Viskeraalisen rasvan 3-kertainen nousu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Analyysi
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Hoi!

Tuli käytyä tänään kehonkoostumusmittauksessa ottamassa selvää syysmassakauden ensimmäisistä tuloksista. Ennen mittaukseen menoa ajattelin saaneeni nostetusta 5,6kg:n elopainosta suurimman osan lihaksena vartalooni; näin ajattelin ainakin peilin perusteella. Yllätyksekseni tästä 5kg:n painosta (68,0kg -> 73,6kg) suurin osa oli rasvaa, eikä ihan mitä tahansa rasvaa, vaan viskeraalista elimistön sisäistä rasvaa. Tarkalleen rasvaa tuli viime mittaukseen verrattuna lisää 4,8kg ja lihasmassaa vaivaiset 0,6kg. Viskeraalinen rasva-alue (VFA) nousi 35,2VFA(cm^2):sta 102,8VFA(cm^2):aan. Eli huikeiden lukemien ja peilituntuman perusteella suurinpiirtein kaikki rasva mitä tuli on viskeraalista.

Nyt väkisinkin herää mieleen kysymys, että miten helveti**ä tämä on mahdollista? Aloin tutkimaan asiaa netistä ja löysin mielenkiintoisen tekstin: "Viskeraalisen rasvan keho 'polttaa' helposti ja se on tarkoitettu lyhyen ajan energiatarpeisiin. Se auttoi entisaikojen ihmisiä metsästämään tai pakenemaan vaaroja, kun se nykyään auttaa meitä selviytymään stressistä ja antaa energiaa liikunnan aikana." Treenaan voimapainotteisesti kuntosalilla 3x viikossa, brasilialaista ju-jutsua 3-4x viikossa sekä kerran viikkoon säkki+lenkki treeni. Eli treeneissäni vaaditaan nimenomaan "lyhyen ajan energiaa", johon mm. viskeraalista rasvaa näytetään myös käytettävän. Onko muilla kovaa treenavilla tullut samanlaisia tuloksia, kun olette alkaneet lisäämään painoa? Onko kellään muita teorioita, että miksi kävi näin? Tämän hetkinen viskeraalinen rasva-alue on juuri ja juuri "normaali alueella".

ps. Jos sitä lihasta tulisi ensi mittaukseen mennessä, eikä mitän viskeraalista rasvashittie. :D

Lähteet:
https://ohjelma.alliplan.fi/Resource...fat-a-problem/

Totuus voi olla tuo tai sitten että sähkömittari vaan heittää... ota käyttöös mittanauha, rasvapihdit ja vaaka.. sieltä löytyy lähempänä oleva (joskus karukin) totuus :)

Oisit kyllä melkoisen lahjakas tai ainakin syytä ois käyttää droppeja (jollet käytä jo) jos ajattelit lyhyessä ajassa saada 5kg lihasmassaa :) Tuo 0.6kg lihastahan on kohtuu saavutus jollet ole ihan aloittelija ja aika on ollut todella lyhyt (kuten sanoit syysmassakausi ja syksy ei ole pitkällä niin siitä päättelin).

Sitten kuitenki se todennäköisin mahdollisuus, eli kävitkö mittauksessa samassa koneessa kuin edellisellä kerralla ja oliko softaversio laitteessa edelleen sama? InBody laitteiden ja softaversioiden välillä on suuriakin eroja. Tais olla uudemmasta softasta otettu ikäkorjaus pois softaversiosta ja se muistaakseni näyttää nimenomaan suurempia viskeraaleja kuin vanhemmassa versiossa. Tai sitten toisinpäin.

Joka tapauksessa turha kovin tuijottaa InBodyn antamia arvoja kuin suuntaa antavina, ja sellaisenakin ne toimii vain ja ainoastaan siinä tapauksessa että menet mittaukseen "samanlaisissa olosuhteissa", eli olet syönyt ja treenannut samalla tavalla viimeisen vrk aikana. Helpoinhan tuo on vakioida niin että menee aina aamulla heti herättyään mittaukseen ennenku on syöny mitään.

Ite luottasin enempi peilikuvaan ja tulostasoon kuin esim. InBodyn antamiin numeroarvoihin. Ja lihasmassaa ei sitten onnistu ainakaan natikkana kilokaupalla lisäämään edes vuodessa jollei ole ihan aloittelija jolloin lihat saattaa ekan parin kolmen vuoden aikana kasvaa hurjastikin.

Tälleen pikatuntumalla heittäisin ekaksi kritiikin/kysymyksen mittausten yhteismitallisuudesta; mittaustuloksiin vaikuttaa aika paljon asioita ks. esim http://www.inbody.fi/index.jsp?pid=185 joista tosin osa marginaalisia mutta osa ihan relevanttejakin.

Kyllä on mittauksiin liittyvät asiat kunnossa, eli ei pitäisi siellä olla mitään.

Oisit kyllä melkoisen lahjakas tai ainakin syytä ois käyttää droppeja (jollet käytä jo) jos ajattelit lyhyessä ajassa saada 5kg lihasmassaa Tuo 0.6kg lihastahan on kohtuu saavutus jollet ole ihan aloittelija ja aika on ollut todella lyhyt (kuten sanoit syysmassakausi ja syksy ei ole pitkällä niin siitä päättelin).

Puoli kiloa viikossa tulee painoa lisäiltyä ja oikeastaan elämäni toinen massakausi, joten kyllä sen lihan pitäisi vielä melko helposti tarttua.

Sitten kuitenki se todennäköisin mahdollisuus, eli kävitkö mittauksessa samassa koneessa kuin edellisellä kerralla ja oliko softaversio laitteessa edelleen sama?

Eri paikka mutta sama vehe: InBody 720 ja kummassakin on ikä otettu huomioon.

Joka tapauksessa turha kovin tuijottaa InBodyn antamia arvoja kuin suuntaa antavina, ja sellaisenakin ne toimii vain ja ainoastaan siinä tapauksessa että menet mittaukseen "samanlaisissa olosuhteissa", eli olet syönyt ja treenannut samalla tavalla viimeisen vrk aikana. Helpoinhan tuo on vakioida niin että menee aina aamulla heti herättyään mittaukseen ennenku on syöny mitään.

Suuntaa antavina olen nämä ottanutkin, mutta nyt antoi niin hurjan tuloksen, että on pakkoa miettiä mikä tässä mättää. Samanlaisissa olosuhteissa olen tehnyt eli aamusta tyhjään mahaan.

Sen verran voisi jo todeta, että kyllä tuo testi on melko luotettava, ainakin suuntaa antavana. Ainut mikä minua mietityttää on juuri tuon viskeraalisen rasvan nousu. Jos saadusta tuloksesta suurin osa olisi ihonalaista rasvaa, niin tämä homma olisi paljon yksinkertaisempi: voisi vain todeta, että onpa massakausi lähtenyt hemmetin huonosti käyntiin, koska sinnehän se rasva normaalisti alkaa kerääntymään. Kaipa tuossa minun teoriassani (ensimmäinen postaus) voisi siis jotain perää olla?

Eri paikka mutta sama vehe: InBody 720 ja kummassakin on ikä otettu huomioon.

Joo toki siinä aina syötetään se ikä, mutta uudemmassa softassa vaikka se ikä on syötettykin se ei enää ota viskeraaleja laskiessa ikäkertoimia huomioon mikä voi vaikuttaa tulokseen merkittävästi.

Ite kävin kahdessa eri koneessa samana päivänä kevään pitkän dieetin loppupuolella ja vanhempi softa näytti viskeraaleiksi 37.8 ja uudempi softa 62.0 joten aika raaka ero oli softaversioiden välillä. Myös rasvaprosentissa oli merkittävä ero, uusi softa näytti rasvat 1.5% pienemmiksi. Ja tosiaan mittaukset tehty 2min sisään, InBody 720 prikulleen samanlaiset laitteet, vain softaversio erona.

Itse suosittelen rasvamittaukseen ainakin pihtejä, se on konkreettinen ja InBodya suunnannäyttäjänä.

Joo toki siinä aina syötetään se ikä, mutta uudemmassa softassa vaikka se ikä on syötettykin se ei enää ota viskeraaleja laskiessa ikäkertoimia huomioon mikä voi vaikuttaa tulokseen merkittävästi.

Nii no en tiedä.. On tuossa taulukossa ainakin ikä otettu huomioon, eli siis mitä vanhemmaksi ukko tulee, sitä enemmän saa viskeraalista fättiä olla.

Itse suosittelen rasvamittaukseen ainakin pihtejä, se on konkreettinen ja InBodya suunnannäyttäjänä.

Juu, näin voisi kyllä tehdä. Kiitoksia neuvoista!

Varmaan aika yleistä että tuossa 25+ vuoden jälkeen alkaa pötsi kasvaa aika tehokkaasti jos ei pidä ruokavaliota kunnossa ja treenaa kuin vuoristomunkki. Eli olisiko nyt tuo ikä alkamassa? Voi toki olla ihan vaan syömisestä kiinni.

Mitä tulee rasvan käyttämiseen energiana niin eiköhän siihen vaadita aika pitkäkestoista suoritusta, että lähtee kunnolla palamaan sieltä. Muutenhan joka ukko olisi laiha kun useimmat täälläkin treenaa ihan tosissaan useamman kerran viikossa. Elimistö pitää rasvan tiiviisti varalla ja lisää tulee varastoon koko ajan. Varsinkin kun ajattelee punttitreenaajan normaalia ruokavaliota niin siinä ei energiat lopu kesken kovin helposti.

Offtopic: Melko kipiät plussat saa olla että massa tarttuu 3-4x painitreeneistä, 3 salitreenistä ja yhdestä lenkistä.

Offtopic: Melko kipiät plussat saa olla että massa tarttuu 3-4x painitreeneistä, 3 salitreenistä ja yhdestä lenkistä.

No älä! :D Tällä hetkellä 4000 kalorin ravinto-ohjelma, vaikka tosiaan painan sen 75kg.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Varmaan aika yleistä että tuossa 25+ vuoden jälkeen alkaa pötsi kasvaa aika tehokkaasti jos ei pidä ruokavaliota kunnossa ja treenaa kuin vuoristomunkki. Eli olisiko nyt tuo ikä alkamassa? Voi toki olla ihan vaan syömisestä kiinni.

Marraskuussa tulee 19 vuotta vasta täyteen. Syömisessä ei pitäisi olla häikkää, kun aika tiukkaa linjaa toteutan ravinto-ohjelmani suhteen; 30/44/26 eikä ole pahemmin tyyddytyneitä rasvahappoja pelissä mukana.

Mitä tulee rasvan käyttämiseen energiana niin eiköhän siihen vaadita aika pitkäkestoista suoritusta, että lähtee kunnolla palamaan sieltä. Muutenhan joka ukko olisi laiha kun useimmat täälläkin treenaa ihan tosissaan useamman kerran viikossa.

Puhuttiin nimenomaan viskeraalisesta rasvasta, joka ei kyllä ukossa pahemmin näy - paitsi ehkä pallomahana. Ainakin tuon bongaamani tekstin mukaan sitä nimenomaan käytetään nopeissa lyhytkestoisissa anaerobisissa suorituksissa, mutta tiedä sitten miten paljon ja näin pois päin. Eikä ne ukot siitä mihinkään laihu, jos mennään 'lus-miinus-nolla, koska takasinhan se rasva sieltä tulee ruoan mukana.

Jos tuossa tekemässäni testissä on jotain perää, niin todennäköisesti juuri siksi sitä viskeraalista on sinne tullut, että siitä olisi jotain hyötyä minulle. Tai näin ainakin minä ajattelin, vai huvikseenko se elimistö minulle vain kettuilee? :(

Tänään tuli käytyä uudelleen kehonkoostumusmittauksessa vanhassa tutussa paikassa, ja kas kummaa, ihan eri tuloshan sieltä tuli: Rasvaa oli tullut muutama kilo ja lihasta pari kiloa, eli ihan tyydyttävä tulos. Viskeraalinen rasva oli noussut vähän. Tähän vähän luotinkin, että se aiempi testitulos oli ihan päin prinkkalaa. Case solved.

olisko mitään keinoja sen viskeraalisen rasvan pois ottamiseen? vai lähteekö siinä samassa kun tuo "ulkona" oleva rasva?
tästä kiinnostais tietää lisää:)

ps. sori jos jotain jurppii tää nosto, mut mielummin kysyn täällä kuin teen uuden threadin.

Kyllähän se viskeraalinen fläsä lähtee laihduttaessa siinä missä muukin rasva. Suorituksen kesto ei rasvanpolttoon vaikuta, vaan kalorimäärä, joka ollaan miinuksella. Kävellen tai hölkäten on vaan helpompi ylläpitää kulutusta pidempään ja siten kasvattaa kokonaiskulutusta paljon enemmän kuin hetkellisellä sprintillä. Periaate on se, että kun nopeus kaksinkertaistuu, energiankulutus nelinkertaistuu. Itse olen käytännössä testannut, että syömisajoilla, makroilla tai muilla pyhillä rituaaleilla ja salaopeilla ei ole mitään merkitystä: olen laihtunut kaikkein nopeiten ja lihasmassan säilyttäen ihan rankalla miinuskaloreilla, jossa proteiinien saanti on pidetty hyvällä tasolla (3g per rasvaton pkilo) ja lihaksia on treenattu vähintään sillä rasituksella joka oli kun dieetti aloitettiin.

Toinen vanha totuus on, että lihasmassaa tulee helposti plussakaloreilla, mutta sen kylkiäisenä tulee sitten aina rasvaa, tahtoi tai ei. Itse sain reilulla plussalla muutamien viikkojen treenillä jopa useita kiloja lihasta, mutta niin tuli rasvaakin.

Kyllähän se viskeraalinen fläsä lähtee laihduttaessa siinä missä muukin rasva.

Toinen vanha totuus on, että lihasmassaa tulee helposti plussakaloreilla, mutta sen kylkiäisenä tulee sitten aina rasvaa, tahtoi tai ei. Itse sain reilulla plussalla muutamien viikkojen treenillä jopa useita kiloja lihasta, mutta niin tuli rasvaakin.

Totta, totta... Toi muutaman viikon treeneillä pari kiloa lihasta ei natuna onnistu, vaikka söis hevosen päivässä. Näin väittää hän ;)
Roinat on asia erikseen...

Vajaan neljän viikon aikana lihasmassaa oli tullut ainakin 3-4 kiloa lisää, ja rasvaa saman verran. Mulla ei tosin ole mitään mustaa valkoisella muuta kuin omat sanani ja havaintoni siitä, että voimatasot nousivat ihan sikana ja lihakset kasvoivat havaittavasti. Noh, uusi testijakso tulossa, jahka pääsen taas plussille, kun dieetti on hoidettu alta pois. Ja roinaan en koske, ennen kuin tieteellisesti voidaan todistaa, että se ei aiheuta mitään terveydelle haitallisia vaikutuksia.

Vajaan neljän viikon aikana lihasmassaa oli tullut ainakin 3-4 kiloa lisää, ja rasvaa saman verran. Mulla ei tosin ole mitään mustaa valkoisella muuta kuin omat sanani ja havaintoni siitä, että voimatasot nousivat ihan sikana ja lihakset kasvoivat havaittavasti. Noh, uusi testijakso tulossa, jahka pääsen taas plussille, kun dieetti on hoidettu alta pois. Ja roinaan en koske, ennen kuin tieteellisesti voidaan todistaa, että se ei aiheuta mitään terveydelle haitallisia vaikutuksia.

4 viikon aikana 3-4 kiloa lihasta naturaalina. Paskapuhetta. Tuota määrää LIHASTA harva saa neljässä viikossa edes kunnon kuurilla. Eiköhän se suurin osa ole vaan nestettä ja rasvaa, joka kyllä haihtuu kun diettaa.

4 viikon aikana 3-4 kiloa lihasta naturaalina. Paskapuhetta. Tuota määrää LIHASTA harva saa neljässä viikossa edes kunnon kuurilla. Eiköhän se suurin osa ole vaan nestettä ja rasvaa, joka kyllä haihtuu kun diettaa.

Sellaisen käsityksen olen saanut, että jos vuodessa ton verran sais lihasta natuna niin ois jo aika hyvä? Siis "puhdasta" rasvatonta lihasta...

Käsittääkseni mitä joskus luin, niin yli n. 200g/viikko lihasta on teoriassa mahdoton saada (pidempään treenanneiden, eli mahdollisesti poislukien aloittelijoiden nopea kehitysvauhti alussa), proteiinin vaihtuvuusnopeuden(?) takia. Mutta tuo 200g on toki myös pitkälti teoreettista käytännössä ainakin 99,9 prosentille treenaajista, varsinkin pitemmällä aikavälillä.

Mulle kelpais kyllä hyvin kilo viikossa kuivaa lihaa, mutta se ei vaan ole millään konstilla mahdollista. Ei vaikka roinaiskin, ellei ole superlahjakas luonnon oikku. Muutenhan täällä kävelis paljonkin 150kg ukkeleita parin vuoden treeneillä.

Suositut

Back
Ylös Bottom