Vitamiinit ja mineraalit

Hei, mites tuon D3.n laita runsaasti kalaa syövällä, kun eikös sitäkin lohessa ole? Itse syön lohta miltei päivittäin tuon 150g ja aamusin talvella nappailen D3.sta 100 mikrog jonka kylkeen olen ottanu t-lusikallisen kalaöljyä, jotta imeytyy vitskut. Kesällä Dtä ehkä 25 mikrog. Olenko ihan metsässä?

Entäs tuo C-vitskujen määrä jos syö huomattavan paljon kasviksia, majoja ja hedelmiä? Olen ottanut 500mg ennen ja jälkeen KOVAN harjoituksen.

Mikset puhu monivitamiinista mitään?

Itellä on tommosii sinkki tabletteja, joissa on 50mg sinkkiä per tabletti. Naukkaillu noita koh sen puoltoist purkkii jo, eli n. 150 päivän ajan. Pitäskö puolittaa noi vai ottaa joka toinen päivä?

Ihan hemmetin hyvä ketju! Kiitti tästä, tuli paljon uutta tietoa! :thumbs:

E: Millaista kalaöljyä suosittelisit? Tarkoitan, että missä olisi noi EPA-DHA suhteet korkeimillaan?

Ole hyvä vaan. Toi EPA/DHA -suhdehan riippuu eri tutkijoiden ja julkaisujen mukaan siitä, mihin omegakolmosia käytetään. Yleisesti voidaan ajatella, että jos halutaan käyttää näitä älyä vahvistamaan ja kohdistaa vaikutusta aivoihin/mielentilaan etc, tulisi suhteen olla 1:2-3 (EPA/DHA). Mutta sitten jos halutaan saada tällä niveliin kohdistuva, mahdollista kipukynnystä alentava ja stressiä lievittävä ja suorituskykyä nostava vaikutus, niin sitten suhde kääntyy toisinpäin, 2-3:1 (EPA/DHA). Mutta sitten taas joidenkin mielestä sydämelle ja verenpaineelle suotuisat vaikutukset tulevat suhteesta 2:1 (EPA/DHA). On olemassa myös pelkkää EPA:a, mutta miksi jättää hyvät DHA:t pois? Eräällä suomalaisella tohtorilla on mielestäni ihan törkeän kalliit terveystuotteet. US of A:sta saa eräästä "yrttikaupasta" tilattua semihalvalla. Luontaistuotteista löytyy varmaan vaikka minkälaista matskua, mutta apteekissa on ainakin pari hyvää valmistetta, jos hinta menee kohdalleen (koska eivät ole lääkkeitä, niin apteekit voivat hinnoitella itse) hyvän EPA/DHA -suhteen kanssa: eräs m-kirjaimella alkava valmiste ja R:llä alkavan lääkefirman vahva, punavalkea valmiste. Itse kannattaa vähän vertailla - myös paketissa olevien tabujen määrää. Kannattaakin hyvän suhteen jälkeen katsoa, että paljonko tabun kappalehinnaksi tulee.

Hei, mites tuon D3.n laita runsaasti kalaa syövällä, kun eikös sitäkin lohessa ole? Itse syön lohta miltei päivittäin tuon 150g ja aamusin talvella nappailen D3.sta 100 mikrog jonka kylkeen olen ottanu t-lusikallisen kalaöljyä, jotta imeytyy vitskut. Kesällä Dtä ehkä 25 mikrog. Olenko ihan metsässä?

Entäs tuo C-vitskujen määrä jos syö huomattavan paljon kasviksia, majoja ja hedelmiä? Olen ottanut 500mg ennen ja jälkeen KOVAN harjoituksen.

Mikset puhu monivitamiinista mitään?

Oisko tossa määrässä lohta about 13-14 mikrogrammaa Deetä (muistaakseni). Jos nykäiset siihen vielä ton satasen päälle, niin sit kelaa vielä seuraavaa: syötkö maitoa, margariinia, kananmunia tai tonnikalaa? Kaikissa näissä on D-vitamiinia. Eli yhteensä tota taikavitamiinia tulee mikrogrammoina 100 + 14 + muiden ruokien matskut. JOS kaikki imeytyy. Tuo rasva tohon D-vitamiinin kylkeen on hyvä, mutta miksi et ottaisi gelatiinikapseleissa tota vitskua, niin se olisi jo valmiiksi liuennut? Et ole metsässä.

C-vitamiini marjoista ja muista luonnon antimista on parhautta, sillä niistä tulee muitakin hyötyjä samalla (esim. noi aikaisemmin mainitut antioksidantit). Muista kuitenkin, että C-vitsku on vesiliukoinen, eli jos esim. keität kasvikset, niin vitskut jää sinne keitinveteen. Myös kuumennus itsessään tuhoaa C-vitamiinia. Ja pitkä säilytys. Siksi tuoreus jyllää tässäkin asiassa.

C-vitamiini ennen ja jälkeen kovan treenin on oikein hyvä.

Multivitamiinista en puhu siksi, kun en suosittele sen käyttöä kuin muutamassa tapauksessa: vanhuksille, laihduttajille, lapsille ja raskaana oleville. Urheilijalle en suosittele siksi, että yleensä niissä on niin vähän tiettyjä vitamiineja ja hivenaineita, että multivitskua pitäisi rouskia 10-20 tabua, että saisi esim. C:tä tai D:tä hyvät setit. Mutta samalla saattaa tulla A-vitamiinia ihan liikaa. Yleensä ottaen näissä on suhteet suunniteltu siten, että peruspena saa tällä pidettyä puutokset poissa. Ei muuta.

Itellä on tommosii sinkki tabletteja, joissa on 50mg sinkkiä per tabletti. Naukkaillu noita koh sen puoltoist purkkii jo, eli n. 150 päivän ajan. Pitäskö puolittaa noi vai ottaa joka toinen päivä?

50 mg sinkkiä päivässä ei ole liikaa. Varsinkin jos se on jotain halpisvalmistetta, josta todennäköisesti imeytyy vain osa.

Ja kuriositeettina vielä vitamiinien ja hivenaineiden omasta käytöstä: nukun ihan liian vähän, treenaan 17 tuntia viikossa dieetillä, molemmat lapset ja vaimo ovat tällä hetkellä sairaana (kohta jo viikon), mutta itse vain porskutan ihan minimaalisilla oireilla (vähän ehkä kurkkua aristaa joskus). Illalla salille.

C-vitamiinista oli "Lääkkeet ja lisäravinteet urheilussa" -kirjassa juttua, että 500mg ja isommat annokset olivat loppuenlopuksi haitaksi. Oksidatiivinen stressi lisääntyi ja poistuminen lisääntyi niin paljon että lopputulos oli huonompi kuin alkutilanne. En muista tarkkaan miten se meni kun ei ole tällä hetkellä kirjaa saatavilla. Suositus oli ottaa luonnollisista lähteistä.

Ite otin vuosia 500 tai 1000mg päivässä, mutta tuon lukemisen jälkeen olen jättänyt lisäravinteena C-vitskun pois ja lisännyt vähän hedelmien, marjojen ja vihannesten syöntiä.

Mikäköhän tässä on lopullinen totuus, kannattaako ottaa vai ei?

Sinkistä, L-OptiZinc® ilmeisesti imeytyy vähintään yhtä hyvin kuin Pikolinaatti? Esim. Now Foodsin tuotteessa mukana myös 300ug kuparia.
L-OptiZinc® is a unique, patented form of methionine-bound zinc that increases the bioavailability of zinc in nutraceutical formulations.

C-vitamiinista oli "Lääkkeet ja lisäravinteet urheilussa" -kirjassa juttua, että 500mg ja isommat annokset olivat loppuenlopuksi haitaksi. Oksidatiivinen stressi lisääntyi ja poistuminen lisääntyi niin paljon että lopputulos oli huonompi kuin alkutilanne. En muista tarkkaan miten se meni kun ei ole tällä hetkellä kirjaa saatavilla. Suositus oli ottaa luonnollisista lähteistä.

Ite otin vuosia 500 tai 1000mg päivässä, mutta tuon lukemisen jälkeen olen jättänyt lisäravinteena C-vitskun pois ja lisännyt vähän hedelmien, marjojen ja vihannesten syöntiä.

Mikäköhän tässä on lopullinen totuus, kannattaako ottaa vai ei?

Lopullinen totuus saadaan sitten kun oksidatiivisesta stressistä on julkaistu n+1 tutkimusta lisää, ja ainakin osa niistä on kestänyt vuosia. Itse jatkan edelleen "isojen", 1-3 gramman päiväannosten ottamista. En jaksa uskoa, että niinkin luonnollinen molekyyli kuin C-vitamiini aiheuttaisi itsessään isoja nostoja oksidatiiviseen stressiin, ja jos se sitä lisääkin, niin uskon, että elimistö säätää sen ajan mittaan kyllä takaisin. Tosin korostan, että edelleen tarvitaan niitä lisätutkimuksia.

Ettei mene ihan mutuiluksi, niin kaivoin tuon kirjan esille. Tutkimus (Finaud ym. 2006) mihin tuossa kirjassa viitataan oksidatiivisen stressin lisääntymisen osalta, viittaa edelleen tutkimukseen joka on julkaistu 2001*. Siellä ehdotetaan, että tietyissä olosuhteissa C-vitamiini voi toimia pro-oksidanttina, koska C-vitamiini reagoi voimakkaasti siirtymämetallien (rauta mukaanlukien) kanssa. Voimakas eksentrinen harjoite lisää raudan pitoisuutta plasmassa, joka taas voi reagoida mahdollisen C-vitamiinin kanssa. Huomattiin, että heti voimakkaan eksentrisen harjoitteen jälkeen aiheutuva akuutti tulehdus nosti C-vitamiinin keran oksidaativisen stressin tasot korkeammalle, kuin ilman supplementtia. Tästä tehtiin päätelmä, että välitön supplementin otto, vapaiden siirtymämetallien lisääntyminen elimistössä, sekä peroksideja tuottavien solujen aktivointi voimakkaan eksentrisen harjoitteen seurauksena saattaa aiheuttaa oksidatiivisen stressin lisääntymistä.

*) A Childs, C Jacobs, T Kaminski, B Halliwell, C Leeuwenburgh: Supplementation with vitamin C and N-acetyl-cysteine increases oxidative stress in humans after an acute muscle injury induced by eccentric exercise.

Jos joku kaivaa minulle kasan tutkimuksia ja osoittaa aukottomasti, että C-vitamiini lisää oksidatiivista stressiä, niin myönnän toki olevani väärässä.

Sinkistä, L-OptiZinc® ilmeisesti imeytyy vähintään yhtä hyvin kuin Pikolinaatti? Esim. Now Foodsin tuotteessa mukana myös 300ug kuparia.
L-OptiZinc® is a unique, patented form of methionine-bound zinc that increases the bioavailability of zinc in nutraceutical formulations.

Tohon sinkkiin liittyen täytyy etsiä jostain käppyröitä, ei voi muuten sanoa mitään imeytymisestä.

Sanokaapa viisaammat mikä minulla on, kun noin pari viikkoa kalaöljyvalmisteiden (Omegakapselit, mölleriä oli viimeksi) käytön aloittamisen jälkeen alkaa sietämätön nenän ratkeilu. Menee kapseleiden popsimisen lopettamisen jälkeen suunnilleen samassa ajassa ohitse.

Sanokaapa viisaammat mikä minulla on, kun noin pari viikkoa kalaöljyvalmisteiden (Omegakapselit, mölleriä oli viimeksi) käytön aloittamisen jälkeen alkaa sietämätön nenän ratkeilu. Menee kapseleiden popsimisen lopettamisen jälkeen suunnilleen samassa ajassa ohitse.

Jos tarkoitat ratkeilulla sitä että verta tulee, niin kalaöljyhän ohentaa verta. Onko sulta otettu koskaan hyytymistekijöitä tai mitään muita verikokeita? Onko suvussa mitään verenvuototautia? Tuleeko helposti mustelmia?

Jos tarkoitat ratkeilulla sitä että verta tulee, niin kalaöljyhän ohentaa verta. Onko sulta otettu koskaan hyytymistekijöitä tai mitään muita verikokeita? Onko suvussa mitään verenvuototautia? Tuleeko helposti mustelmia?

Ei ole suvussa ollut mitään kyseisen kaltaista tautia, mustelmia ei tule sen herkemmin kuin muillekaan ja veriarvot (yksinkert. verenkuva) on kunnossa. Hemoglobiini on ollut yleensä 170 tienoilla. Hyytymistekijöitä ei ole testattu kyllä koskaan.

Ei ole suvussa ollut mitään kyseisen kaltaista tautia, mustelmia ei tule sen herkemmin kuin muillekaan ja veriarvot (yksinkert. verenkuva) on kunnossa. Hemoglobiini on ollut yleensä 170 tienoilla. Hyytymistekijöitä ei ole testattu kyllä koskaan.

Oki, hyvä niin. Kalaöljyn sivareina on jonkin verran raportoitu nenäverenvuotoa, mutta sen mekanismia ei kukaan osaa selittää. Kokeile pienemmällä annoksella tai erilaisella EPA/DHA -suhteella. Jos ei auta, niin pärjää ilman :)

Onko mitään lääkitystä päällä?

Kalaöljy 1-3 grammaa vuorokaudessa, riippuen EPA/DHA –suhteesta.

Onko tässä joku virhe? Yleisesti jengi napsii näitä 6-10g/pvässä = 6-10kpl Omega3 kapseleita. Ainakin Hulkki mainitsi dietillä ottavan jopa 15g/pvä (=15kpl). Itse syön 10kapselia päivässä jaettuna useaan eri osaan aterioiden yhteydessä, kalaa en syö ollenkaan.

oon kuullut, että esim. kasviksista ei voi saada liikaa vitamiineja/hivenaineita ( vaikka TODELLA paljon söisi ) , mutta vitamiinilisistä voi.Onko jutulla perää ja miksi, jos on?

"Omegoita ei ole terveellistä syödä kourakaupalla. Vaikka ne edesauttavat aivojen verenkiertoa, korkeat, yli 3:n gramman suuruiset päivä-annokset saattavat kohottaa verenvuotoriskiä ja siten myös aivoverenvuodosta johtuvan aivohalvauksen vaaraa. Jos sinulla on korkeat veren triglyseridiarvot, lääkäri voi poikkeuksellisesti määrätä omega-3:ia 2-4 grammaa päivässä". Kauneus ja terveys -lehti 10/2011: "Tunnetko omegoiden riskit?" - Eikös se ole aina niin että liika on liikaa...

Ite oon syöny noista vitamiini valmisteista Mivi premium ja jotain random kalaöljyjä. Pysyny aika hyvin terveenä

"Omegoita ei ole terveellistä syödä kourakaupalla. Vaikka ne edesauttavat aivojen verenkiertoa, korkeat, yli 3:n gramman suuruiset päivä-annokset saattavat kohottaa verenvuotoriskiä ja siten myös aivoverenvuodosta johtuvan aivohalvauksen vaaraa. Jos sinulla on korkeat veren triglyseridiarvot, lääkäri voi poikkeuksellisesti määrätä omega-3:ia 2-4 grammaa päivässä". Kauneus ja terveys -lehti 10/2011: "Tunnetko omegoiden riskit?" - Eikös se ole aina niin että liika on liikaa...

Heh, jotenkin tuo lähde ei nyt vakuuta. Suurin osahan on tyrmännyt nämä 2g/pvä(2kpl/pvä) suositukset kukkahattutätien hömpötyksinä, suuremmilla määrillä saadaan taas kaikki hyödyt irti. Ellen nyt ihan väärin muista niin Poliquin määrää alussa diettaajille 30g/pvä annoksia yms. Joku BioSignature couchi (Faidra yms) voisi kertoa lisää?

Samaisessa kirjassa suositeltiin muistaakseni urheilijalle E-vitamiinin ottamista lisäravinteena, koska hankala saada ruuasta tarpeeksi. Onko mielestäsi E-vitamiinin ottaminen hyödyllistä?

Tjoo, kyllähän tuossa opuksessa sanotaan, että huippu-urheilijoiden kannattaa ottaa sitä lisäravinteena. Kirja ei taida ottaa kantaa ruokavalion laatuun. Menee vähän siihen kategoriaan, etten välttämättä tarjoa sitä lisäravinteeksi, mutta ei siitä ole perusannoksilla juuri haittaakaan. Tämähän väitetään myös nostavan oksidatiivista stressiä liian isoilla annoksilla. E-vitamiinin imeytymiseen tarvitaan rasvaa, mutta toisaalta kalaöljy taas haittaa E-vitamiinin imeytymistä. Myös E-vitamiinin kuljetusmekanismi on saturoituva, joten jos sitä ottaa ravintolisänä, se kannattaa jakaa useaan pienempään annokseen päivän aikana.

oon kuullut, että esim. kasviksista ei voi saada liikaa vitamiineja/hivenaineita ( vaikka TODELLA paljon söisi ) , mutta vitamiinilisistä voi.Onko jutulla perää ja miksi, jos on?

No ei se ihan näin mene. Esim. seleenimyrkytys ei ole hardcore-vegaaneilla yhtään harvinaista. Myös parapähkinät sisältävät niin paljon seleeniä, että pari pähkinää kattaa päivän tarpeen. Pussillisesta parapähkylöitä saa siis helposti överit. A-vitamiini on toinen jota voi - ei tosin kasveista - saada semihelposti liikaa. Tuo väite perustuu varmasti siihen, että ruoasta vitskut/hivenaineet eivät imeydy yhtä hyvin (tai imeytymistä haittaavia tekijöitä on paljon mukana) kuin supplementeista, joten kyllä lisäravinteilla on helpompi vetää liialliset satsit.

Heh, jotenkin tuo lähde ei nyt vakuuta. Suurin osahan on tyrmännyt nämä 2g/pvä(2kpl/pvä) suositukset kukkahattutätien hömpötyksinä, suuremmilla määrillä saadaan taas kaikki hyödyt irti. Ellen nyt ihan väärin muista niin Poliquin määrää alussa diettaajille 30g/pvä annoksia yms. Joku BioSignature couchi (Faidra yms) voisi kertoa lisää?

Kyllä. Mr. Poliquin todellakin määrää isoja, jopa 45 gramman päiväannoksia kalaöljyjä. Kalaöljyillä on jonkun verran mahdollisia sivuvaikutuksia, joista pahin on oikeasti tuo veren liiallinen oheneminen. Se ei ole vain kukkahattutätien hömpsytystä, mutta toisaalta vain pieni osa ihmisistä saa noita oireita. Minun on vaan mahdotonta ammattilaisena suositella yli kolmen gramman annoksia, sillä en voi tietää muiden lääkityksiä tai taipumusta vuotaa kuiviin joka toinen päivä. Epävirallisesti tiedän, että vaikka verenohennuslääkkeitä käyttäviltä usein kielletään kalaöljyt, niin monet voivat vetää yli 7 gramman annoksia no problemo.

Oleellistahan tässä on myös se, että kuinka paljon sitä EPA:a ja DHA:ta tuo rasva sisältää. On olemassa tutkimuksia joiden mukaan liiallinen omegakolmosten vetäminen lisää rasvahappojen hapettumista. Tähän tosin vaadittaneen pidempiaikainen käyttö isoilla annoksilla. Kai Poliquinkin pienentää annosta alun jälkeen?

Mutta tämä oli siis minun "virallinen suositukseni".

Back
Ylös Bottom