Vitamiinien hyöty

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoube
  • Aloitettu Aloitettu
Monet ovat puhuneet täällä kaikenlaista asiaa vitamiineista, mutta ei kukaan tunnu kertovan aloittelijoille mitä ne auttavat. Entä mitä nuo omega-3 rasvahapot vaikuttavat? Möllerin Omega-3 purkissa lukee että 2 kapselia/pvä niin tulisiko ensimmäinen ottaa aamulla ja toinen esim. treenin jälkeen vai kuinka?
:wall:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
itse syny koht jo 10v ja nivelkipuja ei ole ilmennyt, lukuun ottamatta rasitusvammoja(tenniskyynärpää) auttaa kehon rasva-aineenvaihdunnassa eli rasva ei varastoidu yhtä tiuhaan. otan aamulla aina 2kpl ja illalla 1kpl+kylmäpuristettu rypsäri varsinkin dieetillä. tä on aika yleinen sydeemi monilla..tähän kun lisäät esim miralin ja itse suosin mivitotalalia+c-vitamiinia 2000mg/pvä. esim. olen ollut viimeksi kipeenä 2 vuotta sitten.:D näin meillä mennään.

[mutu]Se kai on melkein ihan sama milloin ottaa, kunhan ottaa. Eri hiveaineet tosin kannattaa ottaa eri aikoihin koska ne voivat haitata toistensa imeytymista ja eri vitamiinit voi tehostaa vaikutusta.

Omegat tuntuvat ainakin rasvaavan aivojen rattaita ja parantavan keskittymiskykyä itsellä. (n. 15ml pellavansiemenöljyä/vrk)
[/mutu]

A: A-vitamiinilla on merkitystä ihon ja limakalvojen hyvinvoinnin edistäjänä. Se vaikuttaa myös solukalvojen normaalin toiminnan ylläpitämiseen ja kasvuun.

D3: D-vitamiini on tärkeä etenkin luuston ja ihon kannalta. Lisäksi se säätelee elimistön vireystilaa.

E: E-vitamiinilla on tärkeä merkitys antioksidanttina eli hapettumisen estäjänä kudoksissa. E-vitamiini estää solukalvoille vahingollisten hapettumistuotteiden, peroksidien muodostumia. E-vitamiini estää myös LDL-kolesterolin muuttumista haitalliseksi verisuonten seinämissä.

K: K-vitamiinia tarvitaan veren normaaliin hyytymiseen ja mm. luun ja sidekudoksien muodostumiseen.

B1: B1 tarvitaan hiilihydraattien ja rasvahappojen aineenvaihdunnassa. Sillä on merkitystä myös hermoston toiminnassa.

B2: Riboflaviini toimii soluissa hengitysketjureaktioissa. Se on tarpeellinen aminohappojen ja valkuaisaineiden käsittelyssä.

B3: Tarvitaan solujen hengitys-hiilihydraatti-rasva-aineenvaihdunnassa.

B5: Osallistuu valkuaisaineiden, hiilihydraattien ja rasvojen aineenvaihduntaan.

B6: Osallistuu elimistön aineenvaihdunta tapahtumiin(aika samoihin kuin edelliset) ja monien hermovälittäjäaineiden tuotantoon.

Biotiini: Tarvitaan energian vapauttamiseen hiilihydraateista, rasvoista ja aminohapoista. Se on olennainen osa prosessissa, joka vapauttaa varastoitua glukoosia maksasta elimistön käyttöön. Se toimii myös elimistössä rikin kuljettajana.

B12: Keskeinen osa verisolujen muodostuksessa ja punasolujen kehityksessä.

Foolihappo: Tärkeä osuus solujen lisääntymisessä, kasvussa ja ruoansulatuksen hyvinvoinnissa.

C: Antioksidantti, auttaa raudan imeytymisessä, ikenien ja ihon hyvinvointiin ja haavojen paranemiseen.

Ja tietysti kaikkea muutakin hienoa vitamiinit tekevät. Mutta perimmäinen tarkoitus on pitää meidät terveinä ja hyvinvoivina. Ja sori jos tuli kirjoitusvirheitä.

Itse (näin dietillä) uskoisin, että olisin välttänyt monta flunssaa jos olisin huolehtinut vitamiineist tarpeeksi.

E: Ja KAIKKI ottaa ne kalanmaksaöljyt ennen nukkumaan menoa :D

onkohan paljon eroa imeytymisessä pore ja normaali monivitamiini tabujen välillä paitsi että pore imeytyy nopeammin?

onkohan paljon eroa imeytymisessä pore ja normaali monivitamiini tabujen välillä paitsi että pore imeytyy nopeammin?

Kuvittelenko vaan, vai vastasitko omaan kysymyksees?

mutta veikkaisin et se pore menee suoraan elimistöön sillä vitamiinit taitaa olla jo vapaina siinä poreessa ja imeytyy nopeemmin, kun taas tabletissa menee oma aikansa että ruumis sulattaa sen ja vitskut pääsee käyttöön?

Juu, mutta poretablettien yhteydessä olisi myös hyvä nauttia hieman rasvaa, että vitamiinit imeytyisivät :)

lukekaapa kiinnostuneet tuo linkki tutkimukseen.
Mitä olen muualta lukenut, niin vitamiinilisien syömisellä ei ole voitu osoittaa olevan positiivisia vaikutuksia terveyteen, toisin kuin terveellisellä monipuolisella ruokavaliolla. (mitä ei pillereitä syömällä korvata)

"Itse (näin dietillä) uskoisin, että olisin välttänyt monta flunssaa jos olisin huolehtinut vitamiineist tarpeeksi."
niin varmaan :rolleyes:

lukekaapa kiinnostuneet tuo linkki tutkimukseen.
Mitä olen muualta lukenut, niin vitamiinilisien syömisellä ei ole voitu osoittaa olevan positiivisia vaikutuksia terveyteen, toisin kuin terveellisellä monipuolisella ruokavaliolla. (mitä ei pillereitä syömällä korvata)

"Itse (näin dietillä) uskoisin, että olisin välttänyt monta flunssaa jos olisin huolehtinut vitamiineist tarpeeksi."
niin varmaan :rolleyes:

Pakko ottaa tähän kantaa. En itsekkään ole vitamiineista hyötyä, sairastelen silloin tällöin normaalisti pari kertaa vuodessa, vitamiinit eivät ole vaikuttaneet siihen. Eikä muustakaan hyötyä huomaa. Mutta, hyvä ruokavalio=monipuolinen vs vitamiinilisät ja paska ruoka. No ensimmäistä minäkin tietysti kannatan. Mutta onko sillä loppujen lopuksi eroa, mistä ne vitamiinit saa? Vaikka tietysti parempihan ne ruoasta on ottaa. Itse kyllä suosittelen vitamiini lisiä kaikille, jotka syövät hiukan "paskemmin".

Kuvittelenko vaan, vai vastasitko omaan kysymyksees?

mutta veikkaisin et se pore menee suoraan elimistöön sillä vitamiinit taitaa olla jo vapaina siinä poreessa ja imeytyy nopeemmin, kun taas tabletissa menee oma aikansa että ruumis sulattaa sen ja vitskut pääsee käyttöön?

nii sitä ajon takaa että kummalla tavalla elimistö käyttää vitskut paremmin hyödykseen.

kaikki kyllä syö vitamiineja ja suosittelee kavereilleenkin mutta onko kenelläkään oikeaa tietoa niiden vaikutuksista, tai onko sellaista yleensäkään olemassa?
vaikuttaa mun mielestä vähän naurettavalta jo, enteeksi vaan, kaikki on ihan hysteerisiä noiden vitamiiniensa kanssa.

kaikki kyllä syö vitamiineja ja suosittelee kavereilleenkin mutta onko kenelläkään oikeaa tietoa niiden vaikutuksista, tai onko sellaista yleensäkään olemassa?
vaikuttaa mun mielestä vähän naurettavalta jo, enteeksi vaan, kaikki on ihan hysteerisiä noiden vitamiiniensa kanssa.

No, susta olen huomannu, että aika skeptinen olet kaikkia ravintolisiä kohtaan, no se on vaan hyvä asia :D Ja noilla vitamiinien vaikutuksilla taisit tarkoittaa vitamiini lisiä? Ehkä eräitä ravinteita, minkä näkymiä ei huomaa lisänä otettuna, ehkäpä kaikki popsii niitä vain sen takia, että varmasti saavat niitä. Itse sen takia, että parempi liikaa, kuin liian vähän. Aina silloin kun vain muistan :)

Noita omegoita kannattaa ottaa jo ihan senkin vuoksi, että ne helpottavat oppimista ja keskittymistä :) Näin ainakin erään BBC:n dokumentin mukaan ja taitaa tuosta muutenkin olla aika paljon tuon suuntaisia tutkimuksia. Itselle ainakin äiti syötti pakosta noita kalanmaksaöljyjä sun muita pienenä ja koulumenestyksen perusteella voisi ainakin noin uskoa :thumbs:

Mitenkäs hyvin noi vitamiinilisien vitskut sitten yleensäkkin imeytyy?

jossakin oli maininta että n,20% vitamiineista ylipäätänsä imeytyisi kehoon pillerin kautta otettuna. tiedä sitten.

jossakin oli maininta että n,20% vitamiineista ylipäätänsä imeytyisi kehoon pillerin kautta otettuna. tiedä sitten.

Hmm. Riippuu varmaan siitä laadusta ja muista otetuista ruoista ja ylipäätään se pillerin koostumus (laatu), että onko paljon "kilpailevia" vitamiineja ja hivenaineita.

Hmm. Riippuu varmaan siitä laadusta ja muista otetuista ruoista ja ylipäätään se pillerin koostumus (laatu), että onko paljon "kilpailevia" vitamiineja ja hivenaineita.

ihanko ite keksit. voi lollo:D :lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom