Virvoitusjuomat ja terveys

Luin tuossa hiljattain julkaistun tutkimuksen, jonka nojalla virvoitusjuomien yleisesti todettiin aiheuttavan eräitä ongelmia (lihasten ja rasvan maksoittumista sekä veren haitallisten rasva-arvojen kohoamista). Mietin kuitenkin myös sitä, että ovatko virvoitusjuomat sinällään aiheuttaja, ja onko tämä saatu lopputulos seuraus vai myötävaikutus? Tarkoitan siis sitä, että onko kyseessä suurempi kalorinsaanti ja sitä kautta lihominen, vai aiheuttavatko sokeripitoiset juomat ja tuotteet vastaavia haittavaikutuksia myös silloin, kun harrastetaan fyysisiä aktiviteetteja tai jopa kun laihdutetaan? Minä juon säännöllisesti sokeroituja ja keinomakeutettuja virvoitusjuomia sekä bulkilla että dieetillä, enkä ole joutunut niiden kanssa ongelmiin niin läskin kertymisen kuin laihtumisen hidastumisenkaan osalta, vaan esim. bulkilla ne ovat monesti auttaneet saavuttamaan vaadittavan positiivisen kaloritasapainon.

Monista tutkimuksista nimittäin paistaa läpi se, että niissä on todettu milloin minkäkin aiheuttavan sitä sun tätä, mutta lopulta on ollut luettavissa, että kun henkilöt ovat syöneet ravintoa x, he ovat lihoneet ja sairastuneet esimerkiksi diabetekseen, syöpään, jne. eli siis ravinto x ei ole syy sairauteen, vaan se on syy lihavuuteen, joka on sitten aiheuttanut aineenvaihduntaongelmia ja tuottanut esimerkiksi insuliiniresistenssin tai diabeteksen. Näin siis lähdetään lähtökohtaisesti siitä, että esimerkiksi rasvan määrää pitäisi vähentää kaikin keinoin, koska se lihottaa ja sitä sun tätä, jäkä jäkä. Joissakin tapauksissa en ole voinut löytää ollenkaan korrelaatiota itse epäillylle syylle, esimerkiksi virvoitusjuomille, vaan syy on ollut aina lihavuus. Tämä asettaa mielestäni painostaan kontrollin omaavat vähän hankalaan tilanteeseen, kun esim. minä lasken tarkasti kaikki kalorit, enkä siksi näe mitään syytä rajoittaa mitään makroainetta, kunhan kokonaisravinnne- ja hivenainesaanti pysyy vaadittavissa rajoissa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Linkitätkö sen hiljaittain lukemas tutkimuksen tänne? Ei siksi että epäilisin vaan että voisin itekkin lukea sen...

Virvoitusjuomat on perseestä. Kuka itsestään hyvää huolta pitävä jaksaa juoda jotain sokerilimsaa? Itse vedän janojuomaksi pelkkää teetä ja joskus maustamatonta jugurttia.

Nautinnollista elämää...

Vaniljanmakuinen tee on ihan yhtä hyvää kuin vesi tai mehu...

Elämä voi olla nautinnollista ilmankin epäterveellistä ruokaa, limsaa tai tupakkaa. Toi on vain yksi kermapersemäinen tekosyy olla huolehtimatta itsestään.

Elämä voi olla nautinnollista ilmankin epäterveellistä ruokaa, limsaa tai tupakkaa. Toi on vain yksi kermapersemäinen tekosyy olla huolehtimatta itsestään.

Mitäs jos toisille elämä antaa enemmän jos joskus nauttiikin jotain noista (tupakka nyt suht turha)? Se jos vetää pari QP:ta joskus salin jälkeen, vetää bulkilla leffassa limuu ja popparii tai vetää frendien kaa pizzaa, koska ei vaan jaksa selitellä miksi vetää cesar salaattia vedellä on ihan normaalia. Jessus sentään, ei tarvii olla noin ehdoton ellei tätä ammatikseen tee. Tai jos haluaa olla ehdoton niin vedä niitä pellavansiemeniä siellä sitten tai syö ruohoa, mutta älä nyt jaksa huudella täällä varsinkaan kun et vastaa kysymykseen.

Ja palatakseni kysymykseen, joku linnki tutkimukseen/uutiseen olisi mukava saada

Vaniljanmakuinen tee on ihan yhtä hyvää kuin vesi tai mehu...

Millä tavalla nautiskelet? Meneekö jo överiksi jos laitat jogurtin sekaan marjoja? Kermaperseilyä? Kai otat veden teehesi purosta tms?

Kerron nyt omakohtaisen kokemuksen, jos järkyttyy helposti, voi lopettaa lukemisen tähän.

Kaikki alkoi muutama vuosi sitten, kun oivalsin että kaupassa myydään myös muutakin kuin irtonaperoita. Pitkään hyllyjä tutkailtuani ja viikkorahaa ponnekkaasti säästettyäni astelin energiajuomahyllyjen katveeseen. Se oli ensimmäinen kosketukseni hiilihapolliseen.
Tätä energiajuomien pauloissa oloa kesti noin puolitoistavuotta, mutta samalla puolitoista vuotta olivat elämäni terveimpiä...

Kouluterveydenhoitaja kuitenkin tuttuun tapaansa kyseli meiltä nuorilta miehiltä energiajuoman käytöstä kysymyksiä. Tulos oli selvä, jokainen luokan pojista joi liikaa energiajuomia, tälle piti tulla muutos.
Terveystarkastuksessa terveydenhoitaja kyseli energiajuomista vielä tarkemmin; kuinka usein, kuinka paljon kerralla/päivässä jne.
Hän oli vahvasti sitä mieltä, että lievästi ylipainoisen 12 vuotiaan piti lopettaa energiajuomien lipittely. Näin tein ja elämään tuli muutos kertaheitolla.

Ensimmäiset päivät, viikot, kuukaudet, ovat yhtä usvaa vaan. Pahimman puutteeseen tein Sodastream-laitteella energiajuoman makuista litkua, mutta se ei ollut sama. Oireet olivat pahat, kyynel vierähtää poskelle kun muistelen niitä aikoja.
Kerroin äidilleni tästä hirveästä olosta joka kalvoi sisintäin ja hän ehdotti jotain: Voithan sinä silti limsoja juoda? Ei virvoitusjuomat ole sama asia kuin energiajuomat...
"Mitkä vitun limsat?", kysyin, saanen osakseni paheksuntaa kiroilusta.

Seuraavana päivänä äiti toi minulle kaupasta muutaman pullon erinäisiä Light-limukoita. Vieroksuin ensin, mutta olin valmis kokeilemaan.
Jo ensimmäisestä hörpystä tiesin että se oli menoa taas. Pullo päivässä muuttui pariksi pulloksi päivässä, lopulta en enää hallinnut itseäni. Tietyssä vaiheessa havahduin, kun toverini kuittailivat kuihtuneesta olomuodostani - limukat olivat saaneet jotain aikaan. Kuukausia vieri ja "limpskan" kulutus kasvoi, määrä oli jo useita pulloja päivässä.
Veriarvot heittelivät, mielialat myös. Hiuksia tippui päästäni, iho oli kuiva ja olin todella kalpea. Sain osakseni huolestuneita katseita, mutten tiennyt mistä ne johtuivat.

Kuilu syveni edelleen, kunnes filmi katkesi ja heräsin 3 viikkoa myöhemmin sairaalan heräämöstä. Olin juonut yliannostuksen virvoitusjuomaa ja olin kauheassa kunnossa. Paino 38 kiloa, joka oli reilusti yli 170 senttiselle nuorelle miehelle todella vaarallista. Sain sairaalassa ollessani Pro Ana- foorumilta sähköposteja joissa he pyytelivät minua sivustonsa kasvoiksi, kieltäydyin. Tiesin että tilanteeseen oli tultava muutos ja hakeuduin vieroitushoitoon. Nyt 2 vuotta myöhemmin muistelen kauhulla noita aikoja, mutta tiedostan, että ne tulevat aina olemaan osa minua ja sisintäni, enkä voi koskaan muuttaa mennyttä. Kuitenki olen ylpeä kaikesta kokemastani ja tiedän että voin auttaa saman rumban kokeneita ihmisiä omien kokemusteni kautta.

Toisinsanoen, voi jumalauta mitä paskaa. Sitä limukkaa pitää vetää satoja litroja päivässä, jotta se mihinkään terveyteen vaikuttas. Aspartaamia vaan kehiin, huomaatte kyllä ettette siihen kuole...

Millä tavalla nautiskelet? Meneekö jo överiksi jos laitat jogurtin sekaan marjoja? Kermaperseilyä? Kai otat veden teehesi purosta tms?

Mitäs jos toisille elämä antaa enemmän jos joskus nauttiikin jotain noista (tupakka nyt suht turha)? Se jos vetää pari QP:ta joskus salin jälkeen, vetää bulkilla leffassa limuu ja popparii tai vetää frendien kaa pizzaa, koska ei vaan jaksa selitellä miksi vetää cesar salaattia vedellä on ihan normaalia. Jessus sentään, ei tarvii olla noin ehdoton ellei tätä ammatikseen tee. Tai jos haluaa olla ehdoton niin vedä niitä pellavansiemeniä siellä sitten tai syö ruohoa, mutta älä nyt jaksa huudella täällä varsinkaan kun et vastaa kysymykseen.

Ja palatakseni kysymykseen, joku linnki tutkimukseen/uutiseen olisi mukava saada

Ihan henkilökohtaisissa valinnoissani pyrin terveellisyyteen. Mutta en ole mikään vitun fanaatikko. Jos olen ystävien seurassa tai jonkun muijan kanssa, niin voin huoletta vetäistä jonkun Manhattan pizzan ekstramaustettuna pekoni- ja salamipaketilla. Sitten viime viikolla join jopa yhden lasillisen Fanttaa baarissa, kun ei viitsinyt koskea viinoihin... Suklaatakin söin hieman hyvässä seurassa ja joskus kun mieli heittää häränpyllyä suklaa auttaa hieman.

Muutoin on ihan typerää ostaa huvinvuoksi tai tavan vuoksi jotain vitun cocista ja muuta pullamössöä...

Hohhoh mitä :anssi:
Ja kyllähän se bullikin juo limsaa ;) jos mun elämä nyt siihen kaatu nii kaatukoot, mää en ala mitään teetä sen tilalla juomaan.
Feik edit: en kyllä siis paljoa edes limsaa juo. Sokerittomia ainoastaan kaikki aspartaamit mulle vaan!

Linkitätkö sen hiljaittain lukemas tutkimuksen tänne? Ei siksi että epäilisin vaan että voisin itekkin lukea sen...

Maerskin tutkimus oli ainakin yksi hiljattain mediassa esiintynyt - tiedä sitten onko kyseessä ap:n tarkoittama. Abstrakti näkyy tosin vain...

Sucrose-sweetened beverages increase fat storage in the liver, muscle, and visceral fat depot: a 6-mo randomized intervention study
http://www.ajcn.org/content/early/2011/12/26/ajcn.111.022533.abstract

Jos olen ystävien seurassa tai jonkun muijan kanssa, niin voin huoletta vetäistä jonkun Manhattan pizzan ekstramaustettuna pekoni- ja salamipaketilla. Sitten viime viikolla join jopa yhden lasillisen Fanttaa baarissa, kun ei viitsinyt koskea viinoihin... Suklaatakin söin hieman hyvässä seurassa ja joskus kun mieli heittää häränpyllyä suklaa auttaa hieman.

Toi on vain yksi kermapersemäinen tekosyy olla huolehtimatta itsestään.

Älä ihmettele sitten, jos oot flunssassa koko aika tai finnejä tulee kun meikä on kuin vastasyntynyt ;-)

Hep, mikä tuo flunssa juttu oli?

Musta kuulostaa siltä, että Aschenisto on hieman perehtynyt terveysasioihin ja monet muut eivät. Tai sitten eivät perehtymisestä huolimatta juurikaan niistä välitä. Valintoja nääs.

Jos ei limsasta välitä, niin mikäs siinä sitten on olla juomatta. Olen minäkin elänyt aikani jopa suht tiukalla paleoruokavaliolla ja todennut, että on parempi syödä kohtuudella jotain vähän epäterveellistä kuin vältellä sitä viimeiseen asti vaikka tekisi mieli. Kyllähän kaikista ravintoasioista voi hifistellä viimeiseen asti jos haluaa ja oikeaksi sen kokee

Suositut

Back
Ylös Bottom