Vitamiinit ja mineraalit

Perustan väitteeni tutkimuksiin C-vitamiinista. Stressi, ylikunto, työpaikka, flunssa aallot jne. merkkaavat paljon kuinka usein sairastuu. Flunssan aikana otettu C saattaa lyhentää flunssan kestoa, mutta sillonkin sitä piti ottaa niin paljon että hyöty kääntyy haitaksi.
Iso tekijä on myös, onko pienten lasten kaa tekemisissä. Hehän kantaa pirusti esim päiväkodeista tauteja.

Iso tekijä on myös, onko pienten lasten kaa tekemisissä. Hehän kantaa pirusti esim päiväkodeista tauteja.
Todellakin näin! Kun olin ala asteella vuoden töissä, niin flunssa kierti kokoajan työntekijöiden välillä. Hyväkuntoisia urheilijoita kaikki, mutta ei mitään merkitystä. Olin enemmän kipeenä kuin edellisen 10 vuoden aikana yhteensä.

Todellakin näin! Kun olin ala asteella vuoden töissä, niin flunssa kierti kokoajan työntekijöiden välillä. Hyväkuntoisia urheilijoita kaikki, mutta ei mitään merkitystä. Olin enemmän kipeenä kuin edellisen 10 vuoden aikana yhteensä.

Minulla on lapsi päiväkodissa ja alkuun taisin olla useammin sairaana vaan sen jälkeen tuntuu että vastustuskyky on vaan noussut eikä pikku nuhat tartu. Että ei tuo ainakaan meillä mene niin. Kaverilla pari lasta mitä aina välillä sairastaa vaan eihän tuo itse ole juuri koskaan sairaana.
Veikkaan että itellä vaikuttaa eniten kun osaa hieman ennakoida milloin mahdollisesti voi sairastua niin tietää rajoittaa treeniä ja levätä enempi.

Jotenkin arvelisin että täällä pakkiksella tuo "normal population" olisi näissä aiheissa vähemmistönä ja enemmistö on enemmän tai vähemmän intohimoisia treenajia, jolloin esim. examine.com:n aineiston kautta tutkimukset nimenomaan tukee c-vitamiinin käyttöä jostain lähteestä. Ja tässäkin luonnollisesti pitää osata huomioida oma ruokavalio, siitäkin voi helposti tulla useita satoja milligrammoja.

"But evidence suggests that it could be justified in people exposed to brief periods of severe physical exercise or cold environments. " (30 tutkimusta, 11350 henkilöä)
Ja ennenkuin joku neropatti tulee sanomaan tuosta physical exercise tasosta, ei tämäkään silti ole 0/1 bitti asetus ja hyödyn voi miettiä olevan jossain välimaastossa jos myös itse on siellä.

Itse katson tätäkin kuten kaikkia muitakin nippeleitä siten että kun kasaa positiivisesti vaikuttavia asioita nippuun, siitä se oikea hyöty tulee. Ihan turhaan yritetään eristää yksittäisen asian absoluuttinen hyöty, oli se sitten c-vitamiini, kreatiini, intra tms mistä nyt yleensä väitellään auttaako vai ei. Flunssaan vaikuttaa luonnollisesti lukemattoman monta asiaa.

Kaverilla on lapsi ja se ja sen muija on ihan koko ajan jonkin sortin flunssassa. Olisi ihan kamalan demotivoivaa treenin kannalta tuollainen henkilökohtaisesti.

2012 löysin tälläsen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3394849/

We included 17 trials involving a total of 2121 participants.

Aika heikkoa näyttöä. Ei voi missään nimessä sanoa olevan varmasti hyötyä. Tukee käsitystä, mahdollisesti, ehkä, ei riittävästi näyttöä.

edit. en lukenu mitenkään super tarkkaan..

Meta-analysis-on-the-efficacy-of-zinc-acetate-lozenges-in-reducing-the-duration-of-cold.png

6-Figure3-1.png

Ihan hyvin löyty, mut en kans jaksanu lukee. Joka paikassa kyl suurinpiirtein toi sama, et tarvii tutkii enemmän.

Olen pidemmän aikaa syönyt Thorne Recearchin "two a day" multivitamiinia. Erittäin laadukas multivitamiini mutta pitää aina tilailla jenkkilästä.

Nyt ei jaksa enää iherb/tulli rumbaa niin kysymys kuuluukin että mikä olisi laadukas multivitamiini minkä saisi apteekista tahi jostain eurooppalaisesta verkkokaupasta.

Mitä on "laadukas"? Väitän, että ne vitamiinimolekyylit ovat ihan samoja perus Pirkka-monivitamiinipillerissä kuin muissakin.
Ainakin Thornessa on huomattavan paljon useampia vitamiineja sekä mineraaleja ja isommat pitoisuudet. Ja onhan vitamiineja sekä mineraaleja eri muotoja olemassa, eri muodot imeytyy eri tavalla . Yleensä pirkka ja vastaavissa valmisteissa on sitä halvinta muotoa. Esimerkkinä vaan että magnesiumia on useita eri muotoja joista oxidi toimii lähinnä ummetuslääkkeenä kun taas "taatti" muodot voi jopa imeytyä ja saat vaikutuksen jota tavoittelet

Kävin Puhdin kautta terveystarkastuksessa, jonka kautta huomasin omien ferritiini ja d-vitamiini arvojeni olevan matalat. Ferritiini=32,7 ja d-vitamiini=59,8. Miten tuloksia kannattaisi lähteä tulkitsemaan ja nostamaan. Miten ne voivat vaikuttaa muihin elintoimintoihin. Onko jotain muuta mitä testituloksista voi päätellä.

Olen siis 18 vuotias "mies"

Magnesium arvoni olivat myös yli viitearvojen (0.97)

Kävin Puhdin kautta terveystarkastuksessa, jonka kautta huomasin omien ferritiini ja d-vitamiini arvojeni olevan matalat. Ferritiini=32,7 ja d-vitamiini=59,8. Miten tuloksia kannattaisi lähteä tulkitsemaan ja nostamaan. Miten ne voivat vaikuttaa muihin elintoimintoihin. Onko jotain muuta mitä testituloksista voi päätellä.

Olen siis 18 vuotias "mies"

Magnesium arvoni olivat myös yli viitearvojen (0.97)
Ei muuta ku rautaa ja D-vitamiinia koneeseen ja uudet testit sitten jossain vaiheessa, että näkee onko tepsinyt. D-vitamiinilisä on useimmille muutenkin hyvä idea nyt kun aurinko taas pikkuhiljaa katoaa jonnekin kauas pois.

Ferritiini vois olla 100 pykälää korkeampi mutta lisätutkimuksia olisi hyvä olla. Tavallaan jos ei mitään oireita niin ei tolla Ferritiinillä ole niin isoa merkitystä koska kyse on rautavarastosta. Jos tietäisi vielä s-fe ja hemoklobiini niin voisi vähän saada viitteitä kannattaako raudansaantia lisätä.

Back
Ylös Bottom