Vitamiinit ja mineraalit

Onko kellään kokemus pohjaista tietoa b12 vitamiinin isommista annoksista? Onko ollut havaittua hyötyä ja jos on niin millä annoksilla?

Kun saa riittävästi niin sen jälkeen ei pitäisi saada mitään ylimääräisiä hyötyjä kuten kaikessa muussakin. Joillakin b12 ei imeydy ja tulee ongelmia. Saantisuositus on vain 2ug. Monivitskuissa on monissa esim. 100-300ug.

Onko kellään kokemus pohjaista tietoa b12 vitamiinin isommista annoksista? Onko ollut havaittua hyötyä ja jos on niin millä annoksilla?
Vitamiineissa pitää kokonais suhteen olla kunnossa. Yhden vitskun yliannostus ei anna mitään hyötyä. Päinvastoin voi aiheuttaa toisen vitamiinin puutostilan.

Vitamiineissa pitää kokonais suhteen olla kunnossa. Yhden vitskun yliannostus ei anna mitään hyötyä. Päinvastoin voi aiheuttaa toisen vitamiinin puutostilan.

Niin se kai olis paras kattoa verikokeella et jos joku olis alhaalla ja tankata sitä enemmän.Mulla esim 50-100mg b6 on havaittavasti hyödyllisempi kuin saanti suositus.

Niin se kai olis paras kattoa verikokeella et jos joku olis alhaalla ja tankata sitä enemmän.Mulla esim 50-100mg b6 on havaittavasti hyödyllisempi kuin saanti suositus.
Luulen että riittää kun syö monipuolisesti ja nappaa monivitskun päälle. Ei perusterveellä ole vitamiinien puutoksia.

Paanpa tännekki tän, jos tietoa ois.

Tyhmä pilkunviilauskysymys, mutta jos sanotaan, että antioksidantit hidastaa anaboliaa ja että c-vitamiini nostas (natuilla?) testotasoja, niin mikä tässä ois hyötysuhde, jos ajattelee lihasmassan kasvatusta? Kannattaako popsia, vai jättää purkkiin?

Tyhmä pilkunviilauskysymys, mutta jos sanotaan, että antioksidantit hidastaa anaboliaa ja että c-vitamiini nostas (natuilla?) testotasoja, niin mikä tässä ois hyötysuhde, jos ajattelee lihasmassan kasvatusta? Kannattaako popsia, vai jättää purkkiin?
Ihan oikeesti, unohda tommoiset. Sulla on niin monta pullonkaulaa ennen tota. Ja luontaisia tasoja ei millään vitamiineilla liikutella ja vaikka liikuteltais, niin sillä vähällä ei silti olis mitään merkitystä. Toisinsanoen, nosta kovempaa pari sarjaa salilla ja vaikutus on merkittävämpi. Usko pois.

Siitä ei taida olla näyttöä (muuten kuin hiirien/rottien kohdalla), että C-vitamiini jotenkin nostaisi testotasoja. Correct me if I'm wrong.

Näyttöä sen sijaan on jonkin verran, että liialliset määrät antioksidantteja voivat haitata lihaskasvua.

Eli ota C-vitamiinia sen verran, että vältät puutostilan. Enempää ei kannata ottaa.

Siitä ei taida olla näyttöä (muuten kuin hiirien/rottien kohdalla), että C-vitamiini jotenkin nostaisi testotasoja. Correct me if I'm wrong.
Juu en tiiä tarkemmin, mutta oon käsittäny sen toimivan niin, että se laskee kortisolia, joka puolestaan koholla laskis testoa.

Ite oon popsinu c:tä lähinnä piristeenä tarvittaessa ja lepopäivinä. En siitä nyt oikeesti oo ressannu, mutta pilkkua just tarkotinki viilata lähinnä spekulatiivisesti mielenkiinnosta. Muonituksesta saa jo oikean määrän helpostikkin.

Itehän oon trt:llä. Massaakin on ihan riittävästi.

C 1000mg päivässä.Selvästi vähemmän kurkkukipua ja sairastelua.
Flunssa on virus tauti. C-vitamiinilla ei ole vaikutusta asiaan. Vanha myytti elää edelleen. Virustaudit liikkuvat kausittain. Osin tuuristakin kiinni välttääkö sen. Kun olin itse koulussa töissä, vähän väliä oli flunssaa. Aivan sama miten paljon söi vitamiineja. Samoin kun olin avoliitossa olin usein kipeä. Nyt yksin asuvana enkä koulussa enää töissä niin flunssat katosivat samantien. Enkä syö mitään vitamiineja.

No olisiko tutkimuksiin c-vitamiinista? Predatori on lähtökohtaisesti oikeassa. Joitain tutkimuksia on, missä flunssasta toipuminen on lyhentynyt vähän tosi suurella vitamiinimäärällä, esim. 6g/pv. Muuten perusperiaate on, ettei c-vitamiinin ylensaanti estä sairastumista sinällään.

No olisiko tutkimuksiin c-vitamiinista? Predatori on lähtökohtaisesti oikeassa. Joitain tutkimuksia on, missä flunssasta toipuminen on lyhentynyt vähän tosi suurella vitamiinimäärällä, esim. 6g/pv. Muuten perusperiaate on, ettei c-vitamiinin ylensaanti estä sairastumista sinällään.
Ja toi 6g cvitamiinia lisää munuaiskivien riskiä ja on muuten sitten niin kipee että pistää itkemään vaikka miten ois 200kilon penkki.

edit.

8.1Cold and Flu

According to meta-analyses on the topic assessing doses of 200mg vitamin C or more, vitamin C has failed to reduce the frequency of colds in the normal population but was successful in reducing the duration of colds (on average 8-14%);[186][179] when looking at studies investigating extreme physical stress (marathoners and skiiers), the risk of getting a cold was halved (which has been noted in past meta-analyses[178]) It has been noted[187] that the observations from Linus Pauling on vitamin C interactions with the common cold may have been influenced by athletic cohorts, as one of the more convincing studies he wrote about[188] was in regards to children in a skiing school (German PDF[189]).
Most of the literature uses dosages within the range of 200mg to 2,000mg, and while this does appears to be ineffective for preventing or reducing the occurrence of the common cold it does appear to slightly reduce the duration thereof. There are more marked benefits in athletic populations, where risk may be halved

Viimeksi muokattu:
Silti väitän että sen rasituksen levon suhdetta tarkkailisisin ja tätä pidän eritätäin tärkeenä. Olympiakomitea tutkinu että tour de skin jälkeen 2vkon sisällä 60% sairastuu vs ei tour de skille osallistuneet.

View: https://www.youtube.com/watch?v=7uNU_Qxu6QQ

Tuo on tosi helppo todeta käytännössä. Ainahan se tauti yrittää iskeä silloin kun olet rasittunut, syönyt huonosti tai nukkunut liian vähän. Monesti sen välttää sillä kun tuntee että vastustuskyky alhaalla ja joku pöpö yrittää iskeä, niin syö kunnolla, ottaa sinkkiä ja alkaa nukkumaan.

Tutkimuksia en jaksa lukea, mutta väitän että sekin lisää riskiä sairastua kun tuossa tilanteessa alkaa ressamaan ja hermoileen jos ei jostain syystä kerkiä syödä vaikka tietää että pitäisi saada ruokaa. Ennen tuossa tilanteessa oli melko varma että sairastui kun turhaa hermoili.

Perustan väitteeni tutkimuksiin C-vitamiinista. Stressi, ylikunto, työpaikka, flunssa aallot jne. merkkaavat paljon kuinka usein sairastuu. Flunssan aikana otettu C saattaa lyhentää flunssan kestoa, mutta sillonkin sitä piti ottaa niin paljon että hyöty kääntyy haitaksi.

Back
Ylös Bottom