Virkamiesruotsi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janne22
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä nämä ruotsinkielisten yliopistot ovat? Tietääkseni niihin pääsee kielikokeella myös ja ovat kaikille avoimia. Onko se sitten reilua että olisi vain suomenkielisiä yliopistoja ja ruotsia äidinkielenään puhuvat lukisivat niihin aivan kuten Janipetteri? Ihme nillitystä minusta. Jos jostain pitäisi valittaa, voisi se olla vaikka esim. Åbo Akademin stipendinjako, jossa ehkä 4/5 stipendeistä on haettavissa vain jos äidinkieli on ruotsi. Ehkä tästä nillitys kertoo miten hyvin meillä oikeasti on asiat.
 
Varmaan siksi, ettei se tule kenellekään yliopistoon edes jollain standardeilla kuuluvalle yllärinä että englantia ja ruotsia saattaa kenties tarvita siellä:jahas:

Helposti pärjää ilman ruotsia. Yksi hikinen kurssi on mut se menee läpi kun nopee väliaikaisesti opettelee ja sitten taas unohtaa tuonkin paskan.

E: toisaalta vaikka tulenkin valmistumaan työhön, jossa ruotsia perjaatteess odotetaan osattavan niin vain tuolla taitotodistuksella tuon kuittaan. Sanaakaan en tuota tule enkä osaa puhua.
 
Meni rimaa hipoen läpi, ettei valmistuminen jää tapahtumatta yhden kurssin vuoksi. Kovasti kuitenkin olin hengessä mukana, kävin jokaisella luennolla ja ehkäpä tämän vuoksi katsottiin huonoa kielitaitoa sormien läpi...
 
Mitä nämä ruotsinkielisten yliopistot ovat? Tietääkseni niihin pääsee kielikokeella myös ja ovat kaikille avoimia. Onko se sitten reilua että olisi vain suomenkielisiä yliopistoja ja ruotsia äidinkielenään puhuvat lukisivat niihin aivan kuten Janipetteri? Ihme nillitystä minusta. Jos jostain pitäisi valittaa, voisi se olla vaikka esim. Åbo Akademin stipendinjako, jossa ehkä 4/5 stipendeistä on haettavissa vain jos äidinkieli on ruotsi. Ehkä tästä nillitys kertoo miten hyvin meillä oikeasti on asiat.

HAHHAHAHA! :hyper:

Repesin oikeasti. Suosittelen, että käyt katsomassa millainen tuo kielikoe on vaikka Hankenilla. Sinne on äärimmäisen heikot mahdollisuudet päästä sellaisilla, jotka eivät joko ole a) äidinkieleltään ruotsinkielisiä b) hallitse ruotsia yhtä hyvin kuin ryhmä a).

Noissa kielikokeissa vaikeusastetta säädellään siten, että ei-ruotsinkielisten määrä pysyy "sopivana".

En oikeasti ymmärrä miksi tästäkään asiasta ei saa keskustella. Jos kritisoit pakkoruotsia, olet sivistymätön moukka. Jos kritisoit maahanmuuttoa, olet rasistipaskiainen.
 
Demokratia toimii::david:

MTV3, 2008: Poistaisitko pakkoruotsin?
79.8 % vastasi "Kyllä".
http://bonus.mtv3.fi/aanestys/vastaukset.shtml/745623?3

Uusi Suomi, 2008: Pärjäätkö ruotsin kielellä?
51 % vastasi "En, eikä tarvitsekaan pärjätä".
http://www.uusisuomi.fi/kysely/parjaatko-ruotsin-kielella

HS, 2008: Joutaako pakkoruotsista ja -suomesta luopua?
66 % vastasi "Kyllä".
http://www.hs.fi/paivankysymys/1135240298670

IL, 2008: Onko ruotsin kielen taidosta hyötyä suomalaisille?
71 % vastasi "Ei".
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200901218954198_uu.shtml
 
No mikä olisi sellanen hallitus, johon ei kuuluisi RKP.

E: siis liian helppoa muitten puolueitten olla tekemisissä tuollaisen yhden asian liikkeen kanssa.
 
Siis pitää hallita Suomi + Ruotsi + Englanti + X-kieli suullisesti ja kirjallisesti?

Kyllä ja ei.

Suomi ja ruotsi ovat pakollisia, tämän lisäksi pitää valita kaksi (2) muuta kieltä, joista toisen ei tietenkään täydy olla englanti.
 
ainakin oikeustieteellisessä pääsee, ja mahdollisesti vielä hyvillä tiedoilla, eikä muuta tarvitse tehdä ku opetella tietty määrä sanoja..itse en ainakaan osaa oikeinkirjoitusta yhtään, enkä oikeestaan mitään muutakaan ruotsiin liittyvää.

Voi kun tämä olisi ollut totta myös Turussa :rolleyes: elämäni vaativin urakka nuo kurssit, varmaan joku kohtalotoveri voi kompata. Oikeasti tuo oli kun olisi kivirekeä vastatuuleen vetänyt.
 
Kysymys kuuluukin miksi tätä "virkamiesruotsitestiä" ei järjestetä erillisenä kokeena? Henkilö joka tahtoo virkamieheksi voisi sen käydä ennen kuin hakee virkamiehen tehtävää. Pakkoko se on yliopisto opiskeluun liittää, kun murto-osa valmistuneista päätyy virkamiestehtäviin?
 
Nii ja virkamies somali ja arabia ja serbokroaatti.

Ei millekkään kielelle mitään etuoikeuksia. Käytännönsyistä paras opetella 94% kieltä jos haluaa palvelua saada, jos ei osaa, voi omalla kustannuksellaan tulkkauttaa..
 
Ei mee kauaa ku meillä on tätä menoa virkamiesruotsin rinnalla pakollinen VIRKAMIESVENÄJÄ!

Sehän olisi vain älytön plussa verrattuna nykyiseen tilanteeseen.

Vai mitä sä oikein nillität?


Edit: ja ei todellakaan mitään erityisoikeuksia millekään kielelle. Valinnaiseksi kaikki muut kuin suomi.
 
Vähän omia kokemuksia: Itsellä siis 6 vuotta ruotsin opiskeluja takana, yläaste+lukio. Lukion jälkeen 10 vuotta ilman, että olisi kertaakaan tarvinnut puhua ruotsia. Nyt viimeisen 3 kk aikana ihmiset ovat yrittäneet kommunikoida kanssani ruotsiksi jonkun verran, mutta joka kerta tilanteen on pelastanut lause "jag talar inte svenska, do you speak english". Oikeestaan yhden kerran vaan joku ummikko ei osannut vastata mitään ja tuossakin käsimerkein selvittiin. Ja syy miksi ihmiset ovat alkaneet minulle tässä viimeisen 3 kk aikana ruotsia puhumaan on se, että muutin itse Ruotsiin. Ja vaikka asunkin suht pienessä kaupungissa, niin 95% puhuu ihan hyvää englantia ja puhuvat vieläpä oikein mielellään sitä. Mutta oikein huvittaa näin jälkikäteen, että kyllä Suomen valtio sijoitti rahat hyvin, kun koulutti mua tälläisellä marginaalikielellä, jonka opiskeluun ei ollut pienintäkään kiinnostusta ja näin kymmenen vuoden jälkeen sujuvasti tulee yksi ainoa lause.
 
Kyllä nyt yliopisto-opiskelijan pitää yhestä kurssista päästä läpi. Kyllä mä sen ymmärrän, että ruotsi koetaan turhana, mutta sitä en ymmärrä että valitetaan sen olevan liian vaikeaa.
 
Et tule ikinä tarvitsemaan? Kyseessä kuitenkin toinen kotimainen. Itse tarvitsen päivittäin töissä.
En tule tarvitsemaan minäkään koskaan, koska en puhu sitä, virkamiesruotsin kurssista huolimatta.

Puhun englantia tai sitä toista kotimaista eli suomea. Toinen osapuoli saa vapaasti valita kumpaa. Sama valinta on vapaasti tehtävissä myös Kiinassa, Saksassa, USA:ssa tai vaikka Ruotsissa. Aina saavat ihan vapaasti valita puhutaanko suomeksi tai englanniksi. Kätevää - ei tarvitse koskaan puhua ruotsia.
 
Edit: Ja jos osaa sujuvasti ruotsia eikä ole osannut hyödyntää sitä kuin jonkun korjausmiehen kanssa, voinee syytää itseään. Itse ainakin olen saanut osittain kielitaidon takia erittäin hyviä työtarjouksia.

Oliko tämä minulle suunnattu? Kuitenkin ko. firman koneista vain osa menee ruotsiin ja koko lafkan virallinen kieli oli englanti jota käyttivät niin brasilialaiset, venäläiset, jenkit, saksalaiset, norjalaiset, sveitsiläiset, italialaiset (joskin ontuvasti), ranskalaiset, saksalaiset, latvialaiset, turkkilaiset, iranilaiset ja totta kai ruotsalaiset itse, noin niinkuin siltä pohjalta mitä maaedustajien kanssa olin tekemisissä.

Mielestäni on kuitenkin masentavaa että idässä pitää majaa yksi maailman suurimmista ja luonnonvaroiltaan rikkaimmista valtioista ja suomessa opetellaan väkipakolla erään rasittavan pikkuvähemmistön kieltä.
Toki olisin ihan itse oma-aloitteisesti voinut lukea venäjää, mutta into meni melkolailla opiskeluista nuorempana juuri pakkopullaruotsin takia. Paljon parempia työtarjouksia saattaisi sadella edes kohtalaisella venäjän taidolla.
 
HAHHAHAHA! :hyper:

Repesin oikeasti. Suosittelen, että käyt katsomassa millainen tuo kielikoe on vaikka Hankenilla. Sinne on äärimmäisen heikot mahdollisuudet päästä sellaisilla, jotka eivät joko ole a) äidinkieleltään ruotsinkielisiä b) hallitse ruotsia yhtä hyvin kuin ryhmä a).

Noissa kielikokeissa vaikeusastetta säädellään siten, että ei-ruotsinkielisten määrä pysyy "sopivana".

En oikeasti ymmärrä miksi tästäkään asiasta ei saa keskustella. Jos kritisoit pakkoruotsia, olet sivistymätön moukka. Jos kritisoit maahanmuuttoa, olet rasistipaskiainen.

No olen nähnyt sen kokeen ja moni ihan äidinkieleltään suomea puhuva ystävä opiskelee siellä. Ei se ole mitenkään ylitsepääsemättömän vaikea, kunhan testaa että tiedot riittävät tiedekunnassa opiskeluun. Meinaatko että esim. ruotsia äidinkielenään puhuvalla pietarsaarelaisella on hyvät mahdollisuudet sisäistää HSE:n kirjat ja pärjätä kokeessa?:jahas:
 
Back
Ylös Bottom