kesti ja ruvettiin ihmettelemään mikä kestää, niin toimittajan mukaan täällä on käyty soittelemassa ovikelloa monta kertaa, mutta kukaan ei ole avannut. Ihme sinänsä, kun molemmat töissä muualla vielä ennen koronaa. Ja kuskit eivät kuulemma voi soittaa puhelimella, kun eivät osaa suomea tai mikä selitys nyt olikaan. Call center taisi olla Ruotsissa tai Virossa ja englanniksi sai veivata jonkun kaverin kanssa, mutta saatiin lopulta nouto sovituksi päivää ennen, kun tuote olisi lähtenyt takaisin.

Nääkin vois kokeilla jonkinlaista tekstaripalvelua, että tietäis ylipäätään minä päivänä sieltä joku pyrkii sisään.
 
Kesti ja kesti ja ruvettiin ihmettelemään mikä kestää, niin toimittajan mukaan täällä on käyty soittelemassa ovikelloa monta kertaa, mutta kukaan ei ole avannut. Ihme sinänsä, kun molemmat töissä muualla vielä ennen koronaa. Ja kuskit eivät kuulemma voi soittaa puhelimella, kun eivät osaa suomea.

Jep, toi on ihan sisäänleivottu noiden palveluun, että väittävät käyneensä ovikellolla. Kerran kysyin, että miksi te ette soita mulle etukäteen tai ovelta kun lähetyksessä on minun puhelinnumero. Ei kuulemma voi soittaa kun ei ole firman puhelimia.

Toisella kerralla koitin vaihtaa etukäteen toimitusosoitteen työpaikalle kun tiesin etten tule olemaan kotona kun toimittavat. Ei käynyt päinsä. Pitää kuulemma yrittää kerran toimitusta ennen kuin voi vaihtaa toimitusosoitetta. On hienoa.
 
Aika vaihtelevia kokemuksia ihmisillä.

Itsellä taas erittäin positiiviset kokemukset DHL:stä ja UPS:stä. DHL ilmoittaa viestillä kun paketti tulossa ja antaa mahdollisuuden vielä vaikuttaa toimitukseen.

UPS:n kuski edellisviikolla jopa soitti oonko kotona, että paketti tulossa 5 min sisään. Sanoin, että en ole mutta ovi avataan kun soitat kelloa.

Ainoa jonka kanssa saanut taistella on Posti.
 
Kaveri ajaa UPS autoa ja kuulemma ihan normaali toimintatapa että jos yksityinen asiakas on hieman oman perusreitin ulkopuolella niin ei edes yritetä toimitusta jos on kiire vaan paketti takaisin terminaaliin ja ilmoitus että vastaanottajaa ei tavoitettu toimituksen sopimista varten. Parempi onni seuraavana päivänä tai sitten saa itse noutaa paketin paikan päältä.
 
On jännä kombo. Mulla ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa UPS:n, DHL:n eikä PostNordin kanssa. Viimeisimmästä tosin kokemusta vain muutaman paketin osalta. Postin kanssa on ongelmia ollut jonkin verran.
 
Niin, jokainenhan näitä varmaan omiin kokemuksiinsa peilaa. Mulla on kertakokemukset PostNordista ja jommasta kummasta UPS / DHL, eikä tee mieli toistamiseen käyttää.

Postin kautta on tullut varmaan parikymmentä kirje- tai pakettilähetystä tänä vuonna - jos riittääkään. Aika paljon tulee tilattua harrastusrompetta FB:n myyntiryhmistä ja verkkokaupat päälle. Kertaakaan ei ole jäänyt tien päälle tai mennyt vikapaikkaan. Oisinko ihan pari kertaa joutunut noutamaan jostain muualta, minne tilasin.

Matkahuoltokin toiminut ihan ongelmitta. Sen kautta taitaa kulkea vähän Postia vikkelämmin. Kertaalleen yhden hifilaitteen pakkaus oli ottanut vähän osumaa - laite oli kyllä edelleen ihan kunnossa - mutta mitään varsinaista ongelmaa ei ole ollut.
 
Kaikkia kuljetus/kuriirifirmoja on tullut aikojen saatossa kokeiltua ja kyllä ihan kaikkein paskin on postnord. Jonkun verran tulee saksasta autonosia tilailtua ja silloin tuo postnord on pakollinen paha. Maksaisin mieluusti extraa jos saisi jonkun muun vaihtoehdon valita. Se on aina sormet ja varpaat ristissä kun postnord ottaa paketin hallintaansa, että saako sitä ylinpäätänsä koskaan ja jos saa, niin montako viikkoa/kuukautta siinä toimituksessa kestää. Yhden käden sormin voi laskea kerrat, kun kaikki on mennyt putkeen ja toimitus on tapahtunut alle viikossa.
 
Eilen tuli muistutusviesti Postissa makaavasta paketista, siitä, jota en pysty heidän aukioloaikanaan noutamaan. Paketille on tilattu uusi kuljetus noutopisteeseen. Hymähdin ja mietin, että oliko paketti palautunut toimipisteeseen.

Tänään tuli saapumisilmoitus. Saa noutaa Postin toimipisteestä.

Mun pitäisi kyllä lopettaa hymähtely. Ne aina näyttävät osuvan toteen. Kerran puuttui kerrostalosta syyssateilla ikkuna. Ja mestari sanoi puhelimessa: "Hae pihalta muovia."
 
Eilen tuli muistutusviesti Postissa makaavasta paketista, siitä, jota en pysty heidän aukioloaikanaan noutamaan. Paketille on tilattu uusi kuljetus noutopisteeseen. Hymähdin ja mietin, että oliko paketti palautunut toimipisteeseen.

Tänään tuli saapumisilmoitus. Saa noutaa Postin toimipisteestä.
Mulla suostu tavaran lähettänyt firma lähettämään saman tien uuden tuotteen siihen noutopisteeseen johon alunperinkin sitä toivoin, kun posti oli ensin kuskannut sitä pariin otteeseen mihin sattuu, ja kerroin etten aio sitä tälläkään kertaa sieltä noutaa, perunko tilauksen vai mitä tehdään. Sanoivat että heidän reklamaatioitaan Posti kuuntelee helpommin kun mun.

Onhan toi nyt lähettäjänkin ongelma, en viitsi Postin kautta lähettää muutoin kun kotiovelle mitään sellaisille ihmisille joista tiedän etteivät pysty kimpoilemaan paketin perässä pidemmälle kun lähimpään paikkaan.
 
Ei ihme, että Italia on ihan perseellään.

Yritin tilata liesituulettimeen lamppuja. No ei helvetti onnistu kuin yksi kerrallaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom