Vinkkeja alipainoiselle

Olin jo kirjoittanut aikaisemmin, alipaino ongelmasta. Pituuteni on 168 cm ja painoni 44 kg, haluan ja tarvitsen painoa lisää.
Minulla on aika paljon terveydelliset ongelmat, ja nyt 2-5kuukauden päästä suu ja leuka leikkaus, ja kun toivon, sitten odottaa 3 hermon leikkaus.
Pitää saada painoa ja kuntoa lisää koska leikkauksen jälkeen varmasti en pysty syömään kiinteä ravintoa jonkin aikaa.
Anteeksi virheet, äidinkieleni ei ole suomi.
Syön esim. tänään:
aamulla : kahvi mustana , 1 viipale vaalea leipää, voi 2 siivu juustoa- rasvaista, mehua, ja hedelmiä, banaani.
Lounas: broileri , peruna noin 100 gr. salaatti, coca-cola, kahvi ja palaa suklaa kakkua.
Välipala: leipää ja broileria. kahvi.
Iltapala ottan 2 viipale leipää vaalea ja juustoa, coca-cola.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen varmaan nämä asiat sanonut aikaisemmin, mutta tässä ne tulevat jälleen kertaalleenn. Ensinnäkin on varmaan on sanomattakin selvää, että syöt liian vähän.
- Aamupala on liian kevyt.
- Lounas vaikuttaa paremmalta
- Kehottaisin syömään toisen lämpimän aterian päivän aikana ja vaikka mielellään toisen välipalan, mikäli mahdollista
- Käytä öljyjä, hyviä terveyden kannalta ja saat helposti kaloreita
- Liikunta minimiin, mitä vähemmän sen parempi!

Ilmeisesti et ole viime viestiesi jälkeen painoasi saanut lisättyä? Mistä tämä mahtaa johtua?
Toivon todellakin, että saisit elämäsi jonkinlaiseen järjestykseen tulevaisuudessa.

Niin, kiitos. En saanut painoa lisää koska minulla oli koko talvi erittäin voimakas kolmoishermosärky, ja lääkkeet tuhoavat maksa /Tegretol/, ja ruokahalu ei ollu. Lisäksi minulle kasvanneet kaikki viisaudenhampaat sisään luun, ja minulla joku leuka ongelmaa sen juurien takia, siksi mulla on edessä 2 leikkakuset. Lisäksi, koska en ole tottunut syömään, minulle tulee syömiseen jälkeen raskas olo, ja vaikea on ruansulatus. Kävin ravintoterapeutin KYS.issä luonna, ja hän neuvoi minulle että pitää syödä sellaiset ruat missä pienessä määrässä paljon kaloriaa- esim. rasvaiset juustot- niitä syön. Syön myös rasvaista lihaa kuten savustettu ylikypsä kuljys, paljon rasvaa. Makaroonilaattikkoon laittaan jauhelihan sijalle juuri rasvaista savustettua possun lihaa. Juustoa syön aika paljon. Lisaksi lääkäri määräsi pahoinvointilääke Primperan, kun minulla hunoa olo ruan jälkeen ja vielä niistä muista lääkeistä. Liikuntaa minulla on vaan lenkkeily joskus tuntti ulkoilua, ja illalla käyn uimassa kun talossa on uimaalas, joskus teen punnerukset, tai soutaan että olisi parempi voimaa. Yritän syödä ne kaloriset ruoat kun mun painoindex on joku 14.8 mitä on vähän, ja on vaarallista sydämelle, kun sanoi lääkäri, koska minua odottaa nukutus.

Kokeile betolvex nimistä B-12 vitamiinivalmistetta, sitä saa apteekista ilman reseptiä. Sen pitäisi lisätä ruokahalua. Ota oliiviöljyä tai rypsiöljyä 1-2 ruokalusikallista joka aterian yhteydessä. Syö kaikkea runsaskalorista, kuten rahkaa jossa on kermaa ja sokeria.

Missä tahansa lisäravinnekaupassa kaupungilla/netissä myydään erilaisia MASSANLISÄÄJÄ-jauhoja, jotka sisältävät proteinia, reilusti hiilihydraatteja ja vähäsen rasvaa. Sellaista jauhetta, kun sekoittaa 2-3dl puoleen litraan maitoa (ei rasvaton) tai vettä ja lorauttaa oliivi- tai mitä vaan öljyä sekaan, niin ei varmasti ole ongelmaa energiansaannin kanssa. Eikä täytä vatsaa niin paljoa, että tulisi ähky (tosin ainakin alkuun saatta maha olla ihmeissään). Tuollainen setti pari kertaa päivässä muun syömisen lisäksi, niin kyllä jaksaa... tai jos ei riitä niin sitten vielä kolmas. Eihän tuo mitään parasta mahdollsta laaturavintoa ole (vrt. pihvi,pasta,kasvikset), mutta jos ongelmaa syömisen ja energiansaannnin kanssa, niin tämä auttaa varmasti.

Kiitoksiä paljon. Tänään olin laittanut ruokaa oliiviöljyä.
Aamulla leivän päälle 3 viipalle rasvaista juustoa, ja omena-banaani tehosekoitimeen, ja kahvi mustana.
Lounas minulla oli paistettu paneroittu juusto ja perunat 2, juomana coca cola. Maitoa ei juo.
Välipalaksi voin syödä vaikka leipää ja tonnikalaa oliiviöljyssä.
Liikunta minulla ei ollu, vaan pieni 1/2 tunnin lenkki.

Minä haluan syödä ja nauttia ruoasta. Aamulla mulla oli tehosekoitettu omena ja banaani, leipää vaalea ja Brie juustoa 6 viipale. Lounaaksi pastaa ja broileria, salaati tomatteja ja kaali- juomaksi limua.
Välipalaksi leipää ja juustoa. kahvi.
illalla pastaa ja tonnikalaa, limua, kahvia.
sitten ottin suklaapatukka, mutta kun purin pähkinät taas tuli voimakas kolmoishermokipu- että olin hyppimässä seinään..illalla niin kova kipu koko ilta ja nälkää..vaikka itkin kivusta, söin äsken 2 palaa vaalea leipää ja juusto ja kestomakara. Haluan jo ne leikkakset ohi, mutta ensimmäinen on 2-5kk päästä, ja kolmoishermo katkaistaan leikkataan vasta kun hampaat ja leukka ovat kunnossa, se voi vielä vuosi kestää..ah joo..

Olen kirjoitellut tuolla ylikunnon puolella n. 2kk sitten ja nytten päivittelen tänne tilannettani. Olen huilannut liikunnasta n.1kk putkeen ja normaalia kävelyä vain tullut sen jälkeen tehtyä. Huoleni on se, että paino on edelleen 50kg ja pituutta oli minulla 175cm. Olen poika ja 18vuotta sekä syön joka päivä semmoista 1800-2000kcal, mutta paino ei nouse millään enään. Voisitteko antaa vinkkejä miten saada painoa lisää ilman hirveetä herkuttelua, koska terkkari kehoitti joka päivälle herkkuja esim.jätskiä,suklaata. Haluaisin saada painoin nousemaan normi sapuskoilla ja yms. 2kk sitten minulla todettiin anoreksia ja ylihuomenna punnitus taas ja jos ei ala paino nousemaan niin sairaalajakso edessä odottaa :( Vinkkejä otetaan vastaan mielellään ja kuinka usein syödä, vaikka ei olisi nälkäkään ?

Onpa melko alhainen tosiaan tuo paino. :( Itsellä pahimpina anoreksia-aikoina strategiset mitat oli pahimmillaan 179/59 ja sillon mentiin todella syvällä. Samoja ikiä olin vielä. Hyvä että olet saanut huilattua liikunnasta ja kaloreita säästys. Helppoa se syöminen tuskin on vielä vähään aikaan..
Pyrit syömään sen 5-6 ateriaa (aamupala, lounas, päivällinen + välipalat) päivässä. Ei niitä herkkuja ole pakko syödä jos ei alas mene ja miksi niitä pitäsi syödäkään. Oma pelastukseni olivat pähkinät ja öljyt. Joka ruoalla nappaat muutaman pähkinän ja lorautat esim. oliiviöljyä ruokaas ni saa helposti lisää kaloreita. Ja jos juot maitoo niin vaihda siihen rasvaisimpaan vaihtoehtoon. Aluks se voi olla vaikeeta mutta voin luvata että kun paino alkaa nousta ni kaikki helpottuu kummasti. Jaksamisia :rock:

Olen kirjoitellut tuolla ylikunnon puolella n. 2kk sitten ja nytten päivittelen tänne tilannettani. Olen huilannut liikunnasta n.1kk putkeen ja normaalia kävelyä vain tullut sen jälkeen tehtyä. Huoleni on se, että paino on edelleen 50kg ja pituutta oli minulla 175cm. Olen poika ja 18vuotta sekä syön joka päivä semmoista 1800-2000kcal, mutta paino ei nouse millään enään. Voisitteko antaa vinkkejä miten saada painoa lisää ilman hirveetä herkuttelua, koska terkkari kehoitti joka päivälle herkkuja esim.jätskiä,suklaata. Haluaisin saada painoin nousemaan normi sapuskoilla ja yms. 2kk sitten minulla todettiin anoreksia ja ylihuomenna punnitus taas ja jos ei ala paino nousemaan niin sairaalajakso edessä odottaa :( Vinkkejä otetaan vastaan mielellään ja kuinka usein syödä, vaikka ei olisi nälkäkään ?

Otan osaa.. Kerronpa ensin hieman itsestäni. Minulla on ollut täsmälleen sama onglelma eli painoa n.50kg pituutta 176... 14-15v vaihteessa ja sen jälkeen. 3kk 15v synttäreiden jälkeen aloin treenata yksijakoisella kolme kertaa viikossa (Golden Six paitsi haukat pois ja leuat vastaotteella). Samalla alkoi myös ruoka maistua ihan eri tavalla. Paino nousu kovaa vauhtia nykyiseen eli n.77kg. Söin silloin noin 4000kcal päivässä ja syön nykyäänkin. 4000 pitää painoni samassa eli jos massaa haluaisin pitäisi syödä entistä enemmän.. Kaikki tämä siis reilusti alle vuodessa eikä rasvaakaan ole paljoa (six-pack näkyy vaikka en jännittäisikään vatsaa). Suosittelen siis et syöt normirokia oikeesti PALJON ja jos lihasta haluut ni alat treenaa progressiivisesti esim 1-jakoisella ohjelmalla.

Kirjoittelen taas pitkästä aikaan tänne miten on edennyt mässäilyt, jotta saan painoni palautettua normaalille tasolle. Tällä hetkellä pituus 175cm ja paino on nytten 52kg eli tullut muutama kilo lisää. Ruokavalio ollut sellainen, että aamupala,välipala,lounas,päivällinen ja iltapala. Lounaan,päivällisen ja iltapalan jälkeen syönyt aina jotakin hyvää, jotta saisin painoa nostettua nopeammin esim. pari patukkaa lounaan jälkeen tai jäätelö päivällisen jälkeen sekä vielä iltapalan päätteeksi patukka tai karkkia. Tuntuu, että olen jäänyt koukkuun nyt sokeri tuotteisiin ja haluaisin vaihtaa niitä johonkin muuhun, mutta mihin ? Tänään sallin taas itselleni kerran viikossa pikaruoka päivän eli hesburgeriin käy tie illalla :dance2: Myös annoskokoja voisin lisätä vielä ja anorektikko kun olen vielä niin pää ei aina kestä ruokailun jälkeen kylläistä oloa ja tulee hirveä morkkis. Toivottavasti pääsen vielä tästä pirullisesta sairaudesta, mutta onneksi olen jättänyt liikunnat pois! Myös se on veemäistä, kun katsoo peiliin niin näkee lihavan ihmisen varsinkin kasvoilta, kun on alkanut syömään enemmän ja muut sanoo etten ole lihonut vaikka itsestäni tuntuu kun turvottaa jokapaikka. Kalorit pyörii jokapäivä yleensä siellä 2500-3000 ja viikonloppuisin lähtee herkutteluksi, mutta eipä haittaa minun kohdallani eli jotakin 4000-5000 saattaa mennä.

Jos oikeasti tuottaa vaikeuksia syödä ruokaa pahoinvoinnin takia, niin syö niinkuin tähänkin asti minkä saat alas oikeaa ruokaa, mutta osta kaupasta massanlisääjäjauhoa ja juo sitä aterioilla/välipaloiksi ja rypsi/oliiviöljyä ja ota sitä shotteina pitkin päivää. Desissä oljyä (2-3 shottilasia) on 900 kaloria. Paino lähtee varmasti nousuun.

Myös se on veemäistä, kun katsoo peiliin niin näkee lihavan ihmisen varsinkin kasvoilta, kun on alkanut syömään enemmän ja muut sanoo etten ole lihonut vaikka itsestäni tuntuu kun turvottaa jokapaikka.
Muistahan ystäväiseni, että nuo ovat vain ja ainoastaan niitä omia vääristyneitä ajatusmalleja. Näin ulkopuolisena voin sanoa, ettet mittojesi perusteella tosiaankaan ole lihava, päinvastoin.
Hienoa, että olet päässyt liikunnasta eroon. Se on kova paikka, mutta tekee sulle varmasti vain hyvää.
Mun mielestä olet menossa oikeaan suuntaan paranemisen suhteen ja toivotan sulle kaikkea hyvää tulevaisuutta ajatellen. Helvetillinen sairaus, mutta uskon että sinä sen vielä selätät :)
Tsemppiä.

Kirjoittelen taas pitkästä aikaan tänne miten on edennyt mässäilyt, jotta saan painoni palautettua normaalille tasolle. Tällä hetkellä pituus 175cm ja paino on nytten 52kg eli tullut muutama kilo lisää. Ruokavalio ollut sellainen, että aamupala,välipala,lounas,päivällinen ja iltapala. Lounaan,päivällisen ja iltapalan jälkeen syönyt aina jotakin hyvää, jotta saisin painoa nostettua nopeammin esim. pari patukkaa lounaan jälkeen tai jäätelö päivällisen jälkeen sekä vielä iltapalan päätteeksi patukka tai karkkia. Tuntuu, että olen jäänyt koukkuun nyt sokeri tuotteisiin ja haluaisin vaihtaa niitä johonkin muuhun, mutta mihin ? Tänään sallin taas itselleni kerran viikossa pikaruoka päivän eli hesburgeriin käy tie illalla :dance2: Myös annoskokoja voisin lisätä vielä ja anorektikko kun olen vielä niin pää ei aina kestä ruokailun jälkeen kylläistä oloa ja tulee hirveä morkkis. Toivottavasti pääsen vielä tästä pirullisesta sairaudesta, mutta onneksi olen jättänyt liikunnat pois! Myös se on veemäistä, kun katsoo peiliin niin näkee lihavan ihmisen varsinkin kasvoilta, kun on alkanut syömään enemmän ja muut sanoo etten ole lihonut vaikka itsestäni tuntuu kun turvottaa jokapaikka. Kalorit pyörii jokapäivä yleensä siellä 2500-3000 ja viikonloppuisin lähtee herkutteluksi, mutta eipä haittaa minun kohdallani eli jotakin 4000-5000 saattaa mennä.

En ole lääkäri, joten en tiedä että miten anoreksiasta pitäisi oikeasti pyrkiä parantumaan. Mutta olen läpipasko joten kaloreiden kerääminen on ongelma.
Helpoin ratkaisu on kevyt maito.

Eli syöt normaalisti, mutta lisäät lasillisen kevyt maitoa per ateria. Tällä hetkellä syöt 5 ateriaa päivässä, joten lisäämällä 2 dl maitoa jokaiseen ateriaan, saat 1l kevyt maitoa alas. Kaloreita tosiaan n. 500. Mikäli ei toimi, nosta määrää kolmeen tai neljään desiin... Kuitenkaan välttämättä maitoa ei kannata juoda 2-3l enempää päivässä.. Lue pakkiksen maitoketju =)

Kiitos vinkeistä! Kävin eilen hesburgerissa ja vedin itteni ihan ähkyyn ja hirveen morkkiksen sain, mutta aamulla aamupuuro maistui niin hyvälle ilman liikuntaa! Äsken tuli vielä vedettyä halloween tuorejuustokakkua puolet ja muut katto mikäs mies tämä on kun kakku maistuu :wtf: Todellakin tullut herkuteltua pari viikkoa oikein kunnolla ja nyt ajattelin iha terveellisemmin nostattaa painoa, vaikka saankin herkutella jokapäivä. Maito vinkkiä voisin kokeilla niin ei tule niin kauheat omantunnon tuskat ja on se kumma, kun kasvoilta mukamas itse huomaa, että on tullut parikiloa lisää :rolleyes: Taidan lopettaa peilistä katsomisen ja katsoa vaatteista, koska S koon t-paidat sujahtavat päälle tosta vaan ja luut sojottaa sivuilla. Vielä pistän tähän, että nyt kun on tullut syötyä niin ruokailun jälkeen ennen tulleet vilustumisoireet ovat vähentyneet ja mahalaukku venynyt, koska eilenki uppos hese tuosta vain ja pehmytkin vielä päälle :) Kaloreiden tuijjottamisesta olen päässyt eroon ja olen todella tyytyväinen, että paranemisprosessi on harpannut eteenpäin näin hyvin. Minulle kaikki ruoka on samanarvoisia ja arvostan nykyisin ruokaa paljon enemmän enkä välttele enää rasvoja esimerkiksi.

Minulle kaikki ruoka on samanarvoisia ja arvostan nykyisin ruokaa paljon enemmän enkä välttele enää rasvoja esimerkiksi.
Viisas päätös. Yleinen harhaluulo, että rasvojen vähentäminen vähentää automaattisesti kehon rasvoja ei nimittäin pidä paikkaansa. Jos en nyt väärin muista niin liian vähäinen rasvan saanti edistää hiilihydraattien muuttamista rasvaksi ja rasvan varastoitumista elimistöön (korjatkaa joku jos tämä meni väärin).
Hienoa kuulla, että olet pystynyt pientä herkutteluakin harrastamaan. Siinä on jo edistystä kerrakseen kun oppii nauttimaan siitä ruoasta ja sen mausta. Pidät vain aina mielessä, että jokainen nautittu ateria sun kohdalla on vain suunta kohti parempaa ja valoisampaa tulevaisuutta.
No, tulipas sitä runoiltua :|

Tervehdys, toivottavasti saan käyttää samaa ketjua hyväkseni?
Itse en niin laiha ole kuin jotkut tässä ketjussa, mutta ongelmana on painon nostaminen...olen myös ns. läpipaskoja, ja jotenkin tuntuu etten pysty työntämään sitä ruokaa hirveitä määriä kitusiin.
Olen nyt vuoden verran salilla käynyt, ja painoa siinä ajassa on tullut viitisen kiloa lisää. Kehitys vaan tuntuu olevan tosi hidasta, ja se varmaan johtuu siitä että päivittäiset syömiseni pyörivät siinä 2000kcal kohdilla. Enemmän ilmeisesti pitäisi olla?

Niin itse kysymys on, että voisiko tänne ihmiset listata sellaisia helposti syötäviä, ja (määrällisesti)pieniä kaloripommeja? Tuossa tuo öljy tulikin jo, ja maito on varmasti hyvä.
Olen yhden löytänyt, pirkan joku pähkinäjogurtti, jossa on ihan kivasti energiaa, eikä määräkään ole liian suuri että voisi välipalaksi vetää. :)
Töissä esmes kun ei hirveästi ole aikaa kovin suuria välipaloja vetää.

Pähkinöitä ja rusinoita mukaan rasiassa, helppoa, hyvää ja terveellistä. Kaikki pähkinät käy, kunhan ovat käsittelemättömiä, eli ei maustepähkinöitä, eikä niitä, joiden tuoteselosteessa lukee, että niihin on lisätty edes suolaa ja kasviöljyä. Unohda myös maapähkinä, joka on itseasiassa herne.

Mikä vika suolapähkinöissä on? Kun sitä suolaa ei tainnut itseasiassa olla mitenkään terveydelle haitallisia määriä, se on vaan siinä pinnassa niin ne maistuu tosi suolaselle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom