Vinkkejä alaselän kuntoutukseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JJ15
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
36
Eli todettiin tuossa alaselässä välilevyn pullistuma ja sitä pitäisi pystyä hoitamaan.
Kysynkin siis että minkälaista harjoitusta suosittelisitte,tarkoitus on vahvistaa alaselän lihaksia mahdollisimman kevyillä liikkeillä,mitään kovin raskasta ei saa tehdä koska se tekee enemmän pahaa kuin hyvää.

Eiköhän olisi selän ojennukset varovaisesti ilman lisäpainoja aika hyvä ratkaisu. Eikös muka tohtorit neuvoneet mitään erityisiä liikkeitä? Kannattaa myös kävellä paljon, koska se pistää veren selässä kiertämään. Selän hienovarainen (sekä lonkkien jne.) venyttely on kai hyvästä myös. Joku fiksumpi voi valaista lisää.

JJ15 sanoi:
Eli todettiin tuossa alaselässä välilevyn pullistuma ja sitä pitäisi pystyä hoitamaan.
Kysynkin siis että minkälaista harjoitusta suosittelisitte,tarkoitus on vahvistaa alaselän lihaksia mahdollisimman kevyillä liikkeillä,mitään kovin raskasta ei saa tehdä koska se tekee enemmän pahaa kuin hyvää.

Sinuna kysyisin neuvoa joltain urheilulääkäriltä tuon välilevyn pullistuman kuntoutuksen suhteen. Tulee nimittäin pahaa jälkeä, jos lähdet kuntouttamaan väärillä liikkeillä. Tällä en nyt tarkoita sitä, etteikö täältä Pakkikseltakin voisi tulla hyviä neuvoja asiaan liittyen, mutta noissa vammoissa kannattaa kyllä ottaa varmemman päälle ja hakea ohjeet todistetusti ammatti-ihmiseltä.

Mulla meni selkä tossa muutama vuosi takaperin ja jouduin kuntoutukseen. Yksi liike oli sellainen, missä laitettiin keppi niskan taa ja vuorotellen toinen käsi viedään eteen, kuitenkin niin että katse on koko ajan eteenpäin.
Tähän liikkeeseen oli fysioterapeutilla ihan oma laitteensakkin, jossa istuttiin ja käsillä liikuteltiin painopakkaa.
Sitten tehtiin sellaista hyvää huomenta liikettä, missä maattiin pöydällä, josta jalat roikkui alas. Tästä nostettiin jalkoja ilmaan vuorotellen,"Tää on muistaakseni joku pakara liike" ja tähänki oli joku ihan erillinen laite, jossa pysty laittamaan lisäpainoja. Muita selkäliikkeitä ei mulla sitten ollukaan loput oli normaaleja vatsa rutistuksia.

Kärsivällisyyttä :thumbs:

Jamaha sanoi:
Sinuna kysyisin neuvoa joltain urheilulääkäriltä tuon välilevyn pullistuman kuntoutuksen suhteen. Tulee nimittäin pahaa jälkeä, jos lähdet kuntouttamaan väärillä liikkeillä. Tällä en nyt tarkoita sitä, etteikö täältä Pakkikseltakin voisi tulla hyviä neuvoja asiaan liittyen, mutta noissa vammoissa kannattaa kyllä ottaa varmemman päälle ja hakea ohjeet todistetusti ammatti-ihmiseltä.

Olen ihan samaa mieltä. Minun selkävaivani johtuivat lähinnä liian liikkuvasta selästä, eli nikamat ja välilevyt eivät pysyneet suorassa linjassa ja se laitto meikäläisen kävelemään kuin vanhan ukon. Kunnon ammatti ihminen kyllä tietää mitä tulee tehdä, jotta selkäsi saadaan kuntoon.

kaakamo sanoi:
Sitten tehtiin sellaista hyvää huomenta liikettä, missä maattiin pöydällä, josta jalat roikkui alas. Tästä nostettiin jalkoja ilmaan vuorotellen,"Tää on muistaakseni joku pakara liike" ja tähänki oli joku ihan erillinen laite, jossa pysty laittamaan lisäpainoja.

Kuullostaa reverse-hypersiltä. Ainakin voimailijat käyttävät sitä kuntoutukseen ja ihan muutenkin takaosaston vahvistamiseen. Siihen tosiaan on omia laitteitansa, tosin aika harvalla salilla. Mutta voi sitä tehdä hieman soveltaen muutenkin.

Ja samaa mieltä muidenkin kanssa, eli kannattaa varmistaa lekurilta mitä saa/kannatta tehdä.

Fysioterapeutille mars ,mars. Esim. Hesasta sulle sopiva olis vaikka SelkäCenteri autotalossa kampissa.

Jos lääkärillä ei ole mitään sitä vastaan, niin suorin jaloin mave tosi puhtaasti ja kevyellä painolla tuntuu auttavan löysään alaselkään. Katso jonkun kokeneemman kanssa tekniikka kuntoon.

Lisäksi. hae vaikka pakkikselta "syvät vatsalihakset" -hakusanalla lisätietoa koska selkä- ja vatsalihakset vaikuttavat molemmat selän stabiiliuuteen.

Taas perusvihje: Konsultoi sinua hoitavaa terveydenhuoltoalan ammattilaista, lääkäriä ja/tai fysioterapeuttia selän kuntoon hoitamisessa. Nettipalstan mutujen perusteella en lähtisi välilevynpullistumaa hoitamaan, valitettavasti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kaakamo sanoi:
Olen ihan samaa mieltä. Minun selkävaivani johtuivat lähinnä liian liikkuvasta selästä, eli nikamat ja välilevyt eivät pysyneet suorassa linjassa ja se laitto meikäläisen kävelemään kuin vanhan ukon. Kunnon ammatti ihminen kyllä tietää mitä tulee tehdä, jotta selkäsi saadaan kuntoon.

:offtopic: mutta voisitko kertoo ootko saanut tuon vaivan korjattua? Vai pystyykö tuota edes korjaamaan mitenkään? Millasia liikkeitä siis oot tehny.

Back
Ylös Bottom