Vitamiineista

Eli lähinnä asiaa C-vitamiinista. Oon alkanu syömään 2000mg kyseistä vitamiinia päivässä (en tietenkään kerralla vaan 1000mg aamulla ja 2x500mg päivän mittaan). On ollut ihan jees ja :hyper: olotila. En tiedä johtuuko vitamiineista vai luulenko vaan, mutta normaalisti talvisin vaan vituttaa.. Ja toinen huomaamani vaikutus on kiihtynyt aineenvaihaihdunta. Eli vessassa saa ravata puolta useammin, mutta lähteepähän turhat nesteet ja vähät lihakset erottuvat paremmin :)

Ja yleensäkin syön kaikkia vitamiineja ja hivenaineita reilusti yli suositusten, koska liikuntaa harrastavan tarve on reilusti suurempi kuin ns. normaali-ihmisen. Muutenkin Suomessa suositukset ovat niin säälittävän pieniä muihin maihin verrattuna(ei tarvitse mennä kauemmas kuin Ruotsiin), ettei pitäisi mitään haittavaikutuksia tulla. Äiteekin sano niin :) (hän on apteekissa töissä)Eli reilusti vaan kaikkea.

Onko kellään vastaavia kokemuksia tai kommentteja asiaan..vai puhunko mielestänne höpöjä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
A, D, E, ja K-vitamiinit ovat rasvaliukoisia ja näiden saantia kannattaa tarkkailla hieman, koska niitä varastoidaan maksaan. C-vitamiinista muistelisin sellaista, että suuret annokset (2g>) päivittäisessä käytössä voi aiheuttaa jotain ikäviä oireita (kaiva kookkelilla jos kiinnostaa). C-vitskuhan on vesiliukoinen ja ylimääräinen tulee kusen mukana pois. Epäilen, että tuosta sun ottamasta määrästä kyllä tulee aika paljon käyttämättömänä pois.

edit. tässä lisää
rasvaliukoiset tässä

Jakob sanoi:
A, D, E, ja K-vitamiinit ovat rasvaliukoisia ja näiden saantia kannattaa tarkkailla hieman, koska niitä varastoidaan maksaan. C-vitamiinista muistelisin sellaista, että suuret annokset (2g>) päivittäisessä käytössä voi aiheuttaa jotain ikäviä oireita (kaiva kookkelilla jos kiinnostaa). C-vitskuhan on vesiliukoinen ja ylimääräinen tulee kusen mukana pois. Epäilen, että tuosta sun ottamasta määrästä kyllä tulee aika paljon käyttämättömänä pois.

edit. tässä lisää

On totta, että rasvaliukoisia vitamiineja ei kannata liikaa popsia, mutta kuten sanoin, Suomen saantisuositukset ovat säälittävän pieniä.(johtuu tästä Suomen holhousyhteiskunta-mentaliteetista) Yhtä paljon tarvitaan(tai varmasti enemmän :) )vitamiineneja kuin ruottalaiset, vaikka heidän saantisuositukset ovat suurempia myös rasvaliukoisten vitamiinien osalta.

Sekin on totta, että osa C-vitamiinista tulee läpi, mutta tämän takia otan sen monessa osassa päivän mittaan.

Vielä voisi sanoa sen, että tämä on vain talvea koskeva "tehokuuri". Yritän vähentää vitutusta ja masennusta.

Itse laitan tuollaisen 1000mg poretabun 1,5 litran juotavapulloon ja juon sen päivän mittaan pois. Ei mene niin paljon hukkaan. Kyllä tuosta kerralla otetusta 1000mg tabusta suurin osa tulee kusen mukana ulos. Jos juo paljon vettä niin pistää tuollaisen tabun kahteen osaan ja puolikkaan aina pullolliseen. Kyllä tuo 2 grammaa alkaa kuulostamaan aika paljolta. Grammakin on jo (kylläkin naurettaviin) saantisuosituksiin verrattuna liki 17 kertainen annos.

Mä oon Counanin kanssa samoilla linjoilla. Pidän tuota yli 1000mg ottamista lähinnä rahan tuhlauksena. Itse otan aamulla tai reenin jälkeen 500mg ja tuo saa riittää.

Miten niin 1g on liikaa (C)?

Vertaatteko te sitä siihen "60mg/vr" saantisuositukseen vai onko ihan mutu juttuja vai mikä?

Jakob sanoi:
Mä oon Counanin kanssa samoilla linjoilla. Pidän tuota yli 1000mg ottamista lähinnä rahan tuhlauksena. Itse otan aamulla tai reenin jälkeen 500mg ja tuo saa riittää.

Counan puhuu kyllä totta. Eli poretabletin grammasta tulee osa ulos, mutta poreen etuna on nopea imeytyminen(olen todella aamuväsynyt).Näin saan päivän käyntiin. Ja 500mg tabletit eivät maksa juuri mitään(3senttiä/kpl). Niillä on hyvä pitää C-vitamiini tasoja yllä, koska C poistuu todella nopeasti.

Itse olen innokas kikkailemaan vitamiineilla ja hivenaineilla, koska saan niitä puoli-ilmaiseksi ja uskon, että niistä on myös apua.

HooEee sanoi:
Miten niin 1g on liikaa (C)?

Vertaatteko te sitä siihen "60mg/vr" saantisuositukseen vai onko ihan mutu juttuja vai mikä?

Tuo 60mg/vrk on aivan alaraja siitä, mitä tulee saada. Muuten iskee keripukki ja henki lähtee. Kerta-annoksena vaarallinen on 10000mg(en ole itse keksinyt). On aika outoa, jos ihmiset pelkäävät saavansa liikaa vitamiineja. Apteekin tietojen mukaan Suomessa ei ole yhtään tapausta, missä vitamiinit olisivat aiheuttaneet vakavaa haittaa. Saantisuositukset on tehty sohvalla makaavalle paskalle. Ei kuntoilijalle.

En minäkään pelkää liikaa saamani. Joskus on tullut krapulassa noita gramman tabletteja vedeltyä 4-5 päivän mittaan ja b-vitamiineja irtokarkin omaisesti. Ainakin henkisesti on tuntunut auttavan :D Mutta en usko hevosannoksista olevan suurempia hyötyjä, kun ylimääräinen tulee kuitenkin ulos. Jos tuo kuitenkin tuntuu potkivan ja halvalla saa, niin ei siitä haittaakaan ole. Kyllähän sitä potarit paljon turhempaankin (ja kalliimpaan) rahojaan suoltavat.

Multivita sanoi:
Counan puhuu kyllä totta. Eli poretabletin grammasta tulee osa ulos,...

Niin, jos nyt joku pelkää noita poretabletteja voi aina ottaa niitä apteekin "hidasta" C-vitamiinia (Cevi-tabs) ja vetästä puolikkaan sellaisen esim. 4 kertaa päivässä.

En usko että kroppa varastoi ylimääräistä c-vitamiinia sen paremmin, miten hitaasti imeytyvää sorttia se vitamiini sitten onkaan. Koska c-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, niin ylimääräinen tulee ulos. Se noissa hitaasti imeytyvissä on etuna, että kun se imeytyminen kestää, niin ei tarvitse olla pitkin päivää vitskua ottamassa.

Suositut

Back
Ylös Bottom