Ihan hemmetin hyvä ketju! Kiitti tästä, tuli paljon uutta tietoa! :thumbs:
E: Millaista kalaöljyä suosittelisit? Tarkoitan, että missä olisi noi EPA-DHA suhteet korkeimillaan?
Ole hyvä vaan. Toi EPA/DHA -suhdehan riippuu eri tutkijoiden ja julkaisujen mukaan siitä, mihin omegakolmosia käytetään. Yleisesti voidaan ajatella, että jos halutaan käyttää näitä älyä vahvistamaan ja kohdistaa vaikutusta aivoihin/mielentilaan etc, tulisi suhteen olla 1:2-3 (EPA/DHA). Mutta sitten jos halutaan saada tällä niveliin kohdistuva, mahdollista kipukynnystä alentava ja stressiä lievittävä ja suorituskykyä nostava vaikutus, niin sitten suhde kääntyy toisinpäin, 2-3:1 (EPA/DHA). Mutta sitten taas joidenkin mielestä sydämelle ja verenpaineelle suotuisat vaikutukset tulevat suhteesta 2:1 (EPA/DHA). On olemassa myös pelkkää EPA:a, mutta miksi jättää hyvät DHA:t pois? Eräällä suomalaisella tohtorilla on mielestäni ihan törkeän kalliit terveystuotteet. US of A:sta saa eräästä "yrttikaupasta" tilattua semihalvalla. Luontaistuotteista löytyy varmaan vaikka minkälaista matskua, mutta apteekissa on ainakin pari hyvää valmistetta, jos hinta menee kohdalleen (koska eivät ole lääkkeitä, niin apteekit voivat hinnoitella itse) hyvän EPA/DHA -suhteen kanssa: eräs m-kirjaimella alkava valmiste ja R:llä alkavan lääkefirman vahva, punavalkea valmiste. Itse kannattaa vähän vertailla - myös paketissa olevien tabujen määrää. Kannattaakin hyvän suhteen jälkeen katsoa, että paljonko tabun kappalehinnaksi tulee.
Hei, mites tuon D3.n laita runsaasti kalaa syövällä, kun eikös sitäkin lohessa ole? Itse syön lohta miltei päivittäin tuon 150g ja aamusin talvella nappailen D3.sta 100 mikrog jonka kylkeen olen ottanu t-lusikallisen kalaöljyä, jotta imeytyy vitskut. Kesällä Dtä ehkä 25 mikrog. Olenko ihan metsässä?
Entäs tuo C-vitskujen määrä jos syö huomattavan paljon kasviksia, majoja ja hedelmiä? Olen ottanut 500mg ennen ja jälkeen KOVAN harjoituksen.
Mikset puhu monivitamiinista mitään?
Oisko tossa määrässä lohta about 13-14 mikrogrammaa Deetä (muistaakseni). Jos nykäiset siihen vielä ton satasen päälle, niin sit kelaa vielä seuraavaa: syötkö maitoa, margariinia, kananmunia tai tonnikalaa? Kaikissa näissä on D-vitamiinia. Eli yhteensä tota taikavitamiinia tulee mikrogrammoina 100 + 14 + muiden ruokien matskut. JOS kaikki imeytyy. Tuo rasva tohon D-vitamiinin kylkeen on hyvä, mutta miksi et ottaisi gelatiinikapseleissa tota vitskua, niin se olisi jo valmiiksi liuennut? Et ole metsässä.
C-vitamiini marjoista ja muista luonnon antimista on parhautta, sillä niistä tulee muitakin hyötyjä samalla (esim. noi aikaisemmin mainitut antioksidantit). Muista kuitenkin, että C-vitsku on vesiliukoinen, eli jos esim. keität kasvikset, niin vitskut jää sinne keitinveteen. Myös kuumennus itsessään tuhoaa C-vitamiinia. Ja pitkä säilytys. Siksi tuoreus jyllää tässäkin asiassa.
C-vitamiini ennen ja jälkeen kovan treenin on oikein hyvä.
Multivitamiinista en puhu siksi, kun en suosittele sen käyttöä kuin muutamassa tapauksessa: vanhuksille, laihduttajille, lapsille ja raskaana oleville. Urheilijalle en suosittele siksi, että yleensä niissä on niin vähän tiettyjä vitamiineja ja hivenaineita, että multivitskua pitäisi rouskia 10-20 tabua, että saisi esim. C:tä tai D:tä hyvät setit. Mutta samalla saattaa tulla A-vitamiinia ihan liikaa. Yleensä ottaen näissä on suhteet suunniteltu siten, että peruspena saa tällä pidettyä puutokset poissa. Ei muuta.
Itellä on tommosii sinkki tabletteja, joissa on 50mg sinkkiä per tabletti. Naukkaillu noita koh sen puoltoist purkkii jo, eli n. 150 päivän ajan. Pitäskö puolittaa noi vai ottaa joka toinen päivä?
50 mg sinkkiä päivässä ei ole liikaa. Varsinkin jos se on jotain halpisvalmistetta, josta todennäköisesti imeytyy vain osa.