Vitamiinien imeytyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jabe-
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
40
Itselläni vitamiinit tuppaavat imeytymään huonosti, huulihalkioita esiintyy välillä ja hemoglobiini on alhaalla vaikka syön kuinka monipuolisesti => pakko käyttää rautavalmisteita ettei ala pyörryttämään.

Itse syön nyt Multivitamiinin, magnesiumin, kalanmaksapilleri x 2 ja rautatabletin. Oon syöny jo viimeisen 3kk:tta.
Kuitenkin huulihalkioita esiintyy edelleen ja ostin nyt b-vitamiinia purkin rinnalle.
Mikähän mahtais auttaa vitamiinien imeytymiseen?
tai mikä mahtaisi vaikuttaa siihen että mulla ei vitamiinit imeydy niin hyvin kuin muilla?

Nautin runsaasti tuoremehua ku otan vitamiinit että rauta imeytyisi, muuten syön monipuolisesti, mutta esim. ruuanlaitossa en käytä rasvaa ollenkaan, enkä pahemmin edes leivänpäällä ja ruuissa mitä valmistan on mahdollisimman vähän suolaa ja rasvaa, eli lähes rasvatonta sapuskaa.

Pitäiskö tässä ruveta syömään rasvaa enemmän että vitamiinit imeytyisi paremmin vai onko se vaan kärsittävä ... ?

Kellä on kokemusta niin vastailkeehan :eek:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Et kertonu tapaatko juoda kahvia, mutta yritä olla juomatta ainakaan puoleen tuntiin kumpaankaan suuntaan tabujen ottamisesta...huonontaa imeytymistä...erityisesti raudan. Jotku sanoo, että imeytymisero on marginaalinen, mutta kaikkea kannattaa kokeilla ja ei siitä ainakaan haittaa ole.

Originally posted by jabe84
huulihalkioita esiintyy välillä

Huulihalkioita? Ei kai nyt sentään? Nyt ei pidä vetää hernettä nenään, mutta väärinkäsityksien välttämiseksi: huulihalkio on kehityshäiriö, joka pystytään korjaamaan leikkauksella.

Kuva huulihalkiosta.
Linkki.

Sitten itse asiaan. Mainitsit, että et käytä suolaa etkä rasvaa juuri ollenkaan. Oletko mittauttanut verenpaineesi? Alhainen verenpaine aiheuttaa myös monesti huimauskohtauksia. Ehkä kannattaa marssia lekuriin ja pyytää lähete labraan, jossa katsotaan hieman tarkemmin veri-, ym. arvoja.

Lisää rasvaa!

Tarviit kyllä lisää rasvaa, vaikka leivän päälle sipaus kasvismargariinia. Vaikka juot tuoremehua, niin ota ohjelmaan c-vitamiini, se auttaa raudan imeytymisessä. Ja maitoa ei saisi juoda siinä rautatabletin oton yhteydessä eikä mielellään pariin tuntiin ennen tai jälkeen rautatabletteja, koska se estää raudan imeytymistä.

Heh, eli ei minulla mitään synnynnäistä huulihalkiota ole eikä niitä aina välistä esiinny, mutta enpä juuri sillä hetkellä tavoittanut mitään muuta hyvää kuvaavaa sanaa Huulille, jotka rohtuu herkästi, kutiavat ja kulmiin ilmestyy pieniä haavoja.
Bebanthenilla hoidan joskus kun näitä ilmestyy.. Huuli kuivaa, halkeaa ja siinä on haava .. huulihalkio =)

Kahvia tulee juotua 3-4 kuppia päivässä, en yleensä nauti samaan syssyyn kahvia kun nautin vitamiinit.

Ja verenpainetta en ole mittauttanut pitempiin aikoihin, mutta aina se on alhainen minulla ollut.
Alhaisien hemoglobiiniarvojen (114 oli muistaakseni vuosi sitten) takia jotenkin automaattisesti yhdistin sen huippaukseen ja rautakuurin jälkeen yleensä huippaaminen myös katoaa.

Tuo maidonjuonti rautatablettien yhteydessä oli uusi asia, mutta tosin en nauti maitoa siinä samalla. Otan yleensä tabletit veden kera aterioiden välissä.

Ja rasvansyöntiä olen välttänyt sen takia, että ruokaa tulee kuitenkin syötyä niin paljon, että maha vaikuttaa isolta. Vaikka rasvatonta olisikin... Ehkä olis vähennettävä syötävän ruuan määrää ja nauttia hienoinen annos rypsäriä päivässä sen tilalta.

Re: Lisää rasvaa!

Originally posted by tiinuli
ota ohjelmaan c-vitamiini, se auttaa raudan imeytymisessä.

Oli tuota lausumaa hiukka kommentoitava... Eli äidilläni on anemiaa (lopettaa tupakanpolttoa niin vieroitusoireita kai) ja hänelle määrättiin rautavalmistetta. Lääkäri nimenomaan kíelsi ottamasta C-vitamiinia raudan kanssa koska se huonontaa raudan imeytymistä? Itse olen aina kuullut (ja lukenut), että C auttaa rautaa imeytymään. Onkos muut kuulleet tästä, että C haittaisikin raudan imeytymistä nykytiedon mukaan? :confused:

Re: Re: Lisää rasvaa!

Originally posted by cartman74
Oli tuota lausumaa hiukka kommentoitava... Eli äidilläni on anemiaa (lopettaa tupakanpolttoa niin vieroitusoireita kai) ja hänelle määrättiin rautavalmistetta. Lääkäri nimenomaan kíelsi ottamasta C-vitamiinia raudan kanssa koska se huonontaa raudan imeytymistä? Itse olen aina kuullut (ja lukenut), että C auttaa rautaa imeytymään. Onkos muut kuulleet tästä, että C haittaisikin raudan imeytymistä nykytiedon mukaan? :confused:

Ikuna en oo kuullu tollasta, mutta kaikkihan on mahdollista. Onkohan lääkärille tullu vipaus? Tai sitten mä olen jälkijunassa? Ja todella :confused:

Nyt on tainnu lekurilta mennä puurot ja vellit sekaisin:p . Kyllä c-vitamiini nimenomaan parantaa raudan imeytymistä. Mutta alhainen hemoglobiini ei taas välttämättä tarkoita sitä, että sinulla olisi raudanpuutos. Miehillä raudanpuutosanemia on suht. harvinaista. Mutta, jos haluat rautakuureja vetää, niin ota tosiaan c-vitskua samalla.
Noi sun "huulihalkiot" eivät myöskään välttämättä johdu b-vitamiinin puutteesta. Itseasiassa on harvinaista länsimaissa, että jollakin olisi niin paha b-vitamiinin puutos, että sen oireita olisivat noin suupielen haavaumat. Jos suupielet on pitkään auki, niin siellä voi olla hiivainfektio, joka lähtee pois esim. Daktarin tai Medizol-voiteilla. Näitä voiteita saa apteekista ilman reseptiä.

Originally posted by Ilona
Nyt on tainnu lekurilta mennä puurot ja vellit sekaisin:p . Kyllä c-vitamiini nimenomaan parantaa raudan imeytymistä. Mutta alhainen hemoglobiini ei taas välttämättä tarkoita sitä, että sinulla olisi raudanpuutos. Miehillä raudanpuutosanemia on suht. harvinaista. Mutta, jos haluat rautakuureja vetää, niin ota tosiaan c-vitskua samalla.
Noi sun "huulihalkiot" eivät myöskään välttämättä johdu b-vitamiinin puutteesta. Itseasiassa on harvinaista länsimaissa, että jollakin olisi niin paha b-vitamiinin puutos, että sen oireita olisivat noin suupielen haavaumat. Jos suupielet on pitkään auki, niin siellä voi olla hiivainfektio, joka lähtee pois esim. Daktarin tai Medizol-voiteilla. Näitä voiteita saa apteekista ilman reseptiä.
Uusi tieto minulle. Eli siis kävin aikoinani kouluterveydenhoitajalla ja hän totesi vain että b-vitamiininpuutosta, ota tosta bebantheenia. Totta että se auttaa, mutta ei poista ongelmaa.
Miten tämän hiivainfektion tunnistaa? Esimerkiksi tällä hetkellä minulla on pienenpieni haava huulen kulmassa, joka ei pahemmin näy mihinkään mutta tottakai se minua häiritsee.

Ja se nyt on vanha viisaus että c-vitamiini auttaa raudan imeytymisessä..

Yleensä se ilmenee suupielessa just niin, että siinä on pitkään haavauma, joka ei parane. Itselläni se on lähtenyt paranemaan, kun on käyttänyt pari päivää näitä voiteita. Se hiiva pääsee siis pesiytymään jo haljenneeseen suupieleen. Bepanthenia kannattaa käyttää huulirasvana, jottei halkeamia pääsisi syntymään.

kyllä vain...

Originally posted by cartman74

Joo eli raudan ja c-vitamiinin yhteiselosta tämmöstä:
Tietyssä määrin rauta imeytyy paremmin kun se nautitaan c-vitamiinin kanssa - mutta varottava suurempia annoksia koska tällöin c-vitamiini muuttuu pro-oksidantiksi elimistössä - eli käyttäytyy about päinvastoin kuin sen pitäisi - suojata soluja vapailta radikaaleilta. Tätä on se lekuri varmasti ajanu takaa että ei kävis hassusti.

Mikä lie sitten se määrä? itse pysyisin c-vitamiinin osalta alle 200mg:ssa kun rautaa nappailen.

Tästä syystä muuten ette koskaan tule myöskään löytämään kaupunhyllyiltä monivitamiinivalmisteita joihin ois lisätty myös rauta mukaan tuotteeseen.

Re: kyllä vain...

Originally posted by strike
Joo eli raudan ja c-vitamiinin yhteiselosta tämmöstä:
Tietyssä määrin rauta imeytyy paremmin kun se nautitaan c-vitamiinin kanssa - mutta varottava suurempia annoksia koska tällöin c-vitamiini muuttuu pro-oksidantiksi elimistössä - eli käyttäytyy about päinvastoin kuin sen pitäisi - suojata soluja vapailta radikaaleilta. Tätä on se lekuri varmasti ajanu takaa että ei kävis hassusti.

Mikä lie sitten se määrä? itse pysyisin c-vitamiinin osalta alle 200mg:ssa kun rautaa nappailen.

Tästä syystä muuten ette koskaan tule myöskään löytämään kaupunhyllyiltä monivitamiinivalmisteita joihin ois lisätty myös rauta mukaan tuotteeseen.

Eli jos ymmärsin oikein niin ehkä kannattaa jättää multivitamiinien nauttiminen iltaan ja ottaa esim. rautatabletti aamusta?

Täytyykin tänään käydä apteekissa kysymässä noita lääkkeitä, kiitoksia kovasti.

Nostetaas vanhaa juttua esille. Nyt kun vetelee noita prolabin training paks hevosvitamiineja niin alkoi mietittymään tuo imeytymispuoli. Kun kattelin purkin kyljestä noita annosmääriä niin tossahan oli ihan järkyttävästi "liikaa" päivänanokseen nähden. tuohan nyt ei mitään haittaa kun urheilija kuitenkin noita tarvitsee enemmän ja muutenkin suositukset ovat mitä ovat.

Mutta kuinkahan nuo sitten imeytyvät? Vaikka tuo otetaankin aterian yhteydessä niin varmaan läheskään kaikki vitamiinit eivät pääse tuosta imeytymään. Olisiko siis viisaampaa vetää esim. multivitaa kolme tabua päivässä jakaen sen aamuun, päivää ja iltaan? Lisänä sitten vielä c:tä ja b:tä reilummin.

Kannattaa mieluiten ostaa veteen liukenevia poretabletteja, ne imeytyvät 100x paremmin kuin halvimmat "pillerivitamiinit". Laadun näkee siitä, jääkö lasin pohjalle paljon "sakkaa". Jos jää paljon>>huono laatu, jos vähän tai ei ollenkaan>>hyvä laatu.

]abe sanoi:
Itselläni vitamiinit tuppaavat imeytymään huonosti, huulihalkioita esiintyy välillä ja hemoglobiini on alhaalla vaikka syön kuinka monipuolisesti => pakko käyttää rautavalmisteita ettei ala pyörryttämään.

Itse syön nyt Multivitamiinin, magnesiumin, kalanmaksapilleri x 2 ja rautatabletin. Oon syöny jo viimeisen 3kk:tta.
Kuitenkin huulihalkioita esiintyy edelleen ja ostin nyt b-vitamiinia purkin rinnalle.
Mikähän mahtais auttaa vitamiinien imeytymiseen?
tai mikä mahtaisi vaikuttaa siihen että mulla ei vitamiinit imeydy niin hyvin kuin muilla?

Nautin runsaasti tuoremehua ku otan vitamiinit että rauta imeytyisi, muuten syön monipuolisesti, mutta esim. ruuanlaitossa en käytä rasvaa ollenkaan, enkä pahemmin edes leivänpäällä ja ruuissa mitä valmistan on mahdollisimman vähän suolaa ja rasvaa, eli lähes rasvatonta sapuskaa.

Pitäiskö tässä ruveta syömään rasvaa enemmän että vitamiinit imeytyisi paremmin vai onko se vaan kärsittävä ... ?

Kellä on kokemusta niin vastailkeehan :eek:

Ei johtune vitamiinin puutteesta, itsellä on eka kertaa elämässä suupielet dietin jäljiltä vähän auki, ihmettelin itsekin kun vitamiineja tulee syötyä kyllä varmasti tarpeeksi. Toi hiivajuttu pitää selvittää, oliskohan päässy dietillä suolisto siihen kuntoon että hiivainfektio on tosiasia?? Kuituja en ainakaan saanut tarpeeksi vaikka yritin pellavasiemenrouheella paikata kuituvajetta. Vaikka ei ne pahasti ole auki, mutta pitäähän tuohon selvyys saada.

Huulien halkeilu johtuu harvoin vitamiinien puutteesta.Siinä haavassa pesii bakteereja jotka voi hävittää cordysol geelillä.

]abe sanoi:

Pitäisi.

Iso osa vitamiineista on rasvaliukoisia, joten ei ne ilman rasvaa imeydy (A, D, E, K,...).

Lisäksi rasvaa ja kolesterolia tarvitaan monien vitamiinien kanssa yhteistoiminnassa esim. hormonien ja välittäjäaineiden tuotannossa.

Jos pelkäät liikakiloja niin hiilihydraatteja vähentämällä ne pysyvät varmemmin kurissa.

VVX sanoi:
Kannattaa mieluiten ostaa veteen liukenevia poretabletteja, ne imeytyvät 100x paremmin kuin halvimmat "pillerivitamiinit". Laadun näkee siitä, jääkö lasin pohjalle paljon "sakkaa". Jos jää paljon>>huono laatu, jos vähän tai ei ollenkaan>>hyvä laatu.

Vai niin. Tuolle on varmasti sitten jokin hyvä syykin olemassa? Tarkoitin tuota veteen liukenemisen ihmettä? Totta sikäli että halvimmat on varmasti laadussa ne huonoimmat.

VVX sanoi:

Ja mulle kun väitetty toisin että poretabletit imeytys huonommin. Samoin että niillä olisi hampaita kuluttava vaikutus.

Sitten olen kuullut väittämän että vitamiinit tarvitsevat hivenaineita samaan satsiin että imeytyvät kunnolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom