Vittumainen vihlonta olkapäässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Corvus
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
42
Eli jo pitkään on ongelmana ollut vittumainen vihlonta oikeassa olkapäässä. Kyseinen vaiva esiintyy lähinnä vinopenkissä, helpommin käsipainoilla kuin tangolla.

Vihlonta ei tunnu tulevan lihaksesta vaan ikäänkuin joku ei olisi aivan kohdallaan ja narskuttaisi jotain vastaan. Välillä esiintyy jopa kunnon kipua ja olkapää on vähän aikaa sarjan jälkeen tunnoton.

Treeninä tällä hetkellä hst, mutta ko. vaiva on esiintynyt kyllä HD-spliteilläkin, oikeastaan vielä selvemmin. Olkapää ei kuitenkaan kipeydy pitkäksi aikaa vaan vain joksikin minuuteiksi ja harvemmin se treeniäkään haittaa, joskus aivan kovimmat sarjat joutuu jättää kesken.

Mitään kovaa kolhua olkapää ei ole saanut, joskus ehkä lievä revähdys, ja pienoinen kolhu ottelussa vuonna miekka ja kirves. Vasemmassa olkapäässä ei ole minkäänlaista ongelmaa.

Kipua saa lievennettyä siten, että esim vinopenkissä laittaa yläselän alle tukea niin, että pään saa taivutettua taaemmaksi.

Kysyisinkin, että onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ja mitä tuon helpottamiseksi/poistamiseksi voisi tehdä ja mistähän tuo mahtaa johtua. Lämmittely ja venyttely on kyllä muistettu :)

Mulla on ollut samanlaisia ongelmia olkapäässä ajoittain, mutta ne on onneksi menneet ohi ihan ajan kanssa lämmittelyllä ja venyttelyllä... :)

Suosittelisin kyllä käymään arvauskeskuksessa, jos vaiva ei meinaa mennä ohi millään.... kyllä se siellä selviää (toivon mukaan) :D

HST:llä on se vittumainen taipumus, että pikku kolhut senkuin pahenevat ohjelman edetessä. Joku yksinkertainen revähdys saattaa venyä monen viikon riesaksi. Mulla on parasta aikaa niskan sivussa sellainen vähän hellä paikka joka ei ehtinyt viime SD:n aikana kunnolla paranemaan, ja nyt muistuttaa kevyesti olemassaolollaan.

Riippuu vähän mihin sattuu. Jos olkapään taakse, niin voi olla joku kiertäjäkalvosinjuttu. Toi tunnottomuus vois viitata hermopinteeseen joka taas voi johtua monesta asiasta (esim. olkapäiden eteenkääntymisestä, joka taas voi johtua...tadaa...kiertäjäkalvosimien heikkoudesta). Kaikki rasitusvammat (jännetuppien ym. tulehtuminen) ovat kanssa sellaisia että HST:n tiheä rasitus tekee hallaa.

Olkapään lämmittelyksi olen huomannut tosi hyviksi liikkeiksi erilaiset kiertäjäkalvosinliikkeet (cuban press jne.). Yhtäaikaa lämpenee paikat ja kalvosimet vahvistuvat.

Juuri kaks tuntia sitten kävin ultralla kuvauttaa olkapäät, koska vasen "juilinu" vuoden päivät, varsinkin hauiskäännöissä.
Ja nyt kisojen jälkeen eka treeni, tein kevyesti pelkkää pumppailua ja seuraavana päivänä vasemman käin liikeradat olivat rajoittuneet ja kipu aika mojova.
Ultrassa selvisi että olkapäiden pitäis olla kunnossa, varmuuden saan klo 16 urheilulääkäriltä..
Onneks hajos vasta kisojen jälkeen.. Kannattas muutenkin tutkituttaa aina ajoissa ku alkaa särkee, eikä ootella sitä hajoamista..

Tää nyt voi kuulostaa tyhmältä, mutta mulla vinopenkissä tuntuu pahalta olkapäässä jos on liian iso kulma, vähän selkänojaa matalammalle ja liikerata on paljon parempi ja kivut häviävät...en tiiä mihin perustuu mutta mulla ainakin auttaa tämä...

Mulla on ollut kanssa aika pahoja ongelmia olkapään kipujen kanssa. Tutkimuksissa sitten selvis että mun olkanivel on kroonisesti löysä eli olkaluun pää lonksuu pois paikoiltaan. Siitä johtuen mun vasemmman puoleiset lapaluiden alle kiinnittyvät selkälihakset on supistuneet ja kovettuneet. puristettu nyrkki efekti. Siitä sitten seuras helvetillisiä hermojen puristumia olkapäässä ja ne säteili aina sormiin asti. kipu oli käsittämätön. Fysioterapia autto aika helvetisti ja myöhemmin salilla on kivut poistunu melkein kokonaan kun lihasten päiden jänteet on löysänny ja lihakset vahvistuneet, etenkin kiertäjät. Löysin jostain ihmeen melonta sivuilta lähes samanlaisia liikkeitä mitä fysioterapiassa hinkattiin ja moni noista on ihan salilla tehtävii juttuja http://kc.fi/koskimelonta/treenisivut/index.html Voi olla et noista olis jotain apua olkapään kipuihin...
:thumbs:

Kiitti ironchef, sieltähän lötyi vaihtoehtoja hyvä valikoima, täytyypä vähän vaihdella noita paria kiertäjäliikettä joita oon tehnyt...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Tästäpä alkaa "urani" tänne kirjoittajana :)

Minulla oli vasen olkapää joka vihloi normaalia penkkiäkin vääntäessäni.
Vihlonta sioittui olkapään ylimmästä kohdasta nivelen kohdalta noin 3 - 4 cm:ä eteenpääin.
Ko. kohtaa kärsi sormella painella ilman että se olisi mitenkään tuntunut kipeältä.

Fiksuna kekkasin, että kunnon alkulämmittely "turrutti" olan, ja kärsin tämän jälkeen tehdä varsinaisen kovan treenin.
Lopputuloksena oli, ettei illalla esimerkiksi sänkyyn kiepsahtaessani kärsinyt yhtään varata vasemman käden varaan.

Jouduinpa jättämään penkin aluksi kokonaan, ja muutaman kuukauden jälkeen treenasin erittäin kevyillä painoilla (max 60 kg)
Tällain meni reilu vuoden päivät, ennen kuin tuntui siltä, että uskalsi rueta lisäämään kuormaa.
Silti kovan treenin jälkeen olka oirehti, ja seuraavalla kerralla joutui tekemään löysiä sarjoja.

Nyt olen löytänyt "valon":worship:
Treenissäni oli pari asiaa totaalisesti pielessä
1. Tekniikka
2 Määrä
Että ei kovin pahasti ollutkaan pielessä :itku:

Tekniikan korjasin kaventamalla oteleveyttä (pikkurillit merkkiviivoilla), kyynärpäät enemmän vartalon suuntaisesti, kunnon kaari sellälle, sekä lapaluut "yhteen"

Määrää vähensin radikaalisti. Enää en väännä jokaikisellä hilavitkuttimella mitä salilta löytyy.
Lisäksi enää en tee sarjoja loppuun asti. (tavoitteenani on voiman hankinta, ei bodaus)
Itse olen ajatellut tästä olevan etua seuraavalla tavalla.
Kun sarjat jättää yhtä - kahta toistoa vajaaksi, niin tällöin voimakkaimpien lihasten kontrolli niveliä kohtaan säilyy.
Aivan loppuun asti tehtäessä joutuvat nivelen ympärillä olevat pienimmät lihakset erittäin isojen painojen kuormittamiksi.

Nostomäärän ja laadun muuttumisen korvasin laadullisilla seikoilla.
Nyt kun teen esim. 85% kuormalla 3 * 3 niin pyrin jokaikisen noston nostamaan kuin ykkösen. Joka nostossa painon on noustava mahdollisimman nopeasti ylös.
Vaikka treeni onkin paljon aikaisempaa "reuhtovampaa" ei olka ole moksiskaan.
Kaiken lisäksi voima on lisääntynyt sellaista vauhtia, etten moista ole ikuna ennen kokenut.

Lisäsin treeniin kiertäjäkalvosimet penkkipäivän päätteeksi, sekä venyttelyn olkapään alueelle.

Sama vika Rahikaisella...

Itsellänikin on vasen olkapää vaivannut.
Olkapäätä vihloi ja käsi puutui päivällä ja varsinkin nukkuessa.
Aluksi olin sitä mieltä että vinopenkki käsipainolla on syy tähän kipuun. Jätin liikkeen muutamaksi kuukautta pois, mutta kipu jatkui... Piti siis kumota aiempi teoria ja tehdä lisää syväluotaavaa analyysiä. Välillä epäilin jopa huonoa nukkumaasentoa! :david:

Kävin lääkärissä ja fysioterapeutilla => syytä / apua ei löytynyt. Todelliseksi syyksi osoittautui kaikki työnnöt ja vedot niskan taakse. Johtunee varmaan henkilökohtaisesta olkapään rakenteesta tai jotain... Treeniohjelmaa muuttamalla pääsin tästä vaivasta, eikä puukkoa tms. tarvittu. :D

Monella tuntuu olevan niin, että vinopenkissä alkaa olkapäitä vihlomaan. Mulla taas vihlonta tai kolotus ja repiminen tulee normaalipenkin yhteydessä.

Monta vuotta sitten hajotin olkapääni aika totaalisesti mutkamäessä ja hieman kieroonkin se jäi sen seurauksena. Tavallista penkkiä pystyn tekemään ns. lämmittelypainoilla mutta jo parin viikon totisemman nostelun jälkeen särky alkaa. Jätin siis koko liikkeen pois. Kaikki muut liikkeet onnistuu täysin ilman kipuja, penkki käsipainoilla ja jopa dipit lisäpainoillakin. Lisäksi vinopenkistä pystyn käyttämään vähintään 20 kg enemmän sarjapainoja kuin normi penkissä. Liekö syynä sitten tuo olkapään kieroutuneisuus? Normi penkin tekniikassa ei mulla kuulemma ole vikaa kokeneempien nostajien mukaan. Vinopenkki on siis mulla rinnan pääliikkeenä, ajaa varmaan asian ihan yhtä hyvin kuin normi penkkikin....?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom