- Ikä
- 44
Susi on noista pedoista ainoa mitä ei ole silmäkkäin tullut vastaan. Meikäläisittäin varsin outo ilmestys nykyisin. Töissä on jäljet kyllä tulleet varsin tutuiksi. Ahman olen tavannut metässä kahdesti, viimeksi menneenä syksynä näin alle 40 metrin päästä. Varsin sympaattinen ja harmiton eläjä. Karhuja olen tavannut useasti, metätystilanteessa vielä kohtaaminen puuttuu. Viime syyskuussa tapasin emon ja kolme pentua noin 30 metrin etäisyydeltä. Pennut tuli tielle ensin ja jäivät hetkeksi leikkimään, kunnes emo sitten otti tien haltuun. Toista minuuttia seisoi siinä kahdella jalalla ja veti vainua niin saatanasti, kun näkihän se, jotta tuossa tuo ukko seisoo, mutta ei sen tarkemmin hoksannut. Laskeutui sitten alas ja paineli pentujen perässä kauraan syömään. En muuten hirvinnyt salamalla kuvaa siitä ottaa... Toukokuussa näin aikaisemmin ison uroksen. Ilveksiä olen nähnyt niin monesti, etten edes muista, viimeksi elokuussa näin ison mirrin melkein pihassa, kun tulin töistä kotia. Noista pöllöstä miulla ois kyllä kuvia sitten melkein kaikista mitä pohjois-karjalassa esiintyy ja paljon. Ei tosin mitään ammattilaisten tasoisia, mutta ainakin kohtalaisia kuvia kuitenkin. Miulla on mm. viirupöllöille muutama pönttö metässä ja aina niissä jossain tapaa joku pari pesiä, tosin mennyt talvi oli niin huono myyrätalvi, ettei läheskään kaikki pöllöt edes pesineet. Nythän on puolestaan menossa vuosikymmenen myyrävuosi, joten ensi keväänä on varmasti taas pöntöillä elämää. Muuan kaveri rengastaa lintuja, niin sen mukana olen sitten ollut havukoita ja pöllöjä rengastamassa, sieltäkin olisi aika paljon kuvia. Sitten varoitus; jos tapaatte niitä varsin sympaattisen näköisiä ja pörröisiä pöllön pentuja metässä, elkää menkö lähelle jos päänahkaanne pidätte arvossa! Varsinkin se Viirupöllö-äiti on todella äkäinen jälkiläistensä päältä ja tulee sitten kyselemättä silmille. Ja on muuten terävät kynnet.