Vinkkejä tulevaan inssiin!

Liittynyt
28.10.2003
Viestejä
132
Kertokaahan kaikki inssin käyneet jotain hyviä käytännön vinkkejä tulevaan inssiini(23pv) ajokokemusta on kyllä ennestäänkin,ilman korttia tosin harrastettu..Mitä ne siel syynää/mitä ei missään nimes kannata tehdä!?Auttaako esim.armoton perseen nuolenta/pieni lahjominen!? :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omien kokemusten pohjalta (takana yksi hylätty inssiajo):

- Aja risteyksiin korostetun hitaasti
- Jos ajat Stadissa, tee erittäin selväksi että seuraat raitioliikennettä aina kun kiskoja on näkyvissä
- KÄÄNNÄ PÄÄTÄSI korostetusti kun esim. käännyt oikealle suojatien yli. Inssille ei kelpaa että olet kääntymiskohtaa lähestyessäsi rekisteröinyt viereisen pyörätien tyhjäksi
- seuraa taustapeiliä
- muista kaikki muutkin edellisen kaltaiset pikkuseikat.

Itelläni kanitti just tommosista. varsinaisista ajovirheistä kuten väärästä ryhmittymisestä inssi vaan totesi "nii olihan tossa yks tommonenkin mutta niitähän sattuu".

Tsemppiä :D
 
Sanoisin että kannattaa opetella ajamaan autoa. :D Ei siihen muuta vaadita.
Taitaa olla aika paljon inssistä kiinni, mitä asioita vaatii. Itse en joutunut inssissä edes peruuttamaan metriäkään. Ajeltiin vaan kaupungilla, kun inssi näki että autolla-ajo sujuu luontevasti. Äläkä anna sen häiritä, jos se inssi alkaa vaikka räpläämään radiota tms. ajat vaan omaa ajoa.
 
Ei muuta, kuin kova ajo :)

Ja kun vaihdetaan kaistaa, niin ei pidetä niskaa jäykkänä, vaan käännetään sitä päätä, ja tarkistetaan kuollut kulma. Sama kevyelle liikenteelle risteyksissä. Aina pää kääntyy, että insinööri huomaa.
 
Eli todellakin ajat ihan ylivarovaisesti vain, eikä mitenkään "kyllä mä tän osaan", vaikka varmasti osaisitkin ajaa niin kannata yli-korostetusti tehdä kaikki, ja mielummin alinopeutta kuin ylinopeutta jos et ole varma nopeus-rajoituksista. Ja vilkuile huolellisesti aina peileihin ja tarkkaile jalankulkijoita.

Niin ja koita pitää läppää tai jotain yllä sen inssi-tyypin kanssa niin ehkei reputa niin helpolla. :D
 
Ei saa ajaa liian varovaisesti! Kaveri ei saanut korttia, kun ajoi liian varovaisesti. Vasta 3. kerralla meni läpi. Toinen kaveri ei saanut korttia koska ei pysähtynyt ennen suojatietä ja risteystä vaikka viereisellä kaistalla oleva oli pysähtynyt. Ajele ihan rennosti vaan ja muista ohjeet, tervettä järkeä on myös sallittua käyttää. Astetta tunnollisemmin (?) kuin normaali ajossa...
 
Missukka sanoi:
Toinen kaveri ei saanut korttia koska ei pysähtynyt ennen suojatietä ja risteystä vaikka viereisellä kaistalla oleva oli pysähtynyt.

Mä ajoin punaisia päin prätkällä inssissä ja sain kortin kummiskin. Vaati vain hieman tarkempaa perustelua. :lol2:
 
jamaan sanoi:
Mä ajoin punaisia päin prätkällä inssissä ja sain kortin kummiskin. Vaati vain hieman tarkempaa perustelua. :lol2:

Minä meinasin ajaa inssis kolarin, kun lähdin ohittaa huonosta kohtaa... :nolo: Silti kyllä ihan kunnialla sain kortin.
 
Missukka sanoi:
Kaveri ei saanut korttia, kun ajoi liian varovaisesti. Vasta 3. kerralla meni läpi.

Haiskahtaa paskalta... :rolleyes:

Varovaisuutta nimenomaan tarvitaan. Pään pitää kääntyillä niin, että tukka heiluu. Kuollutkulma ja suojatiet on pakko katsoa niin, että pää kääntyy vähintään 90 astetta, muuten tulee noottia. Ja se pitää muistaa, että jos suojatien eteen on pysähtynyt auto, niin et missään nimessä saa ajaa ohi pysähtymättä. Muista myös varoa busseja!

Risteyksissä odota mieluummin isoa väliä, mihin tuuppaat itsesi, kun että änkisit itsesi pikkuväliin, että takaa tuleva auto joutuu vähänkään jarruttelemaan. Sillä ei ole merkitystä, jos et vahingossa aja inssin neuvomaan suuntaan, mutta jos ajat liikennesääntöjen vastaisesti, niin reputat varmasti. Joskus kun oikea ja vasenkin tuppaavat mennä jännityksessä sekaisin... :david:

Itellä sammui auto kerran ja iso kenguru tankissa varmasti aiheutti lievää pahoinvointia inssille :evil: , mutta läpi meni, kun olin nimenomaan varovainen. Ja varovaisuutta on osaltaan se, ettei aja niin hitaasti, että muut autoilijat joutuisivat ohittelemaan.
 
Kevyt liikenne kannattaa huomioida erityisen tarkkaan! Aina kun käännyt risteyksessä, varsinkin oikealle, muista käännellä sitä päätä ja kattoo tuleeko sieltä kävelevää sakkia. Vaikka tietäisit jo ettei tule. Mulla jäi just tosta eka kerta inssissä kiinni. :rolleyes: Tokalla kerralla ei sit ollu enää mitään virheitä.. (:jahas: niin varmaan, se inssimies vaan halus musta eroon..)
:D
 
PoP sanoi:
Sanoisin että kannattaa opetella ajamaan autoa. :D Ei siihen muuta vaadita.

Kyllä niiden liikennesääntöjen tunteminen helpottaa huomattavasti...

Ajele rauhassa ja sulavasti, hermostuneena tulee helpommin virheitä. Muista, ettei nopeudella voita mitään, joten pidä vauhti riittävän matalana, jotta ehdit tekemään tarvittavat havainnot. Inssissä kun katsotaan, kuinka turvallisesti ajat, ei sitä, kuinka nopeasti selviät paikasta A paikkaan B. Toki maalaisjärki mukana, eli moottoritiellä 20km/h ajaminen tai tarpeeton liikenteen hidastaminen ei ole kovinkaan turvallista.

Pari pikkuvinkkiä, mistä on inssissä tullut virhepisteitä/hylkäyksiä:
1.Älä kertaakaan aja ylinopeutta, pidä nopeus sellaisena ettei vahingossakaan lipsahda yli.
2.Jos menet moottoritielle, kiihdytä kiihdytyskaistalla aiottuun nopeuteen asti ja liity vasta sitten moottoritielle.
3.Aina suojatien tullessa vastaan, tarkista varmaksi, ettei mitään autoa ole pysäytetty/pysäköity alle 5m päähän suojatiestä. Jos joku auto on siinä rajoilla, niin ei ole mikään virhe pysähtyä varmuuden vuoksi ennen suojatietä. Yleensäkin inssit tykkää hyvää jos vähän höllää kaasua ennen suojatietä (ja lapsia liikenteessä -varoituskyltin jälkeen).
4.Ota liikennemerkit huomioon ja toimi niiden mukaisesti. Moni inssiajo on päättynyt traagisesti maanvyöryn huomioimatta jättämiseen.
kivia.jpg

5.Jos suoritat inssisi raitiovaunulla, kiskojen seuraaminen on toivottavaa.
 
Ja paineita ei lisää yhtään se, että KAIKKI pakkislaiset odottavat sinun pääsevän kerrasta läpi...inssissä reputtaminen on näet hieman noloa...:D
 
rentoudu. jännitys pilaa koko paskan. koita heti inssin alussa saada jonkinlaista puhekontaktia inssiin, siis jo ennen ajoa. itse selitin miten ja miksi ajan näin. kyselin ehkä vähän liikaakin, esim pitkän suoran päässä että "käännyttiinhän tästä oikealle?" yms.

tarkoitus oli vaan saada jännitystä hillittyä, rennot vaatteetkin auttaa tuohon. kortti tuli vaikka oli 38.5 kuumetta ja darra. rentouduin jo edellisenä päivänä =D
 
jamaan sanoi:
Mä ajoin punaisia päin prätkällä inssissä ja sain kortin kummiskin. Vaati vain hieman tarkempaa perustelua. :lol2:

Itsekin menin prätkäinssissä vanhoilla vihreillä eikä asiasta edes huomautettu... :D Huvittaa kyllä ainoa virhe minkä tein, ajoin liian hiljaa yhden pätkän... :rolleyes: Ilmeisesti pyörällä pitää ajaa kovaa...

Mutta vinkkinä vaan että kannattaa olla tarkkana loppuun asti. Ja pyörittää sitä päätä kuin pöllö. :)
 
n. 2 tuntia sitten saavuttiin hylätystä inssi-kokeesta :itku: ...teoriakoe meni kuitenkin eilen läpi.

positiivista palautetta tutvo antoi mm:
- ajoneuvon hallinta
- taloudellinen ajaminen
- "rivakka" vauhti

hyläämisen perusteet:
- katvealueen huomiotta jättäminen (ei kääntänyt päätäni kaistaa vaihtaessa)
- kevyen liikenteen vähäinen huomiointi
- välillä liian suuri tilannenopeus

niin ja opetusluvalla oltiin ja näin ollen arvostelussa oltiin hieman tarkempia kuin autokoulun oppilaiden tapauksessa.

vauhdin todellakin tulee olla minimaalinen, itse luulin ajavani liian hiljaa mutta siltikin oli paikoittain liian kova vauhti...

tässä tärkeimmät vinkit:
- katsele ympärillesi ylikorostetusti
- aja todella hiljaa käännöksiin
- aja mieluummin hieman nopeusrajoitusten alle
 
Ei kannata liioitella sitä varovaisuutta, mulle kommentoitiin aikanaan inssin jälkeen että täytyy olla riittävän ripeä liikenteessä, esimerkiksi kun kiihdyttää muun liikenteen sekaan. Rennosti muun liikenteen rytmissä, mutta tosiaan kannattaa korostaa sitä muun liikenteen seuraamista päätä pyörittelemällä jne niin kuin aiemmin jo sanottu.
 
pakkoroisto sanoi:
Kertokaahan kaikki inssin käyneet jotain hyviä käytännön vinkkejä tulevaan inssiini(23pv) ajokokemusta on kyllä ennestäänkin,ilman korttia tosin harrastettu..Mitä ne siel syynää/mitä ei missään nimes kannata tehdä!?Auttaako esim.armoton perseen nuolenta/pieni lahjominen!? :D

Ei tod auta. ^^ Faktinen ajoneuvon hallinta on mielestäni aika pieni tekijä arvostelussa, toki hyvistä taidoista saat varmasti kehuja, mutta hieman kömpelömpi tuskin saa miinuksia, jos siis osaa joten kuten ajaa. Paljon tärkeämpää on liikennesääntöjen ja kanssa-autoilijoiden sekä kevyenliikenteen huomioonottamiskyky.

Etenkin risteyksiä lähestyttäessä kannattaa nopeuttaa alentaa korostetusti, että ehtii varmasti katsoa kaikki liikennemerkit ja ajo-oikeudet oikein. Myös kääntyessä suojatien yli, kannattaa tarkistaa aina se pyöräilijän mahdollisuus sieltä olan yli vilkaisemalla, vaikka olisit nähnyt tilanteen selkeästi jo risteystä lähestyessäsi.

Nopeusmittariin ei kannata suhtautua liian fanaattisesti, eikä sitä kannata tuijottaa herkeämättä koko ajan. Yhdestä hetkellisestä lievästä ylinopeudesta et varmasti reputa, mutta useammasta jo todennäköisesti.

Risteyksiä lähestyttäessä saattaa kaiken muun hulinan keskellä jäädä huomioimatta nopeusrajoituskyltti. Jos näin käy etkä muista oliko nopeusrajoitus 40- vai 50km/h, ajele ihan rauhassa sitä 40km/h. Siitä et saa miinuspisteitä. Sellaisia tilanteita lähestyttäessä joissa tiedät jo kaukaa joutuvasti pysähtymään, kannattaa höllätä kaasu hyvissä ajoin ja antaa moottorin jarrutella, näin et saa todennäköisesti myöskään taloudellisesta ajosta huomautusta (ainoa huomautuksen arvoinen asia omasta inssiajostani. Minkäs sille voi kun ei osaa painaa kuin joko kaasua tai jarrua :) ).

Ja.. tilannetta tosiaan keventää huomattavasti jos saat jonkinlaista pientä keskusteluntynkää vireille insinöörin kanssa. Ei kannata elämäntarinaansa ruveta kuitenkaan kertomaan, saattaa syödä keskittymiskyvystä resursseja.. :) Se inssiäijä ei sitten sano siinä ajon aikana kokeen edistymisestä mitään, ei vaikka joutuisi laittamaan jarrut pohjaan ja estämään teidän molempien murskaantumisen 50 tonnin painoisen yhdistelmäajoneuvon alle.

Zemppiä inssiin!
 
...Älä jännäile. Pistät menee vaan. Samantien alkuun heität itsevarmasi sille jonkun sananlaskun tai vitsin, mitä se sitten jää miettimään.
Tulee muuten mieleen hauska tarina kun kaveri oli inssissä.
Inssi-mies -"käännytään seuraavasta oikealle"
Kaveri -"selvä..." (sit kuitenkin kääntyi vahingossa vasemmalle)
I-M -"oikealle kyllä sanoin"
K -" Anteeksi, käännyin vahingossa... No mut ei se mitään, täältä pääsee hyvin kanssa ja sitäpaitsi täälläpäin on aina hyviä mimmejä"
 
kovvoo ajjoo, vähä huoltoo.

ehkä vähä vaikee antaa neuvoja kun jokainen inssi on erilainen mutta ehkä tärkeimpinä asioina näkisin:

Pysy rauhallisena! Vaikka huomaat tehneesi virheen, jatka ajoa rauhallisesti ja normaalisti. ÄLÄ HÄTIKÖI TAI PANIKOI!

Tuota ylempää sääntöä kun noudattaa ja osaa ajaa autoa ja tuntee liikennesäännöt niin ei pitäisi olla mitään ongelmia :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom