Siis pitää hallita Suomi + Ruotsi + Englanti + X-kieli suullisesti ja kirjallisesti?
No periaatteessa. Oliko liian vaikeasti selitetty? Tuosta kielestä X riittää kyllä alkeet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siis pitää hallita Suomi + Ruotsi + Englanti + X-kieli suullisesti ja kirjallisesti?
Varmaan siksi, ettei se tule kenellekään yliopistoon edes jollain standardeilla kuuluvalle yllärinä että englantia ja ruotsia saattaa kenties tarvita siellä:jahas:
Mitä nämä ruotsinkielisten yliopistot ovat? Tietääkseni niihin pääsee kielikokeella myös ja ovat kaikille avoimia. Onko se sitten reilua että olisi vain suomenkielisiä yliopistoja ja ruotsia äidinkielenään puhuvat lukisivat niihin aivan kuten Janipetteri? Ihme nillitystä minusta. Jos jostain pitäisi valittaa, voisi se olla vaikka esim. Åbo Akademin stipendinjako, jossa ehkä 4/5 stipendeistä on haettavissa vain jos äidinkieli on ruotsi. Ehkä tästä nillitys kertoo miten hyvin meillä oikeasti on asiat.
ainakin oikeustieteellisessä pääsee, ja mahdollisesti vielä hyvillä tiedoilla, eikä muuta tarvitse tehdä ku opetella tietty määrä sanoja..itse en ainakaan osaa oikeinkirjoitusta yhtään, enkä oikeestaan mitään muutakaan ruotsiin liittyvää.
Ei mee kauaa ku meillä on tätä menoa virkamiesruotsin rinnalla pakollinen VIRKAMIESVENÄJÄ!
En tule tarvitsemaan minäkään koskaan, koska en puhu sitä, virkamiesruotsin kurssista huolimatta.Et tule ikinä tarvitsemaan? Kyseessä kuitenkin toinen kotimainen. Itse tarvitsen päivittäin töissä.
Edit: Ja jos osaa sujuvasti ruotsia eikä ole osannut hyödyntää sitä kuin jonkun korjausmiehen kanssa, voinee syytää itseään. Itse ainakin olen saanut osittain kielitaidon takia erittäin hyviä työtarjouksia.
HAHHAHAHA!
Repesin oikeasti. Suosittelen, että käyt katsomassa millainen tuo kielikoe on vaikka Hankenilla. Sinne on äärimmäisen heikot mahdollisuudet päästä sellaisilla, jotka eivät joko ole a) äidinkieleltään ruotsinkielisiä b) hallitse ruotsia yhtä hyvin kuin ryhmä a).
Noissa kielikokeissa vaikeusastetta säädellään siten, että ei-ruotsinkielisten määrä pysyy "sopivana".
En oikeasti ymmärrä miksi tästäkään asiasta ei saa keskustella. Jos kritisoit pakkoruotsia, olet sivistymätön moukka. Jos kritisoit maahanmuuttoa, olet rasistipaskiainen.