Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Systeemistä pullo Ardbegin Supernovaa hintaan 799 SEK. Ei ole hyllytavaraa ihan joka kioskissa, mutta tilaamalla saattaa vielä saada haluamaansa myymälään. Tosin Kiirunassa meinasivat, että oli viimenen pullo varastossa, ku pullo sinne tilattiin.

Systeemin nettisivujen kautta (www.systembolaget.se) kautta selviää mitä tavaraa on hyllyssä kuinka paljon missäkin myymälässä. Päivittävät yöllä käsittääkseni. Eli kun haen jotain tiettyä whiskya Sveduista niin jos laivalla on menossa tietää missä myymälässä sitten asioi. Hieno tapa heillä..

Loma loppuu ja kesäkin. Ei ole oikeastaan mitään tekemistä joten otetaan pieni tasting. Sama kuin ennen: otan aina 4cl tunnissa pitkin päivää ja yritän hieman saada eroa ja järjestystä noille. Tässä samalla katselen leffaa ja sitten kun aurinko kääntyy parvekkeelle niin siirryn sinne lukemaan.
Sen verran olen tässä huomannut että yksikään viski ei ole ensimmäisellä kerralla maistunut mielestäni parhaalle vaan sitten kun pullosta on juotu noin 1/3 pois niin alkaa kaikki ominaisuudet tulla esiin. Ja täsmennän että en tarkoita samalla kertaa juotuna.
Laseista sen verran että mökillä juon viskin sellaista pienestä kuksasta mutta kotona aina tuollainen iittalan lasi(olikohan joku stella sherrylasi) Muoto ja lasin pohjan paino mielyttävät minua sekä se pysyy hyvin divaani sohvan kaiteella pystyssä. Kaikki nuo tulppaani lasit ovat minun käteen ja käsittelyyn liian heppoisia.

Liitteet

• lasi.webp
    lasi.webp
    47,1 KB · Katsottu: 1 389
  • tasting.webp
    tasting.webp
    40,3 KB · Katsottu: 602
Otetaan esimmäisenä Glenlivet 12yo. Perusviski, ei mitään suurta elämystä, mutta ehkä tähän helteeseen soveliaampi kuin joku todella savuinen. Sellainen kevyt,kukkainen,ehkä jopa hieman mauton. Veden lisäyksellä ei muuta kuin keveni entisestään.

Seuraavaksi Speyburn Bradan Orach tämä viski on ilman ikämerkintää. Joten johtuuko tuon puuttumisesta vai mistä kun tämä maistuu hieman "raa'alta". Sellainen terävä blendi hieman tulee mieleen. Mutta kun lisää vettä niin sellainen vanilja saa tilaa ja hieman makukin pehmenee.

Ja sitten oli Glenn Ness 12yo. Aivan outo viski ei oikeastaan löydy netistäkään tästä mitään. Ostin tämän pullon tallinasta. Ja eipä tästä oikeastaan voi mitään muuta sanoa kuin joku laadukkaampi blendikin on parempi kuin tämä. Terävä,pontikkamainen ja ei tuo mitään erityistä makuun.

Ja suurin pettymys tähän mennessä: Black bush Kaikki ovat tätä kehuneet ja siksi olen itsekin tämän ostanut mutta ei sitten millään mene tämä mulla hyvien viskien luokkaan. Olen tuosta litrasesta jo puolet vuoden sisään maistellut ja aina sama efekti. Aivankuin verta vuotaisi nenästä ja veren maku tulisi suuhun. Sellainen metallinen maku yhdistettynä pienellä öljyisyydellä. Ei millään tavalla hyvä. Samoin jossakin kertoiltiin että savuisuutta olisi tässä niin eipä löydy mun suuhun.

Nyt on sitten menossa Old Pulteney 12yo. Veiköhän tuossa ruokailu makuaistia sillä en juurikaan maista mitään. Sellainen viski vaan fiilis tulee tästä tänään. Viimeksi kun maistoin tätä niin silloin muistelin tykänneeni tästä sellaisen keveän hedelmäisyyden takia. Nyt vaan maistuu kipakka alkoholi.

Meikä on hullaantunut tässä 3 kk aikana viskeihin kympillä. Meen aina eri pubiin ku viski hammasta kolottaa. Toistaiseksi parasta ollu 16 y/o Lagavulin :kuola: Ku sanon kavereille että lähen käymään viskillä ni aikamoista hilpeyttä aiheuttaa :D

Ps. Viesti turha, humala tila ok.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Maistele nyt sitten samaa vauhtia noi muutkin Skotlannin six classic malts -viskit, eli tuon nimenomaisen Lagavulinin lisäksi Oban 14yo, Glenkinchie, Cragganmore 12yo, Talisker 10yo ja Dalwhinnie 15yo. Jokainen eri alueelta ja jokaisessa omat juttunsa. Lue vaikka tuolta lisää: http://www.awa.dk/whisky/clasmalt.htm

Jos Lagavulin miellytti niin itse suosittelisin maistamaan classic maltitsta seuraavaksi Taliskeria, luultavasti käy makuun.. sitten Oban 14yr. Cragganmore ei ole itselle mieluinen eikä Glenkinchiekään ihmeitä säväytä. Dalwhinnie taas on aika kiva kevyempi whisky joka sopii näin kuumalle kesälle hyvin - ei oo mikään "savupommi", hyvä kesäwhisky.

Eilinen tasting jäi kesken kun vieraita tuli ja sitten maisteltiin enempikin janojuomia. Mutta tuosta postaamastani valikoimasta Taliskerin viellä maistelin illan mittaan ja se on kieltämättä hyvä. Ja vaikkakin sitä savua siinä on niin sopii hyvin kesähelteellekin. Lappari oli viimeksikin helteellä jotenkin liian tunkkaisen savuinen mun makuuni. Taliskerilta pitääkin ostaa seuraavaksi 18yo, muutama DE ja vaikka se 175juhlapullo sekä se 57north.

Mikä olisi "helppo" viski aloittelijalle? En ole tosissaan juonut kun kolan kanssa satunnaisesti jotain mitä lie viskiä, eli totuttelua vaatii vielä homma ja paljon. Mutta haluaisin kuitenkin oppia juomaan viskiä, olisihan se miehistä.

Ajattelin jos ostaisi pullon ja joisi lasillisen aina silloin tällöin, jos siihen vaikka tottuisi.

Jos haluaa tota niin kannattaa nyt varmasti pullo tilata tai hakea systeemistä (jos sieltä vielä saa). Viime syksynähän tuo oli myös Alkon tilausvalikoimassa, liekkö tulossa enää tämän jälken.

Just tällä hetkellä taitaa olla naurettavan pieni erä saatavissa A-marketissa. Sit lienee loppu ja lisää ei varmasti enää tule.

Mikä olisi "helppo" viski aloittelijalle? En ole tosissaan juonut kun kolan kanssa satunnaisesti jotain mitä lie viskiä, eli totuttelua vaatii vielä homma ja paljon. Mutta haluaisin kuitenkin oppia juomaan viskiä, olisihan se miehistä.

Ajattelin jos ostaisi pullon ja joisi lasillisen aina silloin tällöin, jos siihen vaikka tottuisi.
Mä lähtisin varmaan irkuista liikkeelle, niin ei tarvitse heti totutella mahdollisesti voimakkaaseenkin savun aromiin. Osta vaikka Bushmillsin kymppivuotiasta single maltia. Se ei ole edes hirveän hintaista. Sitten jos mennään skotteihin, niin helpoimmasta päästä voisi olla vaikkapa Glenfiddich, joka on lisäksi jo ihan hyvä viski. Sen 12-vuotiaasta voi myöskin lähteä liikkeelle.

Jenkkiviskitkin menee kolan kanssa lotratessa, mutta muuten ne voi minusta unohtaa.

Saan varmaan selkäsaunan neuvosta kun "tyttöviskejä" ehdottelen mutta jos ei ole hirveästi kokemusta eikä välttämättä innostu alkuun voimakkaan savuisista viskeistä, lähtisin itse esim. Balvenien DoubleWoodista tai PortWoodista liikkeelle. Helppo ja pehmeä viski.

Saan varmaan selkäsaunan neuvosta kun "tyttöviskejä" ehdottelen mutta jos ei ole hirveästi kokemusta eikä välttämättä innostu alkuun voimakkaan savuisista viskeistä, lähtisin itse esim. Balvenien DoubleWoodista tai PortWoodista liikkeelle. Helppo ja pehmeä viski.
Jos haluaa savua mukaan, niin miksi ei. Nämä alkavat vaan olemaan jo vähän hinnakkaita.

Itse maistaisin mielummin ravintolassa muutamaa eri alueen (Highland (Speyside, Island), Islay, Lowland) tuotteita. Ainakin joissakin paikoissa saa sentin kerrallaan, riittää maistamiseen. Suurempi mahdollisuus löytää itseä miellyttäviä makuja kuin ostamalla summassa jonkun pullon alkosta. Jos löytyy joku suosikki niin hakee sitten pullon sitä. Yksin kokonaisia pulloja on ehkä vähän turha ostella maistamistarkoituksessa, isommalla porukalla eri asia. Ei tarvi yksin särpiä koko pulloa, eikä tuu maksamaan niin paljoa.

Kolan kanssa läträämiseen oli se oma ketju, keskustelua paskoista juomista tjms. Sielläkin olisi syytä käsitellä vain jackia, jimiä jne :)

Kiitoksia vinkeistä!

Tarkoitus ei ole kolan kanssa hörppiä, se on vaan about ainut kosketukseni viskiin tähän mennessä.

Kyllä minä varmaan vaan jonkun pullon ostan kaappiin, näyttääpä paremmalta viinahylly ja voihan sen sitten juottaa kavereille jos ei maistu!

Kyllä minä varmaan vaan jonkun pullon ostan kaappiin, näyttääpä paremmalta viinahylly ja voihan sen sitten juottaa kavereille jos ei maistu!

Osta Speyburn 10yo. Halpa ja ainakin miun mielestä hyvä valinta ensimmäiseksi pulloksi. Melkein kuin jaffaa joisi :) Siitä sitten siirtyy tömäkämpiin.

http://www.speyburn.com/whisky-speyburn-10yo.php

Pullokin on ainakin kalamiehen silmälle mieleinen, jos viinahyllyn ulkonäköä miettii.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom