Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mä en tiedä. Unohdin nuo muuttovalmiit tai lähes sellaiset. Ei vaan pysty ostaa sellaista, kun niissä on niin vähän yksilöllisyyttä ja toisekseen ei ole järkeä ottaa muuttovalmista valmiilla materiaaleilla jos ei tyyliin mitkään niistä pakettiin kuuluvista sisustusmateriaaleista kelpaa. Menee aivan helvetin vaikeaksi, jos joka asiaa on vaihtamassa tai hakemassa hyvitystä.
Me otimme omaan Helmitaloomme jotain laattoja pakettiin kuuluvan valikoiman ulkopuolelta, samoin makuuhuoneen tapetin ja lattiamateriaaliksi halusimme muovimaton. Pakettiin olisi kuulunut laminaatti. Ja kaikki kodinkoneet hankittiin itse. Pidettiin koko raksaprojektista excel-taulukkoa, eli loppujen lopuksi oli aika helppoa pitää kirjaa mihin menee ekstraa ja mistä pitää saada hyvitys.
Kun silloin joskus aloimme katsella talopaketteja, niin ainakin DesingTalo tarjosi sisustusta vaille valmis -vaihtoehtoa. Käsittääkseni jotkut ovat neuvoitelleet myös Helmitalojen kanssa tällaisen sopimuksen, ja ovat sitten itse maalanneet, tapetoinneet, hankkineet keittiökaapit Ikeasta, jne.
Siis hetkinen, nyt lasket mukaan tontit yms.? Pelkälle talolle tuskin tulee 1300-1400e enempää?
Kansiosta laskin kaikki mahdolliset kuitit ja laskut, mitä sieltä löytyi muuton jälkeen. Summa sisältää tontista lähtien kaiken, jopa jätehuoltomaksut. Eli itse talolle laskettuna summa on varmasti pienempi. Eihän ne kustannukset koskaan siihen pelkkään talopakettiin jää.
Tontti ei maksanut paljoa. Pieni kunta, pakko saada lisää veronmaksajia
Juu ei 2k€ mikään paha ole, mutta kyllä siihen saa sitten jo vaatia vähän tasoakin, jos siis 2k€/neliö on vain itse talon osuus.
PIenissä taloissa (alle 150m2) pihoineen voi varmaankin olla näin (ja kaikkihan on varustelutasosta kiinni), mutta isommissa tuon on pakko tasottua. Oma paraikaa käynnissä oleva projektini tulee jäämään 1500-1700e/m2 hujakoille, vaikka en itse nyt mitenkään älyttömästi edes aio tällä kertaa tehdä. Pihaan, vastaavaan tonttiin ja normaaliin perus autotalliin saisi toki sitten upottaa 200-250te lisää. Talooni on tulossa 230 neliötä ja en todellakaan aio käyttää siihen 460te plus tuo 250te, vaikka en itse teekkään kuin pintoja tms. pientä. 710te on "hieman" liikaa.
Niinhän se on että 100 1. neliötä maksaa aika paljon enemmän kuin seuraavat. Itse rakensin 2008 kerrosalaltaan 217 m2 yksikerroksisen tönön. Talopaketti oli 68k€ ja tontti lupineen n. 20k€. Omalla porukalle tehtiin suurin osa töistä. Ostotyötä ei kovinkaan paljon yli kympillä ollut, silti neliöhinta lähestulkoon valmiin pihan kanssa nousi sinne 1200 €/m2. Varustelutaso ei mitään valtavaa ja kyseessä ihan puutalo.