VITUN asianajaja! Meillä on yksi perintöasia kesken ja "vastapuolen" asianajaja halusi pyytää professorilta asianajajalausuntoa, koska minä ja veljeni olimme eri mieltä eräästä laintulkintakohdasta vastapuolen ja heidän asianajajan kanssa. Lähetimme tälle vastapuolen asianajajalle oman tulkintamme, jossa oli lueteltu lainkohdat ja perustelut. Vastapuolen asianajaja ei kuitenkaan ikinä lähettänyt meidän tulkintaamme saati sitten testamenttia tälle professorille, vaan hän antoi lausuntonsa pelkästään vastapuolen asianajajan esittämän kysymyksen nojalla, joka ei lainkaan ollut se asia, mikä tämän erimielisen tulkinnan on aiheuttanut eli hän kysyi ihan väärää asiaa. Onko se VITUN asianajaja tyhmä, eikö hän ole tajunnut meidän peräänkuuluttamaa asiaa, vaikka sitä on rautalangasta väännetty vai yrittääkö hän vedättää? Odotimme kuitenkin tuota lausuntoa lähes 3 kuukautta, vaikka se luvattiin kuukaudessa.
Nyt tämä professori ei enää pysty ottamaan kantaa tähän meidän asiaamme ja meidän tulee veljeni kanssa pyytää asiantuntijalausunto eräältä toiselta professorilta. Kauankohan siinä sitten kestää...? Hyväksymme täysin sen, jos tulkintamme on loppujen lopuksi väärä, mutta tällä hetkellä seisomme vielä asiamme takana niin pitkään, kun olemme saaneet asialle jotkut perustelut, siis että miksi olemme väärässä. Vielä emme ole niitä saaneet.
Toi vedätyskin sopisi, sillä alkuun hän yritti mm. ehdottaa meille, että meidän pitäisi maksaa erään osakkaan lakiosuus vastapuolen kanssa tasan, vaikka vastapuoli perii suhteessa meitä enemmän. Lisäksi hän väitti, että meidän kaikkien osakkaiden tulisi maksaa vainajan velat yhdessä, vaikka velathan kuuluu maksaa vainajan pesästä ennen kuin jakoa edes tehdään ja vasta sen jälkeen suoritetaan jako jäljelle jäävästä omaisuudesta.
Kaiken lisäksi verovirasto laittoi meille perijöille tulemaan perunkirjan perusteella perintöveromaksulaput (jakokirjaa ei vielä ole tehty) ja niiden mukaan mun pitäisi maksaa ihan jumalattomasti veroja. Laitetut summat eivät ole oikein ja verottajan mukaan perin mukamas 3/4 osaa enemmän perintöä, mitä perin todellisuudessa. Kysyn vaan, että mistä vitusta ne ovat oikein repineet nämä summat? Veljelle tullut lappu oli myös virheellinen.
Siinä vaiheessa revin pelihousut, jos ne vaativat minua hakemaan erikseen oikaisua tähän ratkaisuun. Mun mielestä kyse on heidän puoleltaan virheestä ja heidän tulee korjata sen ilman oikaisuvaatimusta...