Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mä kävin tossa perjantaina eräässä viskikoulutuksessa, joka kylläkin osoittautui enimmäkseen erään alkoholitukun myynninedistämistilaisuudeksi. Tilaisuudessa käytiin läpi viskin valmistusprosessia ja maisteltiin samalla neljää viskiä. Maistetut tuotteet olivat BenRiach 15yo, Laphroaig Triple Wood, Black Grouse ja Ardbeg Alligator. Ainut tavallaan yllättävä noista oli toi Laphroaigin tuote, jota ei meinannut uskoa Laphroaigiksi millään. Lieneekö tossa käytetty sherrytynnyri sitten antaa niin voimakkaasti makua, että toi oli tavallaan epätavallisen kevyt ja hedelmäinen, kun Laphroaigissa muuten on tottunut raskaampaan ja voimakkaasti hallitsevaan savun ja turpeen makuun.

Valmistusprosessin yhteydessä tuli puheeksi niin sanotut pot still -viskit, joiden valmistuksessa on käytetty sekä mallastettua, että mallastamatonta ohraa (normiviskeissä siis pelkästään mallastettua ohraa), ja tästä ei päästy varmuuteen, että mitä tämä erilainen valmistustapa tarkalleen tuo viskiin. Tästä tää kouluttaja lupasi lähettää mulle materiaalia, kun saa selvitettyä, ja tää varmaan oli mun osaltani suurinta antia tossa tilaisuudessa. Meillä on hyllyssäkin kyseistä viskityyppiä edustavaa viskiä, eli Redbreastin 12-vuotiasta, niin tietääpähän tuostakin taas hivenen paremmin. Siinä on muuten viski, joka kannattaa testata. Ihan ehdottomasti The irkkuviski mun suuhuni. Tosta vielä makuarviota:

http://www.whiskymag.com/whisky/brand/redbreast/whisky218.html

Juokaa nyt ihmiset jotain muutakin kuin tuota iänikuista Laphroaigin kymppiä :)

Eihän kukaan ole juonut tätä Ardbegiä:

blasda.png

Tää meinaan herätti mielenkiinnon, jos ei ole samanlainen savu- ja turvepommi kuin muut, mitä oon maistanut.
Löytyihän täältä searchilla yksi Blasda postaus. Viikonloppuna oli pienimuotoisen viskikerhon kokous, asialistalla mm. Blasda. Omat kommentit "savun makuista vettä" ja "vedellä laimennettua normi-Ardbegiä". Pullossa/paketissa olevassa kuvauksessa suositellaan aperitiiviksi. Siihen käyttöön myös meidän mielestä sopiva, lisäksi hyvä viski saunan jälkeen (jos viskiä ollaan juomassa niin eihän kukaan juo olutta/lonkeroa saunassa/saunan jälkeen, juotiin kuitenki).

^ toi Blasda oli kanssa tossa koulutuksessa esillä, vaikkei maisteltavana ollutkaan. Olikohan savuisuuden mittarina käytetty tiettyä PPM-arvoa, joka Alligatorissa oli jotain toista sataa ja tossa Blasdassa vain 15 tai jotain sinne päin. Hyvin mietoa Ardbegiksi siis.

Jännä kuriositeetti noihin Ardbegin pulloihin liittyen on se, että ne viskit taitaa olla järjestään aika vaalean värisiä, ja nää tuhdimmat tuotokset tuupataan melkein järjestään tummiin pulloihin. Tossa Blasdassa on pullokin vaalea, niin toi antaa jo pelkällä silmäyksellä tommosen lempeämmän vaikutelman.

Mukava olis maistaa itsekin, kunhan tulis johonkin ravintolaan täällä.

Kävin taas junaa odotellessa maistelemassa paria viskiä. Laphroaigin quarter cask eka pitkän tauon jälkeen. Nyt ymmärrän triple woodiakin paremmin. Toi quarter cask oli tosi miellyttävä, makea ja pehmeän savuinen. Triple woodissa se savuisuus vielä leikkaantuu suureksi osaksi pois, vaikka sitäkin mausta löytyy.

Sit maistoin jotain Glenmorangien joulutuotosta, jonka tarkkaa nimeä en enää muista. Sekin makea, pehmeähkö, mutta jotenkin epämiellyttävä kokonaisuus. Hirveän hyökkäävä.

Vikana sit Laphroaigin signatory vintage 2000 versiota. Mikä lienee virallinen nimi. Kymppivuotias viski, joka ei hirveästi eronnut perus kymppivuotiaasta. Joku sellainen pikkuisen nahkan, toffeen ja öljyn vivahde lisänä maussa ja tuoksussa, jos vertaa tavalliseen kymppivuotiaaseen. Mulla olis kuva pullosta, mutta en taida tähän hätään saada sitä ladattua puhelimesta.

Toi quarter cask ihan ylivoimainen ykkönen noista. Jäljelle jäi Octomoren 4.1 ja toinen uusi Laphroaig (McKillop's Choice single cask 1990), joihin pitää käydä tutustumassa ensi tilassa, kunhan pääsee takas kotikonnuille.

Tässä viskiä maistellessani, tuli mieleen että näitä voisi opetella tuntemaan vähän paremmin. Tähän saakka mun viskiharrastus on perustunu siihen, että jos nään jossain leffassa jonkun viskin, niin käyn ostaa sitä seuraavaks :) eli en ota kyseisiä juomia kovin vakavasti, vaan huvin vuoksi tulee maisteltua.

Nyt tuli kuitenkin sellainen mieleen, että voisitteko suositella sellaisia viskejä, jotka olisivat ääripäät esim. savuisuudessa ja turpeisuudessa? Haluaisin siis selvät esimerkit jotka edustavat hyvin sekä erittäin huonosti kyseisiä makuja. Mulla on tosi huono "makumuisti", niin siksi ajattelin että tollaset ääripäät opettas tunnistaa ne paremmin. Mielellään kuitenkin pitäs pysyä alle 100e pulloissa.

Viimeksi muokattu:
Tää nyt vähän riippuu, että miten asiaa haluaa lähestyä. Viskin turpeisuus voidaan ilmoittaa käyttämällä tiettyä PPM-arvoa, joka noin karkeasti ilmoittaa nokipartikkelien osuuden juomassa, ja tällä mitattuna tuhdein viski olisi ilmeisesti tällä hetkellä Bruichladdich Octomore 4.1 (167 PPM). Yleensä turpeisuudesta ja PPM-arvoista puhuttaessa kyseeseen tulevat pääsääntöisesti skottilaiset viskit. Sitten toisesta ääripäästä voidaan ottaa viski, jonka valmistukseen käytettyä mallastettua ohraa ei ole kuivattu turpeen savulla. Edellä mainitusta tulee taas kyseeseen esimerkiksi suurin osa irlantilaisista viskeistä.

Konkreettisista esimerkeistä puhuttaessa herää kysymys, että jos viskissä ei saa olla savua, niin mitä sen sijaan? Makuja on meinaan ihan loputtomasti. Jos haluat tuhtia savua, niin Ardbegin Supernovaa, tota Octomorea, Lagavulinin 16-vuotiasta tai yleisesti jotain Islay-alueen viskiä vaan kouraan. Sit jos haluat jonkun hyvän, ei-savuisen viskin, niin mä ainakin suosittelen lämpimästi tota Redbreastia. Löytyy 12- ja 15-vuotiaat versiot, ja käsittääkseni ihan järkevään hintaan tyyliin reilut 50€ ja 70€. Saatavuudesta en tosin osaa valitettavasti sanoa.

Pari linkkiä vielä, jotka hieman avaa viskin valmistusprosessia ja edellämainittuja höpinöitä turpeesta ja PPM-arvoista:

http://www.whiskymag.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=13483
http://whiskyforeveryone.blogspot.com/2008/04/explain-about-peat.html
http://www.whisky-news.com/En/reports/Peat_phenol_ppm.pdf

Eka on foorumikeskustelu, toisessa vähän selitetään turpeesta ja esitetään jotain ppm-arvoja eri viskeillä ja kolmannessa vähän kattavampi selitys aiheesta.

Konkreettisista esimerkeistä puhuttaessa herää kysymys, että jos viskissä ei saa olla savua, niin mitä sen sijaan? Makuja on meinaan ihan loputtomasti. Jos haluat tuhtia savua, niin Ardbegin Supernovaa, tota Octomorea, Lagavulinin 16-vuotiasta tai yleisesti jotain Islay-alueen viskiä vaan kouraan. Sit jos haluat jonkun hyvän, ei-savuisen viskin, niin mä ainakin suosittelen lämpimästi tota Redbreastia. Löytyy 12- ja 15-vuotiaat versiot, ja käsittääkseni ihan järkevään hintaan tyyliin reilut 50€ ja 70€. Saatavuudesta en tosin osaa valitettavasti sanoa.
Hyviä ohjeita. Minä ostaisin alkosta Ardbegin 10 yo pullon, jos haussa on nimenomaan savuisin viski, mitä normi alkon hyllystä löytyy. Lagavulin on myös loistava, ellei jopa täydellinen valinta hyväksi Islay viskiksi, edelleen alkon valikoimasta puhuttaessa. Lagavulinista löytyy helpommin myös muita makuja kuin puhdasta savua ja se on Ardbegiä pehmeämpi, vaikkei mistään neitiviskistä todellakaan ole kysymys. Ardbeg on selvästi hyökkäävämpi savuisuudessaan.

Supernova ja Octomore vievät savuisuuden/turpeisuuden vielä toiseen potenssiin. Jos tulee baarissa vastaan niin kannattaa maistaa, sen jälkeen voi lähteä metsästämään pulloa. Mullakin on muuten tuo uusin octomore maistamatta, kolme edellistä olen maistanut kerran tai useammin. Orpheus on suosikki tähän asti.

Hyviä ohjeita.
Kiitos. Olishan tota voinut pohjustaa paremmin, että tossa olis ollut vähän enemmän järkeä, mutta olipahan noita linkkejä tukena.

Vaikka näissä ei hirveän isoista summista puhuta, ja esim. toi leokon ehdottama Ardbegin kymppi on varsin kelpo tavaraa, niin mä edelleen kannattaisin melkeinpä kaikkien kokeiluluontoisten maisteluiden tekemistä ravintolassa. Mulle on vieras ajatus ostaa monen kympin pulloja himaan, jos maku ja tuote ei ole tuttu. Tämä erityisesti silloin, jos tutustuminen viskiin on alkutaipaleella. Sitten, kun tuntee oman makunsa paremmin, tai tietää, mitä on ostamassa, niin käy kaappaamassa mieleisen pullon mukaan Alkosta. Näin ei pääse tulemaan ainakaan mitään ihan hirveitä hasardiostoksia, jotka jää vaan turhaan kaappiin pyörimään. Toki, jos haluaa vetää viskin kolalla, jäillä, saunassa tai muuten vaan viskillä päänsä täyteen mausta riippumatta, niin asia on vähän eri. Semmosta viskiä ei lienee ole, joka ei jollain konstilla alas menis :D

Todettakoon vikana vielä, että toi mun Redbreastin suosittelu meni ilmeisesti munilleen, koska ainakin maahantuojan nettisivujen mukaan tuote on vain ravintolamyyntiin, kun tsekkasin tossa aikaisemmin päivällä. Mulla ei ole hajuakaan Alkon kanavista, että saako ne silti tilattua sitä jostain..

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Tulikin vähän muutettu tilaus toisesta paikasta (thewhiskyexchange). Clynelish 14yo, Lapukan Triplewood, Longrow CV, Glenfiddich 15yo&14yo Rich oak ja Glenfarclas 12yo. Laivalta vielä pitänee napata joku islay, kun ens vkl oon käymässä. Viikossa tuli sitten loppujen lopuksi. Pitää ruveta pitää jotain pientä noottivihkoa, et saattas jotain oppia / muistaakkin.

Todettakoon vikana vielä, että toi mun Redbreastin suosittelu meni ilmeisesti munilleen, koska ainakin maahantuojan nettisivujen mukaan tuote on vain ravintolamyyntiin, kun tsekkasin tossa aikaisemmin päivällä. Mulla ei ole hajuakaan Alkon kanavista, että saako ne silti tilattua sitä jostain..

mikähän tossa muuten on takana? tai no sen nyt tietysti ymmärtää ettei yhdelle ihmiselle yhtä pulloa toimiteta erikseen, mutta jos on tosiaan sellaisia tuotteita jotka ravintolat saa mutta alko ei? (olettamuksena siis se että sellaisia tosiaan on)

mikähän tossa muuten on takana? tai no sen nyt tietysti ymmärtää ettei yhdelle ihmiselle yhtä pulloa toimiteta erikseen, mutta jos on tosiaan sellaisia tuotteita jotka ravintolat saa mutta alko ei? (olettamuksena siis se että sellaisia tosiaan on)
Yksi seikka, kuten muissakin julkisissa hankinnoissa, on kilpailutus. Se nyt ei juurikaan koske mitään marginaaliviskejä, mutta jos joku uudenlainen tuote halutaan hyllylle, niin se pitää esitellä, kilpailuttaa kaikki maahantuojat ja niin edelleen. Hirveän pitkä prosessi ennen kuin joku tietty tuote on kaiken kansan saatavilla hyllyssä (jos on saatavilla).

On hyvin mahdollista, että mm. tota Redbreastia saa niiden tilausvalikoiman kautta, mutta en tosiaan tiedä, mikä tilanne on tällä hetkellä. Niillä oli se erikoistilausvalikoima, jossa piti tilata 6 pulloa/laatikko kerralla ja maksaa 25€ bonus päälle, ja jos tota sillä saa tilattua, niin mä ainakin lähden kimppatilaukseen mukaan. Itse en ihan kuutta pulloa tartte :)

Mä kävin kysymässä tota Redbreastia. Koska sitä tuodaan maahan, niin sitä saa erikoistilauksena, mutta tilata pitää vähintään laatikko ja päälle tuleva summa on 50€. Ne päättää ilmeisesti keskitetysti tosta valikoimasta, ja varmasti noi ostamista koskevat raamit ja volyymi vaikuttaa siihen, mitä hyllyssä on. Harmi niiden kannalta, jotka tykkäisivät maistella himassa myös harvinaisuuksia. Itse tykkään joka tapauksessa hoitaa maisteluni ravintolassa.

Maistoin sen Laphroaig McKillop's Choise Single Cask 1990, jonka tossa mainitsin. Tuoksu aika kukkainen. Maku sellainen hedelmäisen mausteinen, jossa savu tulee aika takaa. Vähän kun viskiä pyörittää suussa, niin savua saa voimakkaammin. Ihan jees.

Konjakki, brandy vai armanjakki? Erotatko sokkona nämä? Itse en usko erottavani. Mutta joku pitäisi jouluksi hankkia. Suosituksia noin 30-50 hintaluokassa. Voi olla että osa menee ruuan valmistukseen joten mitään xo:ta ei kannata hankkia.

Sininen Larssen olisi oma valintani, tykkään siitä, mutta on niitä muitakin soveliaita, 20€ lähtee jo kohtuu hyviä brandyjä.

Nyt huolestuttaa: maistelin Bowmore Enigman, Aberfeldy 12yo ja HIGHLAND PARK 8YO Macphail`s collection ja yksikään ei maistunut hyvältä. Kaikissa oli sama ongelma, sellainen kirpeä alkoholi hyökkäsi heti ja sitten ei jäännyt jälkimakua. Varmaan siksi kun söin tacoja tuossa ja pari kaljaa alla. Vaikkakin jossain oli että lager kalja on hyvä neutralisoimaan makuaisteja ennen viskejä. Ja sehän on se perinteinen tyyli että viski otetaan kaljan kanssa.
Jokainen noista oli pari viikkoa auki joten "pahasta" kaulasta ei pitäisi olla kyse. No testataan kohta uudestaan. Verrokkina voisi välissä ottaa vaikka Caol ila Moch että onko sekin pahaa.

Jos vielä toinenkin kierros ja varsinkin tuo Caol Ila maistuu edelleen pahalle, ota varman päälle ja soita ambulanssi. En tiedä mistä moinen voi johtua, mutta vakavaa sen täytyy jo olla.

Huoli pois, caol ila oli hyvää. Mutta on se jännä miten edelliset ruokailut jne vaikuttavat makuaistiin. Kai se pitää se toinen kierros ottaa ihan varmennuksen vuoksi että oliko nuo pahaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom