Vittumaisin duuni

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vargas
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
23.6.2005
Viestejä
607
Vähän vastapainoa tolle rentoduuni threadille. Eli mikä on ollu ahdistavin työpaikkasi ja miksi?

itse olin maalitehtaassa duunissa vuosituhannen vaihteessa. Itse työ oli paikallaan istumista ja maalinlaskemista purkkeihin, duuni oli vaihtaa purkkia kun edellinen oli täysi. Kahvi ja ruokatauot ilmoitettiin kellon soitolla ja niistä paluu töihin ei saanut myöhästyä minuuttiakaan. Pomona änkyrämäinen pohjanmaalainen kuuskymppinen ukko ja kyttäs aina seläntakana kun teit töitä (todella ahdistavaa). Jos satuit sairastumaan ja ilmoitit siitä soitolla ko. pomolle hän tokaisi: "No niinpä niin, oot varmasti kipeä ja löi luurin korvaan". Paska palkka ja siihen päälle vielä liuotteen hajut joka maalista lähtee, pari ekaa duuniviikkoa töiden jälkeen hilitön pääkipu... ei enää ikinä!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lemppaus on vittumaista ja erittäin tylsää. On erittäin motivoivaa kun tietää että jokainen laatikko jonka lemppaat tekee sinut tyhmemmäksi. Jos sattuu raskasta tavaraa kuten pattereita, on työ myös kuluttavaa. Välilevyt saavat myös kyytiä kun heittelee laatikkoja. Konteissa ja rekkojen perävaunuissa on poikkeuksetta erittäin pölyistä ja mustaa paskaa niistetään pitkään työpäivän jälkeen. Palkka on jotain vajaa 10 €:n ja 14 €:n välillä, mikä kuulostaa upealta ja mahtavalta köyhästä juuri ammattikoulusta/lukiosta valmistuneesta kesätyöläisestä...Kunnes on tehnyt sitä kuukauden verran ja saanut hieman hajua sen epäinhimmillisyydestä.

Toinen paskahomma on kirjaimellisesti paskahomma: Imuroin paskaa L&T:n laskuun. En suosittele heikkonenäisille tai muuten neuroottisille. Tuossa firmassa tein tuttavuutta myös kaikenlaisten mukavien kemikaalien kanssa, jotka loppujenlopuksi sulattivat öljyresistanssi-turvakengät jaloistani, kärvensivät nenäkarvani ja korvensivat ihoni. :urjo:
 
Ei ole ONNEKSI mun työpaikka, mutta tämä tuli mieleen yhdeksi ehdokkaaksi:

Shanghaihin menevän moottoritien lakaisuhommat. Näitä hommia ei tietenkään tehdä koneella vaan ihan käsityönä. Pientareella (jota siis sitäkin käytetään ohittamiseen aivan samoin kuin kolmea muutakin samaan suuntaan menevää kaistaa) kävelee mies / nainen, joka lakaisee luudalla piennarta. Tärkeä homma. :david:

Töihin lähtiessä taitaa olla ihan sama sanoa "nähdään illalla", kun ei koskaan tiedä milloin työpäivän aikana kuuluu 'kops'. :rolleyes: IMO aika vittumainen duuni.
 
Tomppa85 sanoi:
Lemppaus on vittumaista ja erittäin tylsää. On erittäin motivoivaa kun tietää että jokainen laatikko jonka lemppaat tekee sinut tyhmemmäksi. Jos sattuu raskasta tavaraa kuten pattereita, on työ myös kuluttavaa. Välilevyt saavat myös kyytiä kun heittelee laatikkoja. Konteissa ja rekkojen perävaunuissa on poikkeuksetta erittäin pölyistä ja mustaa paskaa niistetään pitkään työpäivän jälkeen. Palkka on jotain vajaa 10 €:n ja 14 €:n välillä, mikä kuulostaa upealta ja mahtavalta köyhästä juuri ammattikoulusta/lukiosta valmistuneesta kesätyöläisestä...Kunnes on tehnyt sitä kuukauden verran ja saanut hieman hajua sen epäinhimmillisyydestä.

Toinen paskahomma on kirjaimellisesti paskahomma: Imuroin paskaa L&T:n laskuun. En suosittele heikkonenäisille tai muuten neuroottisille. Tuossa firmassa tein tuttavuutta myös kaikenlaisten mukavien kemikaalien kanssa, jotka loppujenlopuksi sulattivat öljyresistanssi-turvakengät jaloistani, kärvensivät nenäkarvani ja korvensivat ihoni. :urjo:

Oon ite ollu kanssa varastoissa muutamia kesiä hommissa. Kuukaus menee suht hyvin, mut sit itellä alkaa ainakin tuntua selässä ja loppukesästä selkä on ihan sökönä. Oon lempannu myös kontteja, mikä on aika v-mäistä hommaa, varsinkin kesällä, kontin sisällä on varmaan joku 50 astetta helvetin pölystä ja siihen vielä painavat kamat niin avot:)
 
Vittumaisin työ on raskasta ja huonolla palkalla varustettua. Työskentelin kesätöissä konevuokraamossa joitakin vuosia sitten. Palkka oli huono ja työt raskaita varsinkin kun palkka oli niin huono ;)

Seuraavana kesänä siirryin kasaamaan rakennustelineitä samalle firmalle. Työ muuttui raskaammaksi mutta tuntipalkan päälle tuli urakkalisä. Ja telinetyöstä sai vahvat kädet. :thumbs:
 
Mun ihan eka duuni oli metsänistutusta urakkapalkalla. Koivuntaimia lyötiin kuokalla turpeeseen. 2000 pikkukoivua säkeissä, jokainen säkki paino n. 40 kiloa.

Ne piti sitten raahata omalle palstalle, joka sattui olemaan kivien ja kantojen riemastuttava sekamelska. Käsivarret ja kämmenet oli tulessa kolmen tunnin jälkeen. 12 tunnin uurastuksen aikana nuorelle miehelle valkeni rahan arvo. Tuntipalkaksi tuli ekana päivänä 8 markkaa. :rolleyes:

Nykyinen työni on... kuinka sen nyt sanoisi... paremmin palkattua ja siistimpää, mutta aika ajoin perseestä. Oikeastaan joka aamu kyrpii tulla töihin. Vientipäällikkönä joutuu kuuntelemaan asiakkaan valitusta joka päivä. Kun siinä tulee tauko, alkaa valitus joko työnjohdosta päin tai sitten materiaalintoimittajilla on huonoja uutisia. :curs:
 
"Duuni" jossa saa koko ajan työmäärän vähäisyyden vuoksi surffata netissä. Voi jeesus miten turhauttavaa.
 
Joskus junnuvuosina olin duunissa ahtaajana. Kesällä suhteellisen leppoisaa duunia. Jos satoi vettä niin vedettiin röökiä ja pelattiin korttia taukotilassa samalla kun palkka juoksi.

Vittumaisuus astui kuvaan talvella yli -20 asteen pakkasilla. Päällä oli oltava ihan vitusti kun järveltä puhalti navakka tuuli. Trukit ajoin kamaa laiturille solkenaan ja me iskettiin lastit koukkuihin ja nosturi nosti laivaan. Välillä tuli hiki ja sitten iski kylmyys. Rukkasia ei voinut pitää kun oli säädettävä koukkujen kanssa. Paikalleen ei voinut jäädä kun tuli kylmä, koko ajan piti olla persesilmä pitkällä tarkkailemassa trukkien ajamista ja kuuden 20kg painavan koukkujen heilumista pään yläpuolella. Nostoliinat oli tietysti välillä jäässä ja niitä sitten paljain käsin nysvättiin auki. Työpäivät kesti niin pitkään kun laiva oli lastattu täyteen. Monesti vierähti 16h tätä vittumaisuutta. Onneksi ahkeruus palkittiin: saimme yleensä laivasta "lastipullon" joka sitten sököllä arvottiin yhdelle tyypille. Ilman tätä työsuhde-etua en olisi jaksanut.
 
Baldrick sanoi:
Vittumaisin työ on raskasta ja huonolla palkalla varustettua.
Eiiiii välttämättä.:D

Jonkun verran taksia ajaneena voin sanoa, että mersulla ajamisessa ei kyllä hiki pääse yllättämään eivätkä kädet likaantumaan. Vittumaisen työstä tekee tietysti vittumaiset asiakkaat joita mahtuu kyllä 100% todennäköisyydellä joka työvuoroon muutama, enemmän tietysti yövuoroissa. Millä helvetin perusteella kuskille aletaan vittuilemaan, kun se vaan tekee parhaansa? Ok, myönnettäköön, että vittuileva asiakas on erittäin todennäköisesti laskuhumalassa tai muuten vaan asiat on huonosti elämässä, ja sittenhän taksikuski on se terapeutti, kun ei esim. siwan kassalla kehtaa alkaa kassatytölle avautumaan. Hauskaa on aina kuulla kommentteja, kun ei tiedä jotain osoitetta:"eiks sun pitäis tietää, kun oot taksikuski? Sä oot kyllä valinnut väärän ammatin, kun et tiedä missä mun hima on." Mnjoo, onhan se kumma, kun 21v tuurari ei ihan jokaista +7000 katua osaa ulkoa Helsingistä.:jahas:

Onneksi hommaa tehdessä on alkanut oppia niitä pieniä jujuja, joita sitten käyttää tilanteen niin vaatiessa. Neuvottelutaidot kehittyvät hyvin, kun aina välillä pitää perustella jollekin tuhannen pieruissa olevalle asiakkaalle miksi sen pitää maksaa siitä, että mä heitän sen baarista kotiin. Sitten kun lompakko kaivetaan esiin, niin heitetään räkänen nauru kun ei siellä ole sentin hyörylääkään, kun vimoset kolikot meni pokelle. (Välihuomautuksena arvostus pokeja kohtaan on kasvanut helvetisti mun osalta viime vuosina.) Sitten katotaan ovelasti ja toivotaan että kuski päästää menemään. Eipäs päästäkään, joka kerta olen kyllä rahani saanut tavalla tai toisella. Myös taksamittarista löytyvä taikanappi, joka pysäyttää mittarin, on todella kätevä. Kyllä, kilometritaksa 1-2:lle hengelle on tosiaankin se sairaat 1,06€, joka tosiaankin vaatii avautumisen, kun matkaa tuleekin 400m ylimääräistä. Kyllähän se lompakossa tuntuu, kun justiin on baarissa mennyt jotain 50 egeä hyvän krapulan hankintaan.

Taksityössä ilmenee toisinaan myös melko ovela yhdistelmä: urakkapalkka+töiden puute. Helvetin hienoa nukkua hiljaisena päivänä autossa tolpalla, kun ei ole asiakkaita. Yhtä hyvin voisi koijata kotona sängyssä samalla palkalla eli 0€/h.

Toki hommassa on erittäin paljon hyviäkin puolia, joiden takia hommaa teenkin, mutta nehän eivät kuulu tähän threadiin.;)
 
Mulla on pahin ja samalla paras duuni kun intin jälkeen 95 kesällä menin asfaltti hommiin. Työpäivät keskimääriin 15 tuntii ja yksi yö kun täyttelin vesitankkia totesin olleeni töissä 18 tuntii...
Alkuu kun laittoivat mut vetämään narua niin se on sitte veemäistä hommaa. Siinä on sellainen kaistanlevyinen keppi jolla mitataan keskipiste ja sen mukaan laitetaan tien laitaan narua jonka mukaan taas levittäjä vetää sitä tietä.
No voitte uskoa, että aluksi tuli aika paljon huutoa kun tie oli aika "mutkainen" :D No kun pääsi siitä narun vetämisestä "eteenpäin" uralla lapion vartaan niin ei sitten ollu enään niin paha varsinkaan kun liksa oli ekassa kuussa 14.000mk näppiin....
Tosin joutui viikot asumaan hiekkamontuilla asuntovaunuissa joista näkyi seinän ja lattian välistä ulos, mutta se oli intin perään suoraan ni se oli ihan ok. Olen myös joutunut lukuisia kontteja tyhjentämään ja se on kyllä paskanakki.
 
Kiire-apulaisena yhdessä koneistamossa. sorin äärellä 8h tunnin yötöitä.
Avaa sorvin ovi, avaa leuat, laita kappale paikalle, sulje leuat, sulje ovi, aloita ohjelma, avaa ovi, avaa leuat, käännä kappale, sulje leuat, sulje ovi, aloita ohjelma, avaa ovi, avaa leuat, laita valmis kappale lavalle ja aloita alusta....
 
Eräässä muuttofirmassa kannoimme laatikoita rappusia ylös lähes juoksujalkaa. Usein meillä ei muka ollut aikaa pitää edes ruokataukoa. Palkka oli alle 40 markkaa tunnilta. Firma teetti aina alle 40 tuntia viikossa, mutta tämä saattoi koostua esim. kahdesta 15 tuntisesta päivästä, minkäänlaisia ylityökorvauksia ei siis maksettu. Päivät olivat monasti yli 12 tuntisia, kahdeksan tunnin jälkeen lähteneille ei keikkaa sen jälkeen juuri ollutkaan. Useasti kävi myös niin että keikka kesti vain pari tuntia. Tällöin ei työmatkat mukaanlukien jäänyt kovinkaan kummoista tuntipalkkaa. Pisin työpäivä oli 18 tuntia, lyhyin 40 minuuttia.
 
On tullut monissa paskoissa paikoissa oltua hommissa.
Pullopoikana, liukuhihnalla, kuljetusalalla, tuotantolaitoksissa jne.. Hyi helvetti kun oksettaa noi kaikki. Olenkin päättänyt monien kokemuksien jälkeen olla tekemättä hommia joita vihaan koko sydämmestäni. Toki niitä täytyy välillä tehdä mutta siihen en lähde, että kuukausi tolkulla olisin kuolematoivon partaalla vittumaisessa hommassa. Mä haluan nauttia elämästä ja mulla on siihen oikeus. Paskahommat jääkööt muille, omasta mielestä olen tehnyt osani. :yrjo:
 
Yli kaiken vittumaisia on varastohommat keräämisine ja lemppaamisineen.

...paitsi jos kaiken joutuu tekemään vielä pakkasessa. Vittumaisin työpaikka on ollut muutaman kuukauden pesti pakkasvarastolla, jossa säilöttiin elintarvikkeita. Ja vielä vuokrafirman listalla, joten tein vielä kaikki paskakeikat.

Hallissa oli tasainen -25'C pakkasta, jos teki hommat reippaasti, tuli hiki, jonka vuoksi tuli kylmä. Ja jos teki hissukseen, niin tuli, noh kylmä tietty. Työnjohto tietysti kohteli vuokratyöläisiä kuin pakolaisia ja muut duunikaverit samaten.

Ton keikan jälkeen meikäläisen helvetti muuttui kylmäksi paikaksi.
 
Nakkeli sanoi:
Työnjohto tietysti kohteli vuokratyöläisiä kuin pakolaisia ja muut duunikaverit samaten.
Vuokrahommissa oli kyllä tuonkin takia vittumaista olla. Lisäksi sai joka päivä miettiä että tuleekohan täältä lähtö kun irtisanomisaikaa ei pahemmin ollut. Hyviä puolia oli se että pystyi melkeinpä milloin vaan soittamaan vuokrafirmaan ja sanoa että mulle riitti tämän paikan hommat!
 
Yksi kaveri oli aikoinaan eräässä tellisuuspesufirmassa duunissa. Ne pesi yhden kemiantehtaan lipeäsäiliöitä silontällöin. Suojavarusteet oli vähän mitä sattu (laittomia?) jne. Kaveri sano että ennen sitä paskapytyssä olis kun se ei ole niin vaarallista. En oo sen jälkeen valitanu homistani.
 
Olin pari vuotta sitten huoltomiehenä n.8kk. Opin sen jälkeen katsomaan hieman tarkemmin mihin lappuihin nimeni pistän.

Alan TES on kuin paskapaperia tekstillä. Selkokielellä:"Kuukausipalkkaan sisältyy kaikki, työpäivä kestää yleensä n.8h mutta voi se olla 2h pidempikin. Töistä ei saa kieltäytyä tai oot kusessa. Ylitöistä ei makseta mikäli ovat kiireisiä, ja tämän saa määritellä tarkemmin sun työnantaja. Kaikki on tehtävä mitä sanotaan."
Ja kun talvella on herännyt 0400 lumitöihin ja lopetellut siinä 1600 tietäen ettei palkka muutu suuntaan eikä toiseen vaikka olisi viikonloppu, niin ihmekös tuo jos verenpaine ja mielenterveys on ajoittain koetuksella.

Mainittakoon vielä että liiton (ainakin SEL) rahoilla tienaa enemmän kuukaudessa... Näin jälkikäteen pari asiaa ko. (orja)työpaikasta huvittavat, mutta useimmiten muisteleminen aiheuttaa reaktioita lievästä närästyksestä seinän hakkaamiseen. Harvemmin onneksi:rolleyes:
 
Levyseppä-hitsaaja.....16v kokemuksella päivästä toiseen samoja pakkoliikkeitä :curs:
Plussaa... töitä perkeleesti mut ei se auta kun ei vaan kiinnnosta :lol2:
Joo turha saarnata et vaihda alaa,vanha pää ei enää opi mitään uutta ,unohtaa jo aikaisemmatkin asiat :wall:
 
Maalari/hiekkapuhaltajan homma ei ole häävi, terveydelle aika huono idea. Varsinkin jos sattuu olemaan yhtään herkkä kemikaaleille. Itselleni aiheuttanut ihottumaa ja toistuvia poskionteloiden tulehduksia. Mutta jotain on pakko tehdä että saa vuokrat ja ruuat maksettua. Palkkakaan ei ole mikään kovin hyvä kun on "suurella" kansallisella yhtiöllä töissä....
 
Jyväbroileri sanoi:
Eräässä muuttofirmassa kannoimme laatikoita rappusia ylös lähes juoksujalkaa. Usein meillä ei muka ollut aikaa pitää edes ruokataukoa. Palkka oli alle 40 markkaa tunnilta. Firma teetti aina alle 40 tuntia viikossa, mutta tämä saattoi koostua esim. kahdesta 15 tuntisesta päivästä, minkäänlaisia ylityökorvauksia ei siis maksettu. Päivät olivat monasti yli 12 tuntisia, kahdeksan tunnin jälkeen lähteneille ei keikkaa sen jälkeen juuri ollutkaan. Useasti kävi myös niin että keikka kesti vain pari tuntia. Tällöin ei työmatkat mukaanlukien jäänyt kovinkaan kummoista tuntipalkkaa. Pisin työpäivä oli 18 tuntia, lyhyin 40 minuuttia.


Katsos kun kuullostaakin tutulta :(

Samanlainen tilanne erään muuttofirmaketjun turkulaisessa haarakonttorissa. Porukalla päätettiin että ei tämä saatana enää vetele, ja kaverini kävi helsingin herroille nuijimassa nyrkkiä pöytään :worship:

Sen jälkeen on korvaukset maksettu mukisematta, tosin taukoja ei vieläkään harrasteta ja jos lähdet kesken päivän vaikka siitä etukäteen ilmoitit niin hiljasta pitelee sen jälkeen. :jahas:
 
Back
Ylös Bottom