Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Japan kanssa samaa mieltä kyseisestä viskistä, pettymys. Mitäänsanomaton lieju mun makuun.

"Balvenie doublewood. Monessa paikassa hehkutettu viski, itselle kuitenkin hieman pettymys."

Tänään lähti mukaan alkosta Claude Chatelier X.O:ta puteli, ja ensimmäinen siivu nyt alla. Hintaahan tolla putelilla oli karvan vajaa 40e, siihen nähdeen vaikuttaa erinomaisen maukkaalle.

Viikonloppuna tuli käväistyä taas Pikkulinnussa. Muutamaa eri viskiä miedolla savulla (joista ei valitettavasti sen tarkempia muistoja) ja olutta kylkeen. Tällä kertaa oluista Brew Dogin Atlantic IPA ja Smokehead ja voin kertoa että varsinkin toi Atlantic IPA on loistotuote.

Yllärinä ravintola Meccan baaritiskiltä löytyi Laphroigin Signatory Vintage 2001 ja nuoresta iästään huolimatta oli varsin kelpo ainetta. Reilusti pehmeämpi kuin voisi olettaa... joskin makunystyröitä pehmensi jonkinmoinen määrä laadukkaita viinejä ja 13 ruokalajia... ;)

Laivalta läks mukaan Hennessy VSOP ja Russkij Standart Platinum. Melkosta nektaria vodkaks tuo jälkimmäinen, uskomattoman pehmeää! Hinnoittelu oli kyllä kummallista.. 0.5L 14.5€ ja 1L 19.9€. Platinumista seuraavaa, eli Imperiaa, olisi ollut myynnissä 17.5€/0.5L. En viittinyt maksaa.. Litran pullossa sitä ei ollut myynnissä.. Toki olisin Imperiaa litran ostanut 24€, jos sitä ois ollu.

Hyvä ketju ja mielenkiintoista luettavaa. Kun kerran ketju laajeni hiukan jo laseihin, niin missä kaapeilla/hyllyillä/baarikaapeissa jengi "parempia" juomiansa säilyttää? Itse pidän "nojatuoli"-juomia lepolassen vierellä takan reunalla, lähes lattian pinnassa. Joku asiallisen näyttävä säilytys-/pullokaappi muutamalle pullolle ja lasille olisi hakusessa. Omistan kyllä lähemmäs 100 pullon juomakaapin erikseen, mutta eihän sinne nyt upeita rommi- ja viskipulloja sovi piilottaa.

fernet-branca.jpg

Fernet Brancaa muutama lasillinen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Viileässä pimeässä kaapissa kuten kuuluukin.
Juu, näinhän sitä lähestulkoon jokainen fiksusti pullonsa säilyttää. Lähinnä, jos sattuu olemaan kuvaa omasta edustavasta tai upeasta pullokaapista/säilytystilasta, niin laittakaapahan näytille.

Viikonloppuna tuli käväistyä taas Pikkulinnussa. Muutamaa eri viskiä miedolla savulla (joista ei valitettavasti sen tarkempia muistoja) ja olutta kylkeen. Tällä kertaa oluista Brew Dogin Atlantic IPA ja Smokehead ja voin kertoa että varsinkin toi Atlantic IPA on loistotuote.
Onko susta Smokehead miedon savuista? :) Itse en suunnilleen kyennyt ko. tuotetta juomaan loppuun saakka. Savuisuus ei tosin ollut sen ainut ongelma.

Itse kävin kuuntelemassa lyhyehkön viinikoulutuksen eilen. Päällimäisinä punaviineistä jäi mieleen positiivisessa mielessä Casillero del Diablo, Pinot Noir sekä Don Melchor 2006, Cabernet Sauvignon. Jälkimmäisessä todella miellyttävä ja pitkäkestoinen maku, mutta hintaakin pullolla muistaakseni 44€, joten ei välttämättä raaski himaan ostaa lotrattavaksi.

edit. piti vielä sanomani, että Casillero del Diablon Pinot Noirissa ja Cabernet Sauvingnonissa on suuri ero edellisen rypäleen hyväksi.

Ja tuossa se Don Melchor 2006

1045254l.jpg

Osaisikohan kukaan antaa hyvää neuvoa hyvästä viskistä vasta-alkajille? :D
Eli olisi tarkoitus ostaa kaveriporukassa hieman hintavampi n. 50€ luokkaa oleva viskipullo ja kokeilla miltä se kunnon viski maistuisi. Kannattaako edes savuista viskiä miettiä vai miten homma toimii.

Joko on rahat tuhlattu? Mitä tarttu hanskaan ja miltä vaikutti?

Omat suositukset vois olla vaikka Johnnie Walker Green Label tai Balvenie, suht neutraalin makuisia vielä, erittäin hyviä viskejä. Savuista jos haluaa kokeilla niin Talisker 10v vois olla hyvä lähtee liikkeelle, ei ole niin vahva vielä. Bowmore 12v, erittäin hyvä, mun lemppari tällä hetkellä :)

Lattareista alkuviikosta palatessa tarttui Frankin kentältä mukaan pari litraa täydennyksiä kaappiin:

- Laphroaig Triple Wood
http://www.whiskynotes.be/2009/laphroaig/laphroaig-triple-wood/

- Lagavulin Distillers Edition
http://www.masterofmalt.com/whiskies/lagavulin-distillers-edition-1993-whisky/

Distiller's Edition on vanha tuttavuus (paljon samaa kuin normi 16 yo:ssa, mutta IMO aavistuksen pehmeämpi/sivistyneempi), mutta omaan varastoon ei ole aiemmin tarttunut. Triple Wood:ia suosittelivat taannoin World of Whiskeys:issä ja tämäkin kauppias Frankissakin kehui kovin ylisanoin joten piti kokeilla. Tarkoitus oli tehdä vertailutesti näiden, Talisker 18 yo:n, Lagavulin 16 yo:n ja Caol Ila 18 yo:n välillä, mutta joku ryökäle oli tyhjentänyt tuon Caol Ila:n. Sama peelovässy on keski-ikäisenä dementikkona kantanut kaappiin useamman pullon Glenfiddich 18 yo:ta putkeen kun olisi pitänyt täydentää Caol Ila varasto :(

Bowmore Mariner 15 yo korkattu ja erittäin tyytväinen tuotteeseen. Poikkeaa huomattavasti tavallisesta 12 vuotiaasta. Mariner muistutti vähän Ardbegiä, todella voimakas ja turpeinen.

Kylläpä rupes suu napsaamaan tätä ketjua lukiessa, ei vaan ehtinyt käymään A-kaupassa hakemassa mitään uutta, mutta jos nappais pari siivua tuosta Bowmore 12 yo:sta....

Onko susta Smokehead miedon savuista? :) Itse en suunnilleen kyennyt ko. tuotetta juomaan loppuun saakka. Savuisuus ei tosin ollut sen ainut ongelma.

No ei tosiaankaan ole tuo Brew Dogin Smokehead miedosti savuista. Ko. juoma on mielestäni melko vahvasti savuinen, ruokaisa, vahva ja tervainen. Jotain tuosta tuotteesta kertoo myös se että kapeastakaan lasista ei valo paista läpi jos lasi on täytetty Smokeheadilla. Kyseinen olut ei tosiaankaan ole mikään "käympä kietaisemassa kaljan" tyyppinen ratkaisu, vaan enemmänkin hyvin hyvin rauhassa nautittava juoma. Pullokoko on 0,35l, mutta tuon juoman ollessa kyseessä joka parin desin annos riittäisi. Isompi annos vaatii todella pitkän ajan "pureskeluun" ja iso annos jumittaa makuaistin aika tehokkaasti.

No ei tosiaankaan ole tuo Brew Dogin Smokehead miedosti savuista. Ko. juoma on mielestäni melko vahvasti savuinen, ruokaisa, vahva ja tervainen. Jotain tuosta tuotteesta kertoo myös se että kapeastakaan lasista ei valo paista läpi jos lasi on täytetty Smokeheadilla. Kyseinen olut ei tosiaankaan ole mikään "käympä kietaisemassa kaljan" tyyppinen ratkaisu, vaan enemmänkin hyvin hyvin rauhassa nautittava juoma. Pullokoko on 0,35l, mutta tuon juoman ollessa kyseessä joka parin desin annos riittäisi. Isompi annos vaatii todella pitkän ajan "pureskeluun" ja iso annos jumittaa makuaistin aika tehokkaasti.
Äh, mä oon varmaan kirjoittanut ton edellisen viestin jossain superhorkassa, koska olen ajatellut kirjoittaessani smokehead -nimistä viskiä, joka ei ollut mikään lemppari.

Mutta toi olut pitää testata, jos jostain eteen saa. Savuoluet on jääneet aika vähälle. Plevnassa maistoin joku aika sitten jotain talon omaa, jonka nimeä en luonnollisesti enää muista, ja täällä on joka paikassa vain Märzeniä.

Äh, mä oon varmaan kirjoittanut ton edellisen viestin jossain superhorkassa, koska olen ajatellut kirjoittaessani smokehead -nimistä viskiä, joka ei ollut mikään lemppari.

Mutta toi olut pitää testata, jos jostain eteen saa. Savuoluet on jääneet aika vähälle. Plevnassa maistoin joku aika sitten jotain talon omaa, jonka nimeä en luonnollisesti enää muista, ja täällä on joka paikassa vain Märzeniä.

Pikkulinnussa tuota olutta taisi olla enää joku pullo tai pari joten sieltä se taitaa loppua aika pian, ellei ole jo loppunut. Mutta tietynlainen klassikko tuokin.

Pistin just lasiin 2cl lapparia,2cl islay mist 8 ja 2cl benriach. Sellainen viski mix. Ja on varsin suun mukaista.

Joku aika sitten maistoin Ardbegiä baarissa ja en tykännyt. Mutta kuitenkin pitäisi päästä maistamaan Smokeheadia joten kuinka lähellä tuo ardbegiä on? Jossakin väittävät jopa samaksi tuotteeksi.
Toisaalta oli jo pohjia ja muutenkin baarireissu sellainen että viskien maistelusta ei oikein voi puhua joten pitää tuota ardbegiäkin joskus uudestaan viellä maistaa että oliko vaan tilanteen takia "huonoa"

Back
Ylös Bottom