Vinkkejä salilla jaksamiseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fader
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kertokaas jotain vinkkejä salilla jaksamiseen.. Tykkään käydä salilla aamuisin (klo 9-12 välillä) pari-kolme kertaa viikossa. Välillä vaan on käynyt niin, ettei millään jaksa tehdä ohjelmaa loppuun, vaikka on nukkunut edellisen yön hyvin ja syönyt tukevan aamupalankin. En ole kuitenkaan heti lähtenyt sapuskan jälkeen salille.

Oon käynyt nyt aktiivisesti salilla 4 kk, mutta mitään vahvistavia jauhoja yms ole kokeillut. Netistä löysin sellasta infoa, että peruskuntoilijalle (ei siis painonnostajalle tai mikskään lihaskaapiks pyrkivälle) auttais Dexalin energiajuomajauhe jaksamaan paremmin. Onkos kellään antaa jotain muuta vinkkiä?

Entä mitkä mätöt (mielellään pakkotoiston verkkokaupasta saatavat) kannattaisi ottaa käyttöön, jos salilla käynnin tarkoituksena on pelkkä yleiskunnon ylläpito ja vain aavistuksen lihasten kasvattaminen?

Lukasin vähän noita aloittelijan ravintoa koskevia threadejä, mutta en oikein löytänyt niistä mitään maallikolle ymmärrettävissä olevaa.. hirveästi tekstiä proteiini- ja hiilihydraatti-määristä yms yms yms.

Eli tiivistettynä: mitä kanattaisi alkaa käyttää salilla käynnin yhteydessä jos haluaa a) karistaa välillä vaivaavaa väsymystä ohjelman loppupuoliskolla sekä b) kasvattaa jonkin verran kropan lihaksia?

fader sanoi:
Kertokaas jotain vinkkejä salilla jaksamiseen.. Tykkään käydä salilla aamuisin (klo 9-12 välillä) pari-kolme kertaa viikossa. Välillä vaan on käynyt niin, ettei millään jaksa tehdä ohjelmaa loppuun, vaikka on nukkunut edellisen yön hyvin ja syönyt tukevan aamupalankin. En ole kuitenkaan heti lähtenyt sapuskan jälkeen salille.

Oon käynyt nyt aktiivisesti salilla 4 kk, mutta mitään vahvistavia jauhoja yms ole kokeillut. Netistä löysin sellasta infoa, että peruskuntoilijalle (ei siis painonnostajalle tai mikskään lihaskaapiks pyrkivälle) auttais Dexalin energiajuomajauhe jaksamaan paremmin. Onkos kellään antaa jotain muuta vinkkiä?

Entä mitkä mätöt (mielellään pakkotoiston verkkokaupasta saatavat) kannattaisi ottaa käyttöön, jos salilla käynnin tarkoituksena on pelkkä yleiskunnon ylläpito ja vain aavistuksen lihasten kasvattaminen?

Lukasin vähän noita aloittelijan ravintoa koskevia threadejä, mutta en oikein löytänyt niistä mitään maallikolle ymmärrettävissä olevaa.. hirveästi tekstiä proteiini- ja hiilihydraatti-määristä yms yms yms.

Eli tiivistettynä: mitä kanattaisi alkaa käyttää salilla käynnin yhteydessä jos haluaa a) karistaa välillä vaivaavaa väsymystä ohjelman loppupuoliskolla sekä b) kasvattaa jonkin verran kropan lihaksia?

Kofeiini piristää. Kofeiinitabletteja saa apteekista halvalla. Semmoisia pari naamaan tai kuppi kahvia jotain puoli tuntia ennen treeniä piristää.
Pakkiksen kaupassa on Mass Blastia, massanlisääjää. Se on suosittua tavaraa:
http://www.pakkotoisto.com/kauppa/product_info.php?cPath=55&products_id=410

Kaikki lähtee kuitenkin kehityksessä oikeanlaisesta ravinnosta. Proteiineja tarvitaan lihaksen rakennusaineiksi, hiilihydraatteja energiaksi ja rasvoja hormoneihin ja muuten energialisäksi.
Rypsiöljy on hyvä tapa lisätä hyvien rasvojen saantia. Sitä ruokaa paistaessa ja tarvittaessa lusikalla suoraan naamaan.
Hiilihydraateista kannattaa suosia vain hitaita, eli täysjyvää eli tummaa muotoa.
Proteiinilähteitä on monia, mutta hyviä ovat mm. kananmunat, rahka, lihat, raejuusto jne.

Viitsisitkö laittaa tähän näkyviin Dexalin ravintoarvot? Kuulostaa joltain sokerilitkulta, mutta mistäs sen tietää.

Vitamiinit ja hivenaineet kannattaa myöskin laittaa kuntoon.
Sinkki on osana testosteronituotannossa, joten sitä suositaan.
Magnesium (+B6-vitamiini, imeytyy paremmin) ehkäisee kramppeja.
C-vitamiini on ihmelääke:)

Eipä tule mieleen muuta... näillä alkuun?

EDIT: millaisella ohjelmalla treenaat? Ettei vain olisi liikaa liikkeitä tai liian pitkiä sarjoja?
EDIT2: typo...

Ruokavaliosta kaikki lähtee, myös tuo jaksaminen. Joten millä mallilla päivittäisen ruokailusi on nyt?

Entäs miten kauan treeni kestää? Jos menee paljon yli tunnin, niin itseltäkin alkaa puhti loppumaan.

miten pitkä väli siitä aamupalasta on ja mitä siinä aamiaisella syöt.nopeet hiilarit ennen treeniä on pahasta,ekana tulee energiaa ja sitten iskee väsy

Timba79 sanoi:
Äsken nappasin tota ekan kerran ja kohta salille. Katotaan sitten mitä vaikuttaa, otan kaikki samat setit kun muutenkin, eli kofut + tauriini.

Jep, mulla ainakin tuppaa tuommoiset toimimaan, kun en käytä kahvia, kolaa, kofua tms. piristeitä. Sit kun niitä kerran lyö koneeseen niin ei tahdo rauhottua treeninkään jälkeen, eilenkin pyörin varmaan puoltoista tuntia sängyssä kun ei uni tullut iltatreenien jälkeen :jahas:
Nää piristeet sun muut sopiikin varmasti paljon paremmin aamukäyttöön.

Dexalin (Dexal Energy Gel, 30g) ravintoarvot ovat seuraavat:
energiaa 1240kJ (296kcal)
proteiinia 0g
hiilihydraatteja 64g
rasvaa 0g

Aamupalan ja salille menon välillä mulla on yleensä puoli tuntisesta tuntiin. Ohjelmien kesto mulla on suurinpiirtein 45min. Salilla mul on mukana pelkkää vettä, puolisen litraa. Salin jälkeen syön välipalaa, yleensä hedelmiä. Lämmin ateria sitten joskus kahen ja viiden välillä ja iltapalaks mitä milloinkin.

Tässä ois sit vielä esimerkki mun yhen päivän ohjelmasta.. toiset kaks päivää on jalka- sekä ojentajat&olkapäätpäiviä.

penkkipunnerrus 3/10
vinopenkkipunnerrus käsip. 3/15
hauiskääntö tangolla 3/10
vatsalihasdippi 3/25
ristikkäistalja 3/15
hauispenkki 3/15
haiuskääntö käsip. 3/10
sit-up penkki 3/25

Kommentteja? :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hyvä aerobinen kunto auttaa jaksamaan treeneissä paremmin. Kannattaa siis aloittaa 10-15 minuutin alku- ja loppuverryttelyt esimerkiksi crossarilla tai kuntopyörällä.
fader sanoi:
Palautumisjuomaa kannattaa alkaa käyttämään. Hyvä vaihtoehto voisi olla esimerkiksi pakkotoiston kaupasta saatava Fastin Reco 2.

fader sanoi:
Aamupalan ja salille menon välillä mulla on yleensä puoli tuntisesta tuntiin. Ohjelmien kesto mulla on suurinpiirtein 45min. Salilla mul on mukana pelkkää vettä, puolisen litraa. Salin jälkeen syön välipalaa, yleensä hedelmiä. Lämmin ateria sitten joskus kahen ja viiden välillä ja iltapalaks mitä milloinkin.
Doggoned sanoi:
Kokeile ennemmin proteiinia ennen treeniä.
Itse en ottaisi proteiinia enkä Dexaleja, koska aamupalan ja salille menon välissä on alle tunti. Eräs asiantuntija suositteli, että ei kannata syödä 3 tuntia ennen salille menoa, jotta kehittyminen olisi parasta ja treenit eivät kärsi. Tässä tapauksessa aamupala kannattaa syödä mutta noita Dexaleja ei välttämättä kannata popsia insuliinipiikin takia. Palautumisjuoma olisi sen sijaan hyvin tärkeä lisäravinne palautumisen ja lihaskasvun auttamisessa.

fader sanoi:
Dexalin (Dexal Energy Gel, 30g) ravintoarvot ovat seuraavat:
energiaa 1240kJ (296kcal)
proteiinia 0g
hiilihydraatteja 64g
rasvaa 0g

Dexalissa näyttäisi olevan pelkkää sokeria noi hiilihydraatit. Otatko siis tuota ennen treeniä? Jos otat, niin ei ihme että olo on veltto. Tuostahan saa semmoisen insuliinippikin, että jalat lähtee alta.
Kokeile ennemmin proteiinia ennen treeniä.

Halo sanoi:
Jep, mulla ainakin tuppaa tuommoiset toimimaan, kun en käytä kahvia, kolaa, kofua tms. piristeitä. Sit kun niitä kerran lyö koneeseen niin ei tahdo rauhottua treeninkään jälkeen, eilenkin pyörin varmaan puoltoista tuntia sängyssä kun ei uni tullut iltatreenien jälkeen :jahas:
Nää piristeet sun muut sopiikin varmasti paljon paremmin aamukäyttöön.

Ei tosta mitään ns. virtapiikkiä tullut, mutta kyllä sitä jaksoi veivata ison määrän sarjoja. Tein kaverin kanssa poikkeuksellisesti pelkät olkapäät ja tehtiin erilaisia vipareita iso määrä. Hyvä pumppikin tuli olkapäihin, mutta niinhän se isosta sarjamäärästä ja reilusta toistomäärästä tulee muutenkin.

Pitää nyt testata tätä seuraavaksi huomenna reidet ja kädet treenissä, siinä sen sitten viimestään näkee että miten tehoaa.

fader sanoi:
mitä kanattaisi alkaa käyttää salilla käynnin yhteydessä jos haluaa a) karistaa välillä vaivaavaa väsymystä ohjelman loppupuoliskolla sekä b) kasvattaa jonkin verran kropan lihaksia?

Itse otan jonkin aikaa ennen punttitreeniä proteiini-patukan ja energiajuoman (teho tai muu vastaava) niin treeni kulkee todella hyvin.

Mä vetäisin ehkä pelkkää proteiinia aamiaisella sitten, ei tulis insu-piikkejä. Adreakin olis varmaan aika hyvin. Itse asiassa hiilarit voisi ottaa tossa muuten fruktoosista. Ei piikkiä -> fruktoosit käy maksassa ja menee sitten lihaksiin, tms. Vaikka 40 g.

Enpä tiedä onko tässä jaksamisen kannalta mitään, enkä tiedä kuinka kauan oot salilla käyny, mutta lisämotivaatiota varmasti tuo lisää jos nappaat pari kuvaa ittestäs ja vertaat joihinkin vanhoihin kuviin. Varsinkin jos on ilman paitaa aikasemminkin ottanut kuvia niin vielä parempi. Kehitystä kun alkaa näkymään niin motivaatio vaan kasvaa ja sitä virtaa tuntuu sitten riittävän :thumbs:

Ei oo mulla mitään motivaatio-ongelmia, aina aamulla hyppää ylös sängystä, ja sitten salille klo 10:ksi. Mutta, motivointia voi löytyä yllättäen.

Olin just vaihtanu ohjelmaa ja rupesin tekemään kyykkyä ekana liikkeenä, sitten kun olin tehny jo kaksi kovaa sarjaa niin tajusin että olis pitäny olla selkäpäivä. Rupesin sitten tekemään mavea seuraavaksi kun jalkapäivä oli ollut edellispäivänä (eli tein vahingossa kahdesti samalla viikolla kyykyn, samoilla painoilla).

Jumankauta, ikänä ollu sellasta treeniä! Helevetin hyvä fiilis kokoajan ja olis voinu nostaa vaikka vuoria... muuta syytä en keksiny kuin kaksi koko kroppaan ottavaa liikettä peräkkäin puolivahingossa nosti adrenaliinit ja muut mömmöt kattoon.

Back
Ylös Bottom