Viisaudenhampaat viedään...

Meikäläisellä napattiin noin vuosi sitte kaikki neljä samantien. Ylhäältä lähti helposti normi poistona, mutta ala viisurit piti hajottaa ja palasina irti! Puudutus oli hyvä, mutta olisi saanut olla korvasuojaimet, etten olisi sitä rutinaa kuullu :) Seuraavana päivänä kuumetta ja loppuviikko sairaslomaa ja panacodia niin kyllä se siitä. Vieläkin on montut hampaiden paikoilla, mutta kokoajan pienenee...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hitto. 20.5. alkaa operaatiot. 4 viisuria pitäisi nyhtää irti. Ei noita varmaan samalla kerralla oteta...?

Joo ei oteta, paitsi jos on helpot tapaukset. Mulla oli tätä hieman vaikeampaa sorttia ja nuo hampaat hakattiin miljoonaan osaan.. Itellä oli nyt eka operaatio ja joskus tulevaisuudessa revitään vielä toiseltakin puolelta nuo kaks!

Perkele... Paskinta mitä mulle on ikinä tapahtunu, tai ainaki tuntui kaikkein inhottavimmalta. Viisaudenhammas oli tulehtunu ja menin sit päivystykseen sen kanssa. Lääkäri otti röntgenkuvan siitä: ensimmäinen kunnon haava ikeneen. Röntgenkuva meni vituiks, otti uuden: lisää saman haavan repimistä. Katto kuvaa ja tuumas, että täähän lähtee helposti. Eihän se puutunu millään, kun oli tulehdus. Viidennen puudutuspiikin jälkeen se sano, että tää on kyllä maksimi, että nyt joudut mennä käytävään odottamaan, jotta se alkaa vaikuttaa. Kiitos tästä, se oli ihana huilaustauko! No, jatkettiin laittamalla lisää puudutuspiikkejä ja lekuri piti suupielestä kiinni sillä terävällä piikillä: erittäin syvä ja kipee haava. Väänsi hammasta ja poras sitä välillä rikki ja kiroili ja puudutti lisää. Ei meinannu lähtee.
Teki loppujen lopuks 55min ylitöitä ja laitettiin 10 puudutusampullia, ennen ku se lähti irti; pikkasen pyörrytti kun siitä nous. Se rutina ei mua niin haitannut, enemmän se sattu, kun toiset hampaat väänty toisiaan vasten... Sain antibioottikuurin, en saikkua.
Viikkoon ei pystyny syömään kunnolla, kun ei voinu avata suuta lähes ollenkaan, kun se suupieli oli niin kipee. Ikenen haavaan kirveli kaikki muu paitsi vesi.
Karsee valitusteksti ;)

Mutta nyt kolme ja puol viikkoa poiston jälkeen ihmettelen, miksi vihloo koko alaleukaa ja särkee ientä ja huomaan, että sinne on jäänyt ikenen sisäpuoleen pala hammasta. Kiitos ihan vitusti. Toinenkin viisuri alakerrasta alkanu vihottelemaan ja mulla ois sille poistoaika ens kuun lopussa, mutta ei kyllä tee mieli enää koskaan mennä hammaslääkäriin. Yksityiselle ei oo varaa.
Vituttaa :curs: Kai mä sit elän syöden särkylääkettä 3 x päivässä loppuelämäni.
Toisaalta ne särkylääkkeet tulis varmaan jossain vaiheessa maksamaan sen yksityisen verran.... Hmmmm

Mulle sanoin hammaslääkäri joskus 5 vuotta sitten että viisaudenhampaat täytyy poistaa, antoi ajankin vielä. En sitten mennyt poistattamaan kun ei vaivannut millään tavalla eikä vaivaa vieläkään. Jos joskus rupeaa koskemaan niin sitten kai ne täytyy poistattaa ennen en mene.

Mulla on varmaa näkyny vuoden toiselta puolen alhaalta viisuri, muttei oo tullu mitää kipuja ja sitte vasta meen irrottaa ne jos ja kun alkaa kipu haitata elämää. Ei ne kaikilla ees kait tuota mitää kipua puhkeamisesta huolimatta.

Tänään poistettiin toinen viisuri klo 13:00, uskaltaakohan huomenna illalla lähteä jo ottamaan kuppia? Mitkä on mahdolliset pahimmat seuraukset mitä tuosta voi seurata?

Tänään poistettiin toinen viisuri klo 13:00, uskaltaakohan huomenna illalla lähteä jo ottamaan kuppia? Mitkä on mahdolliset pahimmat seuraukset mitä tuosta voi seurata?

Kyllä ite ainakin tenutin jo rankasti seuraavana päivänä parin viisaudenhampaan poiston jälkeen. Alkoholi saattaa heikentää vähän sitä veren hyytymistä siinä poistetun hampaan kohdalla. Ja sitten se tulee helvetin kipeeks jos verihyytymä pääsee liukenemaan ja kaikki paska pääsee leviämään.

Ei kai tuossa muuta riskiä ole. Itelle ei ainakaan tullu mitään ongelmia, enkä oo kuullu että ois tullu muillekkaan.

Mulla poistettiin viime pe ja samanapäivänä lähin kupille ja la kanssa, varottelivat vaan että viina saattaa huuhdella sen hyytyneen pois. Paremmin loppu verenvuoto mitä aikasemmasta hampaasta tosin en raakaa viinaa juonukkaa.. Pitää vaan muistaa purra niitä vanutuppoja niin kauan että ei vuoda enää.

minulta poistettiin aikoinaan vh siten että avattiin ien porattiin luuta pirstottiin hammas ja ommeltiin ien kiinni mitään komplikaatioita ei tullut koska antibiootit sain ja särkylääkkeet:)
Sama... Tämä oli kallein yksittäinen toimenpide hammaslääkärissä. Homma maksoi 220e. Toivottavasti loput lähtee vetämällä...

Mulla poistettiin kans yks viisaudenhammas, joka ei ollut vielä edes puhkeamassa tai mitään vastaavaa. Tämä siksi että mulla oli leukamurtuman takia alaleuassa kiinni titaanilevy joka piti poistaa ja miettivät sitten et olisi viisasta napata se hammaskin pois.

Lääkäri oli helvetin taitava ja nopea. Kyllähän siinä luu rutisee ja pora vinkuu, kun se pitää pois leikata. Sitte ku joutuivat vääntämään mulla sitä levyä irti luusta, niin leuka tavallaan "väsy" siinä, tietysti turvotti, vähän sattui ym. Mutta turha siinä on pientä kipua vinkua, tai sitä että ei saa pariin päivään syödä kunnolla, kyllä sen nyt kestää ellei joulu ole ym. :D Se on tietysti eri asia jos lääkäri sössii ja jotain menee vituilleen.

Miulla oli torstaina hammaslääkäri jossa tehtiin perustarkastus ja katottiin tuota ainokaista viisaudenhammastani. Se kasvo tuossa kesän alussa eikä esiin tullut ku pieni parin millin levyinen osa kruunua. Olin tietty ihan paniikissa, että tuo se pitää leikata, mutta se oliki sitte koko hammas semmonen parin millin levyinen ja sentin mittainen mutantti, jonka lääkäri sai puudutuksessa kiskastua irti muutamassa sekunnissa :D HUH!!!! huijjui, kylläpä helepotti tuon operaation jälkeen. Toivottavasti ei tuu lisää noita.

Täällä puskee viisaudenhammasta prkl! Kävin eilen hamppilekurilla ja tämä vilkaisi suuhun sekä totesi, että leikkausaika pitää varata. Vaan eipä siinä kun joutuu tuota leikkausta odottelemaan 1,5kk ja kärvistelemään tämän turvonneen naaman ja kipeän suun kanssa. Antinioottikuuri on kirjoitettu kaikenvaralta, mutta voiko sitä treenata jos tuommosia syö?

Ylihuomenna multakin lähtee yks viisuri..Joutuu varmaan liemiruokia koko ens viikon lipittämään:jahas:. Saa nähä miten onnistuu.

Mä lähdin aikanaan poistattamaan yhtä alaviisuria, mutta pyysin operaation alettua lekuria nappaamaan samalla toiseltakin puolelta alahampaan pois. Seuraus: näytin hamsterilta viikon :D

Onko kellään tietoa, kun on poistettu alaviisaudenhammas kirurgisesti ja suussa itsesulavat tikit, niin nyt 5pv jälkeen leikkauksen poskea levittäessä näkyy se hammaskuoppa, "musta aukko" ja ne tikit vieressä. Kuuluuko se hammasaukko tikata kiinni, eli onko tikkaus pettänyt, vai onko näin tarkoituskin. Kipua ei ole, välillä vähän tuntee ja turvotus laskuun päin. Tänään oli viimeinen antibiootti.

aki1: Jos repsottavista ompeleista ei ole muuten mitään vaivoja, niin antaa olla vaan. Jos on sulavat ompeleet laitettu, niin ei niiden siellä viikkokausia ole tarkoituskaan pysyä. Älä kaivele kuoppaa mitenkään ja vältä turhaa posken levittämistä. Anna kuopan siis olla mahdollisimman rauhassa niin sulkeutuu ja paranee nopeiten. Kuoppa umpeutuu vähitellen muutamissa viikoissa.

aki1: Jos repsottavista ompeleista ei ole muuten mitään vaivoja, niin antaa olla vaan. Jos on sulavat ompeleet laitettu, niin ei niiden siellä viikkokausia ole tarkoituskaan pysyä. Älä kaivele kuoppaa mitenkään ja vältä turhaa posken levittämistä. Anna kuopan siis olla mahdollisimman rauhassa niin sulkeutuu ja paranee nopeiten. Kuoppa umpeutuu vähitellen muutamissa viikoissa.

Jes, kiitos vastauksesta. Joo täytyy yrittää pitää puhtaana vaan ja pestä varovasti ainakin muita hampaita. Kovasti tekis mieli jo reenailee ku antibiootit loppu tänään, mut ehkä maltan viel pari päivää salilt pysyy... Reipasta kävelyy pk sykkeillä harrastanu kyl nyt lääkekuurin aikana mut en muuta. Katsellaan..

Esim. Corsodyl-purskutetta voit käyttää jos tuntuu että kuoppa kerää tavaraa ja haisee! Muualta voi pestä normaalisti hampaat. Hyvä olla joo vähän aikaa pois salilta ettei tule painetta kuoppaan ja paraneminen hidastuu vaan. Mulla on siitä ikävä kyllä huonoja kokemuksia, kun olin vähän liian innokas salillemenijä...Mun kurssikaverit haluisivat kovasti poistella multa lisää viisureita, mutta en nyt malttaisi pitää taas taukoa treenistä.

Esim. Corsodyl-purskutetta voit käyttää jos tuntuu että kuoppa kerää tavaraa ja haisee! Muualta voi pestä normaalisti hampaat. Hyvä olla joo vähän aikaa pois salilta ettei tule painetta kuoppaan ja paraneminen hidastuu vaan. Mulla on siitä ikävä kyllä huonoja kokemuksia, kun olin vähän liian innokas salillemenijä...Mun kurssikaverit haluisivat kovasti poistella multa lisää viisureita, mutta en nyt malttaisi pitää taas taukoa treenistä.

Joo purskuteltu on Gum paroexilla ja viel pari päivää olis tarkotus. Ai jaa, no onko jotain suositusta sit et koska vois alkaa rautaa taas normaalisti nostelee? Nii oot ihan alalla ite vai?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom