Viisaudenhampaat viedään...

Iteltä poistettiin viisauden hammas joskus vuonna 2010, oli kyllä rasittava operaatio muistaakseni se jouduttiin eka paloittelemaan neljään osaan ja sitten vasta poistaa. Se kipukin oli aika epämukavaa kesti koko sen 3 päivää minkä sain koulusta sairaslomaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sitä kuoppaa ei tikata umpeen kokonaan, vaan ilmeisesti vain se kohta, joka on erikseen ikenestä leikattu auki, että hammas saadaan ulos. Näin ainakin mulla, ja kyllä siitä kuopasta ovat kertoneet muutkin, joilta on leikattu hammas ulos, vaikka olisi tikitkin. Mä en itse aluksi sitä kuoppaa tosin edes löytänyt. Mulla nyt 2 kk leikkauksesta, ja edelleen on kuopat suussa, joskin ovat pienemmät, kuin ennen. Umpeutuvat kait sitten vähitellen. Välillä joutuu vähän purskuttelemaan vedellä, että saa sieltä ruoanmurut pois, mutta sitä ei pitäisi tehdä heti operaation jälkeen, ettei paraneminen hidastu.

Esim. Corsodyl-purskutetta voit käyttää jos tuntuu että kuoppa kerää tavaraa ja haisee!

Lääkeruisku ja tylppä 45-asteen kulmassa oleva injektioneula on oiva täsmäase kaikkien suukirurgisten toimenpiteiden jälkihoitoon ja etenkin noiden leikkaushaavojen huuhtomiseen ja putsailuun. Sillä on hyvä ruiskia vettä tai jotain huuhdetta etenkin noihin hampaan poistosta jääviin kuoppiin.

Muoks: haavan pitää toki antaa ensin rauhassa umpeutua muutaman päivän ajan.

Joo purskuteltu on Gum paroexilla ja viel pari päivää olis tarkotus. Ai jaa, no onko jotain suositusta sit et koska vois alkaa rautaa taas normaalisti nostelee? Nii oot ihan alalla ite vai?

Olen joo alalla. Riippuu vähän millainen poisto on ollut kyseessä. Jos on jouduttu poraamaan paljon luuta ja alkaa pian operaatiosta vääntämään kunnolla punttia, on mahdollista saada jopa leukaluu katki. Jos on ollut suht normi leikkauksellinen poisto, niin itse olisin ainakin n. viikon tekemättä kovia treenejä, jotta haava ehtisi parantua rauhassa(toki vielä myöhemminkin on mahdollista tulla vaivoja). Yläviisaudenhampaan poiston jälkeen taas voi kuopan ja poskiontelon välille syntyä yhteys kovan paineen takia, josta voi seurata poskiontelon infektoituminen (näin kävi siis esim. mulla).

Olen joo alalla. Riippuu vähän millainen poisto on ollut kyseessä. Jos on jouduttu poraamaan paljon luuta ja alkaa pian operaatiosta vääntämään kunnolla punttia, on mahdollista saada jopa leukaluu katki. Jos on ollut suht normi leikkauksellinen poisto, niin itse olisin ainakin n. viikon tekemättä kovia treenejä, jotta haava ehtisi parantua rauhassa(toki vielä myöhemminkin on mahdollista tulla vaivoja). Yläviisaudenhampaan poiston jälkeen taas voi kuopan ja poskiontelon välille syntyä yhteys kovan paineen takia, josta voi seurata poskiontelon infektoituminen (näin kävi siis esim. mulla).

Joo, selvä homma. Täytyy kattella ja ottaa rauhassa alku taas reenihommissa. Kiitos näistä vastauksista!

Toisella puolen alhaalla on viisuri paikoillaan ja siellä on ientasku paisuneena, mistä tulee semmoista p***kanmakuista litkua, ei kuitenkaan särje, joku tulehdus kuitenkin.
No hyvä, kuvat on otettu ja viisurin purupinta osoittaa seuraavan hampaan juureen eli on nk. poikittain. Nyt on operaatio tiedossa ja kolmoishermo menee hampaan vierestä sekä viisurin perä on osittain luun alla. Selviääkö tästä kuinkakin pitkällä paussilla, siinähän leikellään ikenet ja luut sun muut ? Kolmoishermon kun mysövät niin kuola valuu muulloinkin kuin nukkuessa.

Huhhuh, taidettiin välttyä tältä operaatiolta. Pari kuukautta sitten hammas alkoi puskemaan läpi ja oli todella kipeä. Hammaslääkärissä kävin näyttämässä ja siellä oltiin jo varailemassa aikaa poistoa varten. Kuukausi sitten oli röntgenkuvaukset, eikä sen jälkeen ole kuulunut mitään. Särkyäkään ei ole enää esiintynyt, joten antaa hamapaan olla.

Toisella puolen alhaalla on viisuri paikoillaan ja siellä on ientasku paisuneena, mistä tulee semmoista p***kanmakuista litkua, ei kuitenkaan särje, joku tulehdus kuitenkin.
No hyvä, kuvat on otettu ja viisurin purupinta osoittaa seuraavan hampaan juureen eli on nk. poikittain. Nyt on operaatio tiedossa ja kolmoishermo menee hampaan vierestä sekä viisurin perä on osittain luun alla. Selviääkö tästä kuinkakin pitkällä paussilla, siinähän leikellään ikenet ja luut sun muut ? Kolmoishermon kun mysövät niin kuola valuu muulloinkin kuin nukkuessa.

Leikkaukselliseen poistoon liittyy hermovaurioriski, mutta useimmiten vaurio on pistelyä ja puutuneisuutta toisessa leukapuoliskossa. Mitä tarkoitat että hermo menee hampaan vierestä? Kuvautuivatko ne päällekkäin panoraamakuvassa? Tai onko susta otettu tarkennuskuvia, esim. KKTT-kuvaa? Pelkkä panoraama ei ole luotettava riskin arviointiin. Kannattaa vaan rohkeasti kyllä poistattaa viisurit, kun ei ne pelkällä antibiootilla parane.

Milloin noi viisaudenhampaat pitää sitten poistaa? Mulla on tulossa ylös molemmille puolille, välillä vähän tuntuu, että siellä ovat, mutta ei mitään suurempaa. Poistetaanko ne sitten, kun ne kipeytyy ja miksi ne ylipäätään kipeytyy? Oon päättänyt, että multa ei revitä yhtään hammasta suusta niin kauan, kun hampaat ei oo kipeemmät, kuin itse operaatio.

Mulla on 2 viisuria poistettu leikkaamalla. Itse operaatio ei ollut kivulias, mutta epämiellyttävä se oli. Illalla kun puudutus loppu nii kivut alko tulemaan ja muutaman päivän niitä oli enemmän tai vähemmän jonka jälkeen pikkuhiljaa turvotuskin poskessa laski :D Turhaa jännitätte tota operaatiota, jos pitkään meinaa elää nii varmasti elämän aikana vittumaisempiakin operaatioita on tiedossa :D

Kuvautuivatko ne päällekkäin panoraamakuvassa? Tai onko susta otettu tarkennuskuvia, esim. KKTT-kuvaa? Pelkkä panoraama ei ole luotettava riskin arviointiin. Kannattaa vaan rohkeasti kyllä poistattaa viisurit, kun ei ne pelkällä antibiootilla parane.

Tuohon kuvatyyppiin en nyt maallikkona osaa sanoa mitään, näin lääkäri kuitenkin totesi katsottuaan kuvia. Kahdesta suunnasta tuo kohta on kuvattu. Oli miten oli, niin hammas saa lähteä joka tapauksessa. Jatkuva pieni tulehdus tuo mukanaan muuta harmia.

...jos pitkään meinaa elää nii varmasti elämän aikana vittumaisempiakin operaatioita on tiedossa

Minkäslaisia ?

Eka viisari lähti ylhäältä. Mulla oli se käsitys, että ylhäälle ei olis puhjennut ollenkaan, vaan pelkästään alas, jotka ovat ns. vaiheessa ollut jo monta vuotta eli osittain ikenen peitossa. Ehkä kerran pari vuodessa on jommalta kummalta puolelta alhaalta ien tulehtunut (perikoroniitti). Mut tällä kertaa tuo tulehduskipu ikenessä kävi niin kovaksi, että päätin hakeutua hammaslääkärille.

Olin siinä käsityksessä, että alkuun otetaan pelkät röntgen-kuvat, mutta toisin kävi :D Tohtori sanoi, että revitään tuolta ylhäältä ainakin tuo yks irti. Näin tehtiin, nopea kivuton operaatio, joka kesti minuutin verran. Jälkeenpäin mulla jäi vähän epäselväksi, että miksi multa revittiin ylhäältä viisari, kun alaviisarin vierestä oli tulehtunut.... Onneksi hammaslääkäri-kaveri rauhoitti kun kertoi, että on ihan normaalia kun se yläviisari voi purra rikki ikenen alhaalta joka taas tulehtuu sitä mukaan.

Katsoi mulle uuden ajan tuon alaviisarin poistoon ens vuoden puolelle. Saattaa olla, että voisin käydä jo aiemmin yksityisellä hoitamassa homman alta pois. Vasemman puolen viisaritkin todennäköisesti vois olla hyvä repästä jossain välissä, kun ei ainakaan alhaalta ole ihan kokonaan esillä ikenen alta.

Tänään leikattiin tokavika viisauden hammas, nyt 3/4 poistettu, vika ylhäällä, mutta se kasvaa normiasennossa. Puudutus alkaa pikkuhiljaa häipymään, mutta särkylääkettä kehiin. 1 viikon antibioottikuuri + panacodia ja on myös 800mg buranaa.

Mulla ei viisurit olleet vaivanneet juuri mitenkään, olin aina ajatellut (ja hemppilekurikin sanonut), että ne mahtuu suuhun puhkeamaan. Jossain vaiheessa ei enää suu auennut leuoista kunnolla, että olisi pystynyt edes kunnolla syömään ja nukkuessakin särki leukoja niin varasin ajan pikimmiten yksityiselle tammikuussa 2013. Lääkäri päätti sit innoissaan poistaa kaikki neljä viisuria samalla kertaa ja maksimimäärä puudutuksia (kuulemma niin montaa ei sais edes yhtäaikaa käyttää). Alahampaat otettiin leikkaamalla ja ylähampaat vetämällä. Ei ollut mitenkään ratkiriemukasta ja vihasin sitä ääntä, joka tuli hampaita vedettäessä. Naama oli jo operaation jäljiltä turvoksissa ja pyöreä kuin jalkapallo, mutta seuraavat päivät - viikko naama oli edelleen turvoksissa ja posket kuin oravalla suu täynnä käpyjä. Saikkua sain kolme päivää, luulin ensin etten tarvitse. :D Kovia särkylääkkeitä meni älyttömästi ja silti kivut tuntui sietämättömiltä. Syödä ei pystynyt kuin pilliruokia. Kaiken huipuksi muodostui leukalukko, eli leuat oli jumissa seuraavat pari viikkoa eivätkä auenneet kunnolla, että olisi voinut haaveilla normaalista syömisestä. Kaiken kruunasi ihana yli 600 e hammaslääkärilasku.

Joo tota.. Kävin ite kesällä tarkastuttaan yksityisellä leegot, ja suositteli poistamaan kaikki 4viisaudenhammasta. Meinas jos otettas toiselta puolelta ensin ja parin viikon päästä sitte vuorossa ois toinen puoli. Ite ehotin sille, että otetaan kaikki 4kerralla ja se kävi hammaslääkärille. Ylhäältä hampaat lähti nätisti vetämällä, alhaalta joutu molemmat leikata irti. Viikon naama turvoksissa ja 2viikkoon ei voinu pureskella ruokaa. SIlti kyllä suosittelen ottamaan kaikki kerralla, ei nimittäin ois hirveesti napannu mennä parin viikon päästä kokemaan sitä samaa paskaa uudestaan. Muutenki ihan yhtä paljo se hävettää näyttää naamaansa, oli toinen puoli turvonnu tai molemmat =)

Joo kerran se vaan kirpaisee ku ottaa kaikki kerralla eikä tarvi sen pidempään kärsiä. :D

Liian hyvinhän tämä oli mennytkin, 3h sitten iski suht sietämätön kipu. 800mg Burana ei auttanut, mutta tuo Panacod tuntuu ainakin hetkellisesti vievän kivun pois. Ilman tuota ei mitään mahdollisuutta nukkumiseen, nyt voi jopa kohta mennä kokeilemaan, jos tulisi uni. Tämä siis 5 päivää leikkauksen jälkeen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom