Vinkkejä tulevaan inssiin!

Kevyen liikenteen havannointi ja risteyksiin tultaessa päätä pitää oikeesti kääntää! Ite en meinannu saada kevari korttii, ku en kuulemma kattonu kertaakan vasemman olan yli. Eli suosittelen et pyörität sitä päätäs kunnolla, vaikka oisit tietonen ettei mistään suunnast tuu muita jne...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kevyenliikenteen kohdatessa pään tulee heilua kuin huuhkajalla.
 
Ittellä on aika tuoreessa muistissa tuo inssiajo. Muun liikenteen ja jalankulkijoiden havainnoiminen on tärkeää juuri niinkuin aeimmin on sanottu. Ole rauhallinen ja juttele niitänäitä, siis mikäli jännitykseltäsi kykenet! Se antaa itsevarman ja osaavan kuvan susta. Omien ja kavereideni kokemusten perusteella inssi kurahtaa usein huolimattomuusvirheisiin, vaikkakin itsellä onneks meni kertalaakilla läpi...Kannattaa siis olla tarkkana ja kiinnittää huomiota eritoten suojateihin ja havainnointiin esim. kaistanvaihdoissa. Tsemiä vaan kokeeseen.
 
arni sanoi:
n. 2 tuntia sitten saavuttiin hylätystä inssi-kokeesta :itku: ...teoriakoe meni kuitenkin eilen läpi.

hyläämisen perusteet:
- katvealueen huomiotta jättäminen (ei kääntänyt päätäni kaistaa vaihtaessa)
- kevyen liikenteen vähäinen huomiointi
- välillä liian suuri tilannenopeus

niin ja opetusluvalla oltiin ja näin ollen arvostelussa oltiin hieman tarkempia kuin autokoulun oppilaiden tapauksessa.

vauhdin todellakin tulee olla minimaalinen, itse luulin ajavani liian hiljaa mutta siltikin oli paikoittain liian kova vauhti...

Mullekin tuli kommentia koko autokoulun & molempien inssiajojen (eka ei menny läpi kun en katsonut tarpeeksi oikealle tasaarvoisissa risteyksissä & meinasin ajaa kolmion takaa vasemmalta tulevan auton eteen) aikana tosta liiasta nopeudesta. Sisko sano viime viikolla mua rallikuskiksi kun ajoin yhden loivan käännöksen läpi. Vinkkinä antoi että käännöksiin maksimissa 20km/h. Tuntuu ehkä hieman hiljaiselta mutta jo 30km/h:ssa tiukissa kurveissa helposti menee auton etuosa vastaantulijoitten kaistalle.
 
Se inssi antaa aika paljon anteeksi jos se huomaa että ajo on varmaa. Lisäksi tärkein on varmaan se että annat inssin selvästi nähdä että seuraat muuta liikennettä. Itselläni meni kuorkki-inssissä takapyörät toiseltapuolelta vahingossa kanttikiven yli jyrkässä käännöksessä ja just ennen ku mentiin takas katsastusaseman pihaan, kiilasin yhen bemarin eteen ku se ei osannu päättää että meneekö se vai ei vaikka sillä oli etuajooikeus.
 
Nonnii,kyllä täällä on tullu hyviä neuvoja,joilla jo pärjää,mutta jos käy niin että teet virheen ja itse huomaat sen,niin älä salaa sitä ja toivo että inssiajattaja ei sitä ois huomannu(sillä ne ei sitä virhettä sulle välttämättä heti kerro ),vaan sano itse suoraan että teit virheen,ja kerro kuinka siinä ois pitäny oikeaoppisesti toimia,niin ajattaja huomaa että itse älysit sen virheen minkä teit,ja tiedät kuinka se oikeaoppisesti olisi mennyt,jolloin ajattaja saattaa antaa sen virheen sulle anteeksi.
 
DoomStar sanoi:
Ei tod auta. ^^ Faktinen ajoneuvon hallinta on mielestäni aika pieni tekijä arvostelussa, toki hyvistä taidoista saat varmasti kehuja, mutta hieman kömpelömpi tuskin saa miinuksia, jos siis osaa joten kuten ajaa. Paljon tärkeämpää on liikennesääntöjen ja kanssa-autoilijoiden sekä kevyenliikenteen huomioonottamiskyky.

En tiedä arvostelusta oikeasti paskaakaan, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että muun liikenteen huomioon ottaminen on mahdotonta ellei hallitse ajoneuva hyvin. Ajoneuvon hyvä hallinta ja muun liikenteen huomioon ottaminen näkyy oikeana tilannenopeutena ja kykynä reagoida muuttuviin olosuhteisiin.

Ajoneuvon hallinta näkyy varmuutena liikennetilanteissa. Uskalletaan mennä kun paikka on ja myöskin uskalletaan jättää menemättä jos väli on liian ahdas. Ei yltiöpäisyyttä, ei liikaa varovaisuutta.

On miellyttävää istua kyydissä kun tietää ja tuntee, että kuljettaja hallitsee ajoneuvonsa ja osaa ennakoida tilanteita.

Tsemiä...
 
Tietääkö kukaan, kuinka yleistä on, että inssistä ei pääse läpi jos mäkilähdöt tökkii?

Ja mitä sillä meinataan, kun väitetään, että inssi ei mene hylätyksi jos auto sammuu?

Vastailkaa jos tiedätte tietävänne.

Inssissä mennään pitkälle jo pelkällä rauhallisuudella ja se nopeus tuo yleensä ne virheetkin. Aina voi ajaa sen verran alinopeutta insissä, että jos viereinen henkilö alkaa ihmettelemään alinopeutta, niin sanoo vain "Tää tuntuu sopivalta tilannenopeudelta, kun on vähän vieraita paikkoja missä ajellaan."
 
juu. kannattaa aina korostaa että on ihan vierasta aluetta enkä tiedä yhtään mistään mitään. vaikka samalta paikkakunnalta olisi lähtöisin.
 
DoomStar sanoi:
Sellaisia tilanteita lähestyttäessä joissa tiedät jo kaukaa joutuvasti pysähtymään, kannattaa höllätä kaasu hyvissä ajoin ja antaa moottorin jarrutella, näin et saa todennäköisesti myöskään taloudellisesta ajosta huomautusta (ainoa huomautuksen arvoinen asia omasta inssiajostani. Minkäs sille voi kun ei osaa painaa kuin joko kaasua tai jarrua :) ).

Tämä taloudellisuusjuttu on kai uutta keksintöä, ainakaan n. 13 vuotta sitten ei moisesta mitään puhuttu tai huomauteltu. No, silloin olikin bensa halpaa ja naisilla karvat ajamatta.
 
Wert sanoi:
Ja mitä sillä meinataan, kun väitetään, että inssi ei mene hylätyksi jos auto sammuu?

Auton sammumisen ei pitäisi haitata mitään, jos kuski hallitsee tilanteen eikä ala hätiköimään. Eli auto vaan käyntiin ja matkaa jatkamaan ni ei kyllä voi hylätä sen takia. Kunhan ei tilanteessa häiritse/aiheuta vaaraa muulle liikenteelle.
 
Wert sanoi:
Tietääkö kukaan, kuinka yleistä on, että inssistä ei pääse läpi jos mäkilähdöt tökkii?

Ja mitä sillä meinataan, kun väitetään, että inssi ei mene hylätyksi jos auto sammuu?

Vastailkaa jos tiedätte tietävänne.
Nykyään ei taida varsinaista käsittelykoetta enää inssissä olla (mäkilähtöjä yms.) Itselläni mäkilähtöjä reenattiin muistaakseni ekalla ajotunnilla eikä enää sen jälkeen. Toki monissa kaupungeissa tulee väkisin mäkilähtöjä liikennevaloista ja jos sellasessa paikassa ajat inssin, niin ne on varmaan ihan hyvä osata :)

Toi toinen kysymys: Sillä meinataan juuri sitä, että inssiä ei hylätä jos auto sammuu. :) Yks tuttu sammutti auton vielä inssissäkin 2 kertaa ja pääsi läpi. Toi ei oo varmaan tärkeimpien asioiden joukossa, että saa auton pysymään käynnissä. Tärkeimmät on:

-Aja tarpeeksi hiljaa. Itse ajoin 80 alueella maksimissaan 70km/h ja 50 alueella maksimissaan 40km/h ja inssi sanoi lopuksi että yhtään ei tarvi enää nostaa nopeuksia. Tyhmin hylkäysperuste, josta ei voi syyttää kun itseään.

-Jokaisen suojatien kohdalla hiljennät ja katsot molempiin suuntiin. Jos suojatien eteen on pysähtynyt auto (5m tai lähemmäs), siihen on pakko pysähtyä!

-Tarpeeksi hiljaa risteykseen

-Sitä päätä pitää kääntää ku vaihtaa kaistaa

Tossa nyt oli jotain. Tais olla noi kaikki tässä tredissa jo ennemmin, mutta ei kai kertaus haittaa.
 
Inssissä ei niinkään katsota kuinka "hyvä" kuski olet, vaan kuinka turvallinen kuski olet.
 
:offtopic:
Timbe sanoi:
-Aja tarpeeksi hiljaa. Itse ajoin 80 alueella maksimissaan 70km/h ja 50 alueella maksimissaan 40km/h ja inssi sanoi lopuksi että yhtään ei tarvi enää nostaa nopeuksia.

Oulun suunnalla tollasesta on tullu noottiakin. Kuulemma liian hidas vauhti. Tietyt ajattajat ovat tiuskineet liian hitaasta ajonopeudesta. En puhu nyt mistään 20km/h nopeuden vaihtelusta vaan just niin kuin 50 alueella 40 jne.
 
Mun kahdella kaverilla on kusahtanut inssi just tohon liian vähäiseen pään pyörittämiseen. Sekä kuollut kulma, että peili on katsottava koko päällä. Itse sain kehuja siitä, että jo hyvissä ajoin ennen ryhmittymisiä aloin seurailla tilannetta ja valitsin sopivan välin.
 
pakkoroisto sanoi:
Mitä ne siel syynää/mitä ei missään nimes kannata tehdä!

Inssin lopussa katsastuskonttorin setä sanoo sinulle että saat valita vapaavalintaisen reitin takaisin katsastuskonttorille. Tässä kohtaa kannattaa pitää ajatus kirkkaana ja harkinta vakaana. Minulle kävi aikoinaan niin tyhmästi että itse valitsemaani reittiä ei voinutkaan ajaa rekalla ilman liikennerikkomuksia. Eli kaikki sellaiset spesiaalit kuin yksisuuntainen katu tms. kannattaa ottaa varsin tarkasti huomioon. ;)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom