Viisaudenhampaat viedään...

Mulla kaikki neljä suussa, puhjenneet ja nou hätä :dance:
Mut mulla onki revitty aikoinaan kaikki taaimmaiset hampaat pois....

Itelläkin on jo kolme viisaudenhammasta sievästi rivissä ja toivoinkin, ettei yhtäkään tarvisi repiä. Aikoinaan mulla on revitty kaikki kulmahampaat. Siskolta on revitty kaikki viisurit, joista viimeinen oli kirjaimellisesti märyä ja hampaiden kiristystä. Ei vissiin yksityisilläkään hammaslääkäreillä mene puudutukset aina oikeaan paikkaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Liekö sattumaa vai ei mutta itselläni väheni huomattavasti flunssat pari vuotta sitten kun viisauden hammas poistettiin. Lekuri poistaessa totesi että ien oli ollut sen hampaan ympäriltä tulehtunut jo vuosia. Ja kun muistelen niin aina flunssa alkoi kurkkukivulla joka viellä oli jonkin verran enempi samalla puolella josta hammas poistettiin.
2 hammasta poistettiin intissä leikkaamalla tuo edellä mainittu ihan vaan nykäisemällä ja yksi ei ole koskaan puhjennutkaan.

Tulehtuihan se monttu sitten... eilen irtosi kaikki tavara pois ja alkoi suunnaton särky. Aamusella hammaslääkärille, montun putsaus ja joku pahanmakuinen tuppo sinne monttuun perjantaihin asti ja silloinkin laitetaan viikonlopuksi uusi samanlainen. Antibioottikuuri päälle... 2-3 viikkoa kuulemma tuskaista aikaa tulossa.

Äsken vedettii kaks pois. Meni vajaa 10min siinä makoillessa. Jumalauta, että pelotti, mut oliki pala kakkua. Ei pahemmin sattunu, tuntu vaa ikävält se rutina :lol2:

En sitten tiedä kuinka epäpätevä hammaslääkäri oli kyseessä, mutta selvästi sanoi ettei vielä kannata ottaa pois.. Pitääpä tiedustella uusiksi ensi kerralla. Mieluusti haluaisin jo eroon näistä.

Ei niiden tarvitse puhjeta, että ne voi poistaa, mutta ne on helpompi poistaa, jos ne on jo puhjenneet. Mutta jos ne näyttää siltä, että puhkeavat kohta, niin ehkä se lekuri odottelee sitä? Ja toisaalta jos se ongelma on se, että ikenet niiden hampaiden päällä tulee kipeeks, niin hampaiden puhjetessahan ongelmakin poistuu. Jos siis ne viisurit on muuten kunnossa.

Mulla viisurit oli tiukasti leukaluun sisässä ja itseasiassa osittain viimesten hampaiden alla. Viisureiden juuret meni leukahermossa kiinni ja näistä syistä poiston teki suukirurgi, ei hammaslääkäri. Ei ollut muuten hauskaa, vaikka puudutus toimikin ihan hyvin. Se kirurgi väänsi niitä niin lujaa, että välillä pelotti, että leukaluu katkee. Pieninä palasinahan ne otettiin, mutta juuria joutui vääntämään enemmän. Ja toisella puolella leukahermo otti vähän osumaa ja leikkauksen jälkeen oli ihanaa hermosärkyä jonkun aikaa ja leuka oli toiselta puolelta tunnoton muutaman kk ajan. Onneksi tunto sitten kuitenkin palas.

Ittellä oli tuo alahammas viturallaa mennyt toisen hampaan alle, kun taas ylähampaan vetimät vain pois. Ei ollu suunniteltu etukätee, oli aika ylläri :D

Joo ittellä oli toinen puoliks vielä puhkeamaton ja toinen oli ikävästi toisen alla. Ja olivat niin tiukassa, että tuntu juuri siltä, että leukaluu katkeaa :lol2:

Joo, siihen fiilikseen ei ne puudutukset auttaneet :eek: . Mutta kai ne sitten tietää millä voimalla sitä hammasta voi sieltä vääntää. Aikasemmin en ollut tajunnutkaan, kuinka fyysinen duuni hammaslääkärin tai -kirurgin homma voi olla :D .

Saisinko kysyä teiltä jotka ovat juuri olleet poistamassa viisaudenhampaat, että mistä syystä olette poistaneet ne?

Mulla ne poistettiin osana oikomishoitoa. Leukaluu piti katkoa myöhemmin osiin, jolloin noi viisurit olisivat olleet riskitekijä hallitsemattomien murtumisten takia. Muuten olisivat saaneet olla siellä missä olivatkin.

E: Ihan pakko todeta, että noi jotkut hymiöt sopii kyllä tähjän ketjuun kuin nenä päähän :D .

Joo, siihen fiilikseen ei ne puudutukset auttaneet :eek: . Mutta kai ne sitten tietää millä voimalla sitä hammasta voi sieltä vääntää. Aikasemmin en ollut tajunnutkaan, kuinka fyysinen duuni hammaslääkärin tai -kirurgin homma voi olla :D .

Siis joo autto puudutukset. On koko pää iha kipsissä vieläki :D

Saisinko kysyä teiltä jotka ovat juuri olleet poistamassa viisaudenhampaat, että mistä syystä olette poistaneet ne?
Itse poistatin 2 viisaudenhammasta juuri ennen kuin täytin 18. Niistä ei mielestäni ollut minulle mitään haittaa.. Oikeastaan poistatin ne vain siksi, että alle 18 -vuotiaille se on ilmainen operaatio.. 1 viisaudenhammas (puhkeamaton) olisi vielä jäljellä, mutta saa nyt nähdä, että käynkö revityttämässä sen sitten joskus.

Sanotaan nyt vielä, että kumpikaan viisaudenhampaidenpoistoista ei sattunut ja nopeasti kävi. :)

Mulla ainakin yks viisaudenhammas tulehtu, se vasta hirveetä kipua tuottikin. Kun ottaa viisaudenhampaat helvettiin, niin eipähän ainakaan tule tulehduksia, reikiä eikä muitakaan ongelmia niiden kanssa.

Selvä, kiitos vastauksista..

Tätä halusinkin kuulla, sillä nykyinen käytäntö on ettei niitä poisteta ellei ihan välttämätöntä on. Vanhemman kurssin hammaslääkärit vetävät ne suustanne hyvinkin mielellään, mutta ajan tasalla olevat (etenkin yksityiset hammaslääkärit jotka päivittänyt tietonsa tiuhaan tahtiin) eivät niitä poista turhaan. Riski ja haittatekijät tässä operaatiossa ovat prosentuaalisesti korkeammat kuin itse hyöty viisaudenhampaiden poistettua suusta..

Selvä, kiitos vastauksista..

Tätä halusinkin kuulla, sillä nykyinen käytäntö on ettei niitä poisteta ellei ihan välttämätöntä on. Vanhemman kurssin hammaslääkärit vetävät ne suustanne hyvinkin mielellään, mutta ajan tasalla olevat (etenkin yksityiset hammaslääkärit jotka päivittänyt tietonsa tiuhaan tahtiin) eivät niitä poista turhaan. Riski ja haittatekijät tässä operaatiossa ovat prosentuaalisesti korkeammat kuin itse hyöty viisaudenhampaiden poistettua suusta..

Jep ihan turha niitä on poistaa jos eivät vaivaa. Esim. minullaki on kaikki viisurit puhjenneet ja järjetöntä olis niitä alkaa poistelemaan kun mahtuvat ihan hyvin. :)

Jep ihan turha niitä on poistaa jos eivät vaivaa. Esim. minullaki on kaikki viisurit puhjenneet ja järjetöntä olis niitä alkaa poistelemaan kun mahtuvat ihan hyvin. :)

No kyllä, mutta tarkoitin myös niitä operaatioita jossa poistettu viisaudenhampaat siksi että on tulossa siihen reikä tms.. Sekin on turhaan.

Minulla juurikin tuossa pari tuntia sitten poistettiin pari viisaudenhammasta. Ei himruista kipua, paitsi alahampaan kanssa tuntui ettei puudutuskaan auttanut. Ja nehän poistettiin sen takia, että purin niillä takahampailla poskeen.. :D . . Tää verenvuoto on kyllä perseestä. Ei meinaa loppua millään....

Hitto. 20.5. alkaa operaatiot. 4 viisuria pitäisi nyhtää irti. Ei noita varmaan samalla kerralla oteta...?

Mulla PITI olla helppo homma toi viisaudenhampaan poisto, lääkäri sano että muutama minuutti ja se on poissa. Ei menny ku 2,5 tuntia ja varmaan litra puudutusainetta. Seuraavan viikon oli leuat hellänä ja kipeenä suun auki pitämisestä ja vastaan pitämisestä ku lääkäri veti välillä niin kovaa että tuntu ku leukaluut olis lähteny. Ja kaks viikkoo vedettiin 600 buranaa säryn takia. Siitä on ny kaks kuukautta ja vieläkää ei pysty pureen mitään kovaa sillä puolella mistä hammas vedettiin. Seuraava hammas jos joudutaan joskus poistaan niin kunnon kuvat ensin purukalustosta ja leukkaukseen jos tarve (lääkäri sano vaan operaation jälkeen että olis kai pitäny leikata ku oli juuret kuinka sattu).

Mulla poistettii 1 kerrallaa ku ne vittuili sillee että menin aikasemmin ku oli normiaika (Olis muuten otettu 2 kerral pois)
Eka (ala) poistettii ku oli reikä siinä, sitte toinen poistettii (ylä) ku siihe pamahti reikä vuosien jälkee tost ekast. Sitte toinen ylä alko hitsaamaa poskee jostain syystä ja säteili koko päähä kipuu. Samaten toinen ala säteili niin perkeleesti et menin poistattamaa senki.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom