Keskustelupalstat ja stadilaisten ylemmyydentunteesta valittaminen.
Minä olen koko elämäni asunut Helsingissä enkä ole ilmiöön törmännyt muuta kun keskustelupalstoilla, sielläkin siis yleensä siltä toiselta puolelta, eli näitä mystisiä stadilaisia moititaan ties mistä milloinkin. Itselläni on kavereita ympäri Suomen jotka usein Helsingissä vierailevat (ja toisin päin), eikä heilläkään kyllä mitään ongelmia ole ollut, esim. suuntaa kysyessä kadulla tai missään kanssakäymisessä.
Jos ihmisten puheita uskoo, niin Helsinkihän on kauhea paikka asua, ihmiset ovat töykeitä ja kaduilla kävellessä saa vuorotellen väistellä virstalammikoita ja huumeneuloja. Ja kun pimeälle kujalle astelee niin maahanmuuttaja raiskaa samantien.
Yleensä stadilaisten dissaamisen käynnistää se, että joku satunnainen henkilö haukkuu toista landeksi. Tai joku uutinen joka koskee pääkaupunkiseutua, esim. kun lunta on tullut eniten koko maassa ja tästä johtuen autojen pysäköinti aiheuttaa ongelmia ahtailla kaduilla. Tätä sitten ihmetellään joukoin tehden vertauksia pieniin kaupunkeihin joissa ei vastaavia ongelmia ole, saati vastaavaa joukkoliikenneverkostoa.
Mistä tämä johtuu? Missä tätä ylemmyydentunnetta kohtaa ihan oikeassa elämässä, ilmeisesti se kuitenkin kovin yleistä on. Itse en ole siihen törmännyt aikuisten ihmisten keskuudessa, poikkeuksena muutamat henkilöt jotka ovat Helsingissä vasta asuneet pari vuotta ja sitten joku kaveri kotipaikkakunnalta tulee kylään -> ollaan vähän turhan ylpeitä siitä uudesta asuinpaikastaan mutta se on varmaan ihan normaalia ja ohi menevää.